Gå til innhold

"det skal lønne seg å jobbe"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker egentlig du som arbeider om folk som går på trygd? Er vi arbeidssky, kviser på samfunnets rumpe?

Hva tenker du om at folk som har feks autismespektrumslidelser, psykoselidelser som schizofreni og bipolar1, er de arbeidssky? Er de som har invalidiserende sykdommer mer verdige mottakere? Eller er de fleste som får uføretrygd bare slasker? Alle kan egentlig jobbe. Den som ikke jobber skal ikke spise i følge bibelen og liberalister......

 

 Hvor mye mindre enn de som jobber bør vi få? Hva synes du om att ting som bostøtte osv er fjernet?

 

Hva er en fair deal for de som faller utenfor? 

Litt av grunnen til at jeg lurer, er att høyre sin representant Lunde sier stadig vekk på dagsnytt 18 att arbeidslinja skal styrkes, og trygdene må ned. Da tenker jeg feks på schizofreni, som er en sykdom som 85 prosent av de diagnostiserte ikke kommer i arbeid. Har Lunde noen revulusjonerende måter å inkludere vi galningene på?

 

For ordens skyld jeg klager ikke på min ung uføretrygd. Jeg har fått masse hjelp av velferdsstaten, og har det komformtabelt. Men det er vel nå ikke særlig lett for nye trygdede å komme seg inn på boligmarkedet osv, når alt har blitt så dyrt og bostøtten er borte for de med over minstetrygdå?

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunde sier vel ikke at trygdesatsene må ned, men antall trygdede? Å sette inn tiltak som styrker arbeidslinjen, så de som KAN står i arbeid, er eneste løsning for å klare dette. Det gavner den enkelte og samfunnet. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det skal lønne seg å jobbe! Jeg synes ikke at det bør være gitt at en skal være ufør resten av sitt yrkesaktive liv bare fordi en som ung/yngre fikk en psykoselidelse. Før diagnosen ble satt var man nok veldig syk, men hvis behandlingen har vært god og en ikke er plaget med tilbakefall kan vel de fleste jobbe? Kanskje uføretrygden folk får bør revurderes f.eks hvert 5. år? 

Anonymkode: 68879...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lunde sier vel ikke at trygdesatsene må ned, men antall trygdede? Å sette inn tiltak som styrker arbeidslinjen, så de som KAN står i arbeid, er eneste løsning for å klare dette. Det gavner den enkelte og samfunnet. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Vel jeg vet hun jobber for å fjerne uføretillegg for de som går fra ufør til pensjonister blant annet. Slik att de som går fra ufør til pensjonist får mindre enn de får nå.

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Før diagnosen ble satt var man nok veldig syk, men hvis behandlingen har vært god og en ikke er plaget med tilbakefall kan vel de fleste jobbe? Kanskje uføretrygden folk får bør revurderes f.eks hvert 5. år? 

Anonymkode: 68879...e06

Det er mer med en diagnose som schizofreni enn psykose. Du bør kanskje lese deg opp litt før du synser? Eller er fakta unyttig for å forme meninger hos deg?

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel jeg vet hun jobber for å fjerne uføretillegg for de som går fra ufør til pensjonister blant annet. Slik att de som går fra ufør til pensjonist får mindre enn de får nå.

Anonymkode: d8268...7b1

Det er vel vanlig praksis allerede? Vanligvis blir skatten senket når man går over fra uføretrygd til pensjon, så det avhjelper litt. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil alltid være stigma knyttet til uføretrygdede. Noen få har nok fått ytelsen urettmessig, men de fleste er berettiget sin trygd. Er man blant de sistnevnte, bør man etter beste evne gå med hodet hevet og la eventuelle negative holdninger prelle av. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel vanlig praksis allerede? Vanligvis blir skatten senket når man går over fra uføretrygd til pensjon, så det avhjelper litt. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Skatten på pensjon eller lavere for alle. (Utføretryg skattlegges som lønn.)

Anonymkode: 8f1db...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer med en diagnose som schizofreni enn psykose. Du bør kanskje lese deg opp litt før du synser? Eller er fakta unyttig for å forme meninger hos deg?

Anonymkode: d8268...7b1

Hva f... ?

Anonymkode: 68879...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel vanlig praksis allerede? Vanligvis blir skatten senket når man går over fra uføretrygd til pensjon, så det avhjelper litt. 

Anonymkode: 0d5e2...929

AAP ordningen er uthulet for unge med sykdom også. Litt her litt der hele tiden. Spørsmålet er vel når liberalistene får det som de vil? Bostøtte forsvant for mange for noen år siden også. En ung ufør som får rundt 18000 som bor i leid leilighet sitter ikke igjen med mye da. 

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva f... ?

Anonymkode: 68879...e06

Jeg foreslo du skulle lese deg opp på schizofreni, hvis du tror det er typisk med at man får 1 psykose, så får man medisiner og så er man frisk.. resten av livet... Var det så fælt av meg å påpeke? Eller Bipolar 1 feks også... Du har tydeligvis ikke hørt om residualschizofreni, og negative symptomer og sosial isolasjon og slike ting....

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skatten på pensjon eller lavere for alle. (Utføretryg skattlegges som lønn.)

Anonymkode: 8f1db...55d

Pensjon skattes lavere grunnet fradrag. Jo lavere pensjon, jo mindre skatter en. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva f... ?

Anonymkode: 68879...e06

Det er nok vanskelig å leve med en ytelse hvis den skal revurderes hvert 5 år. Særlig hvis dette skal gjelde tung psykiatri, eller andre sykdommer som ofte er kroniske.

Anonymkode: d8268...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det skal lønne seg å jobbe! Jeg synes ikke at det bør være gitt at en skal være ufør resten av sitt yrkesaktive liv bare fordi en som ung/yngre fikk en psykoselidelse. Før diagnosen ble satt var man nok veldig syk, men hvis behandlingen har vært god og en ikke er plaget med tilbakefall kan vel de fleste jobbe? Kanskje uføretrygden folk får bør revurderes f.eks hvert 5. år? 

Anonymkode: 68879...e06

Så lenge det finnes en haug med mennesker med funksjonsnedsettelser som mot eget ønske faller utenfor arbeidslivet og i stedet blir uføretrygdet, så ser jeg det ikke som hensiktsmessig med stadige revurderinger av retten til ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pensjon skattes lavere grunnet fradrag. Jo lavere pensjon, jo mindre skatter en. 

Anonymkode: 0d5e2...929

Pensjon skattes også lavere pga lavere trygdeavgift.

Anonymkode: 8f1db...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det skal lønne seg å jobbe! Jeg synes ikke at det bør være gitt at en skal være ufør resten av sitt yrkesaktive liv bare fordi en som ung/yngre fikk en psykoselidelse. Før diagnosen ble satt var man nok veldig syk, men hvis behandlingen har vært god og en ikke er plaget med tilbakefall kan vel de fleste jobbe? Kanskje uføretrygden folk får bør revurderes f.eks hvert 5. år? 

Anonymkode: 68879...e06

Hvilken arbeidsgiver tror du vil ansette en med en slik diagnose som har vært utenfor arbeidslivet i årevis?

Anonymkode: 8f1db...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslo du skulle lese deg opp på schizofreni, hvis du tror det er typisk med at man får 1 psykose, så får man medisiner og så er man frisk.. resten av livet... Var det så fælt av meg å påpeke? Eller Bipolar 1 feks også... Du har tydeligvis ikke hørt om residualschizofreni, og negative symptomer og sosial isolasjon og slike ting....

Anonymkode: d8268...7b1

Vet ikke om jeg skal bli irritert eller le. Jeg innrømmer at jeg ikke vet så mye om Schizofreni, men jeg har selv BP1. Jeg har vært i arbeidslivet, og for meg er det et stort ønske om å komme tilbake igjen dit. Nå husker jeg ikke eksakt når jeg ble ufør, men kanskje rundt 20 år siden. Husker ikke. Jeg kunne godt ha tenkt meg en ordinær jobb igjen, og jeg jobber nå på en vernet bedrift med det som mål. 

Synes du det er rart å ønske at en kunne jobbe og være frisk og normal? Det er ikke noe mer jeg ønsker meg en det! 

Anonymkode: 68879...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken arbeidsgiver tror du vil ansette en med en slik diagnose som har vært utenfor arbeidslivet i årevis?

Anonymkode: 8f1db...55d

Nei, det er det da. Det er ikke lett det. Det er noe feil på selve systemet. 

Anonymkode: 68879...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Så lenge det finnes en haug med mennesker med funksjonsnedsettelser som mot eget ønske faller utenfor arbeidslivet og i stedet blir uføretrygdet, så ser jeg det ikke som hensiktsmessig med stadige revurderinger av retten til ufør. 

Jeg er selv ufør og vil gjerne ha ordinært arbeid. 

Anonymkode: 68879...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken arbeidsgiver tror du vil ansette en med en slik diagnose som har vært utenfor arbeidslivet i årevis?

Anonymkode: 8f1db...55d

Jeg har notert meg at stillingsannonser knyttet til jobber i staten nå har en egen «kategori» for folk med hull i CV-en (minimum to år), funksjonsnedsettelser og utenlandsk bakgrunn. Minst en fra disse ulike gruppene skal innkalles til intervju (gitt at man innehar relevante kvalifikasjoner for jobben, selvsagt). Man rykker altså framover i køen på grunn av sin utfordring. Kreativ og fin win-win for stat og enkeltmennesker! 

Anonymkode: 0d5e2...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...