Gå til innhold

Er ingen menneskerett å bo i Oslo Sentrum..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er svaret jeg pleier å få de gangene jeg klager på boligprisene i Oslo

Og det er jo en måte å avfeie kritikk på det, god retorikk som mange sluker rått om de ikke kjenner til tilstanden på boligmarkedet.

Men, da er denne saken et godt motsvar, her er det et bøttekott på 34 kvm på Grorud som ser ut som et 'rivningsobjekt' og er i et bygg som er snart 60 år gammelt, likevel må du ut med 2.4 millioner kroner for dette. Ikke i Oslo Sentrum, men på Grorud

https://e24.no/privatoekonomi/i/0Knew2/rivningsobjekt-paa-34-kvadrat-gikk-700000-over-prisantydning

Kan noen forklare meg hvordan dette ikke viser hvor katastrofalt boligmarkedet er blitt for kommende generasjoner? Tjener du 450'000 i året og har 360'000 i oppsparte midler, får du kanskje såvidt lån i banken til å kjøpe dette bøttekott-oppussingsobjektet på Grorud, men selv da vil du trenge mamma og pappa for å finansiere å gjøre boligen din levbar... Og hva med de som tjener under 450'000 i året da, hva med dem? Eller de som ikke har mamma og pappa som kan hjelpe dem?

Jeg skjønner at nesten 80% av nordmenn eier bolig, og dermed jubler av slike nyheter, men tenker dere ikke på de kommende generasjonene, hva med dem? Vi går fra et system hvor alle kan jobbe seg oppover, til et system hvor du enten har foreldre i god økonomisk posisjon ellers vil systemet overkjøre deg med skattepolitikk som straffer deg som ikke kommer deg inn på boligmarkedet.

Og hva med alle "black lives matter" folkene som alltid skriker ut, dere er klar over at av de lavtlønte som nå prises ut fra boligmarkeder, så er minoriteter betydelig overrepresentert, så det dere i praksis er for, er et system som plasserer våre nye landsmenn, i en permanent underklasse med få veier ut av den, det minner jo om ting vi kjenner fra historien det, hvordan ender slikt på sikt ?

Alle er så moralske og gode mennesker, sålenge de slipper å betale prisen selv. Black lives matter, men ikke rør skattefordelene til rike (hvite) boligeiere, da, som vil favorisere svarte folk som blir undertrykket av dette urettferdige skattesystemet.

Så, noen som har kommentarer til dette? Noen som føler seg fryktelig dumme nå av å lese dette? Noen som skammer seg ?

Kjør debatt ! 

Anonymkode: a151c...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Skammer meg??? Nei? Det er da ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum, eller eie. Skjønte ikke helt greia med svarte. Jeg vil ikke at vi skal gi bort alt vi har til de nye landsmennene. Det er faktisk ikke en menneskerett å bo i Norge heller. Norge er vel ikke det eneste bra. Men det er liksom hit «alle» vil. Hvorfor fortjener «du» å komme til Norge mer enn den andre familien liksom? Å slutte å formere seg kunne vært en fordel... slipper man å drasse på alle barna.. men er for mange kropper som klarer å bære frem barn dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 90tallsbarn skrev:

Skammer meg??? Nei? Det er da ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum, eller eie. Skjønte ikke helt greia med svarte. Jeg vil ikke at vi skal gi bort alt vi har til de nye landsmennene. Det er faktisk ikke en menneskerett å bo i Norge heller. Norge er vel ikke det eneste bra. Men det er liksom hit «alle» vil. Hvorfor fortjener «du» å komme til Norge mer enn den andre familien liksom? Å slutte å formere seg kunne vært en fordel... slipper man å drasse på alle barna.. men er for mange kropper som klarer å bære frem barn dessverre

Jeg mener at de som ønsker skattefordeler til boligeiere, når store grupper nå må se den drømmer forsvinne, bør skamme seg

Hvorfor skal (de i snitt fattige) som leier bolig, betale ekstra skatt på sitt arbeid, for å sørge for at (de i snitt rike) boligeierne får reduksjon i skatten på sitt arbeid.

Om du tenker over det er det jo helt sinnsykt, og den eneste grunnen til at det er slik, er fordi de fleste eier bolig og dermed tjener på det, på de som ikke eier bolig sin bekostning, noe som er typisk flertallstyranni. 2 ulver og 1 sau, vedtar demokratisk med 66% flertall, at sauen skal spises av ulvene. Ok, men at det er flertall for noe betyr ikke at det er riktig. 

Dette handler ikke om å gi noe til noen som helst, bare sørge for et rettferdig system, for alle.

 

Eneste grunnen til at jeg tok inn rase var at "alle" drev å skrev om black lives matter og alle var så gira på den greia, men i praksis, når det er din egen lommebok det vil gå ut over, da er folk betydelig mer skeptiske. Eier du bolig, vil du ikke ønsker å redusere skattefordelene for boligeiere.

Men om alle tenker slik, hva skjer på sikt da...

Anonymkode: a151c...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativet? Dette er et spørsmål om prisdannelse pga tilbud og etterspørsel. Det er et visst antall boliger i Oslo sentrum. Når så mange ønsker seg dit, presses prisene opp. Økonomipensum første kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
18 minutter siden, kupton skrev:

Hva er alternativet? Dette er et spørsmål om prisdannelse pga tilbud og etterspørsel. Det er et visst antall boliger i Oslo sentrum. Når så mange ønsker seg dit, presses prisene opp. Økonomipensum første kapittel.

Mhm...faen ta folk! Kan de ikke bare ønske seg noe annet så vi bare kan kjøpe? 😛 men nå er ikke mist nedi gryta det jeg vil da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen god ide å begynne å fjerne skattefordeler for boligeiere nå. Nå som mange har lånt til pipa, helt til bristepunktet. Skal de da miste sine leiligheter? Det dreier seg om det også.

 

Innvandrere er det ikke synd på, i boligmarkedet. I hvert fall ikke for flyktninger og asylsøkere, de får gjerne startlån, eller slike ting. Hvorfor ellers er så mange borettslagsleiligheter på oslo øst fylt opp av fremmedkulturelle?

 

Jeg ser naturligvis att det er problematisk att flere unge blir utestengt fra markedet. Men de fleste har råd til leilighet i pendlerdistanse til Oslo. 

Vil man bo billig i oslo så må man i de innvandrer bydelene i ostlo nord øst, eller sør øst. Det går fint an å bo på haugenstua eller holmlia. Du blir ikke drept der. Den riveferdige boligen du viste til er ikke noe godt eksempel. Du hadde nok fått en til grei standard i nevnte områder til nesten samme pris.

Anonymkode: 0c05f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg vil ikke at vi skal gi bort alt vi har til de nye landsmennene

Noe så dumt å si.  Hvem er det som gir hva til hvem?  Det er ikke vi og dem, alle sammen er VI.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandrere er det ikke synd på, i boligmarkedet. I hvert fall ikke for flyktninger og asylsøkere, de får gjerne startlån, eller slike ting. Hvorfor ellers er så mange borettslagsleiligheter på oslo øst fylt opp av fremmedkulturelle?

Det er mange med innvandrerbakgrunn som jobber mye og tjener godt.  Det er helt naturlig å gi dem startlån som er nyankomne så de kan etablere seg.  Fremmedkulturelle er et dumt ord.  Flerkulturelle er det som brukes på høyere hold.  Hvorvidt leiligheter er fylt opp vet jeg ikke.  Flerkulturelle mennesker er ingen ensartet gruppe, og de er oss og ikke dem.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tjener du 450'000 i året og har 360'000 i oppsparte midler, får du kanskje såvidt lån i banken til å kjøpe dette bøttekott-oppussingsobjektet på Grorud

Jeg vil tro at den som kjøpte har penger og ikke trenger hjelp fra mamma og pappa.  Det er meget mulig at vedkommende tenker seg å pusse opp leiligheten selv for så å selge den og tjene penger på den.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange med innvandrerbakgrunn som jobber mye og tjener godt.  Det er helt naturlig å gi dem startlån som er nyankomne så de kan etablere seg.  Fremmedkulturelle er et dumt ord.  Flerkulturelle er det som brukes på høyere hold.  Hvorvidt leiligheter er fylt opp vet jeg ikke.  Flerkulturelle mennesker er ingen ensartet gruppe, og de er oss og ikke dem.

Anonymkode: 8b04b...055

Kanskje er det naturlig for DEG å mene det er en selvfølgelighet med startlån for fremmedkulturelle. Du står fritt til å mene, men det gjør da jeg også. Hva jeg og du legger i begrepet "oss" er også forskjellig. Jeg er ikke en del av ditt "oss".

Anonymkode: 0c05f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at den som kjøpte har penger og ikke trenger hjelp fra mamma og pappa.  Det er meget mulig at vedkommende tenker seg å pusse opp leiligheten selv for så å selge den og tjene penger på den.

Anonymkode: 8b04b...055

Hva får deg til å  tro det, når en tilsvarende leilighet som er i bedre stand i samme området, ligger ute til 2,2?

Anonymkode: 0c05f...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at de som ønsker skattefordeler til boligeiere, når store grupper nå må se den drømmer forsvinne, bør skamme seg

Jeg ser ingen grunn til å skamme meg over noe som helst.  De som eier boliger og leier dem ut skatter av leieinntekter.  Jeg synes det er unaturlig at et menneske som eier 70% av en to roms leilighet må betale eiendomsskatt.

Skattefordeler av lån er ikke mye i øyeblikket, mens renten er så lav.

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er det naturlig for DEG å mene det er en selvfølgelighet med startlån for fremmedkulturelle. Du står fritt til å mene, men det gjør da jeg også. Hva jeg og du legger i begrepet "oss" er også forskjellig. Jeg er ikke en del av ditt "oss".

Anonymkode: 0c05f...11d

Du viser godt din mangel på kunnskap med å bruke ordet fremmedkulturelle.  Frihet til å mene er en ting, men frihet til å uttrykke seg er ikke det samme.  Du ser kanskje ikke forskjellen.  

Anonymkode: 8b04b...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det er et problem. Bolig er en av de største årsakene til forskjeller i Norge.

Løsningen må være å øke tilbudet ved å fortette. Kommunen kan bygge, eller omregulere så det kan bygges mer. Dette er heller ikke noe som skjer uten gnisninger.

Skatt på bolig og arv er også en god idé for å omfordele. Man kan til og med få flere arbeidsplasser av det som en bonus i følge ssb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygges vanvittig mye i Oslo nå, særlig rundt Storo, Løren, Ensjø, Kværnerbyen med mer. Kan nesten ikke forstå at det er behov for så mange boliger og en skulle tro at det store tilbudet vil påvirke prisnivået.

 

Uansett kan man alltid fine grelle enkelteksempler, som ts her gjør. Vet ikke grunnen til at den leiligheten gikk så høyt, om man kikker på finn.no kan man tilsynelatende få mer for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du viser godt din mangel på kunnskap med å bruke ordet fremmedkulturelle.  Frihet til å mene er en ting, men frihet til å uttrykke seg er ikke det samme.  Du ser kanskje ikke forskjellen.  

Anonymkode: 8b04b...055

Det er vel helst du som mangler kunnskap når du ikke forstår forskjellen på fremmedkulturell og flerkulturell. Du viser ikke mindre mangle på kunnskap når du uttrykker at man ikke har frihet til å uttrykke seg. Hørt om ytringsfrihet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt kjøpe en enebolig på Røyse til 1,9 mill. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Du har et valg. Enten kan du bo trangt i Oslo, eller så kan du få litt mer luft utenfor Oslo. Langt utenfor Oslo kan du få masse luft. Men i Oslo får du ikke masse plass med mindre du har masse penger. 

Skattefordelen med bolig, er det rentene du tenker på? 28% av dagens rente er jo ikke akkurat svimlende summer. Og det er jo nettopp de unge som får mest igjen for dette fradraget. Har du annuitetslån, som jeg tror de fleste har, betaler du mye renter og lite avdrag til å begynne med. Da får du også mer tilbake fra staten. Men etterhvert blir det lite renter og mer avdrag. Man betaler like mye, men får langt mindre i skattelette. I tillegg er jo dette noe som generelt gjelder på alle typer rente. Man får litt skattelette på renter man må betale. Men så må man også betale det samme på renter man får inn. Man må altså skatte av sparepengene sine. Skal de fjerne det ene, må de også fjerne det andre. Det er ikke så mange år igjen før jeg gjerne går med på det. Men med tanke på nyetablerte med masse lån og ingen sparepenger, tror jeg det er best at de med mest penger skatter av rentene slik at de med lite penger kan få avdrag på rentene de må betale. 

Hvorfor skulle jeg føle meg dum av å lese dette? Jeg flyttet selv 10 mil fordi jeg aksepterte at jeg ikke hadde råd til hus der jeg har vokst opp og bodd hele livet, enda jeg hadde en god inntekt. Og nei, jeg skammer meg ikke. Jeg ser generelt ikke vitsen med å skamme seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Du kan jo eventuelt kjøpe en enebolig på Røyse til 1,9 mill. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Du har et valg. Enten kan du bo trangt i Oslo, eller så kan du få litt mer luft utenfor Oslo. Langt utenfor Oslo kan du få masse luft. Men i Oslo får du ikke masse plass med mindre du har masse penger. 

 

Ja, dette er et godt poeng. Oslo er en liten storby med små avstander, og vi er heldige som kan velge å bo utenfor byen, men likevel kanskje bare en drøy halvtimes tog- eller kjøretur fra sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Ekstra skrev:

Det bygges vanvittig mye i Oslo nå, særlig rundt Storo, Løren, Ensjø, Kværnerbyen med mer. Kan nesten ikke forstå at det er behov for så mange boliger og en skulle tro at det store tilbudet vil påvirke prisnivået.

 

Uansett kan man alltid fine grelle enkelteksempler, som ts her gjør. Vet ikke grunnen til at den leiligheten gikk så høyt, om man kikker på finn.no kan man tilsynelatende få mer for den prisen.

Dette er prosjekter som har pågått lenge.

Leste at igangsetting av nye boligprosjekter sank med 60% i 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...