Gå til innhold

Kupton eller andre. Hvordan forholder psykologer seg til følelser egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lærte noen nye ord i dag. Validering og invalidering. Disse ordene som ble brukt i en artikkel om barneoppdragelse som noen psykologer skrev. Det handlet om viktigheten av å anerkjenne barnets følelser. At følelser ikke bør bli avledet, bortforklart eller oversett. Jeg vokste opp med akkurat det og mine foreldre gjorde det i beste mening. Fikk en sterk opplevelse av at mine følelser ikke betydde noe og jeg skjulte etter hvert hva jeg egentlig følte. Det som overrasker meg er at da jeg i voksen alder kom til en psykolog og klarte å uttrykke akkurat det så blir jeg møtt med at mine følelser blir avledet, bortforklart og oversett. Jeg forstår jo at i dag er det kognetiv terapi som teller men jeg sitter der og føler meg som en liten jente som skammer meg over følelsene mine. Er det fordi jeg er voksen at psykologen ikke gir mine følelser validitet?. At det bare gjelder barn?. Eller er mine følelser så dumme, urimelige eller vanlige at jeg burde « skjerpe» meg og slutte å føle slik? Eller slutte å bry meg om de følelsene? 
 

Anonymkode: f955a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få bekreftet følelser, og aktivt validere følelser er nok viktigst for barn. Man kan jo ikke alltid bekrefte voksnes følelser da de kan være urimelige i forhold til situasjon/sak. Fokuset på validering på barns følelser har vel bare vært allment aktuelt i en 10 års periode nå. Du er ikke alene om å ikke ha fått bekreftet følelser i barndommen altså, da det i  "gamle" dager var mer normalt med invalidering av følelser. Som regel i beste mening.

Anonymkode: f5301...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å få bekreftet følelser, og aktivt validere følelser er nok viktigst for barn. Man kan jo ikke alltid bekrefte voksnes følelser da de kan være urimelige i forhold til situasjon/sak. Fokuset på validering på barns følelser har vel bare vært allment aktuelt i en 10 års periode nå. Du er ikke alene om å ikke ha fått bekreftet følelser i barndommen altså, da det i  "gamle" dager var mer normalt med invalidering av følelser. Som regel i beste mening.

Anonymkode: f5301...bd9

Ok. Så da er det rett av psykologen å ikke validere følelsene mine siden jeg nå er voksen. Så det er mest sannsynlig at psykologen mener mine følelser er urimelige. Skikkelig flaut dette. 

Anonymkode: f955a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er det rett av psykologen å ikke validere følelsene mine siden jeg nå er voksen. Så det er mest sannsynlig at psykologen mener mine følelser er urimelige. Skikkelig flaut dette. 

Anonymkode: f955a...56f

Flau skal du ikke være. Har du en diagnose? Det kan av og til være litt avgjørende for en psykolog. Er det ikke mulig å ta dette opp med psykologen? Dette er jo absolutt noe du bør kunne diskutere med psykologen, er jo derfor du er der. Si at du føler deg avfeid og spør hvorfor. Kanskje det går opp et lys for dere begge.

Anonymkode: f5301...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flau skal du ikke være. Har du en diagnose? Det kan av og til være litt avgjørende for en psykolog. Er det ikke mulig å ta dette opp med psykologen? Dette er jo absolutt noe du bør kunne diskutere med psykologen, er jo derfor du er der. Si at du føler deg avfeid og spør hvorfor. Kanskje det går opp et lys for dere begge.

Anonymkode: f5301...bd9

Men hvis alle voksne mennesker i dette landet har hatt en slik oppdragelse så burde jo jeg takle disse følelsene. Har psykisk lidelse. Så hvis man har en psykisk lidelse skal man ikke gi følelsene validitet?. At det er en del av behandlingen?. Men hadde jeg kommet med de samme følelsene uten å ha en psykisk lidelse ville jeg møtt støtte og forståelse?. 

Anonymkode: f955a...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...