Gå til innhold

Kupton. Bør jeg teste meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette ikke er et psykiatrispørsmål, men håper ikke jeg blir kjeppjaget allikevel.. 😉 Er blitt veldig tett i nesa, skikkelig forkjølet. Ingen andre symptomer. Ikke sår hals, feber eller hoste. Er i fin form. Har nesten ikke vært noen steder på lang tid, bare innom noen butikker og har alltid vært nøye med håndhygiene. Har ikke vært sammen med noen syke. Er dette sannsynligvis en høstforkjølelse eller bør jeg teste meg for korona?? Har selvfølgelig ikke tenkt meg noen steder før jeg blir frisk. Er 50 år. Takknemlig for svar.

Anonymkode: d8644...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp vært skikkelig forkjølet og hatt halsbetennelse. Jeg testet meg ikke.

Vær oppmerksom på tap av smak og lukt. Det bør føre til testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har nettopp vært skikkelig forkjølet og hatt halsbetennelse. Jeg testet meg ikke.

Vær oppmerksom på tap av smak og lukt. Det bør føre til testing.

Og feber 

Anonymkode: d8b5c...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dette ikke er et psykiatrispørsmål, men håper ikke jeg blir kjeppjaget allikevel.. 😉 Er blitt veldig tett i nesa, skikkelig forkjølet. Ingen andre symptomer. Ikke sår hals, feber eller hoste. Er i fin form. Har nesten ikke vært noen steder på lang tid, bare innom noen butikker og har alltid vært nøye med håndhygiene. Har ikke vært sammen med noen syke. Er dette sannsynligvis en høstforkjølelse eller bør jeg teste meg for korona?? Har selvfølgelig ikke tenkt meg noen steder før jeg blir frisk. Er 50 år. Takknemlig for svar.

Anonymkode: d8644...8fe

Du bør teste deg. Norges strategi i pandemien står og faller på at folk tester seg ved symptomer på luftveisinfeksjon. Symptomene på Covid-19 infeksjon varierer betydelig fra person til person. 

Anonymkode: d2c38...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har nettopp vært skikkelig forkjølet og hatt halsbetennelse. Jeg testet meg ikke.

Vær oppmerksom på tap av smak og lukt. Det bør føre til testing.

Håper ikke alle tenker som deg og lar være å teste seg. 

Anonymkode: d8b5c...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke alle tenker som deg og lar være å teste seg. 

Anonymkode: d8b5c...e45

Jeg mener at det viktigste er hvordan man forholder seg til smittevernet. Hvis man likevel ligger hjemme under dyna til man er frisk, er det jo ikke så farlig å teste seg. Men man skal absolutt ikke gå ut og smitte andre, uansett om det er korona eller forkjølelse, nå for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, ISW skrev:

Jeg mener at det viktigste er hvordan man forholder seg til smittevernet. Hvis man likevel ligger hjemme under dyna til man er frisk, er det jo ikke så farlig å teste seg. Men man skal absolutt ikke gå ut og smitte andre, uansett om det er korona eller forkjølelse, nå for tiden. 

Ja, vi får håpe folk holder seg under dynen. 

Anonymkode: d8b5c...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt urettferdig egentlig. Jeg har drasset familien min avgårde til testing flere ganger. Smertefullt og timesvis med kø. For deretter å holde oss inne i noen dager og vente på svar. Spenning og ubehag. Alt for å være sikker på at vi ikke har smittet andre. Det frister veldig neste gang noen av oss får symptomer å bare la det gå forbi i stillhet. Jeg kjenner flere som bare lar være å teste seg. Lever som normalt og ler litt av oss « hysteriske» som tester oss. Hoster og snufser og er skråsikker på at de bare er litt forkjølet. Så hvorfor skal jeg egentlig bry meg. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som bare lar være å teste seg. Lever som normalt og ler litt av oss « hysteriske» som tester oss. Hoster og snufser og er skråsikker på at de bare er litt forkjølet.

Om en har det slik, kan en pålegge seg selv karantene. En må selvsagt ikke leve som vanlig.

Så kan den diagnostiske kompetansen, evnen til å skille forkjølelse fra covid, være noe ulik i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, kupton skrev:

Om en har det slik, kan en pålegge seg selv karantene. En må selvsagt ikke leve som vanlig.

Så kan den diagnostiske kompetansen, evnen til å skille forkjølelse fra covid, være noe ulik i befolkningen.

Så da er det unødvendig å testet seg.  Deilig å slippe flere tester. Får bare håpe man ikke smitter noen de to dagene før man får symptomer. Spør man leger eller de på koronatelefonen sier de alltid at man må teste seg. Så da er det bare noe de sier for sikkerhet skyld. Best å ikke spørre da. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, kupton skrev:

Om en har det slik, kan en pålegge seg selv karantene. En må selvsagt ikke leve som vanlig.

Så kan den diagnostiske kompetansen, evnen til å skille forkjølelse fra covid, være noe ulik i befolkningen.

Enig. Jeg har pålagt meg selv karantene til tross for at jeg bare er tett i nesa. Ikke er jeg trøtt. Ikke har jeg hoste eller feber. Ikke har jeg vondt i halsen eller kroppen. Ikke har jeg mista smak eller luktesans. Ikke har jeg vondt i magen. Nå i ettermiddag vaska jeg hele huset, uten noen form for ubehag.. Skal jeg belaste en overbelastet teststasjon for dette? Det er lov å bruke sunn fornuft.

Anonymkode: d8644...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det unødvendig å testet seg.  Deilig å slippe flere tester. Får bare håpe man ikke smitter noen de to dagene før man får symptomer. Spør man leger eller de på koronatelefonen sier de alltid at man må teste seg. Så da er det bare noe de sier for sikkerhet skyld. Best å ikke spørre da. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Kupton sier jo at noen har bedre diagnostisk kompetanse enn andre, og da regner jeg med at han inkluderer seg selv i det. Om du ikke har diagnostisk kompetanse og kan skille Covid-sympyomer fra vanlig forkjølelse, skal du teste deg. 

Anonymkode: 33ff1...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg har pålagt meg selv karantene til tross for at jeg bare er tett i nesa. Ikke er jeg trøtt. Ikke har jeg hoste eller feber. Ikke har jeg vondt i halsen eller kroppen. Ikke har jeg mista smak eller luktesans. Ikke har jeg vondt i magen. Nå i ettermiddag vaska jeg hele huset, uten noen form for ubehag.. Skal jeg belaste en overbelastet teststasjon for dette? Det er lov å bruke sunn fornuft.

Anonymkode: d8644...8fe

Det virker som om du har diagnostisk kompetanse, så da er det vel en god vurdering du har gjort. 

Anonymkode: 33ff1...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det unødvendig å testet seg.  Deilig å slippe flere tester. Får bare håpe man ikke smitter noen de to dagene før man får symptomer. Spør man leger eller de på koronatelefonen sier de alltid at man må teste seg. Så da er det bare noe de sier for sikkerhet skyld. Best å ikke spørre da. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Du kan jo forholde deg til det helsemyndighetene har sagt. Hvis du har helt bagatellmessige symptomer som omtrent alle har om høsten (litt snufsete eller tett i nesa) trenger du ikke å teste deg. Hvis du har symptomer man ser ved korona (de fire store er vel: Hoste, tung- eller kortpustet, tap av smaks- eller luktesans eller feber) SKAL du teste deg og hvis du velger å ikke teste deg må du uansett i karantene. 

Halsbetennelse er ikke noe som er vanlig ved Covid19. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Jeg leste nettopp: feber, hoste, brekninger, diaré. 

Det høres litt rart ut.

Feber, hoste, tung/kortpust er kjernesymptomene. Men den senere tid er tap av smaks og luktesans lagt til siden det er et ganske spesifikt funn ved Covid19 og sees ikke ofte ved forkjølelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det unødvendig å testet seg.  Deilig å slippe flere tester. Får bare håpe man ikke smitter noen de to dagene før man får symptomer. Spør man leger eller de på koronatelefonen sier de alltid at man må teste seg. Så da er det bare noe de sier for sikkerhet skyld. Best å ikke spørre da. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Hvor har du de to dagene fra? Testingen tar 2 dager men opplever ikke det er det du mener her. Fra du får smitte til symptomer tar det lenger tid enn 2 dager

Anonymkode: 4a140...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Det høres litt rart ut.

Feber, hoste, tung/kortpust er kjernesymptomene. Men den senere tid er tap av smaks og luktesans lagt til siden det er et ganske spesifikt funn ved Covid19 og sees ikke ofte ved forkjølelser. 

Enig i det, men leste det nettopp, men nå finner jeg ikke kilden... Litt forvirrende, men har skjønt at feber i hvert fall er et mulig tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cilie skrev:

Jeg leste nettopp: feber, hoste, brekninger, diaré. 

Kan jo legge til at Covid19 kan skape symptomer fra de fleste organer. Rundt 70% av de som blir smittet får en affeksjon av hjertemuskelen og derfor bør man være litt ekstra forsiktig med trening hvis man er syk for tiden. Hjertebank forekommer, samme med diare og kvalme, noen får nevrologiske symptomer, osv. Men det er luftveiene som oftest rammes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet om ei som bare var litt snufsete og litt slapp. Testet for å være sikker. Det var covid-19 og ikke forkjølelse som man kunne tro. 

Anonymkode: de823...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...