Gå til innhold

Kupton. Bør jeg teste meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, ISW skrev:

Kan jo legge til at Covid19 kan skape symptomer fra de fleste organer. Rundt 70% av de som blir smittet får en affeksjon av hjertemuskelen og derfor bør man være litt ekstra forsiktig med trening hvis man er syk for tiden. Hjertebank forekommer, samme med diare og kvalme, noen får nevrologiske symptomer, osv. Men det er luftveiene som oftest rammes. 

Uff, så skummelt. Kanskje du nettopp bidro til at jeg ikke starter opp igjen på treningssenter denne uken likevel😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
37 minutter siden, ISW skrev:

Det høres litt rart ut.

Feber, hoste, tung/kortpust er kjernesymptomene. Men den senere tid er tap av smaks og luktesans lagt til siden det er et ganske spesifikt funn ved Covid19 og sees ikke ofte ved forkjølelser. 

Nå roter du litt. Tap av smak og luktesans ble nevnt allerede i mars/april. Tung pust kommer gjerne ikke med en gang. Det kommer gjerne senere i forløpet hos noen. Ellers mener jeg du kan legge til kraftig hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Det høres litt rart ut.

Feber, hoste, tung/kortpust er kjernesymptomene. Men den senere tid er tap av smaks og luktesans lagt til siden det er et ganske spesifikt funn ved Covid19 og sees ikke ofte ved forkjølelser. 

Var vanlig i både mars og april det 

Anonymkode: 4a140...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet om ei som bare var litt snufsete og litt slapp. Testet for å være sikker. Det var covid-19 og ikke forkjølelse som man kunne tro. 

Anonymkode: de823...666

En må selvsagt også vurdere hva en har gjort og hvor en har vært uken før en blir syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nå roter du litt. Tap av smak og luktesans ble nevnt allerede i mars/april. Tung pust kommer gjerne ikke med en gang. Det kommer gjerne senere i forløpet hos noen. Ellers mener jeg du kan legge til kraftig hodepine.

Nei det gjør jeg ikke. På Folkehelseinstituttets oversikt over kjernesymptomer sto ikke dette (og gjør det fortsatt ikke, men blir stadig nevnt som mer aktuelt). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg har pålagt meg selv karantene til tross for at jeg bare er tett i nesa. Ikke er jeg trøtt. Ikke har jeg hoste eller feber. Ikke har jeg vondt i halsen eller kroppen. Ikke har jeg mista smak eller luktesans. Ikke har jeg vondt i magen. Nå i ettermiddag vaska jeg hele huset, uten noen form for ubehag.. Skal jeg belaste en overbelastet teststasjon for dette? Det er lov å bruke sunn fornuft.

Anonymkode: d8644...8fe

En god del av de Covid-19 smittede har symptomer som knapt er merkbare. At akkurat du ikke er spesielt syk er altså intet argument for å droppe testing. 

Anonymkode: d2c38...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du de to dagene fra? Testingen tar 2 dager men opplever ikke det er det du mener her. Fra du får smitte til symptomer tar det lenger tid enn 2 dager

Anonymkode: 4a140...d26

Ikke bry deg om det jeg skriver men hør på eksperten. Jeg trodde at man kan smitte andre i to dager før man får symptomer. Jeg bor i hus med en helsearbeider og to ungdommer som går på universitetet. Så hvis jeg er forkjølet er det litt greit å raskt få avklart om det er Corona selv om man holder seg inne. Men det eg kanskje å misbruke systemet. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god del av de Covid-19 smittede har symptomer som knapt er merkbare. At akkurat du ikke er spesielt syk er altså intet argument for å droppe testing. 

Anonymkode: d2c38...f34

Det synes jeg ikke du har rett til å uttale deg om hva som er best for meg, altså det er lov å bruke hodet. Fra formiddagen har jeg ikke vært tett engang. Er helt oppegående og har ikke vært noen steder på lenge. Bor alene og går selvfølgelig ikke ut blant folk så lenge jeg kan ha tegn til luftveisinfeksjon. Stoler mer på en leges vurdering enn anonyme brukere som kommer med bastante meninger. 

Anonymkode: d8644...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg ikke du har rett til å uttale deg om hva som er best for meg, altså det er lov å bruke hodet. Fra formiddagen har jeg ikke vært tett engang. Er helt oppegående og har ikke vært noen steder på lenge. Bor alene og går selvfølgelig ikke ut blant folk så lenge jeg kan ha tegn til luftveisinfeksjon. Stoler mer på en leges vurdering enn anonyme brukere som kommer med bastante meninger. 

Anonymkode: d8644...8fe

Selvfølgelig har folk rett til å fortelle deg at det er bedre å teste seg enn å ikke gjøre det under en pandemi. Hva er det du innbiller deg at et diskusjonsforum er? 

Anonymkode: d2c38...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør følge retningslinjene fra myndighetene. De finner du her.

(Når jeg selv ikke fulgte dem, var det fordi jeg hadde minimal sjanse for å være smittet, hadde sittet tre dager alene i skogen og før det hadde meget begrenset kontakt med kun noen få personer, og fordi symptomene ikke tydet på covid.)

I tillegg vil jeg oppfordre alle til å vaksinere seg - også mot influensa. Spesielt interesserte kan lese om kryssimmunitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var mangel på influensavaksine. At bare helsepersonell, eldre og de i risikogruppen fikk tilbudet. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var mangel på influensavaksine. At bare helsepersonell, eldre og de i risikogruppen fikk tilbudet. 

Anonymkode: 83ffc...bb7

Da får jeg omformulere meg til noe mer korrekt: Jeg anbefaler alle som får tilbud om vaksine om å benytte seg av dette tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, ISW skrev:

Det høres litt rart ut.

Feber, hoste, tung/kortpust er kjernesymptomene. Men den senere tid er tap av smaks og luktesans lagt til siden det er et ganske spesifikt funn ved Covid19 og sees ikke ofte ved forkjølelser. 

Litt skummelt at du tar på deg en opplysningsjobb når du ikke er helt oppdatert. I Trondheim har vi hatt to huber med mutert covid ila oktober, og symptomene til den ene med smitte var vond smak i munnen ellers symptomfri. Takk og lov at vedkommende ikke fulgte ditt råd. Ellers har Cilie helt rett i at diaré  har vært et vanlig symptom, spesielt på sensommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Litt skummelt at du tar på deg en opplysningsjobb når du ikke er helt oppdatert. I Trondheim har vi hatt to huber med mutert covid ila oktober, og symptomene til den ene med smitte var vond smak i munnen ellers symptomfri. Takk og lov at vedkommende ikke fulgte ditt råd. Ellers har Cilie helt rett i at diaré  har vært et vanlig symptom, spesielt på sensommeren. 

Jeg prøver igjen: Dette er FHI sine kjernesymptomer ved infeksjon med Covid-19. Det er ikke mine meninger eller noen agenda i en eller annen retning. 

Hvis du mener at alle med vond smak i munnen bør teste seg, får du stå for den anbefalingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ISW skrev:

Hvis du mener at alle med vond smak i munnen bør teste seg, får du stå for den anbefalingen. 

Nei det har jeg aldri sagt og det mener jeg heller ikke.

Men - og dette er VIKTIG  i en tid med restriksjoner, innskrenkinger, isolasjon, permitteringer og konkurser -  ALLE som har grunn til å mistenke at de kan være smittet, enten pga egne sykdomstegn, nærhet til mange i kombinasjon med lette sykdomssymptomer, omgang med kjente smittede, eget utenlandsopphold eller nærhet til noen som nylig har vært i rødt land - bør teste seg UAVHENGIG av om de har det du kaller «de fire stor» eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Nei det har jeg aldri sagt og det mener jeg heller ikke.

Men - og dette er VIKTIG  i en tid med restriksjoner, innskrenkinger, isolasjon, permitteringer og konkurser -  ALLE som har grunn til å mistenke at de kan være smittet, enten pga egne sykdomstegn, nærhet til mange i kombinasjon med lette sykdomssymptomer, omgang med kjente smittede, eget utenlandsopphold eller nærhet til noen som nylig har vært i rødt land - bør teste seg UAVHENGIG av om de har det du kaller «de fire stor» eller ikke. 

Det er sant. Jeg har testet meg - selv om jeg bare var vanlig forkjølet. Men jeg hostet imidlertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

Det er sant. Jeg har testet meg - selv om jeg bare var vanlig forkjølet. Men jeg hostet imidlertid. 

Jeg er testet to ganger. Min arbeidsplass ønsker at vi gjør dette hver gang vi vurderer det som nødvendig, slik at evt sykdom ikke skal spre seg. Jeg er ikke helsepersonell, men vi er også prioritert gruppe og får test samme dag vi ber om det, og svar påfølgende dag. Min første test var begrunnet i sykdomssymptomer, den andre av at jeg hadde vært i kontakt med smittet på treningsarena, begge tatt etter råd fra smittevernlege. Jeg er også satt i karantene i påventede av an annens test to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dette ikke er et psykiatrispørsmål, men håper ikke jeg blir kjeppjaget allikevel.. 😉 Er blitt veldig tett i nesa, skikkelig forkjølet. Ingen andre symptomer. Ikke sår hals, feber eller hoste. Er i fin form. Har nesten ikke vært noen steder på lang tid, bare innom noen butikker og har alltid vært nøye med håndhygiene. Har ikke vært sammen med noen syke. Er dette sannsynligvis en høstforkjølelse eller bør jeg teste meg for korona?? Har selvfølgelig ikke tenkt meg noen steder før jeg blir frisk. Er 50 år. Takknemlig for svar.

Anonymkode: d8644...8fe

Hei

jeg ville sett det an.

mine barn er i karantene nå pga syke klasse venner. Som har påvist corona, så derfor er de i karantene.

begge har nå førkjølelses symptomer, de er likevel ikke blitt testet, jeg ser det an, og jeg holder avstand.

jeg tenker det kan være en forkjølelse, men likevel vi har ikke nærkontakt i form av klemmer., jeg er selv i risikogruppe pga en tidligere alvorlig hendelse, men gå ustanselig å teste seg tenker jeg er unødvendig ressursbruk. Så derfor mener jeg bedre se det litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

En god del av de Covid-19 smittede har symptomer som knapt er merkbare. At akkurat du ikke er spesielt syk er altså intet argument for å droppe testing. 

Anonymkode: d2c38...f34

Hvordan vet vi egentlig at det er såpass mange av dem som ble smittet av covid-19, som nesten ikke hadde symptomer?

For en ting er sikkert, og det er at etter å ha gått med snufsing, sår hals og slakk kropp i 5 dager og nå velger å teste meg, så skal jeg love deg at dersom jeg får påvist covid-19 nå, så kommer jeg garantert til å si jeg ‘nesten ikke hadde symptomer’. Og jeg tipper det er flere som gjør/gjorde det...
 

Jeg tror altså at de fleste som rapporterer at de fikk covid-19 uten symptomer, egentlig hadde det. Eller fornektet det. Fordi det ikke passet dem å sette seg selv i karantene. Og de må kunne forklare seg dersom de dermed har smittet flere andre ved å omgås sosialt på arbeidsplassen, butikken o.l

Anonymkode: 09fcb...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...