Gå til innhold

Jeg har gått ned 22 kg det siste året. Mens jeg har gått på zyprexa.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange klager over overspising på zyprexa, men nå har jeg altså gått ned masse selv om jeg tar zyprexa. Det er altså fullt mulig å gå ned på zyprexa. Jeg er litt stolt nå. Mest av alt har jeg vent meg til å være sulten, det er noe som krever litt vilje, men det blir lettere etterhvert.

Anonymkode: 51c26...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange klager over overspising på zyprexa, men nå har jeg altså gått ned masse selv om jeg tar zyprexa. Det er altså fullt mulig å gå ned på zyprexa. Jeg er litt stolt nå. Mest av alt har jeg vent meg til å være sulten, det er noe som krever litt vilje, men det blir lettere etterhvert.

Anonymkode: 51c26...72c

Det er bra jobba! Du må jo ha en sterk vilje, gratulerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er bra jobba! Du må jo ha en sterk vilje, gratulerer :) 

Jeg tenker at det å gratulere noen med vektnedgang bør forutsette at man vet at vedkommende som har mistet all denne vekten var overvektig i utgangspunktet og trengte denne vektnedgangen for bedre helse. Noen kan være anorektikere og ha påført seg selv helseskadelig undervekt ved å ta av seg 22 kg. 

Dette er ikke ment som kritikk eller noe angrep på deg, stjernestøv. Jeg forstår at første reaksjon er beundring og lyst til å skryte når man leser at noen har har gått ned såpass mye. Men jeg er bare litt sånn generelt skeptisk til å ukritisk hylle noen for stor vektnedgang når man ikke har flere opplysninger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Naana47 skrev:

Jeg tenker at det å gratulere noen med vektnedgang bør forutsette at man vet at vedkommende som har mistet all denne vekten var overvektig i utgangspunktet og trengte denne vektnedgangen for bedre helse. Noen kan være anorektikere og ha påført seg selv helseskadelig undervekt ved å ta av seg 22 kg. 

Dette er ikke ment som kritikk eller noe angrep på deg, stjernestøv. Jeg forstår at første reaksjon er beundring og lyst til å skryte når man leser at noen har har gått ned såpass mye. Men jeg er bare litt sånn generelt skeptisk til å ukritisk hylle noen for stor vektnedgang når man ikke har flere opplysninger. 

 

Jeg vet at denne personen gikk mye opp på zyprexa og er overvektig, så ta det med ro! Det har vært diskutert før, og det står respekt av at personen har klart å gå ned så mange kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange klager over overspising på zyprexa, men nå har jeg altså gått ned masse selv om jeg tar zyprexa. Det er altså fullt mulig å gå ned på zyprexa. Jeg er litt stolt nå. Mest av alt har jeg vent meg til å være sulten, det er noe som krever litt vilje, men det blir lettere etterhvert.

Anonymkode: 51c26...72c

Imponerende det du har fått til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Naana47 skrev:

Jeg tenker at det å gratulere noen med vektnedgang bør forutsette at man vet at vedkommende som har mistet all denne vekten var overvektig i utgangspunktet og trengte denne vektnedgangen for bedre helse. Noen kan være anorektikere og ha påført seg selv helseskadelig undervekt ved å ta av seg 22 kg. 

Dette er ikke ment som kritikk eller noe angrep på deg, stjernestøv. Jeg forstår at første reaksjon er beundring og lyst til å skryte når man leser at noen har har gått ned såpass mye. Men jeg er bare litt sånn generelt skeptisk til å ukritisk hylle noen for stor vektnedgang når man ikke har flere opplysninger. 

 

Jeg er uenig, jeg synes det er all mulig grunn til å gratulere en som går på zyprexa for et slikt vekttap. Folk med psykoselidelser har i gjennomsnitt betydelig kortere levetid enn normalbefolkningen og en av grunnene er nettopp at medikamentene bidrar til en lite gunstig livsstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Naana47 skrev:

Jeg tenker at det å gratulere noen med vektnedgang bør forutsette at man vet at vedkommende som har mistet all denne vekten var overvektig i utgangspunktet og trengte denne vektnedgangen for bedre helse. Noen kan være anorektikere og ha påført seg selv helseskadelig undervekt ved å ta av seg 22 kg. 

Dette er ikke ment som kritikk eller noe angrep på deg, stjernestøv. Jeg forstår at første reaksjon er beundring og lyst til å skryte når man leser at noen har har gått ned såpass mye. Men jeg er bare litt sånn generelt skeptisk til å ukritisk hylle noen for stor vektnedgang når man ikke har flere opplysninger. 

 

Jeg kan garantere deg att jeg ikke har anoreksi. Jeg hadde bmi på 40 før jeg begynte å slanke meg.

Anonymkode: 51c26...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg er uenig, jeg synes det er all mulig grunn til å gratulere en som går på zyprexa for et slikt vekttap. Folk med psykoselidelser har i gjennomsnitt betydelig kortere levetid enn normalbefolkningen og en av grunnene er nettopp at medikamentene bidrar til en lite gunstig livsstil. 

Helt greit å være uenig, men hva er det du er uenig i da? At man ikke ukritisk bør gratulere en person som har gått ned 22 kg uten å vite noe om bakgrunnen dens? For det var det som var mitt utgangspunkt for svaret til stjernestøv, at hvis man ikke vet noe om bakgrunnen til en person som går ned såpass mye (annet enn at personen går på Zyprexa), så kan det være feil å hylle det mtp at den personen f. eks kan være anorektiker. For det er vel ikke gitt at en med psykoselidelse ikke også kan være anorektiker? 

Men åpenbart vet dere, og sikkert flere med dere, hvem denne personen bak anonym bruker er, og at hun/han var svært overvektig i utgangspunktet. Og dere ler sikkert av at jeg ikke skjønte at alle som går på Zyprexa har en ugunstig livsstil med dårlig kosthold og inaktivitet. (Ja, det er det jeg tenker "ugunstig livsstil" innebærer).  

Men nå som jeg vet mer om bakgrunnen til ts, er det selvfølgelig kjempeflott at vedkommende har greid å gå ned så mye i vekt. Da vil jeg også være med å gratulere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Naana47 skrev:

Helt greit å være uenig, men hva er det du er uenig i da? At man ikke ukritisk bør gratulere en person som har gått ned 22 kg uten å vite noe om bakgrunnen dens? For det var det som var mitt utgangspunkt for svaret til stjernestøv, at hvis man ikke vet noe om bakgrunnen til en person som går ned såpass mye (annet enn at personen går på Zyprexa), så kan det være feil å hylle det mtp at den personen f. eks kan være anorektiker. For det er vel ikke gitt at en med psykoselidelse ikke også kan være anorektiker? 

Men åpenbart vet dere, og sikkert flere med dere, hvem denne personen bak anonym bruker er, og at hun/han var svært overvektig i utgangspunktet. Og dere ler sikkert av at jeg ikke skjønte at alle som går på Zyprexa har en ugunstig livsstil med dårlig kosthold og inaktivitet. (Ja, det er det jeg tenker "ugunstig livsstil" innebærer).  

Men nå som jeg vet mer om bakgrunnen til ts, er det selvfølgelig kjempeflott at vedkommende har greid å gå ned så mye i vekt. Da vil jeg også være med å gratulere! :)

Jeg er uenig i at frykten for at noen skal ha en spiseforstyrrelse skal forhindre at man gratulerer i slik situasjon. Sykelig fedme kan på lang sikt være like alvorlig som anoreksi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg er uenig i at frykten for at noen skal ha en spiseforstyrrelse skal forhindre at man gratulerer i slik situasjon. Sykelig fedme kan på lang sikt være like alvorlig som anoreksi. 

Ja, men poenget mitt var at man (i alle fall ikke jeg) ikke visste om ts hadde sykelig fedme i utgangspunktet. Tenker i tillegg at det på et psykiatriforum er høyere sannsynlighet for at noen har spiseforstyrrelser. 

Men helt greit det. Jeg tok feil, og dere hadde rett. Ingen big deal for meg, det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange klager over overspising på zyprexa, men nå har jeg altså gått ned masse selv om jeg tar zyprexa. Det er altså fullt mulig å gå ned på zyprexa. Jeg er litt stolt nå. Mest av alt har jeg vent meg til å være sulten, det er noe som krever litt vilje, men det blir lettere etterhvert.

Anonymkode: 51c26...72c

Så utrolig bra :)

Anonymkode: 8e6f2...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Naana47 skrev:

Ja, men poenget mitt var at man (i alle fall ikke jeg) ikke visste om ts hadde sykelig fedme i utgangspunktet. Tenker i tillegg at det på et psykiatriforum er høyere sannsynlighet for at noen har spiseforstyrrelser. 

Men helt greit det. Jeg tok feil, og dere hadde rett. Ingen big deal for meg, det :)

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er noen høyere sannsynlighet for det, når det er snakk om mennesker som bruker zyprexa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Naana47 skrev:

Ja, men poenget mitt var at man (i alle fall ikke jeg) ikke visste om ts hadde sykelig fedme i utgangspunktet. Tenker i tillegg at det på et psykiatriforum er høyere sannsynlighet for at noen har spiseforstyrrelser. 

Men helt greit det. Jeg tok feil, og dere hadde rett. Ingen big deal for meg, det :)

 

Jeg synes ikke du tok feil. Vel, i dette tilfellet var det kanskje feil, men jeg synes poenget ditt er helt valid. Det er ikke alltid slik at vektnedgang er positivt for helsen. Før man gratulerer bør man være sikker på at vedkommende var overvektig til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis det er noen høyere sannsynlighet for det, når det er snakk om mennesker som bruker zyprexa. 

Men det du sier der er vel ikke allmennkunnskap som det forventes at alle bør besitte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Jeg synes ikke du tok feil. Vel, i dette tilfellet var det kanskje feil, men jeg synes poenget ditt er helt valid. Det er ikke alltid slik at vektnedgang er positivt for helsen. Før man gratulerer bør man være sikker på at vedkommende var overvektig til å begynne med. 

Takk for at du forstod hva jeg mente, og ga meg støtte på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Naana47 skrev:

Men det du sier der er vel ikke allmennkunnskap som det forventes at alle bør besitte? 

Neida, men enhver kommentar gis innenfor en bestemt kontekst. Det vi har diskutert er jo en konkret kommentar her på dol:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, frosken skrev:

Neida, men enhver kommentar gis innenfor en bestemt kontekst. Det vi har diskutert er jo en konkret kommentar her på dol:-)

Ja. Min forståelse av diskusjonen (tar høyde for om jeg er blitt hjerneskadet i siste mani) handler om at vi diskuterte om det nødvendigvis er riktig å gratulere en person med stort vekttap når man ikke vet noe om personens bakgrunn. ISW var den eneste i tråden her som forstod hva jeg mente med det.

I motsetning til dere visste ikke jeg hvem ts var, og jeg visste heller ikke noe særlig om Zyprexa. På bakgrunn av mangelen på kunnskap om disse to tingene, fikk jeg en forståelse av at dette absolutt var noe jeg burde ha visst. Altså at jeg burde ha visst hvem ts var, at jeg burde ha visst at Zyprexa gir en bestemt type bivirkninger, og at jeg burde ha visst at man selvfølgelig skal gratulere en som går ned 22 kg, -uforbeholdent og uansett. 

Som jeg nevnte lenger opp har jeg ingenting imot å gratulere ts nå som jeg vet mer om bakgrunnen hans/hennes. Jeg synes det er fantastisk at ts har greid å gå ned 22 kg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange klager over overspising på zyprexa, men nå har jeg altså gått ned masse selv om jeg tar zyprexa. Det er altså fullt mulig å gå ned på zyprexa. Jeg er litt stolt nå. Mest av alt har jeg vent meg til å være sulten, det er noe som krever litt vilje, men det blir lettere etterhvert.

Anonymkode: 51c26...72c

Hatten av for deg! Dette står det respekt av 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...