Gå til innhold

Uansvarlig voksen sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt oppgitt av denne situasjonen. Sønnen min er desverre blitt myndig. Han har psykiske problemer som legen holder på å hjelpe med. Men han var for kort tid tilbake i tid på sykehus for å ha tatt en overdose ulovlige medisiner. Etter at han ble utskrevet dro han spontant rett på ferie til sør amerika uten penger til mat. Vi visste ingenting før han var på fly til sør-amerika. 

Jeg måtte hjelpe han med en matkvote hver dag.  Og drosje til flyplassen når han skulle hjem. Han hadde også bare sagt opp jobben sin på toppen av alt dette....  Han bor hos faren.  

Han kom hjem igjen.  Vi hadde sendt bekymringsmeldinger til legen. Han har fått time hos psykolog. Men nå vil han reise igjen. Han reiste på kredittkort. Men har nå tenkt å bruke feriepengene som han får fra jobb på ny reise. Og i disse tider... pluss så sier han at han ikke har penger igjen til telefonregningen hans som er på 4000 i måneden og renten på lånet  men at han skal reise tilbake til sør amerika så fort som mulig. 

På mandag så hadde han tatt et stoff som heter LSD... og spydde.  

Han er meget uansvarlig. Har ingen interesser utenom å reise. 

Hva ville du gjort i denne situasjonen om du hadde vært i samme situasjon som meg ? Blir stresset og engstelig av adferden hans. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han reiste på kredittkort. Men har nå tenkt å bruke feriepengene som han får fra jobb på ny reise. Og i disse tider... pluss så sier han at han ikke har penger igjen til telefonregningen hans som er på 4000 i måneden og renten på lånet  men at han skal reise tilbake til sør amerika så fort som mulig. 

Jeg hadde kanskje hjulpet ham med mobilregningen hvis han inngikk en avtale om at feriepengene gikk til kredittregningen, kortet ble klippet og kredittsperre satt. Og da ville jeg forlangt å få se ham gjøre det.

Få faren (hvis du ikke kan regne det ut selv) til å vise ham helt konkret, slik de gjør i Luksusfellen, hvor mye et kredittbeløp vokser pr. mnd. pga. rentene. Han kan fort pådra seg gjeld det vil ta flere år å bli kvitt.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mandag så hadde han tatt et stoff som heter LSD..

Det er en dårlig kombinasjon med psykiske problemer.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er meget uansvarlig.

Ja. Å være myndig betyr ikke at man kan ture fram som man vil og la noen andre ta regningen. Du og faren (og NAV / helsevesenet) må samarbeide om en løsning som gjør at han forstår sammenhengen mellom adferd og konsekvens.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen interesser utenom å reise. 

Hva driver han med i Sør-Amerika, det er vel ikke noe typisk heisatur-mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Jeg hadde kanskje hjulpet ham med mobilregningen hvis han inngikk en avtale om at feriepengene gikk til kredittregningen, kortet ble klippet og kredittsperre satt. Og da ville jeg forlangt å få se ham gjøre det.

Få faren (hvis du ikke kan regne det ut selv) til å vise ham helt konkret, slik de gjør i Luksusfellen, hvor mye et kredittbeløp vokser pr. mnd. pga. rentene. Han kan fort pådra seg gjeld det vil ta flere år å bli kvitt.

Det er en dårlig kombinasjon med psykiske problemer.

Ja. Å være myndig betyr ikke at man kan ture fram som man vil og la noen andre ta regningen. Du og faren (og NAV / helsevesenet) må samarbeide om en løsning som gjør at han forstår sammenhengen mellom adferd og konsekvens.

Hva driver han med i Sør-Amerika, det er vel ikke noe typisk heisatur-mål?

Problemet er at faren mener at han trenger å reise fordi han sliter psykisk. Men jeg håper for all del ikke at han gjør det. Jeg bor ikke i samme hus som de. Og det gjør alt mye verre for meg. Jeg får ikke pratet skikkelig med sønnen annet enn litt her og der. Men har bedt faren forsøke å lære han dette med gjeld og renter slik som du sier  

Han sa opp jobben. Sjefen har kontaktet han og ønsker han velkommen tilbake om han vil det. Men eneste sønnen tenker på er å reise så fort som mulig alene til sør amerika. Han sier at han har venner der fra tinder. Jeg synes det er skummelt. 

Jeg skal forsøke å inngå en avtale med han om at jeg betaler mobilregningen dersom han betaler tilbake på kredittkortet. Han får neppe nok penger til å betale hele beløpet tilbake. Kredittkort-gjelden er på 50 000. Han får maks 20 000 i feriepenger.  Og jeg må forsikre meg da om at pengene går til det slik at han ikke går inn i banken og bruker det igjen....  vanskelig situasjon.... Han mangler impulskontroll  når det gjelder penger.  Han kan plutselig bare finne på spontant å reise til Amerika. Så alt han gjør skjer veldig spontant.  

Kunne ønske at profesjonelle kunne hjelpe mer til i situasjonen raskt. For det er så vanskelig for oss rundt. Vanskelige er at nå har han planer om å stikke fra Norge igjen så fort som mulig. Han tenker på å kjøpe biletter å stikke en av de nærmeste dagene .... Jeg er helt fortvilt.  

Jeg var svært redd den tiden han var i sør amerika for kort tid siden. Han hadde heller ikke ESTA og skulle egentlig mellomlande i USA på vei hjem men ble derfor stoppet på flyplassen.  Han gråt seg til en ny flybillett direkte til Amsterdam istedet. Flyselskapet var greie og sa ja. Men det var totalt uansvarlig av han . 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at faren mener at han trenger å reise fordi han sliter psykisk.

Men han mener vel ikke at sønnen trenger å pådra seg kredittgjeld? Da får faren finansiere reisene - hvis han stoler på at de ikke har noe med stoffbruk å gjøre. Dessuten finnes det rimeligere reisemål enn den andre siden av kloden.

Hvis han eksperimenterer med rusmidler: Vær klar over at i den delen av verden kan man bli fengslet i årevis for bittesmå mengder stoff. Det er ìkke sånn at hvis man er norsk, blir man reddet ut av det. Noen steder mener de ti år hvis loven sier ti år. Jeg mener ikke å svartmale, men det er sånne ting tenåringer ofte ikke tenker på. 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ønske at profesjonelle kunne hjelpe mer til i situasjonen raskt.

Det er ikke ulovlig eller sykelig å være ung og dum. Men det er heller ingen som kommer og redder deg når du driter på draget. Økonomisk uansvarlighet kan føre til at man ikke kan få mobilabonnement, boliglån osv., når man blir ordentlig voksen. Det beste hadde kanskje vært om noen andre han stoler på (voksne søsken eller en annen han har tillit til, men ikke betrakter som overbekymret gamlis), tok en alvorsprat med ham om den økonomiske delen av dette her. Han er så ung at det ikke er krise om han surrer rundt litt (selv om det selvsagt er viktig å få ham i jobb eller utdanning på lengre sikt), men det skal ikke finansieres med kredittlån.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tenker på å kjøpe biletter å stikke en av de nærmeste dagene.

Vis ham hvor mye den billettprisen har steget om noen måneder, hvis den kjøpes på kreditt. Hvem skal betale det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt oppgitt av denne situasjonen. Sønnen min er desverre blitt myndig. Han har psykiske problemer som legen holder på å hjelpe med. Men han var for kort tid tilbake i tid på sykehus for å ha tatt en overdose ulovlige medisiner. Etter at han ble utskrevet dro han spontant rett på ferie til sør amerika uten penger til mat. Vi visste ingenting før han var på fly til sør-amerika. 

Jeg måtte hjelpe han med en matkvote hver dag.  Og drosje til flyplassen når han skulle hjem. Han hadde også bare sagt opp jobben sin på toppen av alt dette....  Han bor hos faren.  

Han kom hjem igjen.  Vi hadde sendt bekymringsmeldinger til legen. Han har fått time hos psykolog. Men nå vil han reise igjen. Han reiste på kredittkort. Men har nå tenkt å bruke feriepengene som han får fra jobb på ny reise. Og i disse tider... pluss så sier han at han ikke har penger igjen til telefonregningen hans som er på 4000 i måneden og renten på lånet  men at han skal reise tilbake til sør amerika så fort som mulig. 

På mandag så hadde han tatt et stoff som heter LSD... og spydde.  

Han er meget uansvarlig. Har ingen interesser utenom å reise. 

Hva ville du gjort i denne situasjonen om du hadde vært i samme situasjon som meg ? Blir stresset og engstelig av adferden hans. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Er dette den samme gutten som tidligere bare har ønsket å game? I så fall er dette ganske påfallende, jeg ville ønsket en vurdering mht om han kan være manisk. 

I tillegg til det Laban skriver, så kommer problemene knyttet til å få reiseforsikring som gjelder dersom han pådrar seg corona i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frosken skrev:

Er dette den samme gutten som tidligere bare har ønsket å game? I så fall er dette ganske påfallende, jeg ville ønsket en vurdering mht om han kan være manisk. 

I tillegg til det Laban skriver, så kommer problemene knyttet til å få reiseforsikring som gjelder dersom han pådrar seg corona i utlandet. 

Leger forsøkte å utrede han som liten. Men de fant ingen diagnose. Han har alltid vært en litt rastløs person. Han har alltid hatt manglende impulskontroll når det kommer til enkelte ting så vi har slitt oss nesten utslitt på å forsøke å få han til å modne seg der.  Men nei det har bare blitt verre.. Før var det en del gaming. Men han trente litt og gjorde annet også. Men de interessene mistet han. Nå er det kun snakk om å komme seg utenlands så fort som mulig. Livet hans går i å søke på utenlandsreiser til Amerika eller sove eller så virker han nyskjerrig på rus / medikamenter. Veldig fortvilende situasjonen. Jeg er kjempesliten av å forsøke å få han til å leve normalt liv og jeg er så bekymret for de spontane påfunnene hans.  

Har meldt bekymring tidligere om dette til legen. Legen sendte han til psykolog men jeg håper virkelig på at de kan gi han en rådgivning/ støttekontakt eller noe slik at vi ikke får så tung last. Er tung last når han ikke klarer å styre penger, ikke har grenser på de påfunnene sine, og bare gir blaffen i jobb. 

Kan godt være at det er en diagnose som gir den manglende impulskontrollen som du sier...

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, frosken skrev:

Er dette den samme gutten som tidligere bare har ønsket å game? I så fall er dette ganske påfallende, jeg ville ønsket en vurdering mht om han kan være manisk. 

I tillegg til det Laban skriver, så kommer problemene knyttet til å få reiseforsikring som gjelder dersom han pådrar seg corona i utlandet. 

Det neste som kan skje er at han reiser til sør amerika og kommer seg ikke hjem igjen, og jeg må betale bosted og mat for at han ikke skal havne på gaten der nede. Det er hva jeg frykter i disse koronatider.... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, laban skrev:

Men han mener vel ikke at sønnen trenger å pådra seg kredittgjeld? Da får faren finansiere reisene - hvis han stoler på at de ikke har noe med stoffbruk å gjøre. Dessuten finnes det rimeligere reisemål enn den andre siden av kloden.

Hvis han eksperimenterer med rusmidler: Vær klar over at i den delen av verden kan man bli fengslet i årevis for bittesmå mengder stoff. Det er ìkke sånn at hvis man er norsk, blir man reddet ut av det. Noen steder mener de ti år hvis loven sier ti år. Jeg mener ikke å svartmale, men det er sånne ting tenåringer ofte ikke tenker på. 

Det er ikke ulovlig eller sykelig å være ung og dum. Men det er heller ingen som kommer og redder deg når du driter på draget. Økonomisk uansvarlighet kan føre til at man ikke kan få mobilabonnement, boliglån osv., når man blir ordentlig voksen. Det beste hadde kanskje vært om noen andre han stoler på (voksne søsken eller en annen han har tillit til, men ikke betrakter som overbekymret gamlis), tok en alvorsprat med ham om den økonomiske delen av dette her. Han er så ung at det ikke er krise om han surrer rundt litt (selv om det selvsagt er viktig å få ham i jobb eller utdanning på lengre sikt), men det skal ikke finansieres med kredittlån.

Vis ham hvor mye den billettprisen har steget om noen måneder, hvis den kjøpes på kreditt. Hvem skal betale det?

Du har rett i det. Kan godt være at han rett og slett er ung og bare ikke flink med å ta ansvar ennå. Men slitsomt for oss rundt om han kommer i kniper i foreks utlandet osv 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan godt være at han rett og slett er ung og bare ikke flink med å ta ansvar ennå.

Det er vanskelig for utenforstående å avgjøre om det er innenfor normalen eller ikke. Men dere må finne en måte å ansvarliggjøre ham på før han setter for mye penger over styr. Det blir i dobbelt forstand en dyr lærdom hvis han bare får drive på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, frosken skrev:

I så fall er dette ganske påfallende, jeg ville ønsket en vurdering mht om han kan være manisk.

Er ikke mani som regel periodisk? Jeg mener å se at ts beskriver en gutt som bestandig har vært slik. Rastløs og med manglende impulskontroll, blant annet.  

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Naana47 skrev:

Er ikke mani som regel periodisk? Jeg mener å se at ts beskriver en gutt som bestandig har vært slik. Rastløs og med manglende impulskontroll. 

Jeg føler meg ganske så utslitt av dette. Jeg tror selv at nå går det ikke mange dagene før han sender melding om at han er på fly til Sør -Amerika.  Og at han mangler penger til mat i Sør-Amerika. 

Har slitt med at hvis han "brenner" for noe så mangler han helt impulskontroll.  Det har vært vanskelig med dette så lenge jeg kan huske. 

Han blir lett trist og sliter med det. Det er også tungt og har vært bekymrende. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Det er vanskelig for utenforstående å avgjøre om det er innenfor normalen eller ikke. Men dere må finne en måte å ansvarliggjøre ham på før han setter for mye penger over styr. Det blir i dobbelt forstand en dyr lærdom hvis han bare får drive på.

Vet ikke helt hvordan jeg skal ansvarliggjøre han siden han bor hos faren.... og det er ellers ikke så lett å få kontakt med sønnen... 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt oppgitt av denne situasjonen. Sønnen min er desverre blitt myndig. Han har psykiske problemer som legen holder på å hjelpe med. Men han var for kort tid tilbake i tid på sykehus for å ha tatt en overdose ulovlige medisiner. Etter at han ble utskrevet dro han spontant rett på ferie til sør amerika uten penger til mat. Vi visste ingenting før han var på fly til sør-amerika. 

Jeg måtte hjelpe han med en matkvote hver dag.  Og drosje til flyplassen når han skulle hjem. Han hadde også bare sagt opp jobben sin på toppen av alt dette....  Han bor hos faren.  

Han kom hjem igjen.  Vi hadde sendt bekymringsmeldinger til legen. Han har fått time hos psykolog. Men nå vil han reise igjen. Han reiste på kredittkort. Men har nå tenkt å bruke feriepengene som han får fra jobb på ny reise. Og i disse tider... pluss så sier han at han ikke har penger igjen til telefonregningen hans som er på 4000 i måneden og renten på lånet  men at han skal reise tilbake til sør amerika så fort som mulig. 

På mandag så hadde han tatt et stoff som heter LSD... og spydde.  

Han er meget uansvarlig. Har ingen interesser utenom å reise. 

Hva ville du gjort i denne situasjonen om du hadde vært i samme situasjon som meg ? Blir stresset og engstelig av adferden hans. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Manisk depressiv. 

Anonymkode: f41de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Naana47 skrev:

Er ikke mani som regel periodisk? Jeg mener å se at ts beskriver en gutt som bestandig har vært slik. Rastløs og med manglende impulskontroll, blant annet.  

Tidligere har beskrivelsen primært vært at han sitter inne og gamer og har dårlig døgnrytme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er han?

Anonymkode: 43574...135

Han er 21 år. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Manisk depressiv. 

Anonymkode: f41de...5f6

Håper på at legene kan utrede han skikkelig.  Vet ikke om psykologen kan gi han diagnose om han har en diagnose som foreks manisk depressiv som bidrar til å gjøre det slik. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Tidligere har beskrivelsen primært vært at han sitter inne og gamer og har dårlig døgnrytme. 

Han nekter å tilpasse seg et normalt livsmønster. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er 21 år. 

 

Håper på at legene kan utrede han skikkelig.  Vet ikke om psykologen kan gi han diagnose om han har en diagnose som foreks manisk depressiv som bidrar til å gjøre det slik. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Om han er i full manisk fase bør det vurderes innleggelse (for å avverge reisen). Han bør trolig utredes av psykiater og ikke psykolog, men kjenner ikke saken godt nok.

Anonymkode: f41de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om han er i full manisk fase bør det vurderes innleggelse (for å avverge reisen). Han bør trolig utredes av psykiater og ikke psykolog, men kjenner ikke saken godt nok.

Anonymkode: f41de...5f6

Jeg er usikker selv om dette går under normalen eller ikke. Men det er ihvertfall uhyre bekymringsfullt.  Jeg har ikke god økonomi men kan igjen måtte hjelpe han med mat og taxi i Sør Amerika om han drar igjen. Det kostet meg 4000 kr for en uke. Ikke så dyrt men dyrt nok. Og det kan bli dyrere neste gang for at han skal klare seg. Han stakk av uten at vi fikk sjans å stoppe han sist. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...