Gå til innhold

Uansvarlig voksen sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er vel liten vits å prøve å behandle dersom vedkommende ikke på noen måte er interessert i å motta behandling? Vi hadde en leieboer som hadde 3 opphold på Blå Kors, uten at det hjalp noe som helst. Dagen etter hjemkomst etter 3 mnd på Blå Kors var han på polet og kjøpte sprit.

Tja, noen ble rusfrie, noen ble bedre, ingen ble verre. Problemet er vel helst at man skal være rimelig ute og kjøre før tvang er aktuelt. Hadde vært lettere om de kunne behandlet før det ble så gæli.

https://tidsskriftet.no/2018/04/kronikk/tvangsinnleggelse-rusbehandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Trine skrev:

Det kommer nok an på hvor alvorlig rusproblem han har. Jeg mente forresten ikke seriøst at faren skulle hive han inn på et avrusningssenter. Selv jeg forstår at det ikke funker. Kommunen kan tvangsinnlegge, men jeg vet ikke hvor omfattende rusproblem vedkommende har, så jeg vet ikke om det er aktuelt i dette tilfellet. Jeg har en følelse av at det ikke er det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30?q=helse og omsorg#KAPITTEL_10

Jeg mistenker at rusproblemet ikke er omfattende.  Tror han kun en sjelden gang har inntatt narkotisk stoff. Men svært sjelden.  Tror det kun er eksperimentering.  Men jeg vet ikke. Men han oppfører seg ikke ruset til vanlig.  Tror dette er mer et psykriatrisk problem, selv om han fikk avslag fordi han ikke samarbeidet om narkotikatester. 

Han er voksen, men desverre så blir en mor alltid bekymret. Har lest litt på Internett om hvordan pårørende til psykisk syke og narkomane voksne har det. Og leser at de sliter mye med det samme som meg. Men jeg klarer ikke helt å tro utifra tilstanden hans at han er en narkoman å regne  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Dette er jo krise. Her må du ha et møte med far og få han til å forstå alvoret i situasjonen og hvordan fremtiden til gutten kan bli hvis ikke dere samarbeider og skaffer hjelp til sønnen NÅ. Dere må være mye strengere, myndig eller ei. Deretter må dere ta et møte alle 3 og legge en plan for fremtiden når det gjelder psykiatrisk hjelp, hjelp med rusproblemer, jobb og boligsituasjon. Viktig at sønnen blir gitt et fremtidshåp.

Og dere må for all del få stoppet han fra å reise til Sør-Amerika. Snakk om Boliviasaken og de to jentene som havnet i fengsel for smugling av narkotika. Mulig jeg krisemaksimerer her nå altså, men ikke godt å si hva slags planer han har. Bedre å tenke på det verste som kan skje enn å være etterpåklok.

Jeg synes far har en alt for slapp holdning. Du må banke  vett i hodet på han og få han til å skjønne hvor viktig det er at dere samarbeider .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at rusproblemet ikke er omfattende.  Tror han kun en sjelden gang har inntatt narkotisk stoff. Men svært sjelden.  Tror det kun er eksperimentering.  Men jeg vet ikke. Men han oppfører seg ikke ruset til vanlig.  Tror dette er mer et psykriatrisk problem, selv om han fikk avslag fordi han ikke samarbeidet om narkotikatester. 

Han er voksen, men desverre så blir en mor alltid bekymret. Har lest litt på Internett om hvordan pårørende til psykisk syke og narkomane voksne har det. Og leser at de sliter mye med det samme som meg. Men jeg klarer ikke helt å tro utifra tilstanden hans at han er en narkoman å regne  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Vil han ha psykiatrisk behandling da? Du kan jo undersøke om kommunen har f.eks "rask" (rask psykisk helsehjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trine skrev:

Vil han ha psykiatrisk behandling da? Du kan jo undersøke om kommunen har f.eks "rask" (rask psykisk helsehjelp)

Han ønsker psykriatrisk behandling.  Men han fikk avslag fordi han må ta narkotikatest først. Men han har nå bestillt seg time for testing. Og det er positivt. 

Han sier at han føler seg deprimert. Men rart med det. For han har egentlig et godt liv, mener jeg. Men det er jo slik at depresjoner rammer folk som egentlig tilsynelatende burde hatt det bra.  Men han blir veldig så tiltaksløs av depresjonen. Men forsøker å få han tim å forstå at han har egentlig alt han behøver for å være lykkelig i livet.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men forsøker å få han tim å forstå at han har egentlig alt han behøver for å være lykkelig i livet. 

Det bidrar trolig kun til å gi ham skam og skyldfølelse, og er vel heller ikke helt sant? Ingen jobb, ikke fullført vgs, lite nettverk + psykiske og relasjonelle vansker er ikke akkurat et godt fundament for et lykkelig liv. 

Men bra han er motivert for å avlegge test og utredes. 

Anonymkode: e39d0...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsker psykriatrisk behandling.  Men han fikk avslag fordi han må ta narkotikatest først. Men han har nå bestillt seg time for testing. Og det er positivt. 

Han sier at han føler seg deprimert. Men rart med det. For han har egentlig et godt liv, mener jeg. Men det er jo slik at depresjoner rammer folk som egentlig tilsynelatende burde hatt det bra.  Men han blir veldig så tiltaksløs av depresjonen. Men forsøker å få han tim å forstå at han har egentlig alt han behøver for å være lykkelig i livet.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Andre kan vel ikke ha noen formening om at en annen skal ha det bra.  Tror det har svært lite for seg å fortelle ham at han burde være lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bidrar trolig kun til å gi ham skam og skyldfølelse, og er vel heller ikke helt sant? Ingen jobb, ikke fullført vgs, lite nettverk + psykiske og relasjonelle vansker er ikke akkurat et godt fundament for et lykkelig liv. 

Men bra han er motivert for å avlegge test og utredes. 

Anonymkode: e39d0...d78

Han er heldigvis motivert til det.  Og jeg håper på at han deretter får videre hjelp for det han sliter med. 

Jeg forstår hva du mener. Men jeg prøver bare å se det som er positivt for han. Han sitter ikke på gaten og tigger etter levebrød i Afrika. Ting kunne vært verre. Men jeg har sagt til han at det er ikke hans skyld at han sliter.  Men at han trenger hjelp slik at livet blir lettere og bedre for han.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ekstra skrev:

Andre kan vel ikke ha noen formening om at en annen skal ha det bra.  Tror det har svært lite for seg å fortelle ham at han burde være lykkelig.

Mener det ikke sånn. Det virker som om han har vært gladere og hatt det bedre de siste dagene. 

Han vet at jeg har slitt med masse psykisk og. Så han er veldig åpen med meg om hvordan han har det. Jeg prøvde bare å tenke på hva som gjør meg bedre å tenke på, men ikke sikkert det hjelper for alle.  Skal ikke være lett. 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting kunne vært verre. Men jeg har sagt til han at det er ikke hans skyld at han sliter.  Men at han trenger hjelp slik at livet blir lettere og bedre for han.  

Og livet blir helt garantert ikke lettere eller bedre av å skaffe seg dyr gjeld. Depresjon er ingens skyld, men hodeløst forbruk er en dårlig medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, laban skrev:

Og livet blir helt garantert ikke lettere eller bedre av å skaffe seg dyr gjeld. Depresjon er ingens skyld, men hodeløst forbruk er en dårlig medisin. 

Det er nok derfor en del personer havner i luksusfellen. De forsøker å trøste seg som medisin desverre. 

 

Anonymkode: 10a6d...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok derfor en del personer havner i luksusfellen.

Noen av de som havner der, har bedrevet trøsteshopping. Men mange har latt seg styre av helt andre følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Fikk lese brevet nå. Står at psykriater gir avslag for behandling fordi han ikke har gjort seg villig til narkotikatest og at det må testes fort av fastlege.  

Anonymkode: 10a6d...6c7

Hvem har underskrevet brevet, og hvilken instans kom det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...