Gå til innhold

Skal dere ta covid-19 vaksinen når den kommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.12.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Koronavaksinen: 

Den nye vaksineteknologien baserer seg på at fremmed/syntetisk mRNA eller DNA innpodes i våre egne celler. 
Dette syntetiske arvematerialet koder for de antigen-proteinene man vil at immunapparatet skal begynne å reagere med. 

Våre celler blir på denne måten genetisk manipulert til selv å produsere et virusprotein. Intensjonen er å få immunforsvaret til å reagere mot de fremmede proteinene som cellene har blitt styrt til å syntetisere, for så å reagere immunologisk på disse med antistoffdannelse.

Det radikalt nye med denne uprøvde vaksineteknologien er at vår egen kropp skal manipuleres til både å produsere proteiner og samtidig reagere immunologisk mot disse. 

Ved den nye vaksineteknologien er frykten stor for at man utilsiktet kan sette i gang alvorlige autoimmune sykdommer og at det kan gi endringer på vårt DNA.

Ved de tradisjonelle vaksinene benytter man deler av, eller en svekket mikroorganisme som injiseres i kroppen sammen med hjelpestoffer for å skape en immunrespons. Dette er en mindre inngripende metode når det gjelder manipulering av kroppens genetikk og biologi.

Ser du forskjellen på en koronavaksine, og de "gamle vaksinene" nå?
Hvis ikke, så les 10 ganger til for alt står skrevet her.

 

Anonymkode: 641e1...ba0

Vaksinene som kommer hit til lands har vært testet på mange 100 % flere personer hver for seg allerede enn hva svineinfluensavaksinen var. Erfaringen forskerne tok med seg fra den var at en ny vaksine burde testes på minst 30 tusen før den ble godkjent. De to første vaksinene som kommer hit er blitt testet på 40 tusen hver for seg. Viktig å huske på også at det har vært lettere for forskerne å få tildelt økonomiske midler til forskningen sin på de vaksinene som nærmer seg godkjenning/allerede er godkjent fra diverse laboratorier, samt at mengden forskere som har jobbet parallet har vært større enn normalt. Selv mrna-teknologien er "gammel teknologi", den har vært forsket på siden 1990-tallet.  Håper du ikke får korona da, for du vil vel ikke utsettes for forskning som bare er 30 år gammel. Bedre for deg å satse på korona. Lykke til!

Anonymkode: f80ce...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Husker jeg stod i kø for svineinfluensavaksine, jeg var ikke nervøs. Det er jeg ikke denne gangen heller. Vaksiner er noe av det beste medisinsk forskning har kommet opp med. Det var sikkert folk som var i mot poliovaksiner og den slags også, men i dag er det mye  mer konspirasjonsgreier når det kommer til vaksiner. Nesten som det er en ny religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å se at sårbare mennesker, som mangler evnen til kildekritikk, påvirkes av kynisk antivaxxerpropaganda og konspirasjonsteorier. Synes også det er synd at mennesker som kunne vært beskyttet av flokkimmunitet, som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen, kanskje dør. 

Ellers har jeg egentlig blitt ganske kynisk til dette selv. Så lenge tilbudet om vaksine finnes så man kan velge selv, er det greit. Så kan de menneskene som gjør gode valg, ta vaksinen og holde seg friske. Det inkluderer meg og familien min. At en del antivaxxere dør, er jo egentlig noe Darwin var inne på for ganske mange år siden. Men igjen - trist at dette for en del dessverre ikke er et valg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg fått den første dosen. AstraZeneca dessuten, så nå får vi se om jeg begynner å gro ekstra armer eller noe annet spennende. Skal holde dere oppdatert. Mer bivirkninger enn jeg har hatt ved andre vaksiner, men ingen alvorlige. 39 i feber og sterke muskelsmerter i et døgn. Som en kortversjon av influensa. Nå er jeg i finfin form igjen. Jeg skal være fullvaksinert i begynnelsen av mai :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
tonie skrev (22 timer siden):

Nå har jeg fått den første dosen. AstraZeneca dessuten, så nå får vi se om jeg begynner å gro ekstra armer eller noe annet spennende. Skal holde dere oppdatert. Mer bivirkninger enn jeg har hatt ved andre vaksiner, men ingen alvorlige. 39 i feber og sterke muskelsmerter i et døgn. Som en kortversjon av influensa. Nå er jeg i finfin form igjen. Jeg skal være fullvaksinert i begynnelsen av mai :) 

Den skulle datteren min ha også. ( helsepersonell ) , men ved en feiltagelse av legen som satte sprøyta, fikk hun Pfizer som skal gis til de eldre. Hun fikk ingen bivirkninger på første dose, men det kan visst komme på andre dose med pfizer.

Svigerfar fikk ingen bivirkniger verken på første eller andre dose, men leste at eldre får færre bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...