Gå til innhold

Føler du et kjøpepress i forbindelse med jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Jeg har råd til de julegavene jeg kjøper, men jeg har ikke alltid hatt så god råd som jeg har nå.  Hvis det er noen som setter press på meg så er det jeg selv.  Jeg gir kun mine aller nærmeste, og så de jeg feirer jul med.  For min del så synes jeg det er for mye stress og mas rundt jul og jeg har for lengst trappet ned på forventningene til meg selv.

Jul merkes alltid på budsjettet, men det er bare halv skatt i desember.

Anonymkode: d1bf1...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg føler ikke noe kjøpepress.  Jeg gir til de jeg ønsker å gi til og jeg synes det er hyggelig å kunne gi. Har greid å spart opp litt, så i år greier jeg jula og de utgiftene uten å blakke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har råd til de julegavene jeg kjøper, men jeg har ikke alltid hatt så god råd som jeg har nå.  Hvis det er noen som setter press på meg så er det jeg selv.  Jeg gir kun mine aller nærmeste, og så de jeg feirer jul med.  For min del så synes jeg det er for mye stress og mas rundt jul og jeg har for lengst trappet ned på forventningene til meg selv.

Jul merkes alltid på budsjettet, men det er bare halv skatt i desember.

Anonymkode: d1bf1...b07

Det er nok fordi jeg gir til folk som jeg ikke har noe særlig kontakt med lengre uti slekten. De ønsker at vi skal gi til hverandre, og dermed så blir det så altfor mange.  Blir ca 20 gaver å kjøpe hver jul.  

Jeg hadde ikke stresset om det var kun de nærmeste som jeg skulle gi til. Men her er det sånn at vi gir til voksne tantebarn med familier også.  Men er nesten ferdig uten å ha blakket meg i år,  og det er godt. :)

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Føler ikke så mye press, løser julegavene ved å handle litt gjennom hele året, spesielt på salg. Julematen trenger ikke å være dyr heller synes jeg. Spiste frossen tynnribbe fra xtra eller firstprice, husker ikke, helt utsøkt :)

Anonymkode: f2a96...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Kjøper du til både voksne og barn? Kunne dere voksne i familie og omgangskrets blitt enige om å slutte å gi til hverandre foreksempel? Jeg syns ellers at du skal slutte å engste deg for at folk ikke syns gaven er god nok eller fin nok. Folk som blir skuffet når de får en gave kan bare ta seg en bolle, skamme seg og kjøpe det de vil ha selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er alle tantebarn nå voksne, og jeg gir verken gaver til dem eller mine søsken/svigersøsken. Mine svigerinner kunne nok tenke seg at vi fortsatte med gaver til «evig tid», men det presset gir jeg ikke etter for. Kun svigermor, mann, barn og tre nære venner står på den «formelle» gavelisten nå. Det er overkommelig, og gjør at jeg koser meg med innkjøpene. I tillegg gir jeg gjerne en oppmerksomhet her og der mer spontant, men dette er også bare en glede, ikke noe jeg gjør ut fra plikt eller andres forventninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari- skrev:

Hos oss er alle tantebarn nå voksne, og jeg gir verken gaver til dem eller mine søsken/svigersøsken. Mine svigerinner kunne nok tenke seg at vi fortsatte med gaver til «evig tid», men det presset gir jeg ikke etter for. Kun svigermor, mann, barn og tre nære venner står på den «formelle» gavelisten nå. Det er overkommelig, og gjør at jeg koser meg med innkjøpene. I tillegg gir jeg gjerne en oppmerksomhet her og der mer spontant, men dette er også bare en glede, ikke noe jeg gjør ut fra plikt eller andres forventninger. 

Mye enklere for jeg kjenner at dette med å gi til så mange som man ikke har noe kontakt med er bare stress. Ønsker dem godt, men å gi til alle er tull. Bedre å bruke tiden pluss penger på å gi til de absolutt nærmeste. Det andre gjør at jeg må kutte ned på prisen på gavene til de aller nærmeste betraktelig, og får da ikke gitt det jeg ville gitt dem. Selv om det er koselig å gi til så mange så blir det jo bare stress. 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

I vår familie gir vi ikke gaver til voksne, bortsett fra mellom foreldre og voksne barn - og evt. noe småtteri til dem vi feirer julaften sammen med. Så det blir ikke mange, siden vi har voksne barn og ingen barnebarn. Vi gir gaver til våre søskens barnebarn, men det er fordi det er hyggelig nå mens de er relativt små. Vi slutter nok med det når de kommer i den alderen at de bare ønsker seg dyr elektronikk.

I tillegg utveksler jeg gaver med 2 - 3 voksne venner og kollegaer, men det er ikke store ting.

Så vi har altså allerede kuttet en god del, og jeg synes gavene har en plass i julen så lenge det er på det nivået vi har - uten "pliktgaver" mellom voksne som har alt de trenger.

Jeg føler ikke noe direkte kjøpepress - jeg har aldri kjøpt gaver jeg egentlig ikke har råd til, jeg tviler på at mottaker ville ønsket at jeg gjorde det? Det er mange teite annonser med gavetips til flere tusen, men de angår ikke meg. Hadde jeg hatt trang økonomi og skulle gitt bort mye til voksne, hadde jeg satset på hjemmelaget julekonfekt eller noe annet personlig (håndarbeid er ikke min greie, så det måtte blitt noe spiselig). Jeg kjøper noen av gavene i god tid hvis jeg finner noen gode tilbud, selv om vi har god råd.

Det som forundrer meg mest mht. varehandelen i førjulstiden, er alt det stygge rælet som tilbys som julepynt i butikker som selger interiør og denslags. Jeg fatter ikke hvem som kjøper det. Det er noe fint innimellom, men herlighet så mye jeg ikke ville hatt framme under noen omstendighet. Det ser ikke ut som det holder i mer enn tre dager heller, så det er miljøfiendtlig i tillegg (ikke at jeg er så prektig, men jeg praktiserer ikke "bruk og kast"). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ikke på særlig kjøpepress. Vi er ikke så stor familie. 4 av 6 nevøer/nieser er voksne, så vi kjøper bare til de to yngste. Vi kjøper til de voksne i familien, og også til noen få venner. Av julepynt bruker jeg mye av det samme som jeg gjorde for 10 og 20 år siden (!), men jeg supplerer jo litt da. Gleder meg til å pynte til advent med lilla neste helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Enig i at det er litt styrete å skulle finne julegaver, men heldigvis har jeg råd til det. Kjøper ikke på langt nær til så mange som deg, kun et fåtall voksne får gave. Har ikke begynt på årets gaver ennå. Synes uansett det er litt stas med gaver julaften og at det ville være litt stusslig uten, men det betyr ikke at det behøver å være dyre ting. Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg gått inn for å gi bort noe hjemmelaget; julekaker, julemat eller kanskje noe julepynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Jeg synes det er kjempekoselig med gaver, men gir bare til de jeg har lyst til å gi til. :) Og jeg holder prisnivået nede, men de som får gaver setter tydeligvis pris på det de får for de fortsetter å gi meg gaver tilbake. Har en venninne som hvert år bestiller hjemmestrikkede sokker - kjempekoselig både å gi og få!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ekstra skrev:

Enig i at det er litt styrete å skulle finne julegaver, men heldigvis har jeg råd til det. Kjøper ikke på langt nær til så mange som deg, kun et fåtall voksne får gave. Har ikke begynt på årets gaver ennå. Synes uansett det er litt stas med gaver julaften og at det ville være litt stusslig uten, men det betyr ikke at det behøver å være dyre ting. Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg gått inn for å gi bort noe hjemmelaget; julekaker, julemat eller kanskje noe julepynt.

Jeg satte begrensning på det nå. Søsken av meg vil at vi skal gi til de voksne barna deres. Dermed så gir jeg kun til deres voksne barn, og ikke til mine søsken. Jeg har ingen kontakt med deres barn, men gir fordi søsken av meg ønsker det sånn. .

Har nå pakket inn alle gavene og det kom på 1000 kr tilsammen. Det hadde kommet på mer litt mer om jeg ikke hadde begrenset det litt.  Nå har jeg kun gaver til mine egne barn , foreldre og samboer igjen å kjøpe til. Og det er de som er der i livet mitt. Mens de andre har jeg så og si ingen kontakt med.  

Husker den tida min bestemor levde, og hun sa det samme som jeg. At det er utrolig stress at julen skal handle så mye om gaver.  :)

 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg synes det er kjempekoselig med gaver, men gir bare til de jeg har lyst til å gi til. :) Og jeg holder prisnivået nede, men de som får gaver setter tydeligvis pris på det de får for de fortsetter å gi meg gaver tilbake. Har en venninne som hvert år bestiller hjemmestrikkede sokker - kjempekoselig både å gi og få!

 

Er fornuftig å holde prisnivået nede. Et nok av de som handler så ekstremt mye i julen. Hørt om de som bruker opp i mot 10 000 kr på gaver.  Ja okey.. har de inntekt og økonomi til det så er det jo greit men det er ikke greit for de som ikke har. 

 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler et kjøpepress, ja. Det gjør jeg. 

Gleder meg til å feire mange sammen i år! :D Vi er én flere enn vi pleier også.

Anonymkode: 2d682...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Jeg har ikke råd til julegaver i år. Jeg kommer heller ikke til å feire jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg har ikke råd til julegaver i år. Jeg kommer heller ikke til å feire jul. 

Så kristent av deg.

Man kan feire uten å gi dyre gaver, vet du. Man kan t.o.m. gi gavekort på en hjelpende hånd.

Anonymkode: 2d682...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så kristent av deg.

Man kan feire uten å gi dyre gaver, vet du. Man kan t.o.m. gi gavekort på en hjelpende hånd.

Anonymkode: 2d682...956

Må si jeg lurer på om du så tråden om at det var hyggelig på forumet for tiden og fikk lyst til å hoppe fra tråd til tråd og gjøre noe med dét.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kristent av deg.

Anonymkode: 2d682...956

Hvem bryr seg om hva som er kristent eller ikke. 

Jól, eller jólablót, er for øvrig en gammel hedensk feiring.

Dette til orientering.

Anonymkode: fdb1e...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...