Gå til innhold

Føler du et kjøpepress i forbindelse med jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så kristent av deg.

Man kan feire uten å gi dyre gaver, vet du. Man kan t.o.m. gi gavekort på en hjelpende hånd.

Anonymkode: 2d682...956

Ja, det høres ut som du trenger hjelp. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke kjøpepress, for vi kjøper bare det vi ønsker selv. Så jeg synes det for det meste er koselig å finne de rette gavene som mottaker vil sette pris på. Jeg har alltid spredd handlinga utover, jeg orker ikke stresse. (flere grunner til at jeg må porsjonere det utover)

 

Vi har endel vi kjøper til, men det er jo fordi vi fremdeles ønsker det slik. Hadde en av oss ønsket en endring så hadde det gått helt fint selvsagt!

Jeg ser du ts skriver at en ønsker at du skal kjøpe til sine voksne barn. Det er faktisk ikke greit! Jeg mener at du heller bør bruke penger på dere, ikke knipe inn på julemat osv fordi du må kjøpe til voksne tantebarn? Jeg mener det blir helt feil. I min verden iallefall. Jeg hadde ikke ønsket å være mottaker av gave når det blir en utfordring økonomisk for giver, jeg hadde blitt lei meg faktisk. Mest sannsynlig hadde jeg selv tatt affære, gitt beskjed om at vi dropper det (dersom jeg var klar over at det kunne bli vanskelig for deg). Selv hadde jeg droppet å kjøpe, spesielt når du skriver at dere ikke har kontakt? Skriv hyggelig julebrev eller noe istedenfor. 
 

I år har jeg klart å finne noen bøker som ikke er tilgjengelig i vanlig bokhandel, jeg gleder meg virkelig til mottakerene leser dem, jeg er 99% sikker på at bøkene passer perfekt. Slikt blir jeg glad av 😃

Så ikke kjøpepress her, men i løpet av årene har vi kuttet på lista over hvem vi kjøper til. Vi har nok endel god del allikevel, men det er frivillig fra alle.

Jeg vil heller ha god mat i jula for oss nærmeste, enn å bruke pengene på gaver jeg ikke har lyst å gi. I år når vi kommer til å være hjemme bare oss, så blir det ekstra viktig. For oss da, vi er jo alle ulike og har ulike behov og ønsker.

Størrelsen på gavene varier også, noen får mer enn andre, jeg har noen rundt meg som ikke har så god økonomi, jeg har muligheten til å gi litt ekstra, det gir meg glede. Og mottaker gir meg andre ting iløpet av året som et svært verdifullt for meg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2020 den 10.05, Ekstra skrev:

Enig i at det er litt styrete å skulle finne julegaver, men heldigvis har jeg råd til det. Kjøper ikke på langt nær til så mange som deg, kun et fåtall voksne får gave. Har ikke begynt på årets gaver ennå. Synes uansett det er litt stas med gaver julaften og at det ville være litt stusslig uten, men det betyr ikke at det behøver å være dyre ting. Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg gått inn for å gi bort noe hjemmelaget; julekaker, julemat eller kanskje noe julepynt.

Omtrent som jeg skulle sagt det selv. Det kan være et styr å finne passende gaver til folk, særlig det som må sendes i posten i god tid. Jeg ville også synes det var stusselig uten gaver på julaften - det hører med, men trenger ikke være dyrt. Eller innkjøpt, for den sak skyld. 

Det er synd når folk føler julen, med gaver og mat og pynt og det hele, blir stress fordi de ikke har råd til det. Hadde jeg hatt noen slike blant mine nærmeste, håper jeg at jeg hadde klart å få vedkommende til å forstå at jeg hadde satt veldig pris på noe som var f. eks. hjemmelaget. 

Men en ting jeg har ergret meg litt over, er kolleger/venner som har godt råd og stadig vekk bruker masse penger på seg selv, men som uffer og akker seg over at de må bruke penger på gave til andre. Hvis de virkelig mener at det er for mye forbruk burde de heller starte med seg selv, tenker jeg. NB: Dette er folk utenfor min "gavekrets", så det er ikke gaver til meg jeg er bekymret for her. ;.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et kjøpepress på meg. Dårlig økonomi og bør bruke minst mulig på julegaver.  Har mange å kjøpe til.  Men jeg bruker ikke mer enn alt fra 50 kr til maks 180 kr per gave.  Men summen blir allikevel stor nok. Er redd folk blir skuffet for en billig gave, og det stresser og. Men jeg er heldigvis nesten ferdig med gavene nå. Og det er uansett en lettelse.  

Synes julen er dyr i seg selv. Skal forsøke å ikke overdrive med innkjøp av  dyr julemat i år. 

Hva med dere? Synes dere gaver kunne vært kuttet i julen?  Er du ferdig med gavene? Har du mange å kjøpe til ? Merkes det på budsjettet? 

Anonymkode: 23f70...5b8

Hei

jeg føler ikke på kjøpepress i mot venner, de eneste unntatt mine foreldre som jeg gir gaver er stort sett mine barn, og det er dyyrt, men fordi jeg lagt opp til det.

mine søskens barn gir jeg julegaver, de ligger vel rundt 500kr stk avhengig av hva jeg finner og hva de ønsker seg. Når de er relativt små med mange ønsker syns jeg hyggelig innfri noen av disse.

imidlertid får mine barn truser og bokser shortser av dem i julegave, det er sånt vi kjøper inn som forbruk i hverdagen. Når det kommer dit at jeg må kjøpe sokker og truser, da er det slutt på julegaver fra meg på en stund:-)

men barn med mange ønsker og uten inntekt er jeg svak for :-) så da er lommeboken vid, for vokse og når det kommer til mer høflighets og pliktgaver, ja så har jeg sluttet med sånt.

da må det være noe helt spesielt menneske har  gjort i mitt liv, som feks min pensjonerte psykiater, hun glemmer jeg aldri, men det er heller ikke en byrde, men en glede å gi.

syns Kayia har et poeng, og i tillegg må man rydde litt opp i julegavehysteriet man selv ofte lager og føler på. Jeg blir selv lettet av å ikke få gaver av bekjente og såkalte venner, en dårlig kvalitets såkalt «balsamico» kjøpt på Ullared eller sokker og truser og andre ting som illeluktende duftlys kjøpt av følelse av plikt og i pen gaveeeske på tilbud, jeg virkelig har det mye bedre uten sånt stæsj. Oftest blir det levert til Fretex etter jul, sånn er det. 

Det ligger mer respekt i å la være og kjøpe duftende gavepakninger som som regel likevel ikke faller i smak og bare gir andre en følelse av at de må bidra tilbake.

en ond karusell, som vi bør prøve stoppe.

men barn, de er unntak, de trenger Star Wars figurer, kostymer og stæsj og de er hyggelige å kjøpe til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir og får penger. Ikke noen fysiske gave i år, med unntak av ett par flasker til min far. Jeg skal forøvrig sitte helt alene på juleaften og det gjør meg ikke noe. Eller litt kanskje. Men men.

Anonymkode: 284b2...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg kun mannen og barna mine igjen. Og når det gjelder dem så føler jeg ingen kjøpepress. Og det er godt.  :)

 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2020 den 16.40, Madelenemie skrev:

Hei

jeg føler ikke på kjøpepress i mot venner, de eneste unntatt mine foreldre som jeg gir gaver er stort sett mine barn, og det er dyyrt, men fordi jeg lagt opp til det.

mine søskens barn gir jeg julegaver, de ligger vel rundt 500kr stk avhengig av hva jeg finner og hva de ønsker seg. Når de er relativt små med mange ønsker syns jeg hyggelig innfri noen av disse.

imidlertid får mine barn truser og bokser shortser av dem i julegave, det er sånt vi kjøper inn som forbruk i hverdagen. Når det kommer dit at jeg må kjøpe sokker og truser, da er det slutt på julegaver fra meg på en stund:-)

men barn med mange ønsker og uten inntekt er jeg svak for 🙂 så da er lommeboken vid, for vokse og når det kommer til mer høflighets og pliktgaver, ja så har jeg sluttet med sånt.

da må det være noe helt spesielt menneske har  gjort i mitt liv, som feks min pensjonerte psykiater, hun glemmer jeg aldri, men det er heller ikke en byrde, men en glede å gi.

syns Kayia har et poeng, og i tillegg må man rydde litt opp i julegavehysteriet man selv ofte lager og føler på. Jeg blir selv lettet av å ikke få gaver av bekjente og såkalte venner, en dårlig kvalitets såkalt «balsamico» kjøpt på Ullared eller sokker og truser og andre ting som illeluktende duftlys kjøpt av følelse av plikt og i pen gaveeeske på tilbud, jeg virkelig har det mye bedre uten sånt stæsj. Oftest blir det levert til Fretex etter jul, sånn er det. 

Det ligger mer respekt i å la være og kjøpe duftende gavepakninger som som regel likevel ikke faller i smak og bare gir andre en følelse av at de må bidra tilbake.

en ond karusell, som vi bør prøve stoppe.

men barn, de er unntak, de trenger Star Wars figurer, kostymer og stæsj og de er hyggelige å kjøpe til:-)

Man bør gjerne bare slutte å gi til de man ikke har noe kontakt med. For det er dyrt når man skal kjøpe til så mange.  

 

Anonymkode: 23f70...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...