Gå til innhold

Er søvnparalyse arvelig?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Det har jeg hatt mye av og det har sønnen min og, i natt i en søvnparalyse så han to av "the greys" i rommet. Han prøvde å rope på meg men det var jo umulig, han har og sett lys av forskjellig art. Er innholdet i søvnparalysen til foreldre og barn ofte likt? Jeg tenkte jo "Jaja det går i arv, de små grå er hos han og"-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det har jeg hatt mye av og det har sønnen min og, i natt i en søvnparalyse så han to av "the greys" i rommet. Han prøvde å rope på meg men det var jo umulig, han har og sett lys av forskjellig art. Er innholdet i søvnparalysen til foreldre og barn ofte likt? Jeg tenkte jo "Jaja det går i arv, de små grå er hos han og"-

Mulig. Det kan også være påvirkning av miljøet?

Anonymkode: 41439...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig. Det kan også være påvirkning av miljøet?

Anonymkode: 41439...df5

Ok. Altså fordi jeg har snakket om det opplever han det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Altså fordi jeg har snakket om det opplever han det samme? 

Ja, er ikke det en forklaring? Jeg vet ikke altså.

Anonymkode: 41439...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, er ikke det en forklaring? Jeg vet ikke altså.

Anonymkode: 41439...df5

Ok. Det er bare rart. Tror "the greys" har fulgt familien jeg gjennom generasjoner, min far og bestefar så jo en sigarformet ufo da de var å plukket bær. De følger nok med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Kanskje noen er mer sårbare for å få det enn andre, men har ikke tenkt på dette som noe arvelig. Ingen i min familie har klaget. Jeg fikk det bare plutselig når jeg var 22. Aldri hørt om det før så jeg trodde jeg var i ferd med å bli psykotisk eller noe, men fant info og det var vanlig under stress over lengre tid og hvis du sovner i feil stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Kanskje noen er mer sårbare for å få det enn andre, men har ikke tenkt på dette som noe arvelig. Ingen i min familie har klaget. Jeg fikk det bare plutselig når jeg var 22. Aldri hørt om det før så jeg trodde jeg var i ferd med å bli psykotisk eller noe, men fant info og det var vanlig under stress over lengre tid og hvis du sovner i feil stilling. 

Ok. Jeg har hatt det hele livet og det er ikke en behagelig opplevelse, det er jo skremmende. Får det mindre når jeg tar ap da har jeg merket, jeg visste ikke hva det var før jeg ble godt voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg har hatt det hele livet og det er ikke en behagelig opplevelse, det er jo skremmende. Får det mindre når jeg tar ap da har jeg merket, jeg visste ikke hva det var før jeg ble godt voksen. 

Åhnei. Ikke jeg heller. Men nå hadde jeg det heller ikke før jeg ble voksen. 
antipsykotika? Har du psykoser? Eller taes ap for andre ting og?

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Åhnei. Ikke jeg heller. Men nå hadde jeg det heller ikke før jeg ble voksen. 
antipsykotika? Har du psykoser? Eller taes ap for andre ting og?

Har nok hatt en del psykoser i livet mitt, men ikke alt er psykose :) Men i min ungdom tok jeg ap for grensepsykose, men jeg tok jo det ikke rett. De sa jeg kunne ikke drikke alkohol da og det ville jeg jo hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten trodde jeg jeg var en engel, når folk sa "Så fint hår du har, lyse fine krøller". Da sa jeg "Ja jeg har englehår" :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
43 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har nok hatt en del psykoser i livet mitt, men ikke alt er psykose :) Men i min ungdom tok jeg ap for grensepsykose, men jeg tok jo det ikke rett. De sa jeg kunne ikke drikke alkohol da og det ville jeg jo hehe :D 

Grensepsykose? Fatter ikke hvordan piller kan ordne dette med psykoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Grensepsykose? Fatter ikke hvordan piller kan ordne dette med psykoser.

Ja at jeg var på grensen hele tiden, ja det er rart at piller virker på sånt. Men lite visste jeg da om at de mente jeg hadde psykosesymptomer, visste ikke hva ap var heller. Bare at jeg fikk høre av folk at det var apedop. Måtte spør etter valium sa de, visste ikke mye om det heller. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, adhoc skrev:

Ingen andre i min familie har det, men det er mange som snakker og går i søvne. Fryktelig ekkelt - venner meg aldri til det. 

Hadde fått hetta hadde jeg gått i søvne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse har jeg hatt tre ganger i løpet av livet. Fryktelig ekkelt. Jeg har ikke sett noe, men ligger og alt er lammet.Klarer ikke bevege en finger. Våkner når jeg til slutt er nødt å trekke pusten. Ingen i familien har det. Har det vel egentlig ikke jeg heller siden det har skjedd så lite.

Anonymkode: 4ab8b...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2020 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Søvnparalyse har jeg hatt tre ganger i løpet av livet. Fryktelig ekkelt. Jeg har ikke sett noe, men ligger og alt er lammet.Klarer ikke bevege en finger. Våkner når jeg til slutt er nødt å trekke pusten. Ingen i familien har det. Har det vel egentlig ikke jeg heller siden det har skjedd så lite.

Anonymkode: 4ab8b...6c6

Ok. Her har vi hatt mye av det, forferdelig skremmende. Har vært ute av kroppen under slike episoder også, det var godt å bare sveve og alle bekymringer og smerter var borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur min bestefar hadde det, men aner ikke akkurat om det skyldes arv. Og jeg har det fra tid til annen. Det er helt pyton. Etterhvert så vet jeg liksom at det går over, men..

Noen ganger kan jeg lage noen lyder i takt med at jeg puster. Svake lyder. Noen ganger før hørte samboeren min det, og kunne vekke meg ved å snakke til meg.

Jeg har merka meg at jeg har mindre av det så lenge jeg har brukt ssri (inkl venlafaxin). Om også Wellbutrin reduserer det vet jeg ikke enda, for har ikke kommet av venlafaxin enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Villanda skrev:

Trur min bestefar hadde det, men aner ikke akkurat om det skyldes arv. Og jeg har det fra tid til annen. Det er helt pyton. Etterhvert så vet jeg liksom at det går over, men..

Noen ganger kan jeg lage noen lyder i takt med at jeg puster. Svake lyder. Noen ganger før hørte samboeren min det, og kunne vekke meg ved å snakke til meg.

Jeg har merka meg at jeg har mindre av det så lenge jeg har brukt ssri (inkl venlafaxin). Om også Wellbutrin reduserer det vet jeg ikke enda, for har ikke kommet av venlafaxin enda.

Ja det er ganske pyton når det kommer, blir redd hver gang jeg. Men får jo mindre av det på ap, så medisiner har effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...