Gå til innhold

Erfaring med metakognitiv terapi?

Janvl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går for tiden til behandling ved DPS hvor det er stor fokus på såkalt metakognitiv terapi. Slik jeg har forstått det dreier dette seg om å trene seg til å "overse" negative tvangstanker, ikke prøve å løse dem, men akseptere at tankene er der uten å dvele og gruble over dem. Kanskje litt upresist...? 

Har noen dere erfaring med dette? Jeg har unnvikende og engstelig pf og slitt med dette hele mitt voksne liv. Det hadde jo vært veldig befriende å kunne overse negative angst-tanker som etterhvert kontrollerer livet ditt. Men jeg er ikke veldig optimistisk når det gjelder denne behandlingen. Min opplevelse av feks sosiale situasjoner preger meg sterkt, jeg får negative tanker med en gang og har ikke en opplevelse at jeg på noen måte klarer å overse det som skjer inne i meg og fokusere på ting rundt meg. Jeg kommer fortsatt til trene på det jeg lærer og håper jo at det etterhvert kan hjelpe meg. 

Har dere noen gode/dårlige erfaringer med denne terapiformen? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 30.11.2020 den 20.09, Janvl skrev:

Hei! Jeg går for tiden til behandling ved DPS hvor det er stor fokus på såkalt metakognitiv terapi. Slik jeg har forstått det dreier dette seg om å trene seg til å "overse" negative tvangstanker, ikke prøve å løse dem, men akseptere at tankene er der uten å dvele og gruble over dem. Kanskje litt upresist...? 

Har noen dere erfaring med dette? Jeg har unnvikende og engstelig pf og slitt med dette hele mitt voksne liv. Det hadde jo vært veldig befriende å kunne overse negative angst-tanker som etterhvert kontrollerer livet ditt. Men jeg er ikke veldig optimistisk når det gjelder denne behandlingen. Min opplevelse av feks sosiale situasjoner preger meg sterkt, jeg får negative tanker med en gang og har ikke en opplevelse at jeg på noen måte klarer å overse det som skjer inne i meg og fokusere på ting rundt meg. Jeg kommer fortsatt til trene på det jeg lærer og håper jo at det etterhvert kan hjelpe meg. 

Absolutt verdt å prøve. Det er som du skriver .....akseptere tanker og følelser uten å reagere på de. Bli kjent med hva man reagerer på og overse reaksjonen. Ga meg en del aha opplevelser i forhold til hva jeg gjorde for å opprettholde f.eks min angst.  Rett og slett se på plagene kun som forstyrrelser man ikke gir respons på. Lykke til. 

Anonymkode: 89db6...1fe

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eva Sofie
På 30.11.2020 den 20.09, Janvl skrev:

Jeg går ikke i metakognitiv terapi, men jeg har lest bl.a. i Psykologtidsskriftet.no at den er brukt ved personlighetsforstyrrelser, angstlidelser, depresjon og psykoser. Nylig kom det også en artikkel om bruk av den innen traumebehandling.

Min terapeut bruker det i blant på meg, har jeg registrert, for det var en gang jeg uttrykte at jeg følte på et sterkt selvhat da vi utforsket en hendelse. Da sa han litt overrasket "la følelsen fare forbi". Jeg følte først at han bagatelliserte følelsene mine, men jeg turte å ta ham på ordet, og forestilte meg selvhatet som en mørk sky som fløt forbi mellom oss og ble senere fjernere i rommet etter hvert som følelsene i meg ble svakere. Da forsto jeg at man må faktisk ikke handle på f.eks. følelser man kjenner som selvhat, forakt mot seg selv osv., men man kan la de passere i det stille - og følelsene vil på et vis brenne ut.

Jeg tror at om jeg skulle ha valgt en terapiretning, har jeg vel stor tro på metakognitiv terapi om man ønsker et verktøy for å mestre vanskelige følelser og tanker ved seg selv i det daglige. Dette er jo problemområdet i en del lidelser og som man særlig kan dra nytte av senere i livet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Har nå prøvd denne behandlingsformen en stund, og tenker at jeg vil fortsette, og kombinere med oppmerksomstrening som gjør det enklere å "bryte ut" av depressive tankerekker som til slutt nesten tar over livet ditt. Samtidig tenker jeg også at flere kan ha så tunge og vanskelige tanker at det blir vanskelig å bare se bort fra dem og rette oppmerksomheten utover. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...