Gå til innhold

Nå kan man har til gjester i jula?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Men da må man holde en meters avstand, det har vi ikke sjans til her. Er ikke så stort her da, så vi blir nok bare fire. Hva med dere? 

Ti gjester skulle det stå, ikke til...

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men da må man holde en meters avstand, det har vi ikke sjans til her. Er ikke så stort her da, så vi blir nok bare fire. Hva med dere? 

Ja, vi blir nok tett opptil 10 gjester i tillegg til kjernefamilien selve julaften. Får spre oss på flere bord eller finne en løsning der vi sitter med litt mer avstand enn vanlig. Alle tilbringer litt tid sammen også ellers, så om vi ikke er helt samme kohort, er vi ikke helt "nye" for hverandre heller.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man får lov til å ha inntil ti gjester på to av dagene, men burde de ikke supplert regelen med at hver av oss får kun lov til å delta på max to slike selskaper, uansett om det er en selv som er vert eller gjest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ekstra skrev:

Ja, vi blir nok tett opptil 10 gjester i tillegg til kjernefamilien selve julaften. Får spre oss på flere bord eller finne en løsning der vi sitter med litt mer avstand enn vanlig. Alle tilbringer litt tid sammen også ellers, så om vi ikke er helt samme kohort, er vi ikke helt "nye" for hverandre heller.

Ok. Skal vi få plass her må noen sitte i spisestuen og noen i stuen. Det er den eneste måten det hadde gått på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, morsan skrev:

Greit nok at man får lov til å ha inntil ti gjester på to av dagene, men burde de ikke supplert regelen med at hver av oss får kun lov til å delta på max to slike selskaper, uansett om det er en selv som er vert eller gjest? 

Neiiiiii ;) . Vil bort på nyttårsaften i tillegg til pliktløpene julaften og 1. dag ;)

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, morsan skrev:

Greit nok at man får lov til å ha inntil ti gjester på to av dagene, men burde de ikke supplert regelen med at hver av oss får kun lov til å delta på max to slike selskaper, uansett om det er en selv som er vert eller gjest? 

Er det ikke sånn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er det ikke sånn da? 

Det er ikke sagt noe om at hvis man har gjester to dager, kan man ikke selv være gjest en tredje.  

Dette er uansett anbefalinger, man må bruke fornuft. Antallsbegrensningen er nok aller mest for å sikre at det er realistisk å holde en viss avstand og at ikke rådene blir så strenge at folk driter i dem. Dette står på NRKs side:

Statsministeren minner også om å begrense antall totale nærkontakter i julen. – Det bør altså ikke være sånn at man har fem nye gjester hver dag og ti nye og forskjellige på Julaften og Nyttårsaften.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, morsan skrev:

Greit nok at man får lov til å ha inntil ti gjester på to av dagene, men burde de ikke supplert regelen med at hver av oss får kun lov til å delta på max to slike selskaper, uansett om det er en selv som er vert eller gjest? 

Ikke gi Raymond noen ideer nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Det er ikke sagt noe om at hvis man har gjester to dager, kan man ikke selv være gjest en tredje.  

Dette er uansett anbefalinger, man må bruke fornuft. Antallsbegrensningen er nok aller mest for å sikre at det er realistisk å holde en viss avstand og at ikke rådene blir så strenge at folk driter i dem. Dette står på NRKs side:

Statsministeren minner også om å begrense antall totale nærkontakter i julen. – Det bør altså ikke være sånn at man har fem nye gjester hver dag og ti nye og forskjellige på Julaften og Nyttårsaften.

 

Ok syns det var det Høye sa jeg, men mulig jeg hørte feil da. Her går det ikke å holde en meters avstand, vi hadde blitt ti om vi samles. Har ikke tro på at den meteren blir overholdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ekstra skrev:

Neiiiiii ;) . Vil bort på nyttårsaften i tillegg til pliktløpene julaften og 1. dag ;)

Alle pliktløp er opphevet pga korona. 😉 Men seriøst: Skal du/dere være i minst tre selskaper der antall gjester er inntil 10 + vertskapet i løpet av jula? Hvis "alle" gjør det, synes jeg det høres litt skummelt ut. 

6 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke sagt noe om at hvis man har gjester to dager, kan man ikke selv være gjest en tredje.  

Dette er uansett anbefalinger, man må bruke fornuft. Antallsbegrensningen er nok aller mest for å sikre at det er realistisk å holde en viss avstand og at ikke rådene blir så strenge at folk driter i dem. Dette står på NRKs side:

Statsministeren minner også om å begrense antall totale nærkontakter i julen. – Det bør altså ikke være sånn at man har fem nye gjester hver dag og ti nye og forskjellige på Julaften og Nyttårsaften.

 

Det er anbefalinger, men problemet ligger i at de fleste synes det er greit å argumentere for unntak for akkurat dem selv. Vet om folk som skal reise til slektninger andre steder i landet, og da snakker jeg ikke om studenter som vende hjem til foreldrene framfor å sitte alene på hybelen, eller andre som ville vært alene om de ikke dro til noen, men voksne kjernefamilier som drar for å feire med andre kjernefamilier. Ta dette, pluss dem som synes at akkurat _de_ bør reise utenlands, og akkurat _de_ bør ha venneselskaper i tillegg til store familieselskaper, og at akkurat _de_ bør henge med masse nye venner hver dag... Kan fort bli mye kryss og tvers og smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har hørt noen av sendingene, bortsett fra de to minuttene her: https://www.vgtv.no/video/209199/julereglene-paa-to-minutter 

Ellers har jeg bare lest referatene fort etterpå. 

Ok. Så det jeg og, men syns Høye sa noe om at det var kun to dager/ganger det gjelder men er usikker nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, morsan skrev:

Alle pliktløp er opphevet pga korona. 😉 Men seriøst: Skal du/dere være i minst tre selskaper der antall gjester er inntil 10 + vertskapet i løpet av jula? Hvis "alle" gjør det, synes jeg det høres litt skummelt ut. 

Det er anbefalinger, men problemet ligger i at de fleste synes det er greit å argumentere for unntak for akkurat dem selv. Vet om folk som skal reise til slektninger andre steder i landet, og da snakker jeg ikke om studenter som vende hjem til foreldrene framfor å sitte alene på hybelen, eller andre som ville vært alene om de ikke dro til noen, men voksne kjernefamilier som drar for å feire med andre kjernefamilier. Ta dette, pluss dem som synes at akkurat _de_ bør reise utenlands, og akkurat _de_ bør ha venneselskaper i tillegg til store familieselskaper, og at akkurat _de_ bør henge med masse nye venner hver dag... Kan fort bli mye kryss og tvers og smitte. 

Det kan godt hende det er mange som gjør både det ene og det andre, men det ville de vel kanskje gjort uansett?

Vi kommer ikke til å være i nærheten av 10 noen av dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, morsan skrev:

Alle pliktløp er opphevet pga korona. 😉 Men seriøst: Skal du/dere være i minst tre selskaper der antall gjester er inntil 10 + vertskapet i løpet av jula? Hvis "alle" gjør det, synes jeg det høres litt skummelt ut. 

 

Skjønner hva du mener, men gjestene julaften og førstedag er nesten helt overlappende og dessuten folk som bor i nærheten og som vi treffer i mellom uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de samme 10 gjestene man kan ha to ganger da? Eller er det 10 andre man kan ha andre gang?

Anonymkode: 4c8f4...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Så det jeg og, men syns Høye sa noe om at det var kun to dager/ganger det gjelder men er usikker nå. 

De anledningene med inntil ti personer var to ganger.  Men de har bare snakket om gjester, ikke sagt noe om at det å være gjest, teller som én gang. Men det er nokså opplagt at det er helt fjernt å ha fem "nye" gjester flere av dagene og selv være gjest i noe tilsvarene de øvrige dagene.

De har trolig regnet med at det for de fleste er slik Ekstra beskriver, nemlig at det er stor grad av overlapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det de samme 10 gjestene man kan ha to ganger da? Eller er det 10 andre man kan ha andre gang?

Anonymkode: 4c8f4...ad3

Det er fortsatt viktig å 1) holde avstand og 2) begrense det totale antall nærkontakter. Myndighetene anser det trolig for urealistisk å regulere folks juleselskaper i detalj.  Se ovenfor for sitat fra statsministeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

De anledningene med inntil ti personer var to ganger.  Men de har bare snakket om gjester, ikke sagt noe om at det å være gjest, teller som én gang. Men det er nokså opplagt at det er helt fjernt å ha fem "nye" gjester flere av dagene og selv være gjest i noe tilsvarene de øvrige dagene.

De har trolig regnet med at det for de fleste er slik Ekstra beskriver, nemlig at det er stor grad av overlapp. 

Trodde det nesten var opplagt at det å være gjest teller også? Det er jo snakk om to ganger i løpet av julen? Men ikke vet jeg, her klarer vi nok ikke holde en meter, hvor mange har så mye plass da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ekstra skrev:

Skjønner hva du mener, men gjestene julaften og førstedag er nesten helt overlappende og dessuten folk som bor i nærheten og som vi treffer i mellom uansett. 

OK, men jeg/vi treffer svært lite folk generelt, så vi har ikke mange folk vi treffer uansett. Foruten at vi fikk bærehjelp fra svogre og voksne barn da vi flyttet & spanderte pizza eller annet på hjelperne, har vi nesten ikke truffet folk innendørs på ukesvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Trodde det nesten var opplagt at det å være gjest teller også? Det er jo snakk om to ganger i løpet av julen? Men ikke vet jeg, her klarer vi nok ikke holde en meter, hvor mange har så mye plass da? 

Hadde vært naturlig. To dager der antall personer utenom de som selv bor i det huset man samles i er max 10, øvrige dager max 5. Julen er jo bare en ukes tid, strengt tatt, iallfall nå som julebordsesongen og alle vennemiddager og treff ute på restaurant også vel er avlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...