Gå til innhold

Nå kan man har til gjester i jula?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

3 timer siden, morsan skrev:

Alle pliktløp er opphevet pga korona. 😉 Men seriøst: Skal du/dere være i minst tre selskaper der antall gjester er inntil 10 + vertskapet i løpet av jula? Hvis "alle" gjør det, synes jeg det høres litt skummelt ut. 

Det er anbefalinger, men problemet ligger i at de fleste synes det er greit å argumentere for unntak for akkurat dem selv. Vet om folk som skal reise til slektninger andre steder i landet, og da snakker jeg ikke om studenter som vende hjem til foreldrene framfor å sitte alene på hybelen, eller andre som ville vært alene om de ikke dro til noen, men voksne kjernefamilier som drar for å feire med andre kjernefamilier. Ta dette, pluss dem som synes at akkurat _de_ bør reise utenlands, og akkurat _de_ bør ha venneselskaper i tillegg til store familieselskaper, og at akkurat _de_ bør henge med masse nye venner hver dag... Kan fort bli mye kryss og tvers og smitte. 

er du like redd hver gang forkjølelsessesongen begynner? Visste du at dødeligheten er på 0,1%? 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hørt på makan. Godt du ikke styrer noe som helst her i verden! :)

Anonymkode: 2d3f5...60d

Nei hørt på makan at folk ikke får delta i begravelser, at folk må avlyse eller redusere antall gjester i bryllupene sine, at folk mister jobbene sine, at folk dør. Men ikke ta fra oss muligheten til maange selskaper i jula. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er du like redd hver gang forkjølelsessesongen begynner? Visste du at dødeligheten er på 0,1%? 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Ja, det er jo bare fake news de rapportene vi fikk fra fx Nord-Italia i vinter/våres. Ikke noe verre enn en forkjølelse...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er du like redd hver gang forkjølelsessesongen begynner? Visste du at dødeligheten er på 0,1%? 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Jeg har en i nær familien som fikk corona for 4,5 mnd siden. H*n er fremdeles ikke tilbake i jobb pga utmattelse, har fremdeles ikke fått tilbake smak- og luktesans helt og har fått noen stygge blodtrykkshopp opp til godt over 200 - ikke akkurat senvirkninger etter en liten forkjølelse nei... Det er ikke bare det å dø som er skummelt med corona-viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er du like redd hver gang forkjølelsessesongen begynner? Visste du at dødeligheten er på 0,1%? 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Jeg synes det er stor forskjell på å være forkjølet og å ha noe som får lungene til å "stivne" slik at man ikke får puste. Jeg så nettopp på "Helene sjekker inn hos Covid-pasientene". Der viser de folk i 40-årene uten tilleggssykdommer eller noe annet som gir komplikasjoner, med høy feber, anstrengt, elendig pust og dårlig allmenntilstand. Svært lite fristende, selv om det ikke nødvendigvis er dødelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg har en i nær familien som fikk corona for 4,5 mnd siden. H*n er fremdeles ikke tilbake i jobb pga utmattelse, har fremdeles ikke fått tilbake smak- og luktesans helt og har fått noen stygge blodtrykkshopp opp til godt over 200 - ikke akkurat senvirkninger etter en liten forkjølelse nei... Det er ikke bare det å dø som er skummelt med corona-viruset.

Du har en i familien, ja. Vet du hva jeg har i familien? Allergi.

Hvor kommer det fra, e-stoffer? Hvorfor er du ikke redd for tilsetninger i mat? En av tingene man er redd for, med koronaviruset, er vaksinen som kommer som antakeligvis kommer til å skaffe folk en haug med autoimmune sykdommer. Som allergier f.eks.

Anonymkode: 2d3f5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, morsan skrev:

Nei hørt på makan at folk ikke får delta i begravelser, at folk må avlyse eller redusere antall gjester i bryllupene sine, at folk mister jobbene sine, at folk dør. Men ikke ta fra oss muligheten til maange selskaper i jula. 🙄

Helt enig med deg at det er tullete at man ikke får delta i begravelser, og at det er trist at folk mister jobbene sine.

Forresten, hvorfor skriver de ikke om de menneskene som dør av kreft? De kommer aldri i avisa. Med mindre det er helt spesielt. 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg synes det er stor forskjell på å være forkjølet og å ha noe som får lungene til å "stivne" slik at man ikke får puste. Jeg så nettopp på "Helene sjekker inn hos Covid-pasientene". Der viser de folk i 40-årene uten tilleggssykdommer eller noe annet som gir komplikasjoner, med høy feber, anstrengt, elendig pust og dårlig allmenntilstand. Svært lite fristende, selv om det ikke nødvendigvis er dødelig. 

Vel - så kan man vel si at influensa og kyssesyken også er svært lite fristende. Selv har jeg hatt begge deler. Man kan få senvirkninger av de sykdommene der også. 

Man kan faktisk dø av herpes, du vet, den sykdommen som gir sår på leppene og rundt munnen. Ja - faktisk kan man dø av å kjøre bil på vei til koronatesting, det er mye høyere dødelighet (trafikkulykker).

Anonymkode: 2d3f5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - faktisk kan man dø av å kjøre bil på vei til koronatesting, det er mye høyere dødelighet (trafikkulykker).

Du - jeg har skrevet et betydelig antall innlegg her til småbarnsmødre som har vært redde for kidnapping og andre sjeldne hendelser, og trukket fram nettopp at det er mye farligere å ta med ungen ut i trafikken. Men vi tar jo massevis av forholdsregler der også - vi slår ned på de som ikke tar hensyn, ikke bruker sikkerhetsutstyr, bryter fartsgrenser osv. Ikke fordi det nødvendigvis fører til noens død, men for å hindre skader.

Jeg går slett ikke rundt med angst for å dø av korona. Men jeg vil ikke ha en sykdom som gir meg pusteproblemer i dager og uker, heller ikke påføre noen andre det. Derfor tar jeg forholdsregler. Jeg drikker flaskevann i de land det anbefales også, fordi jeg absolutt ikke vil ha den svært langt fra dødelige lidelsen "magetrøbbel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har vi tenkt å gjøre i jula:

Vi er 3 i huset her til vanlig. 18. og 21. desember kommer de 2 voksne barna hjem til jul.

21. eller 22.des kommer svigermor og blir noen dager, trolig til 2.juledag.

Julaften kommer mine foreldre til oss. De drar hjem om kvelden. Da blir vi altså 8 personer.

Første juledag pleier vi å spise middag hos mine foreldre, de samme 8 som på julaften. Vet ikke om det blir noe av i år.

Så drar nok vi 5 til svigermor noen dager i romjula. Nyttårsaften blir vi (minus 16-åringen) da hos henne.

Anser da min familie (5 stk) + svigermor som en kohort, mens foreldrene mine er en annen.

Vi passer ikke inn i noen firkantet boks i år. Håper dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, morsan skrev:

Vi har ikke planlagt julen ennå, rett og slett fordi vi har vært så usikre, og fordi barna våre ikke skal være med oss på julaften.

Det jeg har vært mest usikker på, er hvor mange ulike _leire_ man kan treffe folk fra. Jeg tror jeg skulle klart å holde meg til den ordinære max-grensen med 5 gjester, men har altså lurt på "kohortene", og om vi kunne våge å treffe egne søsken i tillegg til våre til sammen fire voksne barn. 

Aktuelle grupperinger er nærboende svigerfamilie, som består av 5 personer fordelt på 3 boenheter, og min nærmeste familie som bor i nærheten, og det er 4 personer i samme husstand.

Hvis jeg treffer hver av disse gruppene én gang i julen så er jeg superfornøyd!

Vi har i år bestemt at vi ikke skal treffe søsken i jula, for vi har så mange ungdommer til sammen at vi blir alt for mange. Vi skal ta det igjen ordenlig med 50 og 60 årsfeiringer når dette er over.

Jeg og min bror er hos mine foreldre nå. Dro hit i kveld. Vi skal begge ha hjemmekontor her i morgen kombinert med å være sykepleiere for min far. Min mor som vanligvis er hans sykepleier, skal selv på sykehuset i morgen for å gjøre noen.undersøkelser fordi hun hadde 2 slag i sommer. Sånn er stoga her fortiden, men det går bra med henne.

Min største frykt er at vi skal dra med oss Corona hit. Det er en like stor frykt at det skal skje noe med dem uten at vi har hatt kontakt pga corona. Ikke lett.

Det gjør godt for min mor å få litt avlastning og sier at min far kvikner litt til av å få besøk av oss . Han blir i bedre humør. Min mor sier han tar seg sammen når vi kommer, er litt mer med.

Min mor blir utslitt av han. Han maser og maser om tabletter han har fått allerede, men som han påstår han ikke har fått osv . Så lurer han seg til å ta mer , så blir han sløv, surrer og roter med hodet sitt, går ut og inn av delir. Spesielt rett etter han har sovet. Da vet han.ikke hvor han er. Han kan tro han er på sykehus og lurer på hvilket rom han bor på. Han tror at ting som skjedde i går har skjedd i dag osv. 

Han har hjertesvikt og blir svakere og svakere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har en i familien, ja. Vet du hva jeg har i familien? Allergi.

Hvor kommer det fra, e-stoffer? Hvorfor er du ikke redd for tilsetninger i mat? En av tingene man er redd for, med koronaviruset, er vaksinen som kommer som antakeligvis kommer til å skaffe folk en haug med autoimmune sykdommer. Som allergier f.eks.

Anonymkode: 2d3f5...60d

Hva vet du om mine meninger om tilsetningsstoffer i mat? Der kan jeg bare si at du skøt fullstendig skivebom... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har i år bestemt at vi ikke skal treffe søsken i jula, for vi har så mange ungdommer til sammen at vi blir alt for mange. Vi skal ta det igjen ordenlig med 50 og 60 årsfeiringer når dette er over.

Jeg og min bror er hos mine foreldre nå. Dro hit i kveld. Vi skal begge ha hjemmekontor her i morgen kombinert med å være sykepleiere for min far. Min mor som vanligvis er hans sykepleier, skal selv på sykehuset i morgen for å gjøre noen.undersøkelser fordi hun hadde 2 slag i sommer. Sånn er stoga her fortiden, men det går bra med henne.

Min største frykt er at vi skal dra med oss Corona hit. Det er en like stor frykt at det skal skje noe med dem uten at vi har hatt kontakt pga corona. Ikke lett.

Det gjør godt for min mor å få litt avlastning og sier at min far kvikner litt til av å få besøk av oss . Han blir i bedre humør. Min mor sier han tar seg sammen når vi kommer, er litt mer med.

Min mor blir utslitt av han. Han maser og maser om tabletter han har fått allerede, men som han påstår han ikke har fått osv . Så lurer han seg til å ta mer , så blir han sløv, surrer og roter med hodet sitt, går ut og inn av delir. Spesielt rett etter han har sovet. Da vet han.ikke hvor han er. Han kan tro han er på sykehus og lurer på hvilket rom han bor på. Han tror at ting som skjedde i går har skjedd i dag osv. 

Han har hjertesvikt og blir svakere og svakere .

Det er vanskelig når de som er oss nær, blir syke. Den avveiningen, risiko med å være der, men så er det så viktig å være der. Det er ikke enkelt! 
Alvorlig sykdom er tøft i seg selv, svekket helse, svekket helse og aldersom, men nå er det ekstra påkjenning både i hjemmesituasjon og på sykehus/institusjon. Jeg kjenner endel på det nå, i flere situasjoner, hvor i normalsituasjon ville oppført meg helt annerledes for å være nær flere.

Håper dere kan få en fin stund sammen nå. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
25 minutter siden, Shira! skrev:

Det er vanskelig når de som er oss nær, blir syke. Den avveiningen, risiko med å være der, men så er det så viktig å være der. Det er ikke enkelt! 
Alvorlig sykdom er tøft i seg selv, svekket helse, svekket helse og aldersom, men nå er det ekstra påkjenning både i hjemmesituasjon og på sykehus/institusjon. Jeg kjenner endel på det nå, i flere situasjoner, hvor i normalsituasjon ville oppført meg helt annerledes for å være nær flere.

Håper dere kan få en fin stund sammen nå. 
 

 

Takk ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har i år bestemt at vi ikke skal treffe søsken i jula, for vi har så mange ungdommer til sammen at vi blir alt for mange. Vi skal ta det igjen ordenlig med 50 og 60 årsfeiringer når dette er over.

Jeg og min bror er hos mine foreldre nå. Dro hit i kveld. Vi skal begge ha hjemmekontor her i morgen kombinert med å være sykepleiere for min far. Min mor som vanligvis er hans sykepleier, skal selv på sykehuset i morgen for å gjøre noen.undersøkelser fordi hun hadde 2 slag i sommer. Sånn er stoga her fortiden, men det går bra med henne.

Min største frykt er at vi skal dra med oss Corona hit. Det er en like stor frykt at det skal skje noe med dem uten at vi har hatt kontakt pga corona. Ikke lett.

Det gjør godt for min mor å få litt avlastning og sier at min far kvikner litt til av å få besøk av oss . Han blir i bedre humør. Min mor sier han tar seg sammen når vi kommer, er litt mer med.

Min mor blir utslitt av han. Han maser og maser om tabletter han har fått allerede, men som han påstår han ikke har fått osv . Så lurer han seg til å ta mer , så blir han sløv, surrer og roter med hodet sitt, går ut og inn av delir. Spesielt rett etter han har sovet. Da vet han.ikke hvor han er. Han kan tro han er på sykehus og lurer på hvilket rom han bor på. Han tror at ting som skjedde i går har skjedd i dag osv. 

Han har hjertesvikt og blir svakere og svakere .

Leit å høre hvordan det står til. ❤️ Jeg kjenner veldig på at jeg ikke har vært hjemme hos mor. De er gamle og skrale, og ville nok både hatt hjelp og selskap. De har heldigvis andre i nærheten. Og de er redde for korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har i år bestemt at vi ikke skal treffe søsken i jula, for vi har så mange ungdommer til sammen at vi blir alt for mange. Vi skal ta det igjen ordenlig med 50 og 60 årsfeiringer når dette er over.

Jeg og min bror er hos mine foreldre nå. Dro hit i kveld. Vi skal begge ha hjemmekontor her i morgen kombinert med å være sykepleiere for min far. Min mor som vanligvis er hans sykepleier, skal selv på sykehuset i morgen for å gjøre noen.undersøkelser fordi hun hadde 2 slag i sommer. Sånn er stoga her fortiden, men det går bra med henne.

Min største frykt er at vi skal dra med oss Corona hit. Det er en like stor frykt at det skal skje noe med dem uten at vi har hatt kontakt pga corona. Ikke lett.

Det gjør godt for min mor å få litt avlastning og sier at min far kvikner litt til av å få besøk av oss . Han blir i bedre humør. Min mor sier han tar seg sammen når vi kommer, er litt mer med.

Min mor blir utslitt av han. Han maser og maser om tabletter han har fått allerede, men som han påstår han ikke har fått osv . Så lurer han seg til å ta mer , så blir han sløv, surrer og roter med hodet sitt, går ut og inn av delir. Spesielt rett etter han har sovet. Da vet han.ikke hvor han er. Han kan tro han er på sykehus og lurer på hvilket rom han bor på. Han tror at ting som skjedde i går har skjedd i dag osv. 

Han har hjertesvikt og blir svakere og svakere .

Leit og tungt når foreldre er syke, og særlig når de bor langt unna. Fint dere kan være der og hjelpe noen dager ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Leit og tungt når foreldre er syke, og særlig når de bor langt unna. Fint dere kan være der og hjelpe noen dager ❤️ 

Det har vært litt av ei natt. Han har ropt, pratet tull og fantasert i hele natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det har vært litt av ei natt. Han har ropt, pratet tull og fantasert i hele natt. 

Det er ikke greit, godt gjort av deg å avlaste din mor ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det har vært litt av ei natt. Han har ropt, pratet tull og fantasert i hele natt. 

Så trist. Hva skjer når dere reiser? Er det snakk om sykehjemsplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg at det er tullete at man ikke får delta i begravelser, og at det er trist at folk mister jobbene sine.

Forresten, hvorfor skriver de ikke om de menneskene som dør av kreft? De kommer aldri i avisa. Med mindre det er helt spesielt. 

Anonymkode: 2d3f5...60d

Jeg kan ikke se at noen har skrevet at det er tullete at man ikke får delta i begravelser.  Hva mener du egentlig?  Selvfølgelig er det trist at arbeidsledigheten øker.  Alle kan være enige i det.  Mennesker som dør av kreft smitter ikke andre, eller har blitt smittet av andre.  Sammenligningen er ikke spesielt god.

Jeg vet ikke hva du vil med alt dette.  Hele verden er satt på vent nå pga. corona.  Tror du at alle verdens regjeringer har gjort det for moro skyld?

Anonymkode: 45913...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...