Gå til innhold

Føler det kommer ut mer væske en det kommer inn


danny100

Anbefalte innlegg

Nå drikker jeg 2 liter væske om dagen saken er at det kommer muligens litt mer væske ut en det inn. Jeg prøver da å redusere inntaket til 1,5 liter. Er det tegn på alvorlig sykdom om det kommer litt mer væske ut en inn? Jeg har litt treg mage så da må jeg vel drikke litt. Håper noen har svar

Endret av danny100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

noen som svarer?  feks hvis jeg drikker 1,5 liter med væske kan det kanskje komme ut 1,2 liter eller mer en jeg har drukket feks 1,7 liter. er det som regel tegn på nyre sykdom? 

Endret av danny100
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, danny100 skrev:

noen som svarer?  feks hvis jeg drikker 1,5 liter med væske kan det kanskje komme ut 1,2 liter eller mer en jeg har drukket feks 1,7 liter. er det som regel tegn på nyre sykdom? 

1,5 l om dagen er alt for lite, drikk minst det dobbelte. Husk at det er væske i mat også. Hvorfor driver du og måler væske inn og ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, danny100 skrev:

Det er bare det at når jeg målte kan det hende det kommer mer ut en inn. 

Hvis du ellers er frisk og rask er det ingen grunn til å måle væske inn og ut, drikk når du er tørst, helst 2,5-3 liter i døgnet, men husk som sagt at det er væske i mat også (mye i en del frukter f.eks.). Du kan også ha væske i kroppen fra dagen før, om du spiser mye salt så samler kroppen på væske og det kan komme mye på en gang selv om du ikke har drukket så  mye, likeså om du plutselig spiser lite karbohydrater, de holder på mye mer vann enn proteiner og fett og da utskiller kroppen mye mer vann om du spiser lite karbohydrater en dag eller to (det merker jeg veldig godt, da flyr jeg på do enda mer enn vanlig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer mer væske ut enn inn, vil vekten reduseres. Hvis det kommer 1,2 liter mer ut enn inn per dag, slik du skriver i ditt andre innlegg, er det usannsynlig at du vil leve mer enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, kupton skrev:

Hvis det kommer 1,2 liter mer ut enn inn per dag, slik du skriver i ditt andre innlegg, er det usannsynlig at du vil leve mer enn en uke.

 

16 timer siden, danny100 skrev:

feks hvis jeg drikker 1,5 liter med væske kan det kanskje komme ut 1,2 liter eller mer en jeg har drukket feks 1,7 liter.

Tror nok han mener at ved 1,5 liter inn kan det kanskje komme 1,2 liter ut - eller kanskje mer enn inntaket, f.eks. 1,7 liter. 

Altså opptil 0,2 liter mer ut enn inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

 

Tror nok han mener at ved 1,5 liter inn kan det kanskje komme 1,2 liter ut - eller kanskje mer enn inntaket, f.eks. 1,7 liter. 

Altså opptil 0,2 liter mer ut enn inn. 

Dør man en langsom død da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, danny100 skrev:

hva bør jeg gjøre da? 

Hvis du er sikker på dette, og har målt slik du hinter til, så er det vel ett godt råd å ringe legevakten. ? Evnt troppe opp der?

Anonymkode: 46870...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er sikker på dette, og har målt slik du hinter til, så er det vel ett godt råd å ringe legevakten. ? Evnt troppe opp der?

Anonymkode: 46870...45b

Du ordlegger deg ikke så godt, så det er vanskelig å forstå hva du mener!!! Har du tisset mer enn du har drukket? Eller innbiller du deg det? har du tisset i ett målebeger, og sett dette? Eller har du drukket mer enn du tisser? Sistnevnte er helt normalt...

Anonymkode: 46870...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du ordlegger deg ikke så godt, så det er vanskelig å forstå hva du mener!!! Har du tisset mer enn du har drukket? Eller innbiller du deg det? har du tisset i ett målebeger, og sett dette? Eller har du drukket mer enn du tisser? Sistnevnte er helt normalt...

Anonymkode: 46870...45b

Har målt det i et pappkrus på 2.3 dl. Per runde på toalettet kan jeg tisse ut 4 dl . Jeg kan tisse ut mer en jeg drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, danny100 skrev:

hva bør jeg gjøre da? 

Jeg synes i hvert fall ikke du skal drikke mindre, slik du beskriver her:
 

23 timer siden, danny100 skrev:

Nå drikker jeg 2 liter væske om dagen saken er at det kommer muligens litt mer væske ut en det inn. Jeg prøver da å redusere inntaket til 1,5 liter.

Har du noen andre symptomer eller nyresykdom i familien, siden du kom på å måle urinmengden? Ved dehydrering blir urinen mørk, og man vil gå ned i vekt og bli energiløs og svimmel. Hvis du ikke har andre sykdommer eller symptomer, synes jeg du skal tenke på noe annet og passe på å få i deg normale mengder væske og vannholdig mat, f.eks. frukt.

https://www.klikk.no/side2/kropp-og-hode/hva-skjer-i-kroppen-hvis-man-ikke-drikker-nok-vann-6801094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Jeg synes i hvert fall ikke du skal drikke mindre, slik du beskriver her:
 

Har du noen andre symptomer eller nyresykdom i familien, siden du kom på å måle urinmengden? Ved dehydrering blir urinen mørk, og man vil gå ned i vekt og bli energiløs og svimmel. Hvis du ikke har andre sykdommer eller symptomer, synes jeg du skal tenke på noe annet og passe på å få i deg normale mengder væske og vannholdig mat, f.eks. frukt.

https://www.klikk.no/side2/kropp-og-hode/hva-skjer-i-kroppen-hvis-man-ikke-drikker-nok-vann-6801094

Den er mørk om morgnen og lyse gul / gul på dagen. Hvor mye mer bør man drikke enn man pisser i dl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk en tråd med tullete tema og tullete svar. Jeg tror ikke Kupton svarer helt seriøst. 

Kroppen har den væskemengden den trenger. Hvis du har en sykdom som gjør at du tisser unormalt mye, blir du også unormalt tørst. Dette regulerer kroppen helt fint selv uten at du trenger måle verken urin eller væskeinntak. 

Avhengig av inntak av karbohydrater (som binder vann i kroppen) og salt, kan vekten fint variere 3-4 kg i væske uten at det er farlig. Man merker typisk når man inntar lite karbohydrater at man tisser mer enn man inntar. Det er normalt fordi kroppens glykogenlagre (som er en gele av stivelse og vann) tømmes. 

VÆR SÅ SNILL og ignorer rådet om å dra på legevakten med dette.. snakk evt med fastlegen

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, danny100 skrev:

Den er mørk om morgnen og lyse gul / gul på dagen. 

Det høres normalt ut.

2 minutter siden, danny100 skrev:

Hvor mye mer bør man drikke enn man pisser i dl ?

Jeg aner ikke, det har aldri falt meg inn å måle noen av delene. Jeg drikker til måltidene og når jeg kjenner meg tørst, dessuten passer jeg litt ekstra på når jeg er i varmere land. Det har gått fint i over 60 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ISW skrev:

 

 

 

VÆR SÅ SNILL og ignorer rådet om å dra på legevakten med dette.. snakk evt med fastlegen

Dette rådet kom fordi Kupton skrev i en annen tråd att han aldri tuller om medisin. Jeg trodde kanskje det var en med kognitive svekkelser som skrev. Men men. Da kan man bli lurt.

Anonymkode: 46870...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...