Gå til innhold

Hvorfor er det forbudt å få det bra eller få mye penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, ISW skrev:

Men det store flertallet av såkalt rike mennesker i Norge har nok arbeidet hardt for det,

Det er mange viktige yrkesgrupper som jobber hardt, men som ikke er i nærheten av de høye inntekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kanskje skal rane en bank. Jeg har jo ikke fri vilje. Det er genene mine som bestemmer hva jeg gjør. Så siden jeg kan rane en bank uten at det er min skyld, og at det til og med er synd på meg hvis jeg gjør det, ser jeg ingen grunn til å la være.

Selvfølgelig er personlige egenskaper en faktor. Noen er smarte, noen er mindre smarte, noen har sykdommer de ikke har valgt selv. Men det forandrer ikke det faktum at rike mennesker stort sett jobber seg halvt i hjel. Og man velger selv hvilken utdanning man tar. Jeg er ikke en høyskolekandidat. Å studere har aldri vært et tema. Men jeg sto fritt til å velge hvilken yrkesfaglinje jeg skulle gå. Og i det valget var lønn en del av avgjørelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
2 minutter siden, Trine skrev:

Lurer på om jeg kanskje skal rane en bank. Jeg har jo ikke fri vilje. Det er genene mine som bestemmer hva jeg gjør. Så siden jeg kan rane en bank uten at det er min skyld, og at det til og med er synd på meg hvis jeg gjør det, ser jeg ingen grunn til å la være.

Selvfølgelig er personlige egenskaper en faktor. Noen er smarte, noen er mindre smarte, noen har sykdommer de ikke har valgt selv. Men det forandrer ikke det faktum at rike mennesker stort sett jobber seg halvt i hjel. Og man velger selv hvilken utdanning man tar. Jeg er ikke en høyskolekandidat. Å studere har aldri vært et tema. Men jeg sto fritt til å velge hvilken yrkesfaglinje jeg skulle gå. Og i det valget var lønn en del av avgjørelsen. 

Genene dine gjør at du ikke raner. Det ligger ikke i deg. Jeg kunne heller ikke gjort det. 

Jeg blir alene hele tiden. Jeg snakker ikke lett med folk. Slik er store deler av min farside og. Forsiktig morside. Jeg er forsiktig og snakker ikke lett med folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Genene dine gjør at du ikke raner. Det ligger ikke i deg. Jeg kunne heller ikke gjort det. 

Jeg blir alene hele tiden. Jeg snakker ikke lett med folk. Slik er store deler av min farside og. Forsiktig morside. Jeg er forsiktig og snakker ikke lett med folk

Hvordan vet du at det ikke ligger i genene mine. Det kan jo hende jeg bare tar med sammen fordi jeg vet at det er feil å rane en bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom inntekt som er et direkte resultat av arbeid, og inntekter av kapital. En med 200 millioner i inntekt jobber ikke akkurat 400 ganger hardere enn en sykepleier. Når den rikeste 1%-en eier mer enn halvparten av verdens forume (og dette tallet øker stadig), vil en liten del stikke av med stadig større del av den totale verdiskapningen. Mulig gamle Marx hadde et poeng? Hvem vet.

Anonymkode: 4a845...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å skille mellom inntekt som er et direkte resultat av arbeid, og inntekter av kapital. En med 200 millioner i inntekt jobber ikke akkurat 400 ganger hardere enn en sykepleier. Når den rikeste 1%-en eier mer enn halvparten av verdens forume (og dette tallet øker stadig), vil en liten del stikke av med stadig større del av den totale verdiskapningen. Mulig gamle Marx hadde et poeng? Hvem vet.

Anonymkode: 4a845...fe8

Det at 1% eier mer enn halvparten er sant, men samtidig et kjent eksempel på tullestatistikk.

Over halvparten av verdens befolkning har nemlig null i formue. Det gjelder også rike nordmenn.

Med andre ord: Har du én krone i formue så eier du mer enn 50% av verdens befolkning. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å skille mellom inntekt som er et direkte resultat av arbeid, og inntekter av kapital. En med 200 millioner i inntekt jobber ikke akkurat 400 ganger hardere enn en sykepleier. Når den rikeste 1%-en eier mer enn halvparten av verdens forume (og dette tallet øker stadig), vil en liten del stikke av med stadig større del av den totale verdiskapningen. Mulig gamle Marx hadde et poeng? Hvem vet.

Anonymkode: 4a845...fe8

Men hvorfor skal folk bry seg? Jeg føler ikke jeg fortjener mer rikdom enn de som er rike. Jeg gidder ihvertfal ikke prøve å hindre det. Men noen bare er slik at de skal stjele ideen din, melde deg til noen osv dersom du har tjent penger av din egen ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Grendel skrev:

Det at 1% eier mer enn halvparten er sant, men samtidig et kjent eksempel på tullestatistikk.

Over halvparten av verdens befolkning har nemlig null i formue. Det gjelder også rike nordmenn.

Med andre ord: Har du én krone i formue så eier du mer enn 50% av verdens befolkning. 

Du kan ikke nekte for at inntektsforskjellene øker kraftig. I USA f.eks. har reallønnen for mange inntektsgrupper har ikke økt siden 70-tallet, smens den rikeste prosenten har mangedoblet sin inntekt i samme periode. Samtidig blir en stadig større andel av forumuen konsentrent på stadig færre hender. For å sitere Thomas Piketty: Vanlig økonomisk vekst har årlig i gjennomsnitt ligget på ca 2 % de siste 20 – 30 årene, mens milliardærenes rikdommer har vokst med 6 – 7 % i samme periode. Dersom denne tendensen fortsetter vil milliardærene ha lagt beslag på all nesten all økonomisk kapital innen år 2050. En slik samling av verdens resurser på under 1 % av befolkningen vil i realiteten føre til samfunnsmessig sammenbrudd.

Anonymkode: 4a845...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke nekte for at inntektsforskjellene øker kraftig. I USA f.eks. har reallønnen for mange inntektsgrupper har ikke økt siden 70-tallet, smens den rikeste prosenten har mangedoblet sin inntekt i samme periode. Samtidig blir en stadig større andel av forumuen konsentrent på stadig færre hender. For å sitere Thomas Piketty: Vanlig økonomisk vekst har årlig i gjennomsnitt ligget på ca 2 % de siste 20 – 30 årene, mens milliardærenes rikdommer har vokst med 6 – 7 % i samme periode. Dersom denne tendensen fortsetter vil milliardærene ha lagt beslag på all nesten all økonomisk kapital innen år 2050. En slik samling av verdens resurser på under 1 % av befolkningen vil i realiteten føre til samfunnsmessig sammenbrudd.

Anonymkode: 4a845...fe8

Jeg antar det du skriver om inntekter i USA stemmer, i alle fall frem til 2016.

Jeg reagerte bare på statistikkbruken her, altså den berømte påstanden om at 1%, (85 personer eller 8 milliardærer - ulike versjoner fra Oxfam) eier mer en "halve verden". Det er et kjent eksempel på villedende statistikk, så folk bør slutte å bruke det:

https://nrkbeta.no/2017/02/09/misforsta-fol-lik-del-men-eier-egentlig-8-menn-mer-enn-halve-verden/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...