Gå til innhold

Hvorfor tror folk på Gud, Fri Vilje, Sjel, Kjærlighet etc i år 2020/2021 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, FGT skrev:

 For meg er evolusjonsteorien helt avleggs , selv om mange enda godtar den.  

 

Nå er det vel stadig flere som "tror på" evolusjonsteorien, bl.a. en øking fra 61 til 73 prosent i USA de siste årene.

Kom gjerne med en bedre vitenskaplig teori.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bedre å forholde seg til den virkelige verden enn en 2000 år gammel eventyrbok. Men det er vel en grunn til at så mange hyper-religiøse er motstander av vitenskapen.

Anonymkode: c50be...4c2

 

25 minutter siden, FGT skrev:

En slik tro står mye sterkere en evolusjonsteorien for dem som måtte tro på en slik teori. For meg er evolusjonsteorien helt avleggs , selv om mange enda godtar den.  

For meg spiller det ingen rolle hvordan alt er blitt til. Det kan like gjerne ha skjedd gjennom milliarder av år og evolusjon, som ved den bibelske skaperberetningen. Jeg tror på en høyere makt, kalle det gjerne Gud, som står bak alt. Akkurat hvordan har null betydning. Vitenskap og tro kan godt integreres og gå hånd i hånd. Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom tro og vitenskap, slik mange ser ut til å mene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Naana47 skrev:

Her var det mye rart å ta tak i, men nøyer meg med å blant annet si at du er intet unntak fra det du sier om religiøse mennesker. Hvis du vokste opp under påvirkning i et ateistisk miljø er hjernen din selvfølgelig også påvirket av det og styrer dermed dine egne tanker og følelser. Dine tanker og følelser kommer også fra et sted. Evne til å tenke utenfor boksen er nok ikke autisters sterkeste side, og det er trist, for hvis man har en mer fleksibel hjerne er man også i stand til å tenke seg at fakta ikke nødvendigvis er fakta -hele tida, og man er også i stand til å være ydmyk nok til å innse at det faktisk ikke er alt man vet. Det man trodde var fakta for 100 år siden er ikke lenger det i dag, osv. Fakta er altså stadig i endring, hvordan forholder du deg til det? Dine tanker og følelser om at den sanne tro/religion ikke finnes (noe jeg forsåvidt er helt enig i), er like merkelige som dine tanker og følelser om at evidensbasert kunnskap om verden er de eneste fakta som finnes. I dere ateisters verden går man gjerne rundt i den tro at man er mer intelligent enn de som er religiøse. I mine øyne er de mest intelligente de som både omfavner den gjeldende vitenskapen OG i tillegg evner å innse at man faktisk ikke vet alt likevel. Ydmykhet er vel et stikkord her. 

The only true wisdom is in knowing you know nothing.” – Sokrates

"We can know only that we know nothing, and that is the highest degree of human wisdom. -Leo Tolstoy

 

Jeg tenkte jeg bare skulle svare ts med "takk for at du deler dine følelser" 😅 Du var litt (mye) mer utdypende. Støtter alt bortsett fra at vi autister ikke er gode på å tenke utenfor boksen. Denne ene anonyme autisten, er opplagt ikke så god til det, men de fleste av oss tenker langt utenfor boksen. Det er jo et av problemene våre. Vi tenker for annerledes til at tankene våre passer inn i verden. På grunn av denne evnen, har jeg oppnådd resultater med hundene mine som andre ikke ville oppnådd. Nettopp fordi de er så opptatt av teori og det de har lært, at de ikke ser individet. Når jeg tenker meg om, er nok ofte autister også ganske teoretiske. Jeg gir litt mer faen i teori, det er jo virkeligheten man må forholde seg til. Teorier er i stadig endring. 

Men ja, godt skrevet. Jeg måtte flire litt noen ganger for det var så jævlig spot on, og akkurat det jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du velger å tro på, får jo være opp til deg. Men det er like mye basert på følelser, som alle andre sin tro. Men å ikke tro vi har fri vilje, er den totale ansvarsfraskrivelse. Vi har ikke 100% fri vilje. Men du velger selv om du vil voldta den neste du treffer, eller ikke. Hvis du ikke klarer å styre noen av handlingene dine, er du altfor mye styrt av følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Trine skrev:

Hva du velger å tro på, får jo være opp til deg. Men det er like mye basert på følelser, som alle andre sin tro. Men å ikke tro vi har fri vilje, er den totale ansvarsfraskrivelse. Vi har ikke 100% fri vilje. Men du velger selv om du vil voldta den neste du treffer, eller ikke. Hvis du ikke klarer å styre noen av handlingene dine, er du altfor mye styrt av følelser. 

Stadig flere mener fri vilje er en illusjon. For å sitere hjerneforskeren Sam Harris: Free will is an illusion. Our wills are simply not of our own making. Thoughts and intentions emerge from background causes of which we are unaware and over which we exert no conscious control. We do not have the freedom we think we have.

Men det nytter ikke argumentere for eller imot, det er allerede forutbestemt hva vi skal mene.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Trine skrev:

Jeg tenkte jeg bare skulle svare ts med "takk for at du deler dine følelser" 😅 Du var litt (mye) mer utdypende. Støtter alt bortsett fra at vi autister ikke er gode på å tenke utenfor boksen. Denne ene anonyme autisten, er opplagt ikke så god til det, men de fleste av oss tenker langt utenfor boksen. Det er jo et av problemene våre. Vi tenker for annerledes til at tankene våre passer inn i verden. På grunn av denne evnen, har jeg oppnådd resultater med hundene mine som andre ikke ville oppnådd. Nettopp fordi de er så opptatt av teori og det de har lært, at de ikke ser individet. Når jeg tenker meg om, er nok ofte autister også ganske teoretiske. Jeg gir litt mer faen i teori, det er jo virkeligheten man må forholde seg til. Teorier er i stadig endring. 

Men ja, godt skrevet. Jeg måtte flire litt noen ganger for det var så jævlig spot on, og akkurat det jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget.

Takk for det, og takk for at du opplyste meg mer om autisme! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stadig flere mener fri vilje er en illusjon. For å sitere hjerneforskeren Sam Harris: Free will is an illusion. Our wills are simply not of our own making. Thoughts and intentions emerge from background causes of which we are unaware and over which we exert no conscious control. We do not have the freedom we think we have.

Men det nytter ikke argumentere for eller imot, det er allerede forutbestemt hva vi skal mene.

Anonymkode: c50be...4c2

Tror kanskje jeg skjønner hva du mener og jeg kan være litt enig inntil et visst punkt, overordnet sett. Men på detaljnivå er det soleklart at hver enkelt av oss har fri vilje til å ta gode eller dårlige valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stadig flere mener fri vilje er en illusjon. For å sitere hjerneforskeren Sam Harris: Free will is an illusion. Our wills are simply not of our own making. Thoughts and intentions emerge from background causes of which we are unaware and over which we exert no conscious control. We do not have the freedom we think we have.

Men det nytter ikke argumentere for eller imot, det er allerede forutbestemt hva vi skal mene.

Anonymkode: c50be...4c2

Så du tar ikke noe ansvar for dine egne handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trine skrev:

Så du tar ikke noe ansvar for dine egne handlinger?

Jeg gjør bare det som er forutbestemt. Alt som skjer er bare avspilling av en ferdig innspilt film.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør bare det som er forutbestemt. Alt som skjer er bare avspilling av en ferdig innspilt film.

Anonymkode: c50be...4c2

Du svarte ikke på det jeg spurte om. Tar du ansvar for dine egne handlinger? 

Men mens vi allikevel snakker om god og Jesus og alt det der. Du er bra overtroisk eller? Det er du nødt til å være dersom du mener alt er forutbestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

Du svarte ikke på det jeg spurte om. Tar du ansvar for dine egne handlinger? 
 

Ja, fordi det er forutbestemt at jeg skal gjøre det.

8 minutter siden, Trine skrev:

Men mens vi allikevel snakker om god og Jesus og alt det der. Du er bra overtroisk eller? Det er du nødt til å være dersom du mener alt er forutbestemt. 

Nei, stadig mer innen vitenskapen indikerer at det er slik.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Trine skrev:

Du svarte ikke på det jeg spurte om. Tar du ansvar for dine egne handlinger? 

Men mens vi allikevel snakker om god og Jesus og alt det der. Du er bra overtroisk eller? Det er du nødt til å være dersom du mener alt er forutbestemt. 

Du kan se disse dokumentarene. Fortiden, nuet og fremtiden eksisterer samtidig. Dette er ikke kompatibelt med fri vilje.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det er forutbestemt at jeg skal gjøre det.

Nei, stadig mer innen vitenskapen indikerer at det er slik.

Anonymkode: c50be...4c2

Så du mener at dersom jeg blir påkjørt etterpå, er det forutbestemt? Hvis en bil sklir og kjører rett i meg, er det forutbestemt? Det var forutbestemt at jeg var akkurat der og ikke en meter bortenfor? Det var forutbestemt at det akkurat på den ene flekken bilen kjørte, var is? Unnskyld at jeg spør, men hva har du egentlig fått i deg? Det er ingenting innen vitenskapen som indikerer at det er slik.

Jeg begynte å se på den ene "dokumentaren". Altså, selv om vi bor i en annen tidssone enn en alien, er ikke det som skjer forutbestemt fordet. Og selvfølgelig ser vi ting fra ulike vinkler, men det har ikke noe med tid å gjøre. Jeg gidder ikke prøve å forklare, for du er uansett ikke interessert i å forstå, du tror at alt allerede er bestemt. Hvis det gjør deg lykkelig, skal ikke jeg prøve å få deg til å forstå. Men personlig høres det ufattelig kjedelig ut å leve et liv med den tro at man ikke kan påvirke egen livssituasjon, siden alt allerede er forutbestemt. Ansvarsløst og kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Trine skrev:

Jeg tenkte jeg bare skulle svare ts med "takk for at du deler dine følelser" 😅 

TS: Jeg føler at det flyr en rosa elefant i luften her

Trine: Ok jeg er ved siden av deg, men føler ikke at det flyr en rosa elefant i luften her, tror ikke det stemmer.

TS: Aha, så du FØLER bare at det ikke flyr en rosa elefant i luften, da er du ikke noe bedre enn meg, vi føler begge to så da er vi like gode. Altså er det godt mulig det flyr en rosa elefant i luften her. Slutt med å bruk føleriet ditt som motbevis for mine fakta.

Trine: Huffameien, noen innså den logiske bristen i min argumentasjon, velvel, får holde meg til følelser istedenfor tror jeg

621a886cacc055559415a9c7c559996b.gif

10 timer siden, Trine skrev:

Støtter alt bortsett fra at vi autister ikke er gode på å tenke utenfor boksen. Denne ene anonyme autisten, er opplagt ikke så god til det, men de fleste av oss tenker langt utenfor boksen. 

Eh, det er faktisk jeg som tenker utenfor boksen. Spør 100 folk på gata om det er synd på massemordere. Minst 99 og trolig 100 vil ikke forstå spørsmålet, selvsagt er det ikke synd på dem de er onde monstre. Det er det en vil føle selvsagt, basert på følelser er de på bunn i samfunnet, de som alle samfunn hater mest, onde folk dårlige folk det er dere feil at de er onde. 

Men vent litt, var det de onde folkene, som valgte å få gener som muliggjør ondskap? Nei vent litt, det var et lotteri det, de fikk genene uten å velge dem selv, gener som f.eks muliggjør forferdelige handlinger vi andre ikke kan tenke oss. Vi kan ikke tenke oss å holde på slik, fordi vi vant i lotteriet og ikke har de genene, og fordi vi vant i lotteriet tror vi vi er mye bedre enn de som tapte i lotteriet.

Anonymkode: addbb...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

En ting jeg ser som folk feilaktig sier. "jeg er så glad jeg er født i Norge". "tenk om jeg var født i ett annet land" osv. Det er ikke slik at det er ett basseng med sjeler som venter på kropp, og som blir vilkårlig utdelt til babyer i mors maga. 

 

Du er den eneste du kunne bli. Akkurat det ene tidspunktet du kunne bli, så høvla far din over mordi, og du ble unnfanget. Hadde en annen celle smeltet sammen med egget, så hadde ikke du vært i det hele tatt. En som ligner på deg kunne det blitt, men ikke Akkurat deg! Din bevisshet er ikke transførbar. Så at du ble født i rike Norge har ingenting med flaks å gjøre, eller uflaks hvis du ville bli født ett annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det er faktisk jeg som tenker utenfor boksen.

Ok, akkurat når det kommer til massemordere, tenker du vel langt utenfor boksen. Men likevel er du like mye styrt av følelser som alle andre. Du føler at det er synd på massemordere, fordi du tror at de ikke gjør et bevisst valg når de dreper noen. Det er ingen logikk i tankene dine, selv om du føler det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Trine skrev:

Så du mener at dersom jeg blir påkjørt etterpå, er det forutbestemt? Hvis en bil sklir og kjører rett i meg, er det forutbestemt? Det var forutbestemt at jeg var akkurat der og ikke en meter bortenfor? Det var forutbestemt at det akkurat på den ene flekken bilen kjørte, var is?
 

Ja.

16 timer siden, Trine skrev:

Unnskyld at jeg spør, men hva har du egentlig fått i deg? Det er ingenting innen vitenskapen som indikerer at det er slik.

Nå snakker du mot bedre vitende. Stadig flere hjerneforskere hevder at vi ikke har fri vilje, for eksempel Patrick Haggard, Sam Harris og Wolf Singer.

16 timer siden, Trine skrev:

Jeg begynte å se på den ene "dokumentaren". Altså, selv om vi bor i en annen tidssone enn en alien, er ikke det som skjer forutbestemt fordet. Og selvfølgelig ser vi ting fra ulike vinkler, men det har ikke noe med tid å gjøre.

 

Selvfølgelig har det noe med "tid" å gjøre. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. "Tid" er en illusjon. Fremtiden HAR allerede skjedd. Du kan ikke påvirke fremtiden, om du da ikke tror på Many Worlds-teorien.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation

16 timer siden, Trine skrev:


 

Jeg gidder ikke prøve å forklare, for du er uansett ikke interessert i å forstå, du tror at alt allerede er bestemt. Hvis det gjør deg lykkelig, skal ikke jeg prøve å få deg til å forstå. Men personlig høres det ufattelig kjedelig ut å leve et liv med den tro at man ikke kan påvirke egen livssituasjon, siden alt allerede er forutbestemt. Ansvarsløst og kjedelig!

Det er derfor folk lever på den livsløgnen at de kan styre sin egen skjebne. Men det kan dere ikke noe for, alt som skjer er forutbestemt.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Det er svært få som ikke godtar evolusjonsterorien. Gjelder stort sett kristenfundamentalister som tror jorda er 6000 år gammel.

Anonymkode: c50be...4c2

Fundamentalister holder jeg meg utenfor.  Bibelen sier ikke at jorden er bare 6000 , men sannsynlig, kanskje 4 milliarder år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2020 den 1.50, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør bare det som er forutbestemt. Alt som skjer er bare avspilling av en ferdig innspilt film.

Anonymkode: c50be...4c2

Da er man nok ikke rettslig tilregnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarteren nevnte også fri vilje. Bare det at vi mennesker er bevisste skapninger, så sier det seg selv har vi har fri vilje. Vi må velge, ta valg hver dag. Paranoide  mennesker kan i noen tilfelle tro at de blir styrt av fremmede versner, eller de styrer deres tanker. Vi har selvfølgelig begrensinger også, og noen ganger vi bli villedet, men vi får det stort sett slik vi gjør livet til. slik man reder slik ligger man, sies det.  Det er så mye en kunne si  i den anledning, men dette for holde nå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...