Gå til innhold

Hvorfor tror folk på Gud, Fri Vilje, Sjel, Kjærlighet etc i år 2020/2021 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, FGT skrev:

Vi må velge, ta valg hver dag

Det er sant, menneskets, bevissthet, tar valg, hele tiden. Og det føles fritt ut, "jeg" (min bevissthet) kan velge å skrive dette, eller la vær. Så velger "jeg" å skrive.

Så kommer spørsmålet, hvorfor valgte jeg det, og var det et fritt valg.

Men gitt at jeg havnet i eksakt samme situasjon, en gang til, med alle atomer i verden og hjernen min i eksakt samme posisjon, så ville jo det samme valget ha blitt tatt gang på gang (Evt + "tilfeldighet", som heller ikke er fritt, har ikke lest meg opp så mye på de greiene der men det spiller egentlig ingen rolle, enten forutbestemt gitt atomers posisjon, eller forutbestemt gitt atomers posisjon + gitt et bestemt utfall av tilfeldighetsgeneratoren)

Så, det høres definitivt ikke fritt ut, det eneste det hørs ut som, er at det føles fritt. Det gjør det. Men så er neste steg, å gå ut av våre egne følelser, og vurdere objektivt logisk basert på fakta, for våre følelser kan ikke alltid stoles på.

Anonymkode: addbb...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, FGT skrev:

Fundamentalister holder jeg meg utenfor.  Bibelen sier ikke at jorden er bare 6000 , men sannsynlig, kanskje 4 milliarder år. 

Men evolusjonsteorien tror du ikke på. Har du en alternativ teori?

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, menneskets, bevissthet, tar valg, hele tiden. Og det føles fritt ut, "jeg" (min bevissthet) kan velge å skrive dette, eller la vær. Så velger "jeg" å skrive.

Så kommer spørsmålet, hvorfor valgte jeg det, og var det et fritt valg.

Men gitt at jeg havnet i eksakt samme situasjon, en gang til, med alle atomer i verden og hjernen min i eksakt samme posisjon, så ville jo det samme valget ha blitt tatt gang på gang (Evt + "tilfeldighet", som heller ikke er fritt, har ikke lest meg opp så mye på de greiene der men det spiller egentlig ingen rolle, enten forutbestemt gitt atomers posisjon, eller forutbestemt gitt atomers posisjon + gitt et bestemt utfall av tilfeldighetsgeneratoren)

Så, det høres definitivt ikke fritt ut, det eneste det hørs ut som, er at det føles fritt. Det gjør det. Men så er neste steg, å gå ut av våre egne følelser, og vurdere objektivt logisk basert på fakta, for våre følelser kan ikke alltid stoles på.

Anonymkode: addbb...a4b

Jeg er helt enig i at våre valg, som alt annet, er diktert av fysiske lover. Disse lovene har kanskje et element av ren tilfeldighet i følge moderne fysikk. 

Hvilke praktiske implikasjoner har det? Har det  i det hele tatt noen praktiske følger for oss mennesker? Jeg vil si "nei." 

Fri vilje gir mening for oss mennesker. "Ble du voldtatt eller var det frivillig?".

Både straff, kjærlighet, skyldfølelse, moralsk fordømmelse etc gjør at folk flest ikke voldtar Altså har disse begrepene en funksjon. Det ville vært en logisk feilslutning å avskaffe straff eller ikke fordømme forbrytelser fordi folk ikke har "fri vilje". 

Det er veldig mange til som ikke lar seg beskrive av fysiske lover. "Nynorsk", "Excel", "Diskusjon", "illusjon", "kjærlighet". Kort sagt alle abstrakte begrep. De er virkelige for oss allikevel. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tenkte jeg på alt i livet som fakta, tilfeldigheter osv. De siste par årene har jeg hatt mye eksistensiell grubling, og har etter hvert fått forståelse for at det er ikke bare tilfeldigheter. Det er så mange energier og vi mennesker påvirkes av hverandres energier. Det er så skummelt når jeg og en venn eller jeg og pappa eller andre gang på gang plutselig sier det samme samtidig. Det ser jo ut som at energien fra tankene går over til den andre og omvendt. Og det er jo litt skummelt. Jeg høres kanskje litt rar ut nå, men jeg har stadig lagt merke til dette den siste tiden. Det skjer så ofte at det kan ikke være tilfeldig. Lurer på om jeg sender ut veldig mye energi enn mange andre. Grubler stadig over dette. 

Jeg tror ikke på noen gud, men jeg tror som sagt det er mye med energiene rundt omkring som vi ikke vet om. Men fordi jeg ikke på noen måte kan bevise disse tingene og bare blir oppfattet som rar så er ikke dette noe jeg snakker om. Eller jeg har så vidt snakket om det, men jeg merket at det ikke ble tatt i mot med et åpent sinn så da holder jeg det for meg selv. 😛

Vi har jo fri vilje, men det er mye rundt oss som påvirker den frie viljen og hva vi gjør. Likevel må vi jo ta ansvar for det vi gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, FGT skrev:

Fundamentalister holder jeg meg utenfor.  Bibelen sier ikke at jorden er bare 6000 , men sannsynlig, kanskje 4 milliarder år. 

Tidssforløpet  i bibelen tilsier 6000 år.

Anonymkode: 430f8...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glitter skrev:

Det er så skummelt når jeg og en venn eller jeg og pappa eller andre gang på gang plutselig sier det samme samtidig. Det ser jo ut som at energien fra tankene går over til den andre og omvendt. Og det er jo litt skummelt.

Det trenger ikke å være skummelt! :) Jeg tenker på det som en form for empati som gjør at en tilpasser seg hverandre når en snakker sammen. Jeg er ikke så god på å forklare hva jeg mener alltid, men jeg tror at en da stiller seg (ubevisst?) inn på den andres bølgelengde og kan sette seg inn i hva og hvordan den andre tenker. Slik kan man plutselig si like ting samtidig. Det blir litt som når noen du sitter og prater med gjesper, og du gjesper like etterpå. Hørte litt seinere i et program på TV at det var en form for empati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Naana47 skrev:

Det trenger ikke å være skummelt! :) Jeg tenker på det som en form for empati som gjør at en tilpasser seg hverandre når en snakker sammen. Jeg er ikke så god på å forklare hva jeg mener alltid, men jeg tror at en da stiller seg (ubevisst?) inn på den andres bølgelengde og kan sette seg inn i hva og hvordan den andre tenker. Slik kan man plutselig si like ting samtidig. Det blir litt som når noen du sitter og prater med gjesper, og du gjesper like etterpå. Hørte litt seinere i et program på TV at det var en form for empati. 

Hmm ja. Det er jo kanskje en mer rasjonell og mindre skummel forklaring. Jeg har klart å tenke meg inn i at på grunn av det så er vel ikke tankene trygge og private. Men det er slikt jeg ikke tørr å snakke med noen om. Men har gjort det litt i perioder hvor det har blitt altoppslukende. Periodevis tror jeg det er slik, mens periodevis er jeg mer tvilende til det. Det er bare så rart for jeg tenkte ikke slik før. Så jeg vet ikke om jeg er blitt mer opplyst eller om jeg har en skrue løs. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Glitter skrev:

Hmm ja. Det er jo kanskje en mer rasjonell og mindre skummel forklaring. Jeg har klart å tenke meg inn i at på grunn av det så er vel ikke tankene trygge og private. Men det er slikt jeg ikke tørr å snakke med noen om. Men har gjort det litt i perioder hvor det har blitt altoppslukende. Periodevis tror jeg det er slik, mens periodevis er jeg mer tvilende til det. Det er bare så rart for jeg tenkte ikke slik før. Så jeg vet ikke om jeg er blitt mer opplyst eller om jeg har en skrue løs. 😛

Slettet det jeg skrev, for fant ut at jeg ikke ville utlevere meg selv sånn.... kan jo bli litt flaut for ettertiden 😆

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tidssforløpet  i bibelen tilsier 6000 år.

Anonymkode: 430f8...8d4

Nei det den sier, er tidsforløpet fra det første  menneske ble skapt . Mennesket var jo det siste som ble skapt, men før dette ble alt annet liv skapt. Men før alte dette igjen så ble jordkloden tilrettelagt. Men da var universet allerede der. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, FGT skrev:

Nei det den sier, er tidsforløpet fra det første  menneske ble skapt . Mennesket var jo det siste som ble skapt, men før dette ble alt annet liv skapt. Men før alte dette igjen så ble jordkloden tilrettelagt. Men da var universet allerede der. 

Menneskheten er da eldre enn 6000 år.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, FGT skrev:

Nei det den sier, er tidsforløpet fra det første  menneske ble skapt . Mennesket var jo det siste som ble skapt, men før dette ble alt annet liv skapt. Men før alte dette igjen så ble jordkloden tilrettelagt. Men da var universet allerede der. 

Skapte ikke gud alt på 7 dager da? I følge fantasien? Så da kan vel ikke mennesket være eldre enn skapelsen, eller særlig yngre. Men det er jo bare diktning fra bronzealderen likevel. Jeg finner det ufattelig at mennesker tror på disse feberfantasiene.

Anonymkode: 430f8...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skapte ikke gud alt på 7 dager da? I følge fantasien? Så da kan vel ikke mennesket være eldre enn skapelsen, eller særlig yngre. Men det er jo bare diktning fra bronzealderen likevel. Jeg finner det ufattelig at mennesker tror på disse feberfantasiene.

Anonymkode: 430f8...8d4

Dette er ikke bokstavelig 7 dager men tidsperioder på flere tusen år. En Dag trenger ikke å bety 24 timer. Bibelen bruker ordet dag i mange sammenhenger.  For eksempel sier bibelen  "det siste dager" men det betyr ikke fredag , lørdag og søndag, men en sammenheng tidsperiode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menneskeheten er da eldre enn 6000 år.

Anonymkode: c50be...4c2

Ikke i følge bibelen. Menneske ble skapt direkte, ikke en utvikling fra apekatter på flere millioner år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, FGT skrev:

Ikke i følge bibelen. Menneske ble skapt direkte, ikke en utvikling fra apekatter på flere millioner år. 

Ifølge vitenskapen er dette helt feil. Jeg stoler mer på moderne vitenskap enn en bok skrevet for flere tusen år siden.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge vitenskapen er dette helt feil. Jeg stoler mer på moderne vitenskap enn en bok skrevet for flere tusen år siden.

Anonymkode: c50be...4c2

ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, FGT skrev:

Ok, men for meg handler det ikke bare med å stole på noen, for det ligger så mye forut for dette. En må først forstå harmonien i dette, ja hvordan tingene henger sammen.  Da blir det ikke slik vi følger dene ene mening og så den andre etter som det passer oss. Oppriktighet er et nøkkelord her for å forstå for eksempel at bibelen ikke er noe menneskeverk ,selv om gud brukte oppriktige  og ydmyke mennesker til å skrive den ned.  Bibelen er ingen gammel bok i guds øyne men for dem som ser dette rent menneskelig blir den selvfølgelig gammel . Mye av det nye og moderne vitenskap  er jo nettopp fanget opp fra skaperverket, det vi kaller oppfinnelser som nettopp er patenter, virkemekanismer, som  er mye elde en bibelen. Kompliserte ting som vitenskapen bare så hvid har sett inn i. Mener du at dette er gammeldags ? Bibelen innholder visdom som ligger høyt over det mennesker har kommer frem til i dag. Vi har mange gode praktiske oppfinnelser, men når vi ser rundt oss, så skjønner en og hver av oss , at de fleste ikke lærer å følger bibelens prinsipper og dens visdom Hele verden står faktisk på kanten av et stup, eller er på full fart mot en farlig foss. Nettopp fordi egoismen, pengejag og maktmisbruk dominerer livene til mange.

 

22 minutter siden, FGT skrev:

ok.

22 minutter siden, FGT skrev:

ok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, FGT skrev:

Dette er ikke bokstavelig 7 dager men tidsperioder på flere tusen år. En Dag trenger ikke å bety 24 timer. Bibelen bruker ordet dag i mange sammenhenger.  For eksempel sier bibelen  "det siste dager" men det betyr ikke fredag , lørdag og søndag, men en sammenheng tidsperiode. 

Så din tolkning er den eneste rette? 1 kan bety hva som helst? Ikke noe jeg tror på gitt.

Anonymkode: 430f8...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så din tolkning er den eneste rette? 1 kan bety hva som helst? Ikke noe jeg tror på gitt.

Anonymkode: 430f8...8d4

Nei, forstår det. Men dette er ikke min tolking. Tro kommer av nøyaktig kunnskap og forståelse, noe som en må bruke tid på. Ellers er det ikke et tolkespørsmål , like lite som en naturforsker forstår hvordan ting henger sammen, og vi kan lære av det. Men da tenker jeg ikke på jetting på hva som skjedde for millioner av år siden, sett fra et menneskelig syn. Vi mennesker er ganske små tatt i betraktning det enorme universet rundt oss. Det vi har sett og forstått er svært lite.  Ellers så er vitenskapen og bibelen nokså samstemt på mange måter, selv om ikke bibelen er noen vitenskapelige bok, sånn sett , så tar den allikevel opp flere vitenskapelige emner som stemmer helt med det vitenskapen i dag forstår    

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, FGT skrev:

Nei, forstår det. Men dette er ikke min tolking. Tro kommer av nøyaktig kunnskap og forståelse, noe som en må bruke tid på. Ellers er det ikke et tolkespørsmål , like lite som en naturforsker forstår hvordan ting henger sammen, og vi kan lære av det. Men da tenker jeg ikke på jetting på hva som skjedde for millioner av år siden, sett fra et menneskelig syn. Vi mennesker er ganske små tatt i betraktning det enorme universet rundt oss. Det vi har sett og forstått er svært lite.  Ellers så er vitenskapen og bibelen nokså samstemt på mange måter, selv om ikke bibelen er noen vitenskapelige bok, sånn sett , så tar den allikevel opp flere vitenskapelige emner som stemmer helt med det vitenskapen i dag forstår    

Nei, du drømmer deg bort. Det er ikke noe saklig i bibelen. Bibelen kan ikke brukes til noe. Du kanskje synes det, men å fremstille biblelen som noe vi kan lære av, vel jeg kan ikke lære noe av den hatefulle undertrykkende boken der. Kristendommen blir å få biblene til å se best mulig ut. Plukke ut det som setter gud i ett godt lys som høres fint ut. Men fasiten er og vil altid være :

 

GUD ER ALT OG DU ER INGENTING!!! SÅ "SE I NÅDE TIL MEG SYNDIGE MENNESKE SOM HAR SYNDET MOT DEG I TANKER ORD OG GJERNINGER

 

Jeg føler meg litt ferdig med dette nå, så jeg kommer ikke til å følge opp, selv om du kommer med flere feil.

Anonymkode: 430f8...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, FGT skrev:

Nei, forstår det. Men dette er ikke min tolking. Tro kommer av nøyaktig kunnskap og forståelse, noe som en må bruke tid på. 

Rart at bibelen kan tolkes på så mange måter da. Men det gjelder altså den riktige kunnskap og forståelse. Som du heldigvis har. Jaja.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...