Gå til innhold

Hvorfor tror folk på Gud, Fri Vilje, Sjel, Kjærlighet etc i år 2020/2021 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 30.12.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Nå snakker du mot bedre vitende. Stadig flere hjerneforskere hevder at vi ikke har fri vilje, for eksempel Patrick Haggard, Sam Harris og Wolf Singer.

Nå leste du ikke hva jeg skrev. Jeg snakker om at alt er forutbestemt. Det er det nok ikke mange hjerneforskere som mener. Og at vi har en viss grad av egen vilje, er jo ganske opplagt. Det er ikke genene mine som bestemte hva jeg skulle spise til middag akkurat i dag. 

På 30.12.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har det noe med "tid" å gjøre. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. "Tid" er en illusjon. Fremtiden HAR allerede skjedd. Du kan ikke påvirke fremtiden, om du da ikke tror på Many Worlds-teorien.

Så nå er det andre verdenskrig? Og forsåvidt første verdenskrig samtidig? Eller har det da egentlig bare vært en verdenskrig og den pågår fortsatt? Og hvorfor har man historie som fag på skolen dersom historie ikke eksisterer? 

På 30.12.2020 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Det er derfor folk lever på den livsløgnen at de kan styre sin egen skjebne. Men det kan dere ikke noe for, alt som skjer er forutbestemt.

Snakker vi om vilje, eller snakker vi om skjebne? Uansett, man kan påvirke sin egen skjebne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart at bibelen kan tolkes på så mange måter da. Men det gjelder altså den riktige kunnskap og forståelse. Som du heldigvis har. Jaja.

Anonymkode: c50be...4c2

Som sagt ,bibelen kan ikke tolkes, den må læres å forstås. Selv om mange kaller det tolking, så er det heller slik,  at de gjør den til noe til ødeleggende, eller hatefulle undertrykkende, som du sier. Ja det er sant, fordi mange mennesker er slik. Men lever ikke etter bibelen, selv om det skulle holde bibelen i handa eller ha den under nattbordet. Bibelen selv avslører slike hyklere  og falske veiledere. Samtidig som den identifisere den som oppriktig følger den.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Trine skrev:

Nå leste du ikke hva jeg skrev. Jeg snakker om at alt er forutbestemt. Det er det nok ikke mange hjerneforskere som mener. Og at vi har en viss grad av egen vilje, er jo ganske opplagt. Det er ikke genene mine som bestemte hva jeg skulle spise til middag akkurat i dag. 

Jo, det er nettopp slik det er. Alle handlinger og beslutninger er virkninger av årsaker som på forhånd foreligger i eller utenfor mennesket.

25 minutter siden, Trine skrev:

Så nå er det andre verdenskrig? Og forsåvidt første verdenskrig samtidig? Eller har det da egentlig bare vært en verdenskrig og den pågår fortsatt? Og hvorfor har man historie som fag på skolen dersom historie ikke eksisterer? 

Den har eksitert i den forstand at vi har minner om det. Det er fordi vi opplever det slik. Egentlig har den samtidig ikke startet, pågår "nå", og er avsluttet. Samtidig.

25 minutter siden, Trine skrev:

Snakker vi om vilje, eller snakker vi om skjebne? Uansett, man kan påvirke sin egen skjebne. 

"Skjebne" er religiøst/new age svada.

Joda, mange forskere mener det jeg skriver. Tid er en illusjon. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. Alt vi kommer til å oppleve "i fremtiden" har allerede skjedd. Fri vilje er en illusjon.

Det gjelder å tenke abstrakt, utenfor boksen.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, FGT skrev:

Som sagt ,bibelen kan ikke tolkes, den må læres å forstås. Selv om mange kaller det tolking, så er det heller slik,  at de gjør den til noe til ødeleggende, eller hatefulle undertrykkende, som du sier. Ja det er sant, fordi mange mennesker er slik. Men lever ikke etter bibelen, selv om det skulle holde bibelen i handa eller ha den under nattbordet. Bibelen selv avslører slike hyklere  og falske veiledere. Samtidig som den identifisere den som oppriktig følger den.

Da er det rart at det finnes så mange måte å forstå bibelen på. Men bra for deg at du er sikker på at akkurat din måte å forstå bibelen på er en korrekte.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp slik det er. Alle handlinger og beslutninger er virkninger av årsaker som på forhånd foreligger i eller utenfor mennesket.

Den har eksitert i den forstand at vi har minner om det. Det er fordi vi opplever det slik. Egentlig har den samtidig ikke startet, pågår "nå", og er avsluttet. Samtidig.

"Skjebne" er religiøst/new age svada.

Joda, mange forskere mener det jeg skriver. Tid er en illusjon. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. Alt vi kommer til å oppleve "i fremtiden" har allerede skjedd. Fri vilje er en illusjon.

Det gjelder å tenke abstrakt, utenfor boksen.

Anonymkode: c50be...4c2

Hvis noe kom til deg og skadet deg så kraftig at du ble sittende i rullestol av resten av livet. Ville du bare si, ja, ja slik er livet, kan ikke gjøre noe med det. Du ville ikke anmelde han, eller søke om erstatning, men  bare si til han for eksempel, " ja du måtte jo bare gjøre det du måtte"  og ferdig med den saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp slik det er. Alle handlinger og beslutninger er virkninger av årsaker som på forhånd foreligger i eller utenfor mennesket.

Den har eksitert i den forstand at vi har minner om det. Det er fordi vi opplever det slik. Egentlig har den samtidig ikke startet, pågår "nå", og er avsluttet. Samtidig.

"Skjebne" er religiøst/new age svada.

Joda, mange forskere mener det jeg skriver. Tid er en illusjon. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. Alt vi kommer til å oppleve "i fremtiden" har allerede skjedd. Fri vilje er en illusjon.

Det gjelder å tenke abstrakt, utenfor boksen.

Anonymkode: c50be...4c2

Hvis noe kom til deg og skadet deg så kraftig at du ble sittende i rullestol av resten av livet. Ville du bare si, ja, ja slik er livet, kan ikke gjøre noe med det. Du ville ikke anmelde han, eller søke om erstatning, men  bare si til han for eksempel, " ja du måtte jo bare gjøre det du måtte"  og ferdig med den saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråd starteren spurte også hvorfor tror folk på "sjel og kjærlighet"? Sjelen er jo hele mennesket, og menneske ser man jo.

Kjærlighet er som et binde ledd som holder to eller flere i sammen i posetiv forstand. Mangel på Kjærlighet kan sammenlignes med en stor mekanisk maskin som ikke får smøring lenger og kan dermed slutte å fungere eller kollapser. maskinen vil selvfølgelig  bli fortere ødelagt hvis det strøs sand på maskinen i tillegg. Sand kan være alle dårlige egenskaper som hat, vold, bedrag, egoisme, maktmisbruk, og undertrykkelse. , 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2020 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Men gitt at jeg havnet i eksakt samme situasjon, en gang til, med alle atomer i verden og hjernen min i eksakt samme posisjon, så ville jo det samme valget ha blitt tatt gang på gang

Men det skjer jo ikke, for ved alle valg du tar, får du ny erfaring. Hva som skjedde sist du tok et tilsvarende valg, vil påvirke valget ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Hvis noe kom til deg og skadet deg så kraftig at du ble sittende i rullestol av resten av livet. Ville du bare si, ja, ja slik er livet, kan ikke gjøre noe med det. Du ville ikke anmelde han, eller søke om erstatning, men  bare si til han for eksempel, " ja du måtte jo bare gjøre det du måtte"  og ferdig med den saken. 

Det ville jeg nok. Men bare fordi det er forutbestemt at jeg vil gjøre det.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er nettopp slik det er. Alle handlinger og beslutninger er virkninger av årsaker som på forhånd foreligger i eller utenfor mennesket.

God bedring!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den har eksitert i den forstand at vi har minner om det. Det er fordi vi opplever det slik. Egentlig har den samtidig ikke startet, pågår "nå", og er avsluttet. Samtidig.

Så alle opplevde/opplever det på samme måte? Må si du har en livlig fantasi.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Skjebne" er religiøst/new age svada.

Joda, mange forskere mener det jeg skriver. Tid er en illusjon. Fortid, nåtid og fremtid eksisterer samtidig. Alt vi kommer til å oppleve "i fremtiden" har allerede skjedd. Fri vilje er en illusjon.

Det gjelder å tenke abstrakt, utenfor boksen.

Det var du som begynte å snakke om skjebne. 

Hvis noen forskere mener det, bør de få seg en annen jobb, for det er ikke fysisk mulig! 

Greit å tenke abstrakt altså, men ikke når det bikker over. Eller, folk får jo lov til å tro og mene hva de vil, men vil man bli trodd, bør det henge litt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Trine skrev:

God bedring!

Seriøst. Det vet virkelig ikke hva du snakker om.

5 minutter siden, Trine skrev:

Så alle opplevde/opplever det på samme måte? Må si du har en livlig fantasi.

dette er ikke fantasi, men basert på nyere vitenskap, og også filosofi.

5 minutter siden, Trine skrev:

Det var du som begynte å snakke om skjebne. 

Hvis noen forskere mener det, bør de få seg en annen jobb, for det er ikke fysisk mulig! 
 

Sier fysikk-"eksperten"? Her lukter det Dunning-Kruger lang vei.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Det vet virkelig ikke hva du snakker om.

dette er ikke fantasi, men basert på nyere vitenskap, og også filosofi.

Sier fysikk-"eksperten"? Her lukter det Dunning-Kruger lang vei.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Ok, vil det si at vi bare er 1/3 i live? Vi er jo ikke født enda, men samtidig har vi allerede dødd, men så lever vi jo også. Hvor mye i live er vi da?

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er må støtte Anonym her.

Einstein hadde også et litt annet perspektiv enn folk flest, og mente at fortid og fremtid er like virkelige som nåtid. Ting i fortiden og fremtiden er utenfor vårt synsfelt, men like virkelige som ting som er langt borte. 

Det er riktig at noen fysikere mener at tid er en "illusjon". Carlos Rovelli f.eks. Man kan si at A er en funksjon av tid, og at B er en funksjon av tid. Man kan også si at A er en funksjon av B, og stryke "tid" fra ligningene. Når man søker helt til bunns i fysikken (prøver å finne en "teori for alt" Som Rovelli gjør) forsvinner "tid" som en selvstendig størrelse. 

Uansett så ser jeg ikke at det har noen stor anvendelse innen juss og psykologi. I vår måte å sanse verden så eksisterer tid. Fortiden er bak oss og fremtiden ukjent. Vi gjør valg etc.

Forresten så er det mulig å være kristen og samtidig jobbe med teoretisk fysikk. F.eks denne karen som jeg har hørt holde foredrag flere ganger:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Øyvind_Grøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder spørsmålet fra tråstarter "hvorfor folk tror på gud" ? Så er det bare slik vår menneskenatur er. Vi har behov til å se opp til noe overordnet som ikke er mennesker. Det er et åndelig behov, et  behov for å tilbe, som bare finnes hos mennesker. Det åndelige behovet stiller spørsmål som, finnes det en Gud, eller hvem er Gud ?  Hvorfor er vi her ? Hvor går vi hen ? Hvorfor er det så mye urettferdighet ? Hvorfor er livet så kort ? Finnes det en sann religion ? Kommer bibelen fra Gud ?  osv. osv. Slike spørsmål viser at de har et mer eller minde åndelig behov som er nedlagt i oss. Men for mange blir dette behovet fortrengt av  dårlig påvirkning utenfra, som materialisme, status, filosofi og evolusjon, og på den måten undergrave dette viktige behovet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, FGT skrev:

Når det gjelder spørsmålet fra tråstarter "hvorfor folk tror på gud" ? Så er det bare slik vår menneskenatur er. Vi har behov til å se opp til noe overordnet som ikke er mennesker. Det er et åndelig behov, et  behov for å tilbe, som bare finnes hos mennesker. Det åndelige behovet stiller spørsmål som, finnes det en Gud, eller hvem er Gud ?  Hvorfor er vi her ? Hvor går vi hen ? Hvorfor er det så mye urettferdighet ? Hvorfor er livet så kort ? Finnes det en sann religion ? Kommer bibelen fra Gud ?  osv. osv. Slike spørsmål viser at de har et mer eller minde åndelig behov som er nedlagt i oss. Men for mange blir dette behovet fortrengt av  dårlig påvirkning utenfra, som materialisme, status, filosofi og evolusjon, og på den måten undergrave dette viktige behovet.  

Hva tenker du om ateister, agnostikere og andre ikke-religiøse - de vet ikke sitt eget beste?

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.1.2021 den 21.50, Trine skrev:

Ok, vil det si at vi bare er 1/3 i live? Vi er jo ikke født enda, men samtidig har vi allerede dødd, men så lever vi jo også. Hvor mye i live er vi da?

Vi er 100% ikke født, 100% levende og 100% døde, kommer an på obervatøren. Denne lille dokumentaren kan kanskje være oppklarende.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 100% ikke født, 100% levende og 100% døde, kommer an på obervatøren. Denne lille dokumentaren kan kanskje være oppklarende.

 

Anonymkode: c50be...4c2

Synes ikke det er så veldig oppklarende, men er vel vanskelig å forklare kompliserte ting til vanlige folk i en kort video.

Synes det er vanskelig å se for meg hvorfor en ikke bare kan si at atomer går saktere men tiden like fort på en satellitt f.eks, føler en har definert seg inn i et hjørne angående at tid er atomers frekvens i området, som er variabel avhengig av hastighet, så da blir (lokal)tid variabel avhengig av (lokal)hastighet, men hvorfor må man definere tid slik. 

Og at fortiden og fremtiden eksisterer her og nu kom det ingen bevis/forklaring på i videoen.

De har sikkert rett, men etter årevis med fake news over alt har jeg begynt å bli ganske skeptisk til alt :P

Anonymkode: addbb...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2021 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om ateister, agnostikere og andre ikke-religiøse - de vet ikke sitt eget beste?

Anonymkode: c50be...4c2

I utgangspunktet  så er vi alle i den situasjonen at vi ikke vet vårt eget beste. Forskjellen er at noen er mer åndelig søkende for å få svar på viktige spørsmål i livet. Når de lærer å forstå dette, kan de bli spart for å gå i mange feller, når de prøver å leve etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, FGT skrev:

I utgangspunktet  så er vi alle i den situasjonen at vi ikke vet vårt eget beste. Forskjellen er at noen er mer åndelig søkende for å få svar på viktige spørsmål i livet. Når de lærer å forstå dette, kan de bli spart for å gå i mange feller, når de prøver å leve etter dette.

Da gjelder det å ha den rette kunnskap for å forstå bibelen korrekt.

Anonymkode: c50be...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2021 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er så veldig oppklarende, men er vel vanskelig å forklare kompliserte ting til vanlige folk i en kort video.

Synes det er vanskelig å se for meg hvorfor en ikke bare kan si at atomer går saktere men tiden like fort på en satellitt f.eks, føler en har definert seg inn i et hjørne angående at tid er atomers frekvens i området, som er variabel avhengig av hastighet, så da blir (lokal)tid variabel avhengig av (lokal)hastighet, men hvorfor må man definere tid slik. 

Og at fortiden og fremtiden eksisterer her og nu kom det ingen bevis/forklaring på i videoen.

De har sikkert rett, men etter årevis med fake news over alt har jeg begynt å bli ganske skeptisk til alt :P

Anonymkode: addbb...a4b

Jeg har studert litt fysikk og matematikk, og vi hadde blant annet relativitetsteorien.

Teorien er mye mer fundamental og har mange flere konsekvenser enn at man kan bortforklare den med en litt annen definisjon av tid. Utgangspunktet er at man måler samme lyshastighet enten man beveger seg mot lyskilden eller bort fra lyskilden. Da er det noe muffens. Når Einstein løste dette med å si at "tiden er relativ", litt mattemagi for å bøye ting på plass, og så vips: Ramlet det ut en ganske enkel teori med mange konsekvenser som man ikke visste på forhånd:

* Lys bøyes av i et gravitasjonsfelt (observert utallige ganger)

* En ny gravitasjonslov som gir litt andre planetbaner enn Newtons lover (bekreftet ved observasjon)

* Tid går også saktere i et gravitasjonsfelt (Bekreftet ved eksperimenter)

* Gravitasjonsbølger (nylig observert)

Teorien er 100 år gammel, funker som fjell og er ikke omdiskutert.  Den vil nok før eller siden erstattes av en dypere teori, siden man fortsatt ikke vet hvordan ting egentlig henger sammen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...