Gå til innhold

Kan man påtvinge folk så mye jobbing ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er de under utdanning hvor de spesialiserer seg på noe da. Feks hjerte lunge kar sykdommer, indremedisin og psykiatri. Det er det jeg har forstått som LiS

Anonymkode: 5940b...7e5

Ny ordning (2017). Lege i spesialisering (Lis) består av 3 trinn, hvorav Lis 1 omfatter tjenesten som tidligere ble kalt turnuslege. 

Anonymkode: 7b0a3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelen med dette er at en lærer svært mye. Om arbeidstiden skulle vært 37,5 timer i hele læretiden, burde den vært utvidet med flere år. Unge, friske folk klarer fint å arbeide mer enn 37,5 timer i uka uten problemer. Selv gamle menn klarer det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

At man klarer noe uten å falle om er ikke det samme som at det er lurt å gjøre det. Yrkesflygere klarer helt sikkert også å fly mer enn de gjør, men de får ikke lov til det. Og det er det gode grunner til.

Jeg forstår hvorfor debatten om uforsvarlige arbeidstider i helsevesenet aldri løftes opp på et offentlig/politisk nivå: Det ville kosta samfunnet store summer og krevd større strukturelle endringer også i forhold til utdanning. Men det i seg selv innebærer ikke at endringen ikke er tiltrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man kan påtvinge folk lange uker over lengre tid. 

Er det formelt lov? Jeg vet det er noen unntak for leger. 

Jeg jobbet ekstremt mye selv tidlig i karrieren, men det var en blanding av interesse for jobben og ansvarsfølelse. Det måtte til for å få prosjektene i havn. Jeg tror knapt jeg noen gang har blitt pålagt å jobbe mye, men det har heller ikke vært nødvendig. (Jeg responderer ikke veldig godt på å få ordre.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

Spørsmålet er om man kan påtvinge folk lange uker over lengre tid. 

Er det formelt lov? Jeg vet det er noen unntak for leger. 

Jeg jobbet ekstremt mye selv tidlig i karrieren, men det var en blanding av interesse for jobben og ansvarsfølelse. Det måtte til for å få prosjektene i havn. Jeg tror knapt jeg noen gang har blitt pålagt å jobbe mye, men det har heller ikke vært nødvendig. (Jeg responderer ikke veldig godt på å få ordre.) 

Det ser sånn ut jf § 10-4 Arbeidstid https://www.fo.no/getfile.php/137351-1547735262/Dokumenter/07 Lønn og arbeidsvilkår/Aktuelle publikasjoner/Turnushefte(1).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun mener det er ulovlig, bør hun ta det opp med sine tillitsvalgte. De kjenner reglene.

Så må hun også vite at det ikke vil styrke hennes jobbsøknad ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Vi visste at det ikke var kontinuerlig arbeid dag og natt. Jeg sov nok >6 timer de aller fleste nettene.

Men så må en alltid vurdere hva som er alternativet.

 Mer enn 6 t søvn, da er det ikke så ille som jeg så for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drømmeautomat skrev:

At man klarer noe uten å falle om er ikke det samme som at det er lurt å gjøre det. Yrkesflygere klarer helt sikkert også å fly mer enn de gjør, men de får ikke lov til det. Og det er det gode grunner til.

Jeg forstår hvorfor debatten om uforsvarlige arbeidstider i helsevesenet aldri løftes opp på et offentlig/politisk nivå: Det ville kosta samfunnet store summer og krevd større strukturelle endringer også i forhold til utdanning. Men det i seg selv innebærer ikke at endringen ikke er tiltrengt.

Hva skiller egentlig helsevesenet fra andre særlig uavhengige stillinger hvor man ikke engang har betalt for alle de ekstra timene man jobber? Og for øvrig, nærmest med enhver profesjonsutdanning vil du ha et år hvor du må jobbe ræva av deg for både lite penger og anseelse (dette har f.eks enhver advokat vært gjennom i tiden som advokatfullmektig) - til gjengjeld lærer de mye. 

Det er ikke farlig å jobbe lange dager. Selvfølgelig skal man kunne ta gode avgjørelser på jobb. Men jeg synes «krisen» med at en ung person en periode jobber 55 timer i uka er noe overdrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
14 minutter siden, ISW skrev:

Hva skiller egentlig helsevesenet fra andre særlig uavhengige stillinger hvor man ikke engang har betalt for alle de ekstra timene man jobber?

Som jeg allerede har påpekt er den åpenbare forskjellen at helsevesenet er sikkerhetskritisk, på samme måte som f.eks. olje- og flybransjen. Disse sektorene har tatt til seg forskning på menneskelig ytelse og satt begrensinger på arbeidstid slik at man ikke skal gjøre feil pga. utmattelse, stress eller trøtthet. I helsevesenet har dette ennå ikke skjedd, til tross for at vi vet at feilbehandlinger er et betydelig problem.

Selv om det ikke automatisk er farlig å jobbe lange dager ønsker mange å disponere en del av dagen selv, heller enn å få diktert av andre hva man skal gjøre. For de fleste er livet mye mer enn jobben. Hvis man jobber i et system hvor man ikke har denne friheten vil man lett mistrives, eller se seg om etter andre jobber. Dermed blir sykepleieryrket enda mindre attraktivt enn det allerede er. Det hadde vært bedre om samfunnet bestrebet seg litt mer på å vise takknemlighet og respekt for de som utfører en så viktig jobb, i stedet for å tyne dem til det ytterste og gi dem dårlige og midlertidige arbeidskontrakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Som jeg allerede har påpekt er den åpenbare forskjellen at helsevesenet er sikkerhetskritisk, på samme måte som f.eks. olje- og flybransjen. Disse sektorene har tatt til seg forskning på menneskelig ytelse og satt begrensinger på arbeidstid slik at man ikke skal gjøre feil pga. utmattelse, stress eller trøtthet. I helsevesenet har dette ennå ikke skjedd, til tross for at vi vet at feilbehandlinger er et betydelig problem.

Selv om det ikke automatisk er farlig å jobbe lange dager ønsker mange å disponere en del av dagen selv, heller enn å få diktert av andre hva man skal gjøre. For de fleste er livet mye mer enn jobben. Hvis man jobber i et system hvor man ikke har denne friheten vil man lett mistrives, eller se seg om etter andre jobber. Dermed blir sykepleieryrket enda mindre attraktivt enn det allerede er. Det hadde vært bedre om samfunnet bestrebet seg litt mer på å vise takknemlighet og respekt for de som utfører en så viktig jobb, i stedet for å tyne dem til det ytterste og gi dem dårlige og midlertidige arbeidskontrakter. 

En studie nylig viste at resultatene for pasientene ble bedre med leger som jobbet lenge vs oppdelte arbeidsperioder der det var vaktskifte og en annen tok over.

Når en søker seg til et yrke, vet en hva som forventes. Blir du prest, kan du ikke forvente fri hver søndag, og barkeeper har lite dagarbeid. Ved lengre arbeidsdager får en ofte lengre friperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

Altså er det ikke lov å pålegge så mye?

Så vidt jeg ser er dette helt vanlige regler. 

Det er kanskje ikke gitt at hun er formelt pålagt å jobbe 11 timer daglig, mye mulig at det er så lang tid det tar å få gjort etterarbeidet etter pasientsamtaler, møter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Som jeg allerede har påpekt er den åpenbare forskjellen at helsevesenet er sikkerhetskritisk, på samme måte som f.eks. olje- og flybransjen. Disse sektorene har tatt til seg forskning på menneskelig ytelse og satt begrensinger på arbeidstid slik at man ikke skal gjøre feil pga. utmattelse, stress eller trøtthet. I helsevesenet har dette ennå ikke skjedd, til tross for at vi vet at feilbehandlinger er et betydelig problem.

Selv om det ikke automatisk er farlig å jobbe lange dager ønsker mange å disponere en del av dagen selv, heller enn å få diktert av andre hva man skal gjøre. For de fleste er livet mye mer enn jobben. Hvis man jobber i et system hvor man ikke har denne friheten vil man lett mistrives, eller se seg om etter andre jobber. Dermed blir sykepleieryrket enda mindre attraktivt enn det allerede er. Det hadde vært bedre om samfunnet bestrebet seg litt mer på å vise takknemlighet og respekt for de som utfører en så viktig jobb, i stedet for å tyne dem til det ytterste og gi dem dårlige og midlertidige arbeidskontrakter. 

Sykepleier er vel egentlig en annen diskusjon, meg bekjent er sykepleiere overtidsbetalt eller betalt for ekstra arbeid og har et valg rundt hvorvidt de skal ta ekstra vakter. 

Når det gjelder leger, så mener jeg det er litt spesielt. Jeg synes i utgangspunktet at kriteriene for hvem som kan bli lege pr i dag er litt feil. At det kun er karakterer som avgjør, og det ikke legges vekt på personlig egnethet, herunder arbeidskapasitet. Det er et spesielt yrke ganske ulikt alt annet. Jeg synes ikke man skal bli lege hvis man foretrekker en jobb fra 8-16 eller ikke trives med lange dager. Jeg tenker at de som skal være det trenger å være dedikert til å lindre smerte og redde liv uansett til hvilket klokkeslett. Og de må være fysisk og psykisk i stand til harde påkjenninger.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Ojsann, her var det mange svar. Takk for alle svar 🙂  Hun selv har ikke lurt på om det er ulovlig. Det var jeg som lurte på det. Synes det hørtes voldsomt ut.

Jeg tror kanskje hun var ekstra sliten i går og at det var jeg selv som utløste utbruddet fordi jeg var irritert på henne for noe. Skal ikke skrive så mye om det, men det handlet om noe hun rotet vekk, hun ble anklaget og så kom hele denne leksa der fra henne som et slags selvforsvar.  Så fikk jeg veldig dårlig samvittighet og vondt av henne.

Men jeg synes hun jobber mye og ser ofte sliten ut, men hun synes også jobben er spennende og har planer om å bli kirurg. Hvordan arbeidstidene blir da, vet jeg ikke. Hun får finne ut av det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, kupton skrev:

Da blir det i hvert fall ikke 08-16!

Nei, sikkert ikke. Jeg har jo tenkt at hun skal få bestemme dette selv selvfølgelig. Kan bare be henne sette seg ordentlig inn i det før hun bestemmer seg.  Stort sett når hun uttaler seg om jobb, så snakker hun om spennende ting som har skjedd. Tror det var jeg som utløste utbruddet hennes. Men jeg ser også at hun jobber mye + pluss at det går over 2 timer bare i reiseveien tur/retur. Noen ganger legger hun seg ned på sykehuset fordi hun ikke tør å kjøre hjem og en gang fant hun seg en pasientseng og la seg ned og sov i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ISW skrev:

herunder arbeidskapasitet.

Jeg er enig i det nødvendigvis ikke er rett utvelgelse av medisinstudenter i dag. Jeg er ikke enig i at arbeidskapasitet utover «normal kapasitet» nødvendigvis må være et kriterium. Det burde være mulig å praktisere medisin og samtidig ha familie og en aktiv fritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frosken skrev:

Det er kanskje ikke gitt at hun er formelt pålagt å jobbe 11 timer daglig, mye mulig at det er så lang tid det tar å få gjort etterarbeidet etter pasientsamtaler, møter osv. 

Nei, men det er altså spørsmålet i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Jeg er enig i det nødvendigvis ikke er rett utvelgelse av medisinstudenter i dag. Jeg er ikke enig i at arbeidskapasitet utover «normal kapasitet» nødvendigvis må være et kriterium. Det burde være mulig å praktisere medisin og samtidig ha familie og en aktiv fritid. 

Jeg mener Kupton har rett over her - du blir ikke prest hvis du vil ha fri på søndager. Jeg sier ikke at du MÅ jobbe 80 timer i uka som lege, men et kriterium for å bli lege burde være at du har en interesse for å gjøre ditt ytterste for å ivareta helse, selv om det skulle tilsi at du en uke måtte jobbe 80 timer. 

Noen mennesker jobber til klokken er 16. Andre mennesker jobber til jobben er gjort uavhengig hva klokken er. Jeg mener at som lege må du tilhøre sistnevnte kategori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er enig i det nødvendigvis ikke er rett utvelgelse av medisinstudenter i dag. Jeg er ikke enig i at arbeidskapasitet utover «normal kapasitet» nødvendigvis må være et kriterium. Det burde være mulig å praktisere medisin og samtidig ha familie og en aktiv fritid. 

Helt enig!

Synes det er noe stort tull at kirurger jobber kjempelange skift, mens trailersjåfører er pent nødt til å ta pauser pga sikkerhet. Det virker som om leger blir ansett som en slags supermennesker som ikke trenger hvile. 

Jeg kjøper det ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...