Gå til innhold

Hva gjør dere? Går dere på jobb med lette symptomer ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lillemus skrev:

Når det er kaldt, slik som nå, så blir man jo snufsete når man kommer inn i varmen og med munnbind på blir det ekstra ille - man blir jo uglesett om man tar av seg munnbindet for å snyte seg også. Man er jo ikke syk, men nesa renner pga temperaturforsskjellen.

Ikke minst er det noen av oss som reagerer på engangsmunnbindene 😅 De få gangene jeg har vært på butikken de siste månedene, har jeg uten unntak begynt å nyse. Ubehagelig for både meg og andre 🙈

(Jo, jeg har tøymunnbind også, men syntetisk 60 graders vask uten tøymykner osv. Føles håpløst å kjøre egen vask av fem munnbind.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen er super forsiktig og ser med et strengt blikk på alle andre. De har kanskje mulighet til en hver tid å ha kontroll. Bare seg selv å tenke på. Andre bryr seg liksom ikke. Går uten munnbind og går ut selv om de er syk. Tror de fleste er sånn midt i mellom. Prøver så godt de kan i en travel hverdag. Mange må forholde seg til unger som har vært i skole og barnehage. Må på en jobb de er prisgitt at andre også holder reglene. De må kjenne på den dårlige samvittigheten over at de andre på jobb sliter pga mye sykefravær. Vi har holdt oss mye hjemme og vi har alle testet oss flere ganger. Det er ikke alle som i all travelheten hvert sekund på dagen klarer å opprettholde reglene. Og i følge myndighetene er det forståelse for det. Hvis man gjør så godt man kan er det irriterende å bli anklaget fordi man snufser litt. Og med denne holdningen blir man bare mer redd for å være åpen om ting. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, Grendel skrev:

Rettelse. Glemte det viktigste: Hvis datteren din hoster, snufser og har hodepine skal hun ikke dra på jobb.

Jeg har ikke gått på jobb med noen symptomer. men så har jeg stort sett hatt hjemmekontor. Vår løsning har vært å teste med én gang noen har symptomer som kan være covid-19, som for eksempel sår hals eller forkjølelse. Det har blitt en del tester etter hvert.

Jeg lurer på om ikke datteren her bør ta en prat med legen. Hvis man er mer eller mindre konstant snufsete over lang tid kan det være noe annet enn forkjølelse. Man kan få  bli snufsete av kald luft, tørre slimhinner og/eller allergi. En forkjølelse er ganske intens i 3-4 dager før det går over. Helsemyndighetene sier også at rennende nese ikke er et symptom hvis man er allergisk. Her må man kjenne seg selv litt. Hodepine kan komme av hva som helst.

Uansett så er dette ikke normale tider. Man drar ikke på jobb hvis man har grunn til å tro at man kan være smittet av noe. Det har ganske kjipe konsekvenser å smitte noen med vanlig forkjølelse også. Det fører til testing, isolasjon og bekymringer for den som blir smittet. 

Jo rennende nese er et symptom hvis man er allergisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i forskjellige univers forstår jeg.  Det er ikke nødvendigvis slurv og manglende respekt for reglene som gjør at folk blir smittet. Utrolig at denne tråen plutselig skulle bli fordømmelse og mistenkeliggjøring  av folk som blir forkjølet. Som om ikke dette er vanskelig nok fra før. 

Anonymkode: b89ed...1c1

Det var da ikke måte på? Hvor lettkrenket er det mulig å være? 

Det eneste jeg og Drømmeautomat sier er: 

1. Forkjølelse skyldes virus (ikke at du blir kald). 

2. At du blir forkjølet skyldes at du blir smittet av et virus. Altså at noen har smittet deg, til tross for at vi har smittevernsregler. 

3. Blir du smittet av forkjølelsesvirus kan du like gjerne bli smittet av covid-19

Dette må du tåle å høre, selv om du visstnok har det vanskelig (skjønner ikke helt hva forkjølelse har med å ha det vanskelig å gjøre, for øvrig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo rennende nese er et symptom hvis man er allergisk. 

Kanskje jeg var uklar. Rennende nese skal ikke nødvendigvis regnes som et symptom på covid-19 hvis man er allergisk.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_er_syk_eller_mistenker_at_du_er_smittet_med_koronavirus/

"Man vil ikke mistenke at en person med typiske allergisymptomer er smittet med covid-19, så fremt personen ikke har feber, nyoppstått hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller sykdomsfølelse i tillegg. Personer med kjent allergi som får typiske tilleggssymptomer bør testes. Noen som har allergi har hoste og/eller tungpustethet som del av sitt vanlige symptombilde, særlig hvis de samtidig har astma. I vurderingen opp mot covid-19 bør derfor avvik fra vanlig symptombilde vektlegges."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, Grendel skrev:

Kanskje jeg var uklar. Rennende nese skal ikke nødvendigvis regnes som et symptom på covid-19 hvis man er allergisk.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_er_syk_eller_mistenker_at_du_er_smittet_med_koronavirus/

"Man vil ikke mistenke at en person med typiske allergisymptomer er smittet med covid-19, så fremt personen ikke har feber, nyoppstått hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller sykdomsfølelse i tillegg. Personer med kjent allergi som får typiske tilleggssymptomer bør testes. Noen som har allergi har hoste og/eller tungpustethet som del av sitt vanlige symptombilde, særlig hvis de samtidig har astma. I vurderingen opp mot covid-19 bør derfor avvik fra vanlig symptombilde vektlegges."

Å sånn å forstå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var på Specsavers i dag for å kjøpe kontaktlinser. Alle hadde munnbind, men personen som ekspederte meg hostet flere ganger. Ikke noe hosteanfall bare hosting rett i munnbind og jeg sto rett foran. Ufordragelig syns jeg. Jeg rygget tilbake, for munnbind er jo ikke sikkert. Syns man bør tenke seg om og uansett gå vekk hvis man absolutt må hoste, ikke hoste rett ut i munnbind når folk står rett foran.

Anonymkode: 48fbc...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Tusen takk Kupton for at jeg et lite øyeblikk følte meg beroliget da du svarte meg. Det vart ikke lenge for nå er jeg like usikker som før 😏

Anonymkode: b89ed...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, adhoc skrev:

60 graders vask uten tøymykner osv. Føles håpløst å kjøre egen vask av fem munnbind.) 

Tips: Kjøp en type du kan koke i kjele. Jeg har kjøpt mine på Apotek1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

irriterende å bli anklaget fordi man snufser litt

Men det var jo ikke det tråden din handlet om.

Alle kan snufse litt om vinteren, men du sa at datteren din var i ferd med å bli uglesett fordi hun var mye borte fra jobb pga forkjølelse. Dét er noe annet.

Som Gargamel sier bør hun få dette undersøkt om hun er mye syk til tross for solid smittevern. Er det én ting som har skjedd i 2020 så er det at sykefraværet er kraftig redusert, nettopp fordi smitteverntultak mot covid også har effekt på forkjølelse og ecoli (som er to vanlige årsaker til fravær på jobb, i barnehager og på skoler). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på Specsavers i dag for å kjøpe kontaktlinser. Alle hadde munnbind, men personen som ekspederte meg hostet flere ganger. Ikke noe hosteanfall bare hosting rett i munnbind og jeg sto rett foran. Ufordragelig syns jeg. Jeg rygget tilbake, for munnbind er jo ikke sikkert. Syns man bør tenke seg om og uansett gå vekk hvis man absolutt må hoste, ikke hoste rett ut i munnbind når folk står rett foran.

Anonymkode: 48fbc...64b

Prøv og ikke bli helt hysterisk. Jeg begynte plutselig å hoste rett i munnbindet på butikken i dag jeg også. Jeg er ikke forkjølet, men jeg begynner å hoste _fordi_ jeg bruker munnbind. Jeg begynner også å klø veldig i ansiktet. Det er noe i disse medisinske munnbindene jeg reagerer veldig på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2021 den 12.11, adhoc skrev:

(Jo, jeg har tøymunnbind også, men syntetisk 60 graders vask uten tøymykner osv. Føles håpløst å kjøre egen vask av fem munnbind.) 

Om jeg ikke slenger dem med på en 60-graders vask (du trenger ikke vaske dem alene i maskina) så legger jeg dem i en bolle, koker opp vann i vannkokeren og heller over med ørlite såpe og lar dem ligge i 10 min. Skyller godt i kaldt vann etterpå og henger til tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Om jeg ikke slenger dem med på en 60-graders vask (du trenger ikke vaske dem alene i maskina) så legger jeg dem i en bolle, koker opp vann i vannkokeren og heller over med ørlite såpe og lar dem ligge i 10 min. Skyller godt i kaldt vann etterpå og henger til tørk.

Jeg har antakelig vært litt uheldig i valget av munnbind, for om jeg vasker dem sammen med håndklær eller sengetøy, blir de nuppete på utsiden og skikkelig loete på innsiden 🙄 Skal prøve forslaget ditt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, adhoc skrev:

Jeg har antakelig vært litt uheldig i valget av munnbind, for om jeg vasker dem sammen med håndklær eller sengetøy, blir de nuppete på utsiden og skikkelig loete på innsiden 🙄

Kvalifiserer åpenbart til betegnelsen i-landsproblemer, da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...