Gå til innhold

Fremgang i kampen mot kiloene

Anbefalte innlegg

merida

Siden august har jeg gått ned 25 kg. I går prøvde jeg en størrelse mindre i arbeidstøyet på jobb. Og jeg trodde aldri jeg skulle komme ned til medium. Large  var målet mitt. Jeg har gått ned fra XXL (xxx rett etter ferien) til medium. 

Julen ble tøff, og det ble vanskelig å bryte den vonde sirkelen jeg var i i jula. Men jeg bestemte meg for å ta meg sammen. Jeg tenkte at jeg ikke må gi opp og at jeg må kjempe for de siste kiloene mot målet. 

Mange sier jeg ikke må gå ned mer, at jeg er fin nå -  men målet mitt er å komme under 30 (29) i BMI. Jeg håper å være i mål til sommeren - dvs 9 kg til jeg er 85 :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• merida

15

• stjernestøv

5

• Marye

4

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Idag skal jeg på tur. Først en fysisk hard jobb i 8 timer til kl 15 så hjemme bare en time før jeg drar. Er vel helt fremme ved 12-1 tiden i natt. Reiser hjem på søndag. Dette hadde ikke gått før

Jeg er skikkelig stolt av meg selv. Det har vært en vond og tøff helg, men til tross for det og at jeg har hatt lyst til å dytte i meg masse dritt (for å kompensere for hvor lite verdt osv jeg har føl

Siden august har jeg gått ned 25 kg. I går prøvde jeg en størrelse mindre i arbeidstøyet på jobb. Og jeg trodde aldri jeg skulle komme ned til medium. Large  var målet mitt. Jeg har gått ned fra XXL (

AnonymBruker

Stå på! Jula var vanskelig for meg også, la på meg over 2 kilo, men jeg gir meg ikke, jeg skal ned til størrelse 40. Du kommer nok til å greie det siden du har gått så mye ned allerede og vært så standhaftig

Anonymkode: 62c6c...e88

Lenke til innlegg
Del på andre sider
laban
39 minutter siden, merida skrev:

Jeg håper å være i mål til sommeren - dvs 9 kg til jeg er 85 :) 

Super innsats! Vær forberedt på at det vil gå saktere nå, det er naturlig. Ikke legg opp et så stramt kosthold at du ikke holder ut over tid. Men fortsett på det sunne sporet, det påvirker helse og form også, noe som er minst like viktig som vekt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
emilie321
39 minutter siden, merida skrev:

Siden august har jeg gått ned 25 kg. I går prøvde jeg en størrelse mindre i arbeidstøyet på jobb. Og jeg trodde aldri jeg skulle komme ned til medium. Large  var målet mitt. Jeg har gått ned fra XXL (xxx rett etter ferien) til medium. 

Julen ble tøff, og det ble vanskelig å bryte den vonde sirkelen jeg var i i jula. Men jeg bestemte meg for å ta meg sammen. Jeg tenkte at jeg ikke må gi opp og at jeg må kjempe for de siste kiloene mot målet. 

Mange sier jeg ikke må gå ned mer, at jeg er fin nå -  men målet mitt er å komme under 30 (29) i BMI. Jeg håper å være i mål til sommeren - dvs 9 kg til jeg er 85 :) 

Du er kjempeflink 👏

Da jeg gikk ned litt over 40 kg, så fikk jeg også høre av flere at nå jeg trengte ikke å gå ned mer. Og det var lenge før jeg hadde gått ned de 40. Fikk til og med høre av to at jeg så syk ut.. Det er litt dumt, for det ødela litt motivasjonen på tunge dager.  Du er sikkert fin nå, men du kommer nok til å bli mer fornøyd hvis du går ned til 85 kg. 

Selv havnet jeg på galeien i jula, men prøver å komme inn på rett spor igjen. Må bare si at du inspirerer meg til å fortsette 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
stjernestøv
53 minutter siden, merida skrev:

Stå på videre, det er imponerende det du har fått til :) Er i gang jeg og nå, må bare ta tiden til hjelp. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

merida

Tusen takk - alle sammen. Setter stor pris på all støtten jeg har fått her inne. Dette er også en livsstilendring kombinert med slanking. Det som motiverer meg mest er at jeg har fått langt bedre funksjon i hverdagen. Nå er jeg t o m ute og går turer, nesten hver dag. Vektreduksjonen har en betydelig innvirkning på både kropp og psyke inkl samliv. Iallefal er det slik hos meg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Soletti

Du er god. Jeg må følge med her og høre litt hva du spiser og gjør. Min vekt vil ikke ned. Er str 40 nå el Large og jeg er 160 høy. Det verste er ikke mangen om men halsen...den er blitt sååå stor, så jeg slanker meg for den må bort. MÅ gå som hum tante Monika i den sangen, med nesa i sky. For det er kun da halsen ilke henger dobbelt 🤮

Lenke til innlegg
Del på andre sider
merida
Jeg har ikke vært så flink i helga. Jeg har ikke hatt det så bra og har derfor skeiet ut litt. Spiste litt for mye mat og tok potetgull og brus.

Det er vanskelig når følelsene feks forteller meg at jeg er mindre verdt enn andre, til bry osv - for da tenker jeg at det ikke spiller noen rolle at jeg er usunn og eser ut, for det er jo sånn jeg er på innsiden også. 

Overspise/Skeie ut = Miste kontrollen = gi opp. Det er sånn jeg er. Et tvangspreget trekk jeg har (diagnostisert av eksperter) som ikke er bare å endre over natta. Det er derfor jeg generelt tenker sort/hvitt også, noe jeg jobber med. Jeg er bare redd dette vil ødelegge for meg, både nå og når jeg har nådd målet.

Det er ekstra vanskelig når jeg har det vanskelig/sliter med vonde følelser. Jeg kan m a o ikke unne meg noen ting, for da mister jeg kontrollen. Det går bra så lenge jeg ikke unner meg noe, for da har jeg kontroll. Men det er så lett å miste kontrollen hvis jeg bare glipper bittelitt, for da er hele opplegget liksom ødelagt - det kan sammenlignes med at en brikke i puslespillet er borte, det blir ikke komplett. 

Det eneste jeg har unnet meg/avtalt med meg selv er fredagskos på jobb i denne perioden(en porsjon med feks kake - men IKkE mer enn det, og det har jeg holdt). 

Jeg har nok klart å komme så langt bl a pga denne enten/eller - tenkningen og all støtten jeg har hatt rundt meg og her inne. Her inne kan jeg ta opp ting når det butter i mot og jeg får masse gode råd og støtte. 

Men jeg kjenner jeg er i feil spor nå, og det er så lite som skal til før alt blir veltet. Jeg skriver dette før det skjer og for å være mer forberedt når det skjer. 

Jeg tenker imidlertid også at jeg kanskje kan gjøre en tilsvarende avtale med meg selv for helger som for fredagskosen - at en porsjon med noe godt og litt ekstra mat er lov i helger. For det er en livsstilendring. Jeg må bare finne ut hva som er akseptabelt.
Endret av merida
Lenke til innlegg
Del på andre sider
stjernestøv

Jeg og sprakk i går kveld, spiste tre innbakte pølser....hadde jo holdt med en. Hadde gått opp i dag ja :( Men kanskje det må være sånn? At en går opp på lørdager? Eller skal man ikke unne seg noe ekstra på lørdag? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Naana47
7 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg og sprakk i går kveld, spiste tre innbakte pølser....hadde jo holdt med en. Hadde gått opp i dag ja :( Men kanskje det må være sånn? At en går opp på lørdager? Eller skal man ikke unne seg noe ekstra på lørdag? 

Ikke det at jeg har så god greie på slanking, men det skurrer alltid i meg når noen sier at de har "gått opp" bare fra den ene dagen til den andre fordi de har spist noe usunt eller har spist litt mer enn de pleier. Jeg har også sett noen mene at de har "gått ned" fra den ene dagen til den andre fordi de droppet middagen dagen i forveien. Klart at det kan gi utslag på badevekta, men det sier ingenting om du er på rett kjøl mtp varig vektnedgang eller ikke. Det vil også alltid være små variasjoner i vekta gjennom en dag som skyldes naturlige faktorer (f.eks hvor mye du drikker og tisser, og om du har hatt avføring). Det kan også skyldes en ustabilitet i måleegenskapene på selve badevekta.

Det som i mine øyne ikke er så lurt er å veie seg flere ganger om dagen og bli altfor opptatt av den minste endring både opp og ned. Antagelig er det ikke så lurt å veie seg daglig heller, fordi kroppens naturlige svingninger kan spille en et puss som kan føre til at en blir motløs eller optimistisk på feil premisser. Jeg har hørt/lest at det beste er å veie seg en gang i uka til samme tid over tid og under de samme forholdene, f. eks naken hver mandag morgen før frokost. Bare da får en et korrekt bilde av om en faktisk går ned eller opp i vekt og om en lykkes med metodene sine for vektnedgang.   

Kortvarige utskeielser tror jeg ikke har så mye å si for det lange løp. 

Endret av Naana47
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
6 minutter siden, Naana47 skrev:

Ikke det at jeg har så god greie på slanking, men det skurrer alltid i meg når noen sier at de har "gått opp" bare fra den ene dagen til den andre fordi de har spist noe usunt eller har spist litt mer enn de pleier. Jeg har også sett noen mene at de har "gått ned" fra den ene dagen til den andre fordi de droppet middagen dagen i forveien. Klart at det kan gi utslag på badevekta, men det sier ingenting om du er på rett kjøl mtp varig vektnedgang eller ikke. Det vil også alltid være små variasjoner i vekta gjennom en dag som skyldes naturlige faktorer (f.eks hvor mye du drikker og tisser, og om du har hatt avføring). Det kan også skyldes en ustabilitet i måleegenskapene på selve badevekta.

Det som i mine øyne ikke er så lurt er å veie seg flere ganger om dagen og bli altfor opptatt av den minste endring både opp og ned. Antagelig er det ikke så lurt å veie seg daglig heller, fordi kroppens naturlige svingninger kan spille en et puss som kan føre til at en blir motløs eller optimistisk på feil premisser. Jeg har hørt/lest at det beste er å veie seg en gang i uka til samme tid over tid og under de samme forholdene, f. eks naken hver mandag morgen før frokost. Bare da får en et korrekt bilde av om en faktisk går ned eller opp i vekt og om en lykkes med metodene sine for vektnedgang.   

Jeg veier meg egentlig hver fredag, men veier meg hver dag og bare for å følge med. Vet det er dumt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Naana47
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg veier meg egentlig hver fredag, men veier meg hver dag og bare for å følge med. Vet det er dumt. 

Jeg har gjort det selv også, men det kan føre til at en får et uriktig bilde av hvordan det hele ligger an og som sagt bli både motløs og optimistisk på feil premisser. Det beste er nok en gang i uka til fast tid og under de samme forholdene. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Naana47
8 timer siden, merida skrev:

Jeg tenker imidlertid også at jeg kanskje kan gjøre en tilsvarende avtale med meg selv for helger som for fredagskosen - at en porsjon med noe godt og litt ekstra mat er lov i helger. For det er en livsstilendring. Jeg må bare finne ut hva som er akseptabelt

Det synes jeg høres lurt ut. Å helt avstå fra alt usunt tror jeg ikke holder i lengden. Det er jo som du sier en livsstilsendring og da bør det være rom for litt ekstra kos innimellom, f.eks slik som du beskriver her. Tror ikke det er så lurt å være fanatisk, men heller realistisk og litt romslig innimellom. Hvis man setter lista for høyt, blir en mer motløs om en ikke når den. Hvis du legger inn at det er lov å kose seg med litt mer mat i helgene, blir det jo ikke noe rom for å føle deg mislykket når du så gjør det. Det er dine egne regler som styrer hva følelsesutkommet blir, tror jeg. Er du for streng vil du føle deg mislykket og bli motløs når du ikke greier å holde deg innenfor de strenge reglene du har laget for deg selv. Gir du litt mer slakk, f. eks ved at det gjelder litt andre regler i helgene, vil du ikke føle deg dårlig, og det vil nok også bli lettere å få dette til å bli en varig livsstilsendring. Men dette er bare mine synsninger da. ;)

Endret av Naana47
Lenke til innlegg
Del på andre sider
merida
1 time siden, Naana47 skrev:

Det synes jeg høres lurt ut. Å helt avstå fra alt usunt tror jeg ikke holder i lengden. Det er jo som du sier en livsstilsendring og da bør det være rom for litt ekstra kos innimellom, f.eks slik som du beskriver her. Tror ikke det er så lurt å være fanatisk, men heller realistisk og litt romslig innimellom. Hvis man setter lista for høyt, blir en mer motløs om en ikke når den. Hvis du legger inn at det er lov å kose seg med litt mer mat i helgene, blir det jo ikke noe rom for å føle deg mislykket når du så gjør det. Det er dine egne regler som styrer hva følelsesutkommet blir, tror jeg. Er du for streng vil du føle deg mislykket og bli motløs når du ikke greier å holde deg innenfor de strenge reglene du har laget for deg selv. Gir du litt mer slakk, f. eks ved at det gjelder litt andre regler i helgene, vil du ikke føle deg dårlig, og det vil nok også bli lettere å få dette til å bli en varig livsstilsendring. Men dette er bare mine synsninger da. ;)

Synes det høres fornuftig ut. Skal tenke på det :) takk :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Naana47
18 minutter siden, merida skrev:

Synes det høres fornuftig ut. Skal tenke på det :) takk :)

Det var jo din tanke og ide da, jeg bare støttet deg samtidig som jeg tenkte og synset litt rundt det selv 😘

Lenke til innlegg
Del på andre sider
merida
6 timer siden, Naana47 skrev:

Det var jo din tanke og ide da, jeg bare støttet deg samtidig som jeg tenkte og synset litt rundt det selv 😘

😆❤️ takk 😘

Lenke til innlegg
Del på andre sider
merida

Jeg har tenkt mye på dette. Jeg har kommet frem til å kjøre samme løp som jeg har gjort hittil - dvs ingen utskeielser i helger. 

Det at mange sier jeg er fin som jeg er nå har også forsøkt å få meg i et annet spor. Jeg har tenkt «skal jeg si meg fornøyd med å være 94/95?». Men nei, jeg er ikke fornøyd. Målet var BMI under 30 pga helse (dvs 85/86 kg). Så da kjører jeg fra nå samme løp som ga meg et vekttap på 25 kg. Det er det som funker for meg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...