Gå til innhold

Noen andre som har lagt merke til hvor billig colaen har blitt når etter nyttår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg handler på nettbutikk. De har ikke senket prisen på grans cola x. Men har sett pepsi maxen blitt litt billigere der.

 

Det som virkelig har blitt billigere er min elskede løssnus. 12 kroner mindre pr boks. Det blir 12 kroner spart om dagen det. Over 4k I året. Hvem sa att ketchup på spagetti partiet FRP aldri får til noe....

Anonymkode: dcef7...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sa att ketchup på spagetti partiet FRP aldri får til noe....

Hvis målet til FRP er å redusere folkehelsa så er de på god vei med fjerning av sukkeravgiften. Sukker er gift og burde dermed også ha en avgift, som tobakk og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la merke til det, men trodde det var tilbud etc, var ikke klar over at avgiften var borte 

Synes det er dumt , siden helsetjenester i Norge er offentlig finansiert, bør aktiviteter som leder til økt bruk av helsetjenester ha høyere avgifter

"Frihet" funker bra i USA, FRP bør ta en studietur dit. 

Anonymkode: 49ef0...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis målet til FRP er å redusere folkehelsa så er de på god vei med fjerning av sukkeravgiften. Sukker er gift og burde dermed også ha en avgift, som tobakk og alkohol.

Hva som er gift kan diskuteres. Røyking av tobakk er veldig skadelig. Overdrevet inntak av sukker er heller ikke bra. Men den gigantiske handelslekkasjen til Sverige er dårlig nytt for ufaglært arbeidskraft i Norge, som i stedet ender på trygd osv. De ufaglærte jobbene er det stor manko på, vi setter de ut til Sverige. Synes du det er lurt att vi går glipp av tusenvis av arbeidsplasser og dessuten sil-lekker avgift og skattekroner til Sverige? Er det bedre att Arne i Halden må gå på sosialen, enn Stian får billig kokka i Norge?

 

Kanskje sukkeravgiften funker i Hordaland, da det er langt til Sverige, men jeg tør minne om att i det sentrale østlandsområde bor det over 2 millioner mennesker som har harryhandel en grei kjøretur unna? Og det er ikke bare der vi har grense til Sverige.

Anonymkode: dcef7...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis målet til FRP er å redusere folkehelsa så er de på god vei med fjerning av sukkeravgiften. Sukker er gift og burde dermed også ha en avgift, som tobakk og alkohol.

Jeg er litt ambivalent til dette med å skattlegge ting som er helseskadelig. Jeg tror lett man bare kommer i en situasjon der samfunnets svakeste (som gjerne er de som bruker flest helseskadelige ting) må betale enda mer. 

Jeg synes sånn sett man heller burde være konsekvent og forby det verste. F.eks forby sigaretter, og heller ha lavere avgifter på mindre skadeligere ting som snus. 

Sukker er farmakologisk sett ikke en gift. Jeg er til dels enig med deg i skadevirkningene men jeg synes det er for snevert å bare skylde på sukker, da alle karbohydrater virker likt på kroppen og burde i større grad unngås. Jeg er drittlei av å høre hvor «sunt» grovbrød er, da grovbrød inneholder 5% celluloselignende fiber og resten stivelse som kroppen bruker under en halvtime på å omdanne til ren glukose (akkurat som sukker). Du kan akkurat like gjerne spise sukker. Men jeg tror aldri vi kommer dit hvor alle karbohydrater skattlegges og derfor synes jeg det er litt meningsløst å gjøre det akkurat for sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er litt ambivalent til dette med å skattlegge ting som er helseskadelig. Jeg tror lett man bare kommer i en situasjon der samfunnets svakeste (som gjerne er de som bruker flest helseskadelige ting) må betale enda mer. 

Jeg synes sånn sett man heller burde være konsekvent og forby det verste. F.eks forby sigaretter, og heller ha lavere avgifter på mindre skadeligere ting som snus. 

Sukker er farmakologisk sett ikke en gift. Jeg er til dels enig med deg i skadevirkningene men jeg synes det er for snevert å bare skylde på sukker, da alle karbohydrater virker likt på kroppen og burde i større grad unngås. Jeg er drittlei av å høre hvor «sunt» grovbrød er, da grovbrød inneholder 5% celluloselignende fiber og resten stivelse som kroppen bruker under en halvtime på å omdanne til ren glukose (akkurat som sukker). Du kan akkurat like gjerne spise sukker. Men jeg tror aldri vi kommer dit hvor alle karbohydrater skattlegges og derfor synes jeg det er litt meningsløst å gjøre det akkurat for sukker. 

Jeg spiser grovbrød til kvelds, går jo ned i vekt. Burde jeg spise knekkebrød istedenfor? Hvor mye sukker er det snakk om at det blir? Tåler vi ingenting av sukker egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg spiser grovbrød til kvelds, går jo ned i vekt. Burde jeg spise knekkebrød istedenfor? Hvor mye sukker er det snakk om at det blir? Tåler vi ingenting av sukker egentlig? 

Min personlige mening er at folk bør få cirka 25% av energien sin fra karbohydrater, 25% fra protein og 50% fra sunt fett (ikke alt fra kjøtt og meieriprodukter, men fra oljer, nøtter og fet fisk). Hvis man vil raskt ned i vekt, bør karbohydratinntaket reduseres ytterligere, gjerne ned mot 10% og hvis man trener mye bør proteininntaket ytterligere opp. Norske kostholdsråd anbefaler 50-60% av energien fra karbohydrater, men jeg mener det ligger mye politikk og til dels miljøvern i slike råd. Hvordan skal ellers korn- og potetbønder selge produktene sine? Jeg opplever at det er godt bevist at et kosthold med mye karbohydrater gir insulinresistens og til slutt (for noen) diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ISW skrev:

Min personlige mening er at folk bør få cirka 25% av energien sin fra karbohydrater, 25% fra protein og 50% fra sunt fett (ikke alt fra kjøtt og meieriprodukter, men fra oljer, nøtter og fet fisk). Hvis man vil raskt ned i vekt, bør karbohydratinntaket reduseres ytterligere, gjerne ned mot 10% og hvis man trener mye bør proteininntaket ytterligere opp. Norske kostholdsråd anbefaler 50-60% av energien fra karbohydrater, men jeg mener det ligger mye politikk og til dels miljøvern i slike råd. Hvordan skal ellers korn- og potetbønder selge produktene sine? Jeg opplever at det er godt bevist at et kosthold med mye karbohydrater gir insulinresistens og til slutt (for noen) diabetes. 

Ok får prøve å spise mindre karbohydrater da, men det er ikke så lett. Spiser jo poteter, ris og pasta jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok får prøve å spise mindre karbohydrater da, men det er ikke så lett. Spiser jo poteter, ris og pasta jeg. 

Ingenting galt i det, men spis 1 mellomstor potet i stedet for 2 og ikke så mye ris og pasta, men heller mer grønnsaker. Vi bruker gjerne fullkornspasta uten at jeg egentlig er sikker på om det gjør noen store forskjell. Har prøvd villris og sånt som skal være sunnere enn hvit ris, men den er jo ikke noe god... Den risen som er god er den som er hvit og så klissete at den henger sammen i en klump. Nam! Men vi har ris veldig sjeldent da så de få gangene spiser jeg hvit, klissete ris med god samvittighet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Ingenting galt i det, men spis 1 mellomstor potet i stedet for 2 og ikke så mye ris og pasta, men heller mer grønnsaker. Vi bruker gjerne fullkornspasta uten at jeg egentlig er sikker på om det gjør noen store forskjell. Har prøvd villris og sånt som skal være sunnere enn hvit ris, men den er jo ikke noe god... Den risen som er god er den som er hvit og så klissete at den henger sammen i en klump. Nam! Men vi har ris veldig sjeldent da så de få gangene spiser jeg hvit, klissete ris med god samvittighet. :) 

Ok. Ja jeg spiser jo ikke store mengder av det, så spiser jeg brød. Kan jo heller spise knekkebrød men blir så lei av det, jeg liker jasminris. Har prøvd med sunnere jeg og, ikke godt. Og det er ikke mye forskjell i kalorier i fullkornpasta og vanlig pasta i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja jeg spiser jo ikke store mengder av det, så spiser jeg brød. Kan jo heller spise knekkebrød men blir så lei av det, jeg liker jasminris. Har prøvd med sunnere jeg og, ikke godt. Og det er ikke mye forskjell i kalorier i fullkornpasta og vanlig pasta i hvert fall. 

Jeg spiser grove knekkebrød for jeg synes det holder meg lengre mett enn vanlig brød, men det er sikkert en vanesak. Viktigere er hva man har på brødet. :) Syltetøt og søte pålegg gjør jeg fort sulten igjen, men f.eks. kaviar og hvitost (sammen), makrell i tomat eller masse leverpostei (med agurk eller paprika) f.eks., det holder meg lengre mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg spiser grove knekkebrød for jeg synes det holder meg lengre mett enn vanlig brød, men det er sikkert en vanesak. Viktigere er hva man har på brødet. :) Syltetøt og søte pålegg gjør jeg fort sulten igjen, men f.eks. kaviar og hvitost (sammen), makrell i tomat eller masse leverpostei (med agurk eller paprika) f.eks., det holder meg lengre mett.

Ja det er viktig hva man har på skiva og, jeg liker også hvitost med kaviar og makrell i tomat med litt lett majones på :) Har spist endel ryvita, blir litt lei av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
22 timer siden, ISW skrev:

Jeg er litt ambivalent til dette med å skattlegge ting som er helseskadelig. Jeg tror lett man bare kommer i en situasjon der samfunnets svakeste (som gjerne er de som bruker flest helseskadelige ting) må betale enda mer. 

Jeg hørte en lege/forsker som hadde spesialisert seg på behandling av overvekt i en debatt på Dagsnytt 18, og han var veldig klar på at utgifter på usunne matvarer var effektivt og at det fantes forskning på dette. Men jeg syns også denne "pisken" burde balanseres med en gulrot, der sunn mat som frukt og grønt blir billigere gjennom f.eks. statlige subsidier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg hørte en lege/forsker som hadde spesialisert seg på behandling av overvekt i en debatt på Dagsnytt 18, og han var veldig klar på at utgifter på usunne matvarer var effektivt og at det fantes forskning på dette. Men jeg syns også denne "pisken" burde balanseres med en gulrot, der sunn mat som frukt og grønt blir billigere gjennom f.eks. statlige subsidier.

Det er mulig/sannsynlig at jeg i min materielle velstand har mistet bakkekontakten litt hva angår dette - men jeg tenker at jeg egentlig ikke ville tenke så mye over hvorvidt en sjokoladeplate kostet 34 eller 39 kroner, hvis jeg kjøpte sjokolade (det gjør jeg jo bare til jul). Alle mennesker har jo et smertepunkt der det blir for dyrt (f.eks hvis en sjokoladeplate kostet 200 kr ville jeg nok aldri kjøpt den), men finnes det tall på at sukkerkonsumet faktisk har falt som følge av avgiftene?  

Hvis man ser på f.eks sigaretter - jeg tror ikke det er de økte avgiftene som gjør at færre mennesker røyker nå. Jeg tror det er innførselen av mindre skadelige produkter som snus, og kanskje spesielt den tobakksfrie (hvite) snusen. Samt det faktum at røykere blir sett litt ned på både fordi de gjør dårlige valg og forpester sine omgivelser. 

En annen ting er jo at det er lite bærekraftig for Staten å basere sine inntekter på noe inntektene skal bidra til å redusere. F.eks at i Oslo skal bompenger finansiere kollektivtransporten og kollektivtransporten plutselig mangler finansiering fordi et signifikant antall faktisk slutter å kjøre bil. For andre tilsvarende avgifter er det jo et poeng å holde avgiften såpass lav at den faktisk kan generere en inntekt gjennom volum. Og da er man litt tilbake til utgangspunktet mitt, at det gjerne er de svakeste det går ut over og ikke den ekstra femmeren jeg må betale når jeg kjøper min årlige sjokoladeplate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ISW skrev:

Det er mulig/sannsynlig at jeg i min materielle velstand har mistet bakkekontakten litt hva angår dette - men jeg tenker at jeg egentlig ikke ville tenke så mye over hvorvidt en sjokoladeplate kostet 34 eller 39 kroner, hvis jeg kjøpte sjokolade

Jeg ble skilt for noen år siden, og til tross for at jeg tjener ganske bra, måtte jeg stramme livreima kraftig for å ha råd til å betjene boliglån alene. Den største variable posten i budsjettet er mat (har to barn). Plutselig ble fem kroner her og fem kroner der en big deal.

Jeg har litt bedre råd nå, men vanene sitter igjen, og jeg kunne godt ha droppet den sjokoladen på grunn av økt pris. Fyller opp handlekurven på nett - og fjerner varer til jeg står igjen med budsjettert beløp. Det gir faktisk sunnere kosthold også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle steder den er billigere. Men lå merke til at på en lokalbutikk her jeg bor koster den 19.90 for en 0.5 liter. På en annen butikk litt lengre unna men ganske nær også der koster den 27.90. 

Anonymkode: f4694...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2021 den 16.45, ISW skrev:

Jeg er drittlei av å høre hvor «sunt» grovbrød er, da grovbrød inneholder 5% celluloselignende fiber og resten stivelse som kroppen bruker under en halvtime på å omdanne til ren glukose (akkurat som sukker). Du kan akkurat like gjerne spise sukker.

Så det du sier er at ethvert brødmåltid kan erstattes med 1- 2 ss Nugatti? Eller noen ruter med sjokolade? 

Anonymkode: 184b6...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at ethvert brødmåltid kan erstattes med 1- 2 ss Nugatti? Eller noen ruter med sjokolade? 

Anonymkode: 184b6...748

Leste senest i dag om en personlig trener som sa man fint kan spise brød om det er det en liker, det er mengden det kommer an på.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste senest i dag om en personlig trener som sa man fint kan spise brød om det er det en liker, det er mengden det kommer an på.

Anonymkode: 1b2c6...756

Du kan fint gå ned i vekt ved å kun spise sjokolade og potetgull også. Det alt til slutt koker ned til er hvor mange kalorier du inntar vs. forbruker. 

Poenget mitt er at kroppen ikke bryr seg om du spiser sukker eller brød. Alle karbohydrater er kjeder av sukkermolekyler og magens enzymer bryter disse bindingene slik at sukker frigjøres. Når karbohydratene tas opp i blodet er de uansett i form av monosakkarider (glukose). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...