Gå til innhold

Noen andre som har lagt merke til hvor billig colaen har blitt når etter nyttår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, ISW skrev:

Du kan fint gå ned i vekt ved å kun spise sjokolade og potetgull også. Det alt til slutt koker ned til er hvor mange kalorier du inntar vs. forbruker. 

Poenget mitt er at kroppen ikke bryr seg om du spiser sukker eller brød. Alle karbohydrater er kjeder av sukkermolekyler og magens enzymer bryter disse bindingene slik at sukker frigjøres. Når karbohydratene tas opp i blodet er de uansett i form av monosakkarider (glukose). 

Men brød er i motsetning til sjokolade sundt.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men brød er i motsetning til sjokolade sundt.

Anonymkode: 1b2c6...756

Definer «sunt». Er noe sunt bare fordi det inneholder et par prosent fiber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ISW skrev:

Definer «sunt». Er noe sunt bare fordi det inneholder et par prosent fiber? 

Grovt brød er en god kilde til verdifulle næringsstoffer. Fullkorn reduserer blant annet risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og enkelte krefttyper. Grovt brød gir deg stabilt blodsukker og holder deg mett lenge, og kan derfor hjelpe deg å holde vekta.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grovt brød er en god kilde til verdifulle næringsstoffer. Fullkorn reduserer blant annet risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og enkelte krefttyper. Grovt brød gir deg stabilt blodsukker og holder deg mett lenge, og kan derfor hjelpe deg å holde vekta.

Anonymkode: 1b2c6...756

Heldigvis lever vi ikke lengre på 70-tallet da man faktisk trodde sånt. 

Ja, korn inneholder noen mineraler vi trenger, men langt mindre enn grønnsaker. Fullkorn er rett og slett hvitt mel med et par prosent fiber, og gir alle de samme helsemessige utfordringene som hvitt mel gjør. Blant annet vektøkning, risiko for diabetes og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. 

Grønnsaker er sunt. Korn er ikke sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Heldigvis lever vi ikke lengre på 70-tallet da man faktisk trodde sånt. 

Ja, korn inneholder noen mineraler vi trenger, men langt mindre enn grønnsaker. Fullkorn er rett og slett hvitt mel med et par prosent fiber, og gir alle de samme helsemessige utfordringene som hvitt mel gjør. Blant annet vektøkning, risiko for diabetes og økt risiko for hjerte- og karsykdommer. 

Grønnsaker er sunt. Korn er ikke sunt. 

Det er tull. Grovt brød er sunt, er en fin kilde til fiber og langsomme karbohydrater. Det kan gi et vesentlig bidrag til proteininntaket og fylle lagrene med B-vitaminer, magnesium, sink og jern. Helsemyndighetene anbefaler at du spiser minst 75 gram fullkorn daglig.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull. Grovt brød er sunt, er en fin kilde til fiber og langsomme karbohydrater. Det kan gi et vesentlig bidrag til proteininntaket og fylle lagrene med B-vitaminer, magnesium, sink og jern. Helsemyndighetene anbefaler at du spiser minst 75 gram fullkorn daglig.

Anonymkode: 1b2c6...756

Det nytter ikke å diskutere med deg.

Er du i det minste enig i at 75 gram fullkorn er 70 gram hvitt mel (stivelse og gluten) og en teskje fiber? 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, ISW skrev:

Det nytter ikke å diskutere med deg.

Jeg forholder meg til råd fra myndighetene, ikke personlig synsing.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forholder meg til råd fra myndighetene, ikke personlig synsing.

Anonymkode: 1b2c6...756

Svar på spørsmålet mitt da.

Det handler ikke om personlig synsing, det handler om at rådene ivaretar norske bønder mer enn helse. Men for alt jeg bryr meg må du gjerne spise korn og få diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ISW skrev:

Svar på spørsmålet mitt da.

Det handler ikke om personlig synsing, det handler om at rådene ivaretar norske bønder mer enn helse. Men for alt jeg bryr meg må du gjerne spise korn og få diabetes. 

Jeg har ikke diabetes. Jeg kuttet ut sukker, kaffe/te med sukker, brus, sjokolade, etc., spiser 6-8 grove brødskiver hver dag med sunt pålegg, og har gått ned over 25 kg.

Anonymkode: 1b2c6...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Svar på spørsmålet mitt da.

Det handler ikke om personlig synsing, det handler om at rådene ivaretar norske bønder mer enn helse. Men for alt jeg bryr meg må du gjerne spise korn og få diabetes. 

Jeg vil aller først gjøre oppmerksom på at mitt svar her er gitt under forutsetning av at jeg har forstått saken (din diskusjon med ab ... 756) riktig. Om ikke det er riktig, så kan du og andre bare se bort i fra det. :

Det er jo flere faktorer enn å spise korn (eller med dine ord: sukker) som kan gi diabetes, men det vet du sikkert. Tar utgangspunkt i at du mener type 2 som regnes for å være en livsstilssykdom. 

 Diabetesforbundet sier at alder, genetikk, miljøpåvirkninger, vekt, og aktivitetsnivå er vel så viktig årsaker som kostholdet. 

Det er større sjanse for å få diabetes type 2 etter 40 års alderen. Hvis en av foreldrene dine har det vil du ha 40% økt sjanse for å få det selv (og følgelig 80% hvis begge foreldrene dine har det). 70% av de som får diabetes type 2 har overvekt/fedme. Manglende fysisk aktivitet øker også risikoen. 

Det de skriver om kostholdet er at et kosthold preget av høyt kjøttinntak (som er proteiner og ikke karbohydrater) vil øke sjansen. Men de nevner også karbohydrater i form av "sukkerholdige desserter og snacks". Men ikke brød.

Vi er privilegerte i dag som har flust av infomuligheter om hva som kjennetegner et godt kosthold. Heldigvis kan den enkelte av oss velge den vei en selv tror er best. Det kan eksempelvis være Fedons vei med lavkarbo som du sverger til, Middelhavsdietten som er ganske lik Fedons, men som inkluderer mye grovt korn ( Middelhavskosthold ), eller helt vanlig tradisjonsrikt norskt kosthold. 

Men så tilbake til dette med sukkeret. Jeg ser flere steder i tråden her at du mener at man like gjerne kan spise sukker som brød. Her er ett sitat:

"Poenget mitt er at kroppen ikke bryr seg om du spiser sukker eller brød. Alle karbohydrater er kjeder av sukkermolekyler og magens enzymer bryter disse bindingene slik at sukker frigjøres. Når karbohydratene tas opp i blodet er de uansett i form av monosakkarider (glukose)."

Du har helt sikkert rett i det sånn teknisk sett, men jeg er ikke enig i at det er ett fett for et menneskes helse om man spiser (grov)brød eller reint sukker, som det kan virke som om du mener. Det er soleklart at det er mer sunn næring i brød enn i f.eks sjokolade. Du ville vel ikke ha sendt ISW jr. til barnehagen eller skolen med en sjokoladeplate i matboksen etter også å ha gitt ham sjokolade til frokost? I beste fall ville det ha ført til at du fikk en medlidende og overbærende opplæring i hva som er et godt kosthold med anmodning om at du heretter ga Jr. skikkelig mat. I verste fall ville du ha blitt meldt til Barnevernet og Jr. blitt tatt fra deg. 😉 

N. 

Anonymkode: 184b6...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...