Gå til innhold

Å snakke med psykiater om ting/klarer du det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Har snakket med psykiatere før altså men nå syns jeg det er veldig vanskelig, de er så autoritære. De er jo leger og jeg liker ikke gå til lege, men han hadde kanskje lyst å snakke med meg siden han skriver ut medisiner. Det er sykepleieren jeg snakker med om ting, i dag nevnte han medisiner og men jeg er jo ikke helt der. Tør du å åpne deg til psykiatere? Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt så skummelt, men får hjertebank av å tenke på det. Tar det som et forvarsel på at timen ikke vil gå så bra, da er det ikke fristende. Hva syns du om psykiatere? De er jo bare mennesker da med sine meninger, men det er så kjipt å bli skuffet over timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke psykiatere uten om Kupton da😀 kanskje litt fælt å si om en hel gruppe da ,da de selvfølgelig er forskjellige personer. Og jeg har truffet et par som jeg liker da, nå si det ,men det er lenge siden.

Jeg synes psykiatere ofte er litt arrogante og små frekke.De  to siste gangene jeg snakket med en og da med to ukers mellomrom fikk jeg spørsmål om jeg har tenkt å skade meg selv eller andre,samme spørsmålet med to ukers mellomrom.  Greit nok å spørre om jeg hadde tanker om å skade meg selv ,det kan jeg forstå, men å spørre til og to ganger om jeg har planer om å skade andre er direkte frekt.  Jeg har aldri skadet noen .

 

Anonymkode: 0e4b3...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke psykiatere uten om Kupton da😀 kanskje litt fælt å si om en hel gruppe da ,da de selvfølgelig er forskjellige personer. Og jeg har truffet et par som jeg liker da, nå si det ,men det er lenge siden.

Jeg synes psykiatere ofte er litt arrogante og små frekke.De  to siste gangene jeg snakket med en og da med to ukers mellomrom fikk jeg spørsmål om jeg har tenkt å skade meg selv eller andre,samme spørsmålet med to ukers mellomrom.  Greit nok å spørre om jeg hadde tanker om å skade meg selv ,det kan jeg forstå, men å spørre til og to ganger om jeg har planer om å skade andre er direkte frekt.  Jeg har aldri skadet noen .

 

Anonymkode: 0e4b3...acb

Ok. Ja han er jo grei da :) Ja de er jo forskjellige da men mange er veldig direkte, uten filter på en måte. Men han er sikkert grei han her og, det er nok bare meg som følger min intuisjon. Den er av og til styrt av frykt hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med psykiateren min, men var livredd for ham i begynnelsen. Jeg skrev brev som jeg tok med til timene og han måtte dra ordene ut av meg. Nå kan jeg snakke med ham om hva det måtte være. Men jeg har ikke noe mer respekt for ham enn jeg har for en renovasjonsarbeider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å snakke åpent om det meste til alle mine behandlere bortsett fra detaljer fra mine traumer. Jeg har hatt 7 forskjellige psykiatere og alle har vært greie og opptrådt profesjonelt. Har også hatt en hel haug med andre leger og diverse siden jeg ble født som ikke har noe med psykiatrien å gjøre. 
Jeg tror at den innstilling du har til ny behandler når du trør over dørterskelen har en god del å si. Det er nok mange som ikke er så positivt innstilt på å få en ny behandler.

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja han er jo grei da :) Ja de er jo forskjellige da men mange er veldig direkte, uten filter på en måte. Men han er sikkert grei han her og, det er nok bare meg som følger min intuisjon. Den er av og til styrt av frykt hos meg. 

Hva mener du med direkte og uten filter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg klarer å snakke åpent om det meste til alle mine behandlere bortsett fra detaljer fra mine traumer. Jeg har hatt 7 forskjellige psykiatere og alle har vært greie og opptrådt profesjonelt. Har også hatt en hel haug med andre leger og diverse siden jeg ble født som ikke har noe med psykiatrien å gjøre. 
Jeg tror at den innstilling du har til ny behandler når du trør over dørterskelen har en god del å si. Det er nok mange som ikke er så positivt innstilt på å få en ny behandler.

Hva mener du med direkte og uten filter?

Ok det er jo bra at du klarer å snakke åpent med dem, nei traumer er ikke lett å snakke om i det hele tatt. Har hatt mange psykiatere jeg også for det ble ofte en ny svenske for hver gang på dps, klarte aldri å stole på dem. Han nå har nå vært en stund, han gamle overdrev noe veldig i det han skrev så det sitter litt igjen. Det ble så voldsomt, kanskje han her er litt mer jordnær. 

Jeg mener de alltid skal fortelle meg at jeg har en sykdom på lik linje med diabetes, at den sykdommen trenger å medisineres. Og de er direkte når de spør om ting, han gamle spurte meg "Er du ikke redd for å bli gal". Hva er det for et spørsmål, men måtte le litt av det og. Han var litt morroklump han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg er veldig fornøyd med psykiateren min, men var livredd for ham i begynnelsen. Jeg skrev brev som jeg tok med til timene og han måtte dra ordene ut av meg. Nå kan jeg snakke med ham om hva det måtte være. Men jeg har ikke noe mer respekt for ham enn jeg har for en renovasjonsarbeider. 

Ok. Det er bra. Jeg klarer å snakke om at jeg har angst da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med psykiatere før altså men nå syns jeg det er veldig vanskelig, de er så autoritære. De er jo leger og jeg liker ikke gå til lege, men han hadde kanskje lyst å snakke med meg siden han skriver ut medisiner. Det er sykepleieren jeg snakker med om ting, i dag nevnte han medisiner og men jeg er jo ikke helt der. Tør du å åpne deg til psykiatere? Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt så skummelt, men får hjertebank av å tenke på det. Tar det som et forvarsel på at timen ikke vil gå så bra, da er det ikke fristende. Hva syns du om psykiatere? De er jo bare mennesker da med sine meninger, men det er så kjipt å bli skuffet over timen. 

det er helt vanliug å være litt frem og tilbake, være redd og synes det er skummelt. tror alle som går i terapi har kjent på det :) det verste som kan skje er vel egentlig ikke så mye.... i blant hjelper det bare å få satt ord på ting. De har utdannet seg i mange mange år fordi de ønsker å hjelpe sine pasienter, husk det :) 

Anonymkode: a3b68...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er helt vanliug å være litt frem og tilbake, være redd og synes det er skummelt. tror alle som går i terapi har kjent på det :) det verste som kan skje er vel egentlig ikke så mye.... i blant hjelper det bare å få satt ord på ting. De har utdannet seg i mange mange år fordi de ønsker å hjelpe sine pasienter, husk det :) 

Anonymkode: a3b68...738

Ok. Godt å høre at det er vanlig da :) Har ikke behov for å sette ord på ting til han i grunn, det holder jo med sykepleieren. Der kan jeg være så åpen jeg vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja han er jo grei da :) Ja de er jo forskjellige da men mange er veldig direkte, uten filter på en måte. Men han er sikkert grei han her og, det er nok bare meg som følger min intuisjon. Den er av og til styrt av frykt hos meg. 

Frykt kan medføre dårlige avgjørelser noen ganger. Jeg tenker at du aldri har noe å tape på å si ja til tilbud om samtale med psykiateren i teamet. Du vet jo at de er på tilbudssiden, at de tilbyr deg medisiner - men at de ikke presser deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Frykt kan medføre dårlige avgjørelser noen ganger. Jeg tenker at du aldri har noe å tape på å si ja til tilbud om samtale med psykiateren i teamet. Du vet jo at de er på tilbudssiden, at de tilbyr deg medisiner - men at de ikke presser deg. 

Ja det kan jo det, men jeg føler jo ikke behov for å snakke med han. Det var fordi det var han som ga meg seroquel og vival, da ønsket han kanskje å snakke med den som fikk medisinene. Nei de presser meg jo ikke og det er jo bra :) Men forstår ikke vitsen med å gå der hvis det er fordi han skal anbefale meg ap, jeg er ikke helt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Jeg har hatt noen psykiatere de siste årene (pga stor gjennomtrekk på DPSet mitt), men har aldri hatt noen problemer med noen av dem. Helt greie å snakke med alle sammen, skjønt de for det meste kun har vært til for medisinenes skyld. Det psykepleieren som har tatt seg av det andre, dvs samtale"behandlingen". Skriver behandling i anførselstegn, fordi jeg den siste tida har blitt klar over at det egentlig ikke er behandling. Behandling for meg nå er hjelp til å komme meg videre i livet. Heldigvis ordnet det seg raskt etter at jeg tok dette opp med den nye psykiateren, og jeg er allerede satt opp til time hos psykolog neste torsdag. Håper det vil bli fruktbart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Naana47 skrev:

Jeg har hatt noen psykiatere de siste årene (pga stor gjennomtrekk på DPSet mitt), men har aldri hatt noen problemer med noen av dem. Helt greie å snakke med alle sammen, skjønt de for det meste kun har vært til for medisinenes skyld. Det psykepleieren som har tatt seg av det andre, dvs samtale"behandlingen". Skriver behandling i anførselstegn, fordi jeg den siste tida har blitt klar over at det egentlig ikke er behandling. Behandling for meg nå er hjelp til å komme meg videre i livet. Heldigvis ordnet det seg raskt etter at jeg tok dette opp med den nye psykiateren, og jeg er allerede satt opp til time hos psykolog neste torsdag. Håper det vil bli fruktbart :)

Det er bra, og bra du skal få psykolog nå da. Lykke til med det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med psykiatere før altså men nå syns jeg det er veldig vanskelig, de er så autoritære. De er jo leger og jeg liker ikke gå til lege, men han hadde kanskje lyst å snakke med meg siden han skriver ut medisiner. Det er sykepleieren jeg snakker med om ting, i dag nevnte han medisiner og men jeg er jo ikke helt der. Tør du å åpne deg til psykiatere? Vet ikke hvorfor det plutselig har blitt så skummelt, men får hjertebank av å tenke på det. Tar det som et forvarsel på at timen ikke vil gå så bra, da er det ikke fristende. Hva syns du om psykiatere? De er jo bare mennesker da med sine meninger, men det er så kjipt å bli skuffet over timen. 

Ja, snakker åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, snakker åpent.

Var det du som hadde noe tics i munnen? Jeg lurer på om jeg har det, presser tennene frem og sidelengs. Er redd jeg ødelegger noe, men det er jo så vanskelig å stoppe. Klarer du å stoppe? Her får jeg kommentarer fra mann og sønn hver dag, de sier jeg må slutte med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Var det du som hadde noe tics i munnen? Jeg lurer på om jeg har det, presser tennene frem og sidelengs. Er redd jeg ødelegger noe, men det er jo så vanskelig å stoppe. Klarer du å stoppe? Her får jeg kommentarer fra mann og sønn hver dag, de sier jeg må slutte med det. 

Det stemmer. Klarer holde igjen i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Villanda skrev:

Har du fått det nå? Har hatt tics siden barndommen. 

Har hatt det før og det har blitt observert og rettet på,virker som det kommer og går. Skal prøve å slutte i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...