Gå til innhold

Fins det mennesker som ikke kan få barn eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at han allerede har fått frosset ned sæd som er blitt befruktet med donoregg i hjemlandet. Og at alt er klart for å settes inn. Han har betalt for det. 

Anonymkode: 82ce4...dbe

Det er ikke uvanlig å fryse ned befruktet egg for innsetting i forbindelse med IVF/ prøverør, men han sier altså at han har fryst ned befruktet s p e r m? Det har jeg a l d r i hørt om, men godt mulig alt kan kjøpes på det illegale markedet i utlandet uten at jeg har hørt om det...

Uansett er det viktig at du får klarhet i hva han tenker om det følgende:

- Hvem sitt egg er brukt? En av hans ekser eller en ukjent/ kjent donor?

- Hvem skal registreres som barnets mor? Eggdonor eller deg? Skal du registreres som barnets mor eller som hans surrogatmot?

- Ved et evt samlivsbrudd, vil han eller du ha rett på foreldreskap til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ekstra skrev:

Dette må du bare ikke stille opp på. Alt skurrer, i den grad det er mulig å tro på.

Nei, vet ikke helt om jeg kjøper denne historien.

Anonymkode: 2f0fc...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri giddet å prøve mer hvis jeg allerede hadde to barn og var 44 år. Ikke noe galt med alderen egentlig, men du har jo to barn. Hadde forstått det mer hvis du ikke hadde barn, selvsagt.

Anonymkode: 709ca...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri giddet å prøve mer hvis jeg allerede hadde to barn og var 44 år. Ikke noe galt med alderen egentlig, men du har jo to barn. Hadde forstått det mer hvis du ikke hadde barn, selvsagt.

Anonymkode: 709ca...86a

Jeg er tredjemann i vår familie, og mamma var 42 og pappa 47 da jeg kom, etter å ha blitt unnfanget via naturmetoden. Jeg er glad folk ønsker og gidder ulike ting 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg er tredjemann i vår familie, og mamma var 42 og pappa 47 da jeg kom, etter å ha blitt unnfanget via naturmetoden. Jeg er glad folk ønsker og gidder ulike ting 😉

Ja, på naturlig måte så er det helt topp uansett! Jeg tenker bare på eggdonasjon, stress. penger osv. Men all ære til den som gidder! Syns ikke alder er så farlig. Forstår godt at de som ikke har barn legger inn en innsats, uansett alder.🙂

Anonymkode: 709ca...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kayia skrev:

Jeg er tredjemann i vår familie, og mamma var 42 og pappa 47 da jeg kom, etter å ha blitt unnfanget via naturmetoden. Jeg er glad folk ønsker og gidder ulike ting 😉

Da er du et bevis på at det kan gå på naturmetoden uansett alder.  :)

Anonymkode: 82ce4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ekstra skrev:

Dette må du bare ikke stille opp på. Alt skurrer, i den grad det er mulig å tro på.

Nei det får skje i Norge eller på naturmetoden om det skal bli av. 

Anonymkode: 82ce4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg det er helt merkelig at du vil ha et barn med denne mannen. Men det er jo ikke min sak.

Hvis dere vil ha barn, er det fullstendig umulig å forstå at dere ikke selv prøver med dine egg, i en norsk klinikk. Du vil jo kun bli surrogatmor, og det er jo merkelig når du har egne levedyktige egg. Jeg ville vært særdeles skeptisk til det opplegget hans - at han har fryst ned sæd for lenge siden, og nå altså har nedfryste embryoer med sin sæd og en kjent? eller ukjent? eggdonor.

Nei, dette må du tenke deg godt om før du blir med på! Det er jo også en større påkjenning for din kropp å være gravid nå enn for 25 år siden, og du må jo ønske dette barnet veldig sterkt, dersom du skal gå med på en graviditet. Og i innlegget ditt virker det jo som om det bare liksom er et valg mellom fiskeboller og fiskegrateng til middag, det samme for deg liksom - men dette er jo et BARN, som du skal ha ansvar for resten av livet ditt (altså etter 18 år er det jo ikke ditt ansvar, men en er jo foreldre hele livet, med alt det det medfølger, det vet du jo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du sier nei til dette. Det er mye som skurrer her på veldig mange plan.

Jeg synes hele historien er litt merkelig, men vanskelig å si om du surrer eller om han prøver å manipulere deg ved å si at "alt allerede er ordnet og betalt for". Hvis han snakker sant og faktisk har ordnet med befruktet egg, så er det nesten enda verre. Det virker som han vil bruke deg som en ren fødemaskin.

Kan det være så viktig å ha en mann bare for å ha en mann? Jeg mistenker at motivet hans er å få barn og gjøre familien fornøyd. (Nå er jeg kanskje veldig fordomsfull her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kayia skrev:

Det er ikke uvanlig å fryse ned befruktet egg for innsetting i forbindelse med IVF/ prøverør, men han sier altså at han har fryst ned befruktet s p e r m?

Akkurat det er trolig bare en litt feil formulering. Man kan ikke befrukte sæd. Enten er det ferdig befruktede egg (sannsynligvis, men det er interessant om det er donoregg eller fra avlyst IVF med en tidligere partner, slik flere er inne på), eller så er det kun sæd (typisk noe enkelte menn gjør før kreftbehandling eller annet som kan ødelegge fruktbarheten).

Jeg forstår ikke helt hvorfor en mann har dette "på lager", hvis det ikke har bakgrunn i sykdom eller et tidligere forhold. Jeg trodde ikke heterofile, relativt unge menn tenkte på et framtidig behov for å avle barn med donoregg. Men jeg kan jo ta feil.

Jeg ville ikke vært rugekasse for noe jeg ikke kjente forhistorien / bakgrunnen til.  Jeg ville også hatt rettighetene mine i klartekst før jeg prøvde å bli gravid med et embryo der begge de - eh - medvirkende var utenlandske. Lovverket holder ikke alltid følge med det som er medisinsk mulig, og det kan være forskjeller mellom landene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Kayia skrev:

Det er ikke uvanlig å fryse ned befruktet egg for innsetting i forbindelse med IVF/ prøverør, men han sier altså at han har fryst ned befruktet s p e r m? Det har jeg a l d r i hørt om, men godt mulig alt kan kjøpes på det illegale markedet i utlandet uten at jeg har hørt om det...

Uansett er det viktig at du får klarhet i hva han tenker om det følgende:

- Hvem sitt egg er brukt? En av hans ekser eller en ukjent/ kjent donor?

- Hvem skal registreres som barnets mor? Eggdonor eller deg? Skal du registreres som barnets mor eller som hans surrogatmot?

- Ved et evt samlivsbrudd, vil han eller du ha rett på foreldreskap til barnet?

Befruktet sperm?😅 Ser for meg en gravid (og svært overrasket) sædcelle.

Vi får vel anta det en annen måte å si "befruktet egg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

For det første synes jeg det er helt merkelig at du vil ha et barn med denne mannen. Men det er jo ikke min sak.

Hvis dere vil ha barn, er det fullstendig umulig å forstå at dere ikke selv prøver med dine egg, i en norsk klinikk. Du vil jo kun bli surrogatmor, og det er jo merkelig når du har egne levedyktige egg. Jeg ville vært særdeles skeptisk til det opplegget hans - at han har fryst ned sæd for lenge siden, og nå altså har nedfryste embryoer med sin sæd og en kjent? eller ukjent? eggdonor.

Nei, dette må du tenke deg godt om før du blir med på! Det er jo også en større påkjenning for din kropp å være gravid nå enn for 25 år siden, og du må jo ønske dette barnet veldig sterkt, dersom du skal gå med på en graviditet. Og i innlegget ditt virker det jo som om det bare liksom er et valg mellom fiskeboller og fiskegrateng til middag, det samme for deg liksom - men dette er jo et BARN, som du skal ha ansvar for resten av livet ditt (altså etter 18 år er det jo ikke ditt ansvar, men en er jo foreldre hele livet, med alt det det medfølger, det vet du jo).

Jeg var først på en norsk klinikk i utredning av meg. De anbefalte eggdonasjon i utlandet pga min alder. Men de vet ikke om eggene er dårlige eller gode. Sjansen for å få et barn med kromosomfeil er ganske stor i min alder. Og sjansen for å lykkes er mest sannsynlig langt større med donoregg  enn egne sa de. Det også pga alder.

De fikk vite planene og synes det var en god ide. Men jeg tenker at det er nok en bedre løsning å forsøke egne egg i Norge, eller bli gravid på naturmetoden. Jeg våger ikke å reise utenlands der jeg ikke forstår språket for å gjennomføre alt. 

Anonymkode: 82ce4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Grendel skrev:

Befruktet sperm?😅 Ser for meg en gravid (og svært overrasket) sædcelle.

Vi får vel anta det en annen måte å si "befruktet egg".

🤣🤣🤣🤣 litt feil. Befruktet egg. 

Dette med frysing av befruktet egg gjør de også i Norge utifra det jeg har lest.  De kan befruktet et egg og fryse ned til forsøk. I Norge var ikke eggdonasjon tillatt før men tror det er endret.  

Anonymkode: 82ce4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for å få et barn med kromosomfeil er ganske stor i min alder.

Risikoen er ganske mye større enn om du hadde vært yngre. Det betyr ikke at den er stor i seg selv. Å multiplisere et veldig lite tall med f.eks. 5, gir fortsatt et ganske lite tall. Se siste avsnitt nedenfor. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sjansen for å lykkes er mest sannsynlig langt større med donoregg  enn egne sa de. Det også pga alder. De fikk vite planene og synes det var en god ide.

Det stemmer nok, men det er andre forhold rundt denne løsningen (f.eks. hvem sine egg det er) som du bør få på bordet. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at det er nok en bedre løsning å forsøke egne egg i Norge, eller bli gravid på naturmetoden.

Risikoen for å ikke lykkes med å bli gravid med naturmetoden, er langt høyere for en kvinne på 44 år enn for at hun skal få et barn med kromosomfeil. Men det er individuelt hvordan fruktbarheten synker med alderen. Imidlertid må man ha sex ved eggløsning for å bli gravid. 

I din alder må man betale IVF selv. Det er dyrt, så ikke sett i gang noe dere ikke har full oversikt over, økonomisk og praktisk.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Risikoen er ganske mye større enn om du hadde vært yngre. Det betyr ikke at den er stor i seg selv. Å multiplisere et veldig lite tall med f.eks. 5, gir fortsatt et ganske lite tall. Se siste avsnitt nedenfor. 

Det stemmer nok, men det er andre forhold rundt denne løsningen (f.eks. hvem sine egg det er) som du bør få på bordet. 

Risikoen for å ikke lykkes med å bli gravid med naturmetoden, er langt høyere for en kvinne på 44 år enn for at hun skal få et barn med kromosomfeil. Men det er individuelt hvordan fruktbarheten synker med alderen. Imidlertid må man ha sex ved eggløsning for å bli gravid. 

I din alder må man betale IVF selv. Det er dyrt, så ikke sett i gang noe dere ikke har full oversikt over, økonomisk og praktisk.  

 

Ja jeg forstår det slik at den utenlandske klinikken er en seriøs klinikk. Hausten klinikk i Norge anbefalte å kjøre på med den klinikken. 

Det beste ville være å bli gravid med egne egg. Jeg vet ikke om mine egg er bra nok eller ikke. Men utifra historien min så kan det tyde på at det ikke behøver å være noe galt. Jeg har litt problemer å forstå hvorfor han er mer innstillt på å kjøre på med eggdonasjon og prøverør i seg selv fremfor å forsøke å få på naturlig måte eller på annen måte gjerne i Norge. Han sier at det er sjansen for å lykkes og at det er pga at han vil ha et barn uten kromosomfeil / pga alderen min som gjør det. Men utifra antall egg og hormonprøver så kan det jo være at det er noen gode egg  

Beste er å slippe prøverør. Er tung måte å bli gravid på  

Anonymkode: 82ce4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med frysing av befruktet egg gjør de også i Norge utifra det jeg har lest.  De kan befruktet et egg og fryse ned til forsøk.

Ja, hvis man får mange befruktede egg ved IVF, kan de som ikke blir satt tilbake, fryses ned til senere forsøk. Det er mye mer styr rundt (forberedelsen til) egguthenting og befruktning, enn rundt tilbakesetting. 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge var ikke eggdonasjon tillatt før men tror det er endret.  

Det er tillatt fra i år.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste er å slippe prøverør. Er tung måte å bli gravid på  

Helt klart, men ingen selvfølge i din alder. I det minste må man holde orden på når i måneden sjansen er der og benytte seg av den. Det er bare ca. 12 muligheter i året. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...