Gå til innhold

Får man automatisk innkallelse til livmorhalskreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener automatisk innkallelse til livmorhalskreftprøven.  Feil i overskrift. Skulle stå livmorhalskreftprøven. 

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener automatisk innkallelse til livmorhalskreftprøven.

Hvis du ikke har reservert deg, får du påminnelse fra Kreftregisteret om at du bør bestille time. 

Programmet / metodene er under omlegging, så hvor ofte prøven bør tas, varierer med alderen. Les om det her (et stykke ned på siden): https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/informasjon-og-paminnelser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat beskjed i Digipost at det var på tide med ny celleprøve. Det stod ikke noe om når forrige gang var, men jeg regner med at det var ca 3 år siden. Jeg har fått bestilt time hos fastlegen, og skal dit denne uka. Blir med den nye fastlegen min - litt rart, etter å ha hatt samme fastlege i 20 år, men det går sikkert fint 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Hvis du ikke har reservert deg, får du påminnelse fra Kreftregisteret om at du bør bestille time. 

Programmet / metodene er under omlegging, så hvor ofte prøven bør tas, varierer med alderen. Les om det her (et stykke ned på siden): https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/informasjon-og-paminnelser/

Takk. Jeg logget meg inn og ser at jeg skal få en digital påminnelse når jeg skal ta celleprøven.  Da har jeg noe å gå etter. 

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg fikk akkurat beskjed i Digipost at det var på tide med ny celleprøve. Det stod ikke noe om når forrige gang var, men jeg regner med at det var ca 3 år siden. Jeg har fått bestilt time hos fastlegen, og skal dit denne uka. Blir med den nye fastlegen min - litt rart, etter å ha hatt samme fastlege i 20 år, men det går sikkert fint 🙂

Jeg liker ikke å ligge på benk og sprike å ta prøven. Men må igjennom det. Viktig. Hadde høygradige celleforandringer for ca 15 år siden. Det var et sjokk. Men fikk det bort med laser på sykehuset. Derfor viktig å følge opp slike prøver. Jeg hadde den gang ingen smerter eller problemer, så derfor kom det som et sjokk. Men alt ble bra etter laser. :)

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Legen min skrev at jeg skulle ta ny etter fem år, det er jo noe nytt for før var det hvert tredje år. 

Det var nytt... Det var en gang da jeg tok den tilfeldig bare med litt over ett års mellomrom. Det som skremte var at første prøven var helt fin. Men neste prøve , kun rundt ett år etter viste høygradige celleforandringer grad 3. Grad 4 er kreft. Fikk forandringene fjernet på kort tid. Men derfor rart at de kan sende ut hvert femte år ... 

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nytt... Det var en gang da jeg tok den tilfeldig bare med litt over ett års mellomrom. Det som skremte var at første prøven var helt fin. Men neste prøve , kun rundt ett år etter viste høygradige celleforandringer grad 3. Grad 4 er kreft. Fikk forandringene fjernet på kort tid. Men derfor rart at de kan sende ut hvert femte år ... 

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Uff, det var jo skummelt ja at det forandret seg så fort, skulle jo vært oftere enn hvert femte år da. Jeg har masse kreft i familien også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Legen min skrev at jeg skulle ta ny etter fem år, det er jo noe nytt for før var det hvert tredje år. 

 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men derfor rart at de kan sende ut hvert femte år ... 

Det står om dette i lenken jeg la ut ovenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stjernestøv skrev:

Uff, det var jo skummelt ja at det forandret seg så fort, skulle jo vært oftere enn hvert femte år da. Jeg har masse kreft i familien også. 

Ja for tenk om jeg hadde ventet til innkallelse... Da hadde jeg gått med høygradige celleforandringer i 4 år til.... som kunne enten gått over til kreft eller blitt bedre... 

Anonymkode: 4d8f6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...