Gå til innhold

Jernmangel, hvorfor?


Anbefalte innlegg

bølgetopp

Hei. Jeg er ei dame tidlig i 30-årene som har oppdaget at jeg har jernmangel. Blir sliten og svimmel etter en tur på butikken.. Ønsker svar fra ernæringsfysiolog på hvordan det kan være tilfelle slik at jeg kan forebygge at det skal skje igjen.

Hver dag får jeg i meg både fullkorn (havregrøt til frokost), egg (oftest 2 stk) og to store porsjoner med grønne bladgrønnsaker (spinat, grønnkål, ruccola etc). Har bønner og linser til middag ganske ofte, og spiser en del soya (tofu, yoghurt, soyapølser etc). Spiser mye grønnsaker, frukt, nøtter og frø. Men ikke kjøtt og lite melkeprodukter.

Hva mangler for at jeg skal få i meg nok jern? Eller er det dårlig opptak i tarmen som kan ha skylda? Har per i dag fin fordøyelse, men tåler melkeprodukter og gluten dårlig (blir oppblåst og får utslett i form av psoriasis). Har dermed konkludert med at det er sannsynlig at jeg har lekk tarm. Dette med kosthold og fordøyelse er jo ikke noe den jevne fastlege kan noe særlig om (funksjonell medisin), så jeg har ikke diskutert det med henne. Der får jeg bare tilbud om kortisonkrem til psoriasisen.. Jeg vil jo mye heller ta tak i årsaken til ting. 

Men altså. Tilsier kostholdet mitt at jeg burde ha jernmangel, eller må årsaken finnes et annet sted? 

Tilleggsinfo: Er normalvektig nå og har vært det i flere år, men har tidligere vært noe undervektig. Nå spiser jeg meg mett til hvert måltid (4-5 om dagen).Vært vegetarianer i mange år. Fikk påvist lave jernlagre også for om lag 10 år siden, den gang spiste jeg mindre grønnsaker, nøtter og frø enn nå men mer kornprodukter og melkeprodukter. Den gang var fordøyelsen min ute å kjøre i tillegg. Ellers er det verdt å nevne at jeg over lengre tid har opplevd kronisk stress og vært utmattet pga dette. 

 

 

Endret av bølgetopp
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jern fra planteriket tas mindre effektivt opp i kroppen enn animalsk jern. Fertile kvinner (særlig de med store menstruasjonsblødninger) har et høyt jernbehov, og da kan det som vegetarianer være vanskelig å få i seg tilstrekkelig, selv om man er påpasselig med å velge jernrik plantemat. 
Har du et lavt energiinntak (som en del kvinner har) er du også ekstra utsatt for jernmangel.

Den enkleste løsningen er å ta jerntilskudd, evt. et multitilskudd med jern. 

Anonymkode: 953e2...0e4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
10 timer siden, bølgetopp skrev:

Men altså. Tilsier kostholdet mitt at jeg burde ha jernmangel, eller må årsaken finnes et annet sted? 

Man får i seg mest jern via kjøtt, det er det ingen tvil om, men kvinner som menstruerer har ofte lave jernlagre. Min lege har alltid mast på meg om at jeg gjerne kan ta jerntilskudd (jeg spiser kjøtt og andre animalske produkter) og jeg har gjort det i perioder, men synes alle tilskudd er så harde mot magen. Nå tar jeg Floradix som er flytende jerntilskudd og det går helt fint for magen, har ikke fått sjekket om det har hatt noen virkning på jernlagrene mine da. Så ta et jerntilskudd du!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bølgetopp
1 time siden, Lillemus skrev:

Man får i seg mest jern via kjøtt, det er det ingen tvil om, men kvinner som menstruerer har ofte lave jernlagre. Min lege har alltid mast på meg om at jeg gjerne kan ta jerntilskudd (jeg spiser kjøtt og andre animalske produkter) og jeg har gjort det i perioder, men synes alle tilskudd er så harde mot magen. Nå tar jeg Floradix som er flytende jerntilskudd og det går helt fint for magen, har ikke fått sjekket om det har hatt noen virkning på jernlagrene mine da. Så ta et jerntilskudd du!

Skjønner. Ja, jeg fant denne artikkelen, synes den var ganske informativ: https://optimaltkosthold.no/2015/09/22/jernmangel-kjottjernrik-mat-hjelper-ikke/

Hvilke jerntilskudd prøvde du før du gikk over til Floradix? Jeg har bestilt en pakke AminoJern. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bølgetopp
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jern fra planteriket tas mindre effektivt opp i kroppen enn animalsk jern. Fertile kvinner (særlig de med store menstruasjonsblødninger) har et høyt jernbehov, og da kan det som vegetarianer være vanskelig å få i seg tilstrekkelig, selv om man er påpasselig med å velge jernrik plantemat. 
Har du et lavt energiinntak (som en del kvinner har) er du også ekstra utsatt for jernmangel.

Den enkleste løsningen er å ta jerntilskudd, evt. et multitilskudd med jern. 

Anonymkode: 953e2...0e4

Jeg fant denne artikkelen, og der siteres forskning som sier at vegetarianere ikke har hyppigere jernmangel enn altetende: https://optimaltkosthold.no/2015/09/22/jernmangel-kjottjernrik-mat-hjelper-ikke/

Så det med at vegetarkost er mindre bra mtp jern ser ut til å være en seigliva myte. Men du har nok rett ellers, jeg skal ta et tilskudd. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
1 time siden, bølgetopp skrev:

Skjønner. Ja, jeg fant denne artikkelen, synes den var ganske informativ: https://optimaltkosthold.no/2015/09/22/jernmangel-kjottjernrik-mat-hjelper-ikke/

Hvilke jerntilskudd prøvde du før du gikk over til Floradix? Jeg har bestilt en pakke AminoJern. 

Jeg har prøvd flere opp gjennom årene og synes alle i tablettform har vært harde for magen, selv om de på apoteket alltid sier at "Denne skal være sååå mild mot magen!"  Det siste jeg prøvde var Niferex, ble steinhard i magen av det også. Husk å ta c-vitaminer (el. juice / en appelsin / en stor bit paprika) sammen med jerntilskuddet for å hjelpe kroppen til lettere å ta det opp! :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

bølgetopp
10 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har prøvd flere opp gjennom årene og synes alle i tablettform har vært harde for magen, selv om de på apoteket alltid sier at "Denne skal være sååå mild mot magen!"  Det siste jeg prøvde var Niferex, ble steinhard i magen av det også. Husk å ta c-vitaminer (el. juice / en appelsin / en stor bit paprika) sammen med jerntilskuddet for å hjelpe kroppen til lettere å ta det opp! :) 

Ok :) Jeg får bare teste.. Takk for påminnelsen, jeg skal huske på det med c-vitamin. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Opprett ny...