Gå til innhold

Hvordan unngå vektoppgang etter endt vektnedgang


Anbefalte innlegg

Cottagecheese

Hei! Jeg er nå halvveis i prosjekt ned 12 kg. Superstolt over meg selv, og føler stor mestring. Metode er kaloriunderskudd på 1000 pr dag, samt 1 times gange pr dag. Har ved ett par ganger iløpet av prosjektet vært på venninnetur en hel helg, eller hyttehelg med familien, der jeg har sprukket og spist og drukket mere normalt, noe som har resultert i et vekthopp etterpå. Hvordan kan man holde vekta nede etterpå? Stabiliserer kroppen seg selv? Har et mål om å være i balanse kalorimessig, å innta lik mengde som jeg forbrenner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
6 minutter siden, Cottagecheese skrev:

Hei! Jeg er nå halvveis i prosjekt ned 12 kg. Superstolt over meg selv, og føler stor mestring. Metode er kaloriunderskudd på 1000 pr dag, samt 1 times gange pr dag. Har ved ett par ganger iløpet av prosjektet vært på venninnetur en hel helg, eller hyttehelg med familien, der jeg har sprukket og spist og drukket mere normalt, noe som har resultert i et vekthopp etterpå. Hvordan kan man holde vekta nede etterpå? Stabiliserer kroppen seg selv? Har et mål om å være i balanse kalorimessig, å innta lik mengde som jeg forbrenner.

Bra jobba! :) 

Ja det er kunsten da å holde vekten der når man er fornøyd, en må nok passe på hele tiden å ikke spise for mye. Det er veldig lett å gå opp igjen har jeg erfart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...
Eva Sofie
Cottagecheese skrev (På 22.2.2021 den 19.08):

Hvordan kan man holde vekta nede etterpå? Stabiliserer kroppen seg selv? Har et mål om å være i balanse kalorimessig, å innta lik mengde som jeg forbrenner.

Du må jo da regne ut omtrentlig hva du trenger for å gå i balanse for å holde vekten stabilt. Jeg har sett ernæringsfysiologen regne ut dette for meg, både for vektoppgang og vedlikeholding av vekt. Multipliser 30 kcal med idialvekten din. Om det er 65 kg, blir det 1950 kcal. Du kan selv lese om dette på flere steder på nettet, bl.a. Bramat.no.

Men her oppstår jo problemet med dietter: At en plutselig ønsker å gå tilbake til et "vanlig" kosthold etter å ha ligget i kaloriunderskudd en stund. Det er derfor varig livsendring og langsom vektreduksjon anbefales fremfor ufrivillig jojo-slanking.

Men du har vært flink og stått på. Hatt sterk vilje! Gratulerer :) Da har du også vilje til å finne den perfekte balansen der du finner passelig mengde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Opprett ny...