Gå til innhold

Går det kanskje litt bedre nå?


ISW

Anbefalte innlegg

Synes kanskje jeg har opplevd en liten framgang de siste dagene selv om det fortsatt er tøft.

- Jeg har flyttet hjem igjen selv om jeg bor høyt oppe og har vært redd for å hoppe fra balkongen på impuls under et angstanfall. 

- Jeg har i større grad greid å tenke at «får jeg angst så får jeg angst» og ikke ty til Sobril eller AP med det samme ting begynner å bli ubehagelig. 

- Jeg greier litt bedre å si «whatever» til tankene om egen død og ikke bruke hele dagen på å overbevise meg selv om at jeg vil leve og lete etter garantier om å leve. 

- Jeg har seponert Sobril på dagtid og tar bare 10 mg om kvelden for å sove bedre (sover litt dårlig - har lyst til å bytte ut Sobril med Phenergan). 

- Humøret er litt bedre og jeg presterer bedre i jobben min selv om jeg fortsatt tidvis får angst i møter. Men jeg skjønner bedre at det neppe er farlig. 

Det er som sagt fortsatt tøft. Men merker kanskje bittelitt framdrift og bedring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal håndtere tanken om «det går bra nå, men hva når jeg får angst neste gang»?

Finnes det ytterligere teknikker for å avdramatisere angsten og ubehaget den medfører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om alle teknikkene du bruker fra før av, men hva med å videreføre det du har vært inne på selv, nemlig å tenke "Whatever".

-Det går heldigvis bra nå, men om det kommer tilbake så hva så? Det KAN hende jeg kommer til å hoppe fra balkongen neste gang, men den risikoen må jeg bare leve med. Jeg godtar at sånn er det. Om jeg dør så dør jeg. Trist og leit og grusomt for de rundt meg, men sånn er livet. Ingen har noen garanti om å overleve lengst mulig uansett. Jeg kan like gjerne som å hoppe fra balkongen bli truffet av en buss seinere i dag, eller få hjerteinfarkt og dø. Ingenting å gjøre med det. Det som skjer det skjer. Whatever. 

Vet ikke helt om det er riktig å tenke sånn da, men jeg tror det er noe i det å innse og godta at en ikke er udødelig og at ulykker og sykdom KAN skje. ❤️

Anonymkode: eb1bc...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ISW skrev:

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal håndtere tanken om «det går bra nå, men hva når jeg får angst neste gang»?

Finnes det ytterligere teknikker for å avdramatisere angsten og ubehaget den medfører? 

Jeg øver meg på å sette pris på det som er uten forbehold. Akkurat nå er det bra. Det som kommer vet jeg ikke noe om, men sannsynligvis kommer det tilbake, men jeg har klart å håndtere det før så det kan jeg klare igjen.

Som sagt jeg øver meg på å tenke sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fru2020 skrev:

Jeg øver meg på å sette pris på det som er uten forbehold. Akkurat nå er det bra. Det som kommer vet jeg ikke noe om, men sannsynligvis kommer det tilbake, men jeg har klart å håndtere det før så det kan jeg klare igjen.

Som sagt jeg øver meg på å tenke sånn.....

Sånn tenker jeg og, prøver å leve i nuet i full visshet om at angsten og andre ting kommer. Tenker at nå har jeg opplevd det meste av det før, så da klarer jeg å håndtere det bedre nå. Jeg har ikke dødd av det før så hvorfor skal jeg dø av det nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Har generelt mindre angst i det «vanlige» livet, men i dag tok jeg en pause og kjørte en lang tur på landevei og gjennom tunneler. Fikk ganske intens angst men det gikk jo bra. Så kjørte jeg den samme turen en gang til, og da fikk jeg mindre angst. Kanskje dette er en nyttig øvelse, hvem vet. 

Men fikk jo en viss motløshetsfølelse av at angsten var så intens da, håper jeg likevel er i bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at det nok er lurt å si til seg selv at tanker ikke er farlige. Ikke følelser heller. Og at selv om tanker og følelser tar overhånd så betyr ikke det at det man frykter eller har angst for vil skje, eller at man vil handle på impulser og gjøre seg noe vondt.

Kanskje den erfaringen du gjorde deg i dag kan gjelde balkongen også? At du øver deg på å gå ut på den, og når du ser gang på gang at du ikke hopper utfor så vil det bli bedre?

Anonymkode: eb1bc...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at det nok er lurt å si til seg selv at tanker ikke er farlige. Ikke følelser heller. Og at selv om tanker og følelser tar overhånd så betyr ikke det at det man frykter eller har angst for vil skje, eller at man vil handle på impulser og gjøre seg noe vondt.

Kanskje den erfaringen du gjorde deg i dag kan gjelde balkongen også? At du øver deg på å gå ut på den, og når du ser gang på gang at du ikke hopper utfor så vil det bli bedre?

Anonymkode: eb1bc...ea7

Tusen takk for svar.

Selv med panikkfølelse i kroppen var jeg aldri i nærheten av å kræsje med noen - men angsten da gikk kanskje mer på angst for angst, ved å være langt hjemmefra og «låst» fast. Ikke at jeg egentlig er redd for verken veier eller tunneler. Er egentlig mest skuffet over at jeg fikk angst, selv om jeg på en måtr prøvde å provosere angsten for å se at jeg overlevde og det gikk bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Takk for svar, alle sammen.

Har generelt mindre angst i det «vanlige» livet, men i dag tok jeg en pause og kjørte en lang tur på landevei og gjennom tunneler. Fikk ganske intens angst men det gikk jo bra. Så kjørte jeg den samme turen en gang til, og da fikk jeg mindre angst. Kanskje dette er en nyttig øvelse, hvem vet. 

Men fikk jo en viss motløshetsfølelse av at angsten var så intens da, håper jeg likevel er i bedring! 

Det hørtes ut som en veldig nyttig øvelse. Så lurt. Jeg får angst når det kommer til parkering ved nye plasser. Da øvelseskjøre jeg ruten og parkering på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff, har ikke vært en bra ettermiddag og kveld. Hatt små panikkanfall jevnlig og vært veldig plaget. Ikke «selvmordsangst» men mer den udefinerte angsten som bare blir kastet over meg, gir brennende følelser i kroppen, klump i magen og frykt for å miste forstanden. Er så j..... lei!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ISW skrev:

Nei uff, har ikke vært en bra ettermiddag og kveld. Hatt små panikkanfall jevnlig og vært veldig plaget. Ikke «selvmordsangst» men mer den udefinerte angsten som bare blir kastet over meg, gir brennende følelser i kroppen, klump i magen og frykt for å miste forstanden. Er så j..... lei!! 

Du skrev i hovedinnlegget at du har seponert Sobril på dagtid. Kanskje det er når du får det sånn som dette at du skal bruke den -inntil videre? Du fikk den jo av en grunn.. Men det betyr ikke at du er tilbake på startstreken hvis du begynner å ta det igjen. For du har gjort framgang, og mer framgang blir det. Ikke mist motet eller håpet, for det vil bli bedre! Garantert. Klem 

Anonymkode: eb1bc...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev i hovedinnlegget at du har seponert Sobril på dagtid. Kanskje det er når du får det sånn som dette at du skal bruke den -inntil videre? Du fikk den jo av en grunn.. Men det betyr ikke at du er tilbake på startstreken hvis du begynner å ta det igjen. For du har gjort framgang, og mer framgang blir det. Ikke mist motet eller håpet, for det vil bli bedre! Garantert. Klem 

Anonymkode: eb1bc...ea7

Tusen takk! Blir bare så skuffet for jeg trodde jeg var på vei mot noe bedre, og så faller jeg tilbake igjen. 

Jeg bekymrer meg en del. Tenker at dette kan bli en tøff natt og tenker mye worst case scenarier. Skulle bare ønske jeg kunne en metakognitiv teknikk for å fokusere mindre på angsten og mer på verden for øvrig når det står på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ISW skrev:

Tusen takk! Blir bare så skuffet for jeg trodde jeg var på vei mot noe bedre, og så faller jeg tilbake igjen. 

Jeg bekymrer meg en del. Tenker at dette kan bli en tøff natt og tenker mye worst case scenarier. Skulle bare ønske jeg kunne en metakognitiv teknikk for å fokusere mindre på angsten og mer på verden for øvrig når det står på. 

Skjønner det, men du er jo ikke tilbake til start. Du har jo kommet langt allerede! 🙂

Noen har utbytte av å lytte til musikk eller pod cast, lydbok o.l for å få fokuset bort fra angst når de f. eks har lagt seg. Kanskje du kunne ha gjort noe sånt? 

Og snart skal du møte terapeuten og da får du blant annet en oppfriskning av ting du har lært tidligere og hjelp til å takle det du sliter med. 

Anonymkode: eb1bc...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ISW skrev:

Tusen takk! Blir bare så skuffet for jeg trodde jeg var på vei mot noe bedre, og så faller jeg tilbake igjen. 

Jeg bekymrer meg en del. Tenker at dette kan bli en tøff natt og tenker mye worst case scenarier. Skulle bare ønske jeg kunne en metakognitiv teknikk for å fokusere mindre på angsten og mer på verden for øvrig når det står på. 

Håper @kuptonkanskje har noe. Jeg har kjent deg godt i 5 år, og dette kom som lyn fra klar himmel. Håper så veldig det er noe som kan hjelpe fort❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ISW skrev:

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal håndtere tanken om «det går bra nå, men hva når jeg får angst neste gang»?

Finnes det ytterligere teknikker for å avdramatisere angsten og ubehaget den medfører? 

Viktig å tenke at det sjelden går strake veien frem mot bedring. Det går som oftest litt frem, så et par steg bakover, så frem igjen. Da gjelder det å holde hodet kaldt når man har en dårlig dag og skjønne at sånn er det på veien fremover, den bølger seg litt frem og tilbake, men jobber du godt går det tross alt den rette veien, slik det nå gjør med deg. Bare stå på slik du gjør nå. 

Anonymkode: 922b5...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...