Gå til innhold

Veganere/vegetarianere. Hvorfor må de fremheve seg sånn?! Særlig de som liksom har blitt det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nok en person i kretsen skal liksom bli en sånn der vegetarianer. Noe jeg har lagt merke til i alle år er at vegetarianere har lett for å si det. Jeg kjenner 1 som er veganer, og hun ble det lenge før det ble mote. Nå skal liksom «alle». 
Jeg spiser ikke mye kjøtt Selv. Jeg kan spise det når jeg får det servert. Jeg kjøper det om det er av storfe og det er i 50% disken. Ikke all tupé kjøtt, men kjøpte roastbiff i 50% og da jeg skulle ta det på brødskiva så måtte hun der vegetarianeren kommentere «æsj» og «forstår ikke at du spiser det der». Dama har faen meg spist kjøtt i mengder selv! Hva er det med denne oppmerksomhetssyke?

Anonymkode: b389c...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en person i kretsen skal liksom bli en sånn der vegetarianer. Noe jeg har lagt merke til i alle år er at vegetarianere har lett for å si det. Jeg kjenner 1 som er veganer, og hun ble det lenge før det ble mote. Nå skal liksom «alle». 
Jeg spiser ikke mye kjøtt Selv. Jeg kan spise det når jeg får det servert. Jeg kjøper det om det er av storfe og det er i 50% disken. Ikke all tupé kjøtt, men kjøpte roastbiff i 50% og da jeg skulle ta det på brødskiva så måtte hun der vegetarianeren kommentere «æsj» og «forstår ikke at du spiser det der». Dama har faen meg spist kjøtt i mengder selv! Hva er det med denne oppmerksomhetssyke?

Anonymkode: b389c...7a6

Min mann har vært vegetarianer i godt over 20 år og gjør ikke noe "big deal" ut av det, han dømmer ikke de som spiser kjøtt men vil ikke spise det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det verste jeg vet, er når andre kritiserer maten min. Jeg blir dritsur og mister matlysten. Så jeg har bare ett år til folk: hvis du ikke liker det jeg spiser, så hold kjeft. Dine meninger om kaloriinnhold, fett- eller karboinnhold, kjøtt og fisk og saus og ditt og datt kan du holde for deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nok en person i kretsen skal liksom bli en sånn der vegetarianer. Noe jeg har lagt merke til i alle år er at vegetarianere har lett for å si det. Jeg kjenner 1 som er veganer, og hun ble det lenge før det ble mote. Nå skal liksom «alle». 
Jeg spiser ikke mye kjøtt Selv. Jeg kan spise det når jeg får det servert. Jeg kjøper det om det er av storfe og det er i 50% disken. Ikke all tupé kjøtt, men kjøpte roastbiff i 50% og da jeg skulle ta det på brødskiva så måtte hun der vegetarianeren kommentere «æsj» og «forstår ikke at du spiser det der». Dama har faen meg spist kjøtt i mengder selv! Hva er det med denne oppmerksomhetssyke?

Anonymkode: b389c...7a6

Jeg opplever ikke de vegetarianerne og veganerne jeg kjenner slik du beskriver de, så viktig å ikke stryke alle over en og samme kam her. Jeg vil tro at de er like ulike som alle andre som har en idé rundt mat, enten det er at maten skal inneholde mest mulig proteiner og minst karbohydrater, et lavkalorikosthold, kjøttet skal være slaktet på en spesiell måte osv.

For egen del synes jeg det er litt morsomt når noen sier de er vegetarianere, men sier at de ikke klarer å legge fra seg leverposteien fordi det er så godt - så da får det være. Det viser meg at mat og smak betyr mer enn prinsipp når alt kommer til alt.

Jeg tror at årsaken til at enkelte kan ha en trang til å fremheve at de har valgt et plantebasert kosthold, er at det er et fremtidsrettet, sunt og bærekraftig kosthold som viser at man tenker på å ta vare på jordkloden, naturen, dyrene og hele systemet under ett. Det er tall som viser at vi mennesker har doblet mengden kjøtt vi spiser siden 1980-tallet og før den tiden igjen var det doblet igjen siden krigens dager (kilde er radioprogrammet Ekko på NRK fra i går (22. februar). Bedriften jeg har en liten jobb i, arbeider nå for å kunne bli miljøfyrtårnsertifisert, dvs. at de kan få et godkjent stempel på at de driver en bærekraftig virksomhet, og dette vil vi bare komme til å se mer og mer av.

Vi står stille og er vitne til at det hugges ned masse regnskog for at det skal kunne dyrkes fôr til den enorme kjøttproduksjonen. Kina vil legge store asfaltveier inn i området for å kunne enkelt transportere tonnevis med fôr som videre skal fraktes og bearbeides og videre selges slik at dyr kan avles opp på måter vi kanskje helst ikke ønsker å tenke så mye over mens vi koser oss med et godt kjøttmåltid. Det er nå nylig (for meg i hvert fall) kommet advarsler mot dette, for det vil gjøre dyr i regnskogen mer eksponert for oss mennesker. I desember 2019 fikk vi alle opp øynene for hvilken konsekvenser det fikk for hele verdens samfunn, hver enkelts fysiske og psykiske helse og verdensøkonomien hva en stakkars flaggermus kunne utrette med at et virus ble overført til mennesker. Annen teori har en p.t. ikke kunnet bevise. Det ble advart mot at lignende senarioer kunne oppstå igjen om vi ikke nå stopper opp et øyeblikk og ser hva vi holder på med. Dette hørte jeg på Svensk radio (SR) i går.

Så kan skeptikerne stille seg spørsmålet - er dette noe de bare trekker frem for å få slutt på nedhuggingen av regnskogen, at flere skal gå over til plantebasert kosthold osv. Jeg spiser selv kjøtt, men jeg tror ikke forklaringen er så enkel. Og jeg tror ikke vi bør være enten eller. Jeg tror verden kommer svært langt om ikke alle forventer kjøtt på brødskiven og til hver eneste middag alle dager i uken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 store barn, og 2 av dem har vært veganer de siste to årene. Nå har hun ene lagt om til vegetarianer,  mest fordi det ble vanskelig når hun er hos andre. Hjemme spiser hun stort sett vegansk, men jeg kan nå ha oppi egg eller melkeprodukter, og det er veldig praktisk. Hun yngste var nok kanskje litt propagandaaktig en liten periode, men det varte ikke lenge. Synes det er fint at mange tenker på både dyrevelferd, klimautslipp og energiforbruk omkring eget forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...