Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å komme seg inn på leiemarkedet i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en uføretrygdet mann i 30-årene som i lengre tid har ønsket å flytte til Oslo.

De siste månedene har jeg engasjert meg kraftig i utleiemarkedet på Finn, men jeg blir skremt av pågangen og konkurransen.

Det er ikke uvanlig at en helt vanlig hybelleilighet utenfor ring 3 har blitt lagt til som favoritt 100 ganger innen ett døgn, og

jeg klarer liksom ikke helt å se for meg hvordan jeg med lav til moderat funksjonsevne, uten referanser og som i tillegg

bor på andre siden av landet skal klare å utkonkurrere energiske studenter og folk i fast arbeid.

Er dette totalt håpløst, eller finnes det en løsning? Er det noen her som har klart det? Noen tips?

Jeg vil også legge til at jeg har full forståelse for at utleiere er skeptiske til folk som meg. Det er ingen folkerett å bo i Oslo,

men det hadde vært liderlig gøy hvis jeg fikk det til :)

Anonymkode: e8b6e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei.

 

Jeg er en uføretrygdet mann i 30-årene som i lengre tid har ønsket å flytte til Oslo.

De siste månedene har jeg engasjert meg kraftig i utleiemarkedet på Finn, men jeg blir skremt av pågangen og konkurransen.

Det er ikke uvanlig at en helt vanlig hybelleilighet utenfor ring 3 har blitt lagt til som favoritt 100 ganger innen ett døgn, og

jeg klarer liksom ikke helt å se for meg hvordan jeg med lav til moderat funksjonsevne, uten referanser og som i tillegg

bor på andre siden av landet skal klare å utkonkurrere energiske studenter og folk i fast arbeid.

Er dette totalt håpløst, eller finnes det en løsning? Er det noen her som har klart det? Noen tips?

Jeg vil også legge til at jeg har full forståelse for at utleiere er skeptiske til folk som meg. Det er ingen folkerett å bo i Oslo,

men det hadde vært liderlig gøy hvis jeg fikk det til :)

Anonymkode: e8b6e...405

Hvorfor vil du bo deg ihjel i Oslo?

Anonymkode: 47d36...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er gode muligheter til å få seg leiebolig i Oslo og andre storbyer for tiden, masse som står tomt tydeligvis

https://www.nrk.no/norge/11.000-utleieboliger-star-tomme_-brabrems-i-utleiemarkedet-1.15360598

Men virker som mange (store) utleiere heller lar boligen stå tom enn å gå ned i pris, så du må nok betale dyrt uansett.

Tror de store utleiefirmaene ikke har noe imot å leie ut til uføretrygdede forøvrig, men standarden er ofte ganske dårlig.

Om Oslo er en by for fattige derimot det er muligens ikke tilfelle, og selv om du har råd til en leiebolig i Oslo idag, hva om 4? år når prisene stiger og stiger og leien justeres til gjengs leie, kanskje har du ikke råd i det hele tatt å bli boende og må flytte vekk igjen. Ikke særlig kult.

Mye å tenke over, men du får nok leid bolig i Oslo om du vil, bare send forespørsler særlig til de store utleiefirmaene får du nesten garantert napp.

Anonymkode: 9dd9b...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

 

Jeg er en uføretrygdet mann i 30-årene som i lengre tid har ønsket å flytte til Oslo.

Hvorfor vil du til Oslo? Egentlig en drittplass nå. Jeg vil hit bare fordi mulighetene er flere, jeg er anonym og trenger mer sosial trening. 
 

Jeg får tilbud om alle steder jeg ser på. Synes ikke konkurransen er hard i det hele tatt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker som det er gode muligheter til å få seg leiebolig i Oslo og andre storbyer for tiden, masse som står tomt tydeligvis

https://www.nrk.no/norge/11.000-utleieboliger-star-tomme_-brabrems-i-utleiemarkedet-1.15360598

Men virker som mange (store) utleiere heller lar boligen stå tom enn å gå ned i pris, så du må nok betale dyrt uansett.

Tror de store utleiefirmaene ikke har noe imot å leie ut til uføretrygdede forøvrig, men standarden er ofte ganske dårlig.

Om Oslo er en by for fattige derimot det er muligens ikke tilfelle, og selv om du har råd til en leiebolig i Oslo idag, hva om 4? år når prisene stiger og stiger og leien justeres til gjengs leie, kanskje har du ikke råd i det hele tatt å bli boende og må flytte vekk igjen. Ikke særlig kult.

Mye å tenke over, men du får nok leid bolig i Oslo om du vil, bare send forespørsler særlig til de store utleiefirmaene får du nesten garantert napp.

Anonymkode: 9dd9b...19f

Hvor mye penger er det blandt folk da? Jævla irriterende at vi styres sånn av noen tall på en konto! Og jævla irriterende at jeg ikke klarer å finne på noe lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (15 minutter siden):

Hvor mye penger er det blandt folk da? Jævla irriterende at vi styres sånn av noen tall på en konto! 

Hvordan skulle dette ellers styres?

Anonymkode: 47d36...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Virker som det er gode muligheter til å få seg leiebolig i Oslo og andre storbyer for tiden, masse som står tomt tydeligvis

https://www.nrk.no/norge/11.000-utleieboliger-star-tomme_-brabrems-i-utleiemarkedet-1.15360598

Men virker som mange (store) utleiere heller lar boligen stå tom enn å gå ned i pris, så du må nok betale dyrt uansett.

 

Anonymkode: 9dd9b...19f

Det gjør de nok siden de får korona støtte.

https://www.nrk.no/norge/utleiere-med-tomme-boliger-far-koronastotte-1.15379329

Anonymkode: 47d36...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skulle dette ellers styres?

Anonymkode: 47d36...6e3

Ikke på noen annen måte. Bare jeg klarer å finne noe så jeg kan tjene på en anonym måte. Slik gir kikk! Ikke flyte med normalen.. med 9-17 jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...