Gå til innhold

Første time hos psykiater rundt utredning av ADHD - Fikk resept på Ritalin umiddelbart


Quix

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til legen i November/Desember for å sjekke ut muligheten for utredelse av ADHD uoppmerksom type etter at det gikk opp et lys for meg når jeg fant ut at det faktisk var en greie.

Pratet med legen og fyllte ut et slags selv-evalueringsskjema på 1 side, og fast forward til i går så ble jeg oppringt av Dr. Johan Bratholm på Smestad i Oslo. Han hadde en ledig time til meg allerede i dag.

Jeg har nå nettopp vært der, og timen tok ca. 30min. Vi pratet om jobben min, barndommen min, foreldrene mine, og livet mitt generelt, og han spurte en del rundt hva jeg opplevde som utfordrende. Jeg fyllte nok en gang ut det samme skjema som jeg fikk hos legen (kryss av fra "Aldri" til "Hele tiden" hvor noen felter var lyse og noen var mørke).

Deretter sa han at vi kunne godt starte en full utredning, men at han hadde holdt på med dette i så mange år at han mente det ikke var nødvendig og at vi bare kom til å konkludere med det samme, så han ønsket å sette meg på Ritalin for å prøve.

Jeg ble litt paff, og jattet egentlig bare med, ettersom det ikke var det jeg hadde sett for meg... Jeg fikk 20mg Ritalin Kapsel og 10mg Ritalin Pille, som visstnok skal vare 8 og 4 timer individuelt, og fikk beskjed om at jeg omså kunne starte i dag.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg så for meg at dette skulle gå for seg, men det var hvertfall ikke slik. Jeg har enda ikke tatt noe av Ritalinen jeg fikk, ettersom jeg er litt nervøs nå. Jeg synes dette gikk alt for raskt... Jeg har jo hverken fått utredning eller diagnose.

Er dette vanlig? Er det noen andre som har vært borti noe lignende? Bør jeg si i fra til legen min, eller skal jeg bare prøve meg frem med Ritalinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, 90tallsbarn said:

Herregud det er ikke farlig. Mulig du bare begynner å rydde mye

Ikke helt det jeg spurte om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet denne legen hvilke andre medisiner du går på? Eller om du går på andre medisiner....

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ble satt ut. Det hadde jeg også blitt i den situasjonen. Jeg har aldri vært borti situasjonen, men jeg tenker at det er veldig mye et erfarent blikk kan si på veldig kort tid. Du har jo fylt ut et screeningskjema og det viste nok at du var innenfor. 

Jeg tror at jeg hadde testet ut medisinene slik han anbefalte. Har de ingen funksjon kan du jo bare slutte med den.

Tror ikke du trenger å kontakte legen din. Han som du var hos sender nok info til den som henviste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er diagnostisering vanskelig. Andre ganger er diagnosen sikker etter et kort møte. I tillegg vil virkningen av Ritalin si noe om diagnose.

Det er bare å starte slik legen har forordnet medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (2 minutter siden):

Noen ganger er diagnostisering vanskelig. Andre ganger er diagnosen sikker etter et kort møte. I tillegg vil virkningen av Ritalin si noe om diagnose.

Det er bare å starte slik legen har forordnet medisinen.

Merkelig det der egentlig. Med noen leger går alt omtrent like fort som ei snegle. Andre gir deg det med en gang.

Jeg fikk utskrevet Ritalin samme dag diagnose var bekreftet men måtte vente til neste dag. Skulle tatt før og etter bilde 😅 av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Quix skrev (3 timer siden):

Jeg gikk til legen i November/Desember for å sjekke ut muligheten for utredelse av ADHD uoppmerksom type etter at det gikk opp et lys for meg når jeg fant ut at det faktisk var en greie.

Pratet med legen og fyllte ut et slags selv-evalueringsskjema på 1 side, og fast forward til i går så ble jeg oppringt av Dr. Johan Bratholm på Smestad i Oslo. Han hadde en ledig time til meg allerede i dag.

Jeg har nå nettopp vært der, og timen tok ca. 30min. Vi pratet om jobben min, barndommen min, foreldrene mine, og livet mitt generelt, og han spurte en del rundt hva jeg opplevde som utfordrende. Jeg fyllte nok en gang ut det samme skjema som jeg fikk hos legen (kryss av fra "Aldri" til "Hele tiden" hvor noen felter var lyse og noen var mørke).

Deretter sa han at vi kunne godt starte en full utredning, men at han hadde holdt på med dette i så mange år at han mente det ikke var nødvendig og at vi bare kom til å konkludere med det samme, så han ønsket å sette meg på Ritalin for å prøve.

Jeg ble litt paff, og jattet egentlig bare med, ettersom det ikke var det jeg hadde sett for meg... Jeg fikk 20mg Ritalin Kapsel og 10mg Ritalin Pille, som visstnok skal vare 8 og 4 timer individuelt, og fikk beskjed om at jeg omså kunne starte i dag.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg så for meg at dette skulle gå for seg, men det var hvertfall ikke slik. Jeg har enda ikke tatt noe av Ritalinen jeg fikk, ettersom jeg er litt nervøs nå. Jeg synes dette gikk alt for raskt... Jeg har jo hverken fått utredning eller diagnose.

Er dette vanlig? Er det noen andre som har vært borti noe lignende? Bør jeg si i fra til legen min, eller skal jeg bare prøve meg frem med Ritalinen?

Noen ganger er diagnosene så åpenbare at både du og fagpersoner sparer kolossale mengder med tid på å gjøre dette etter skjønn, trolig er du et slikt tilfelle. 

Anonymkode: 81bda...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner noen som fikk adhd diagnosen på samme vis. Bare på selvrapport og medisin. Etter åtte år så viste det seg at det ikke var adhd men en nevrologisk sykdom.  Jeg mener det er helt feil å stille diagnose på bare skjema. Da kan jo hvem som helst få en adhd diagnose, hvis man bare justerer litt på svarene. At virkning av medisin skal gi indikasjon på adhd er for meg helt feil.

Adhd medisin i relativt lave dose har ganske lik effekt på alle, med eller uten diagnosen. Alle blir litt mer konsentrert og fokusert. Dette er jo tabletter studenter overalt, mye i USA, bruker for å prestere bedre på studier/eksamen.

Veldig spesielt at psykiater gjør dette og helt feil i forhold til retningslinjer for adhd-diagnostisering,

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner noen som fikk adhd diagnosen på samme vis. Bare på selvrapport og medisin. Etter åtte år så viste det seg at det ikke var adhd men en nevrologisk sykdom.  Jeg mener det er helt feil å stille diagnose på bare skjema. Da kan jo hvem som helst få en adhd diagnose, hvis man bare justerer litt på svarene. At virkning av medisin skal gi indikasjon på adhd er for meg helt feil.

Adhd medisin i relativt lave dose har ganske lik effekt på alle, med eller uten diagnosen. Alle blir litt mer konsentrert og fokusert. Dette er jo tabletter studenter overalt, mye i USA, bruker for å prestere bedre på studier/eksamen.

Veldig spesielt at psykiater gjør dette og helt feil i forhold til retningslinjer for adhd-diagnostisering,

Anonymkode: d49f3...ebe

Hvilken sykdom var dette? Som ligner adhd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Hvilken sykdom var dette? Som ligner adhd???

Utdyper ikke det siden det ikke gjelder meg. Det er ulike typer adhd, men det vet du vel.

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte ta en helsesjekk før jeg kunne begynne på Ritalin. Med blodprøve og EKG, for å sjekke at ikke noe var galt. Og at jeg ikke var rusmissbruker.

Anonymkode: 334b6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte ta en helsesjekk før jeg kunne begynne på Ritalin. Med blodprøve og EKG, for å sjekke at ikke noe var galt. Og at jeg ikke var rusmissbruker.

Anonymkode: 334b6...0f7

Hmmm... jeg lurer på hva forskjellen er på oss som tar medisin og de som bruker amf jeg da..? Jeg tar amfetamin for å bli gladere. Apotekvare altså. Jeg blir mer ydmyk og hodet får mer overskudd. Jeg tok den litt sent i dag. Da ser dere surheten og aggresjonen. Jeg vet ikke om jwg blr vise disse trådene til legen. Men jeg føle meg mer realistisk når jeg tar dem. Jeg er ikke så sint hverken på meg selv eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Utdyper ikke det siden det ikke gjelder meg. Det er ulike typer adhd, men det vet du vel.

Anonymkode: d49f3...ebe

Adhd og ADD ?? Nei jeg vet ikke hva dette kan være siden han ble tatt for å ha adhd, men så var det nevrosykdom. Autist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (6 minutter siden):

Hmmm... jeg lurer på hva forskjellen er på oss som tar medisin og de som bruker amf jeg da..? Jeg tar amfetamin for å bli gladere. Apotekvare altså. Jeg blir mer ydmyk og hodet får mer overskudd. Jeg tok den litt sent i dag. Da ser dere surheten og aggresjonen. Jeg vet ikke om jwg blr vise disse trådene til legen. Men jeg føle meg mer realistisk når jeg tar dem. Jeg er ikke så sint hverken på meg selv eller andre. 

Og du er ekstra sur om kvelden når virkningen har gått ut?

Anonymkode: 2e874...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg måtte ta en helsesjekk før jeg kunne begynne på Ritalin. Med blodprøve og EKG, for å sjekke at ikke noe var galt. Og at jeg ikke var rusmissbruker.

Anonymkode: 334b6...0f7

Han burde i det miste visst om du var rusmisbruker eller ikke. Er vel ganske enkelt å få rett på den prøven også, hvis man bare er "skap"rusmisbruker. Føler du deg selv sikker på at du har adhd? Eller tviler du?

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du er ekstra sur om kvelden når virkningen har gått ut?

Anonymkode: 2e874...98f

Ja og mørket og sengetid venter. Får så mye angst og tankekjør. I går var jeg ikke alene og jeg fikk ledd litt. Men så ble det ut og gå en tur når folk var gått, var sukker i desserten og da er energien rett til vers. Så sovnet jeg en eller annen gang. Våknet av at jeg ble kvalt fordi jeg var Corona smittet og våknet og var sikker på at jeg har Corona. Men nå er jo alt vekk. Men ventet med å ta pillen til litt senere på dagen. Det klårner hodet men jeg har hatt lenge pause nå pga jeg ble bare nervøs til slutt. Men nå er bivirkningene redusert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (5 minutter siden):

Hmmm... jeg lurer på hva forskjellen er på oss som tar medisin og de som bruker amf jeg da..? Jeg tar amfetamin for å bli gladere. Apotekvare altså. Jeg blir mer ydmyk og hodet får mer overskudd. Jeg tok den litt sent i dag. Da ser dere surheten og aggresjonen. Jeg vet ikke om jwg blr vise disse trådene til legen. Men jeg føle meg mer realistisk når jeg tar dem. Jeg er ikke så sint hverken på meg selv eller andre. 

Jeg har ADHD, men ble ikke bedre av Ritalin. Fikk mer energi da, mens det varte. Fikk gjort masse. Men ble veldig sliten og irritabel etterpå. 

Anonymkode: 334b6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ADHD, men ble ikke bedre av Ritalin. Fikk mer energi da, mens det varte. Fikk gjort masse. Men ble veldig sliten og irritabel etterpå. 

Anonymkode: 334b6...0f7

I følge mange psykiatere så har ikke du adhd da. For mange psykiatere mener at virkning av medisin er utslagsgivende for om man har adhd eller ikke.

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...