Gå til innhold

Første time hos psykiater rundt utredning av ADHD - Fikk resept på Ritalin umiddelbart


Quix

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han burde i det miste visst om du var rusmisbruker eller ikke. Er vel ganske enkelt å få rett på den prøven også, hvis man bare er "skap"rusmisbruker. Føler du deg selv sikker på at du har adhd? Eller tviler du?

Anonymkode: d49f3...ebe

Ja, jeg har ADHD. De ser sikkert folk litt an. Kan jo være jeg ga litt rusmissbruker vibber.

Anonymkode: 334b6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har ADHD. De ser sikkert folk litt an. Kan jo være jeg ga litt rusmissbruker vibber.

Anonymkode: 334b6...0f7

Ja mulig det.

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I følge mange psykiatere så har ikke du adhd da. For mange psykiatere mener at virkning av medisin er utslagsgivende for om man har adhd eller ikke.

Anonymkode: d49f3...ebe

I følge min så virker ikke medisin på alle engang, så du kan ha adhd og ikle få tilfredsstillende virkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner noen som fikk adhd diagnosen på samme vis. Bare på selvrapport og medisin. Etter åtte år så viste det seg at det ikke var adhd men en nevrologisk sykdom.  Jeg mener det er helt feil å stille diagnose på bare skjema. Da kan jo hvem som helst få en adhd diagnose, hvis man bare justerer litt på svarene. At virkning av medisin skal gi indikasjon på adhd er for meg helt feil.

Adhd medisin i relativt lave dose har ganske lik effekt på alle, med eller uten diagnosen. Alle blir litt mer konsentrert og fokusert. Dette er jo tabletter studenter overalt, mye i USA, bruker for å prestere bedre på studier/eksamen.

Veldig spesielt at psykiater gjør dette og helt feil i forhold til retningslinjer for adhd-diagnostisering,

Anonymkode: d49f3...ebe

Ritalin er bare placebo for studenter uten ADHD. 

Anonymkode: cbe27...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ritalin er bare placebo for studenter uten ADHD. 

Anonymkode: cbe27...bbc

Selvfølgelig er det ikke det. Dette er det jo forsket på. Det er ikke sånn at bare folk med adhd har utbytte av medisinen,  selv om alle med adhd liker å tro det. Det fungerer ofte bedre på de som ikke har diagnosen faktisk.

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tankekors at brukere som virkelig KAN noe om medisiner ikke får lov til å skrive noe om dette, mens mange brukere som ikke kan noe, men som tror og synes, får skrive innlegg på innlegg uten at admin griper inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det er et tankekors at brukere som virkelig KAN noe om medisiner ikke får lov til å skrive noe om dette, mens mange brukere som ikke kan noe, men som tror og synes, får skrive innlegg på innlegg uten at admin griper inn.

Det er et tankekors at du ikke bare skriver som anonym. Dette er DOL, ikke kommentarfeltet i Tidsskriftet.

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Forklar

Må du virkelig har en forklaring på det? 

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du virkelig har en forklaring på det? 

Anonymkode: d49f3...ebe

Ja. Ville det ikke være bedre om alle skrev med et (anonymt) nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (12 minutter siden):

Ja. Ville det ikke være bedre om alle skrev med et (anonymt) nick?

Jeg tenkte at hvis du ikke kan skrive noe om medisiner og doser etc. med ditt brukernavn så skriv som anonym. Var ikke verre enn det. Men du har en tendens til å kverulere på alt. 

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Noen ganger er diagnosene så åpenbare at både du og fagpersoner sparer kolossale mengder med tid på å gjøre dette etter skjønn, trolig er du et slikt tilfelle. 

Anonymkode: 81bda...e86

Mens jeg tildels forstår det, så synes jeg fortsatt det var litt rart. Jeg har jo ikke fått noen diagnose, så vidt jeg vet, bare en blåresept i hånda på Ritalin.

Jeg blir nok å teste ut Ritalinen for å se hvilken effet det har på meg. Så får jeg se om jeg ønsker å fortsette hos denne psykiateren eller om jeg ber legen om en henvisning til DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Quix skrev (15 minutter siden):

Mens jeg tildels forstår det, så synes jeg fortsatt det var litt rart. Jeg har jo ikke fått noen diagnose, så vidt jeg vet, bare en blåresept i hånda på Ritalin.

Jeg blir nok å teste ut Ritalinen for å se hvilken effet det har på meg. Så får jeg se om jeg ønsker å fortsette hos denne psykiateren eller om jeg ber legen om en henvisning til DPS.

Når du selv er usikker så hadde jeg villet ha henvisning til DPS. Er det privat psykiater du går til?

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Når du selv er usikker så hadde jeg villet ha henvisning til DPS. Er det privat psykiater du går til?

Anonymkode: d49f3...ebe

Privat psykiater etter henvisning fra legen min. Hun hadde ikke henvist noen til psykiater før på bakgrunn av ADHD, så så vidt jeg vet ble jeg henvist til en som hun vet kollegaene hennes bruker.

Jeg er jo selv ganske sikker på at jeg har ADHD type uoppmerksom, og har jo startet denne prosessen på eget initiativ, men det føles litt som at jeg har jukset og gått fra start og rett i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Quix skrev (1 minutt siden):

Privat psykiater etter henvisning fra legen min. Hun hadde ikke henvist noen til psykiater før på bakgrunn av ADHD, så så vidt jeg vet ble jeg henvist til en som hun vet kollegaene hennes bruker.

Jeg er jo selv ganske sikker på at jeg har ADHD type uoppmerksom, og har jo startet denne prosessen på eget initiativ, men det føles litt som at jeg har jukset og gått fra start og rett i mål.

Ja, jeg forstår det. Du vil kanskje ha en grundigere utredning. Jeg vet om en som ikke fikk diagnosen hos DPS etter utredning . Personen var overbevist om diagnosen og gikk til privat psykolog/psykiater(husker ikke helt) og fikk diagnosen etter en time. Veldig rart, men hvis man absolutt vil ha diagnosen hos de rette folkene så er det nok enkelt. 

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte at hvis du ikke kan skrive noe om medisiner og doser etc. med ditt brukernavn så skriv som anonym. Var ikke verre enn det. Men du har en tendens til å kverulere på alt. 

Anonymkode: d49f3...ebe

Har du aspergers siden du skal klage og kverulere på alt??

Anonymkode: 2e874...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du aspergers siden du skal klage og kverulere på alt??

Anonymkode: 2e874...98f

Tenk om noen snakker til O den store på DOL. Er det du som liker ALT han skriver uansett? 😂Dumt da, at du ikke skriver med nick, kunne jo fått noen poeng😂 Er det et trekk med asperger å kverulere?  Har du en dyssosial personlighetsforstyrrelse du da?

Anonymkode: d49f3...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quix skrev (24 minutter siden):

Mens jeg tildels forstår det, så synes jeg fortsatt det var litt rart. Jeg har jo ikke fått noen diagnose, så vidt jeg vet, bare en blåresept i hånda på Ritalin.

Jeg blir nok å teste ut Ritalinen for å se hvilken effet det har på meg. Så får jeg se om jeg ønsker å fortsette hos denne psykiateren eller om jeg ber legen om en henvisning til DPS.

Jeg har jo selv vurdert å be om utredning av ADHD-diagnose for å se om medisin kan hjelpe meg siden jeg har en del symptomer som kan ligne ADHD og synes det er en stadig vanskelig vurdering. Og vanskeligere blir den og har derfor ikke slått den fullstendig fra meg enda: Nå ser det nemlig ut til at ADHD muligens ligger litt i genene på ene siden av familien. En svært grundig utredning med flere ukers observasjon av en gutt samt intervjuer med familie og gutten selv gjøres i disse dager. Jeg ble likevel skeptisk da jeg leste en tråd en ukes tid ut i januar her på forumet der svaret til Anonym Bruker 9B1 tydelig fortalte at h*n opplevde å bli stigmatisert og mistenkeliggjort i møte med helsevesenet - for h*n skriver i tråden jeg lenker til: "Ikke få ganger jeg har fått høre AV HELSEPERSONELL : "Så flott at du ikke er blitt rusmisbruker eller alkoholiker da" osv,  Eller da Nav saksbehandler lurte på om han kom til å få seg en overraskelse når han først gadd å lese papirene mine, så jeg måtte være snill å si om jeg hadde/hadde hatt rusproblemer eller om samboer slo meg." Om det er slik helsevesenet fungerer i dag, med så forutinntatte holdninger, er det sterkt beklagelig. Det forundrer meg ikke over hodet. Jeg som fysisk funksjonshemmet har opplevd å få fiskeboller og poteter fint oppskåret i små biter og servert i en suppebolle med skje på psykiatrisk avdeling, men jeg har ingen problemer med funksjonen i hverken hender eller hodet. Jeg finner ingen annen god unnskyldning enn beklagelig nok: Errare humanum mest.

Jeg så forresten mens jeg søkte opp tråden, at NHD svarte på et spørsmål fra 2012 om hvordan skille traumer fra ADHD, noe jeg synes også er interessant i mitt tilfelle siden jeg er det terapeuten betegner som "alvorlig traumatisert", og i tråden nevnes det at en kan finne mer informasjon på Google Schoolar. Hva er det og finnes det enda?

Beklager, nok et langt innlegg fra denne kanten ;) Regner med at den som finner det uinteressant har hoppet over. Ansvar for egen læring, het det, og ansvar for egne interesser og forvaltning av egen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke det. Dette er det jo forsket på. Det er ikke sånn at bare folk med adhd har utbytte av medisinen,  selv om alle med adhd liker å tro det. Det fungerer ofte bedre på de som ikke har diagnosen faktisk.

Anonymkode: d49f3...ebe

Bare tull da hadde ritalin stått på dopinglisten og narkotikalisten. Og står det der er det narkotika og det blir man bare dummere av.

Anonymkode: cbe27...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenk om noen snakker til O den store på DOL. Er det du som liker ALT han skriver uansett? 😂Dumt da, at du ikke skriver med nick, kunne jo fått noen poeng😂 Er det et trekk med asperger å kverulere?  Har du en dyssosial personlighetsforstyrrelse du da?

Anonymkode: d49f3...ebe

Ja, er det noe å skamme seg over?

Anonymkode: 2e874...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...