Gå til innhold

Folk begynner å bli lei. Det er slett ingen krise.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/folk-begynner-a-bli-lei-det-er-slett-ingen-krise/o/5-95-190785
 

Når vi nærmer oss ettårsdagen for nedstengningen, ser vi at tiltakstrøttheten begynner å sige inn. På spørsmål om hva folk syns om tiltakene nå, har andelen som syns de er passe, sunket til 60 prosent.

Noen forklarer nedgangen med et stadig mer innfløkt regelverk etter alle mutantutbruddene etter jul, pluss usikkerheten som nå råder om vi får nok vaksiner. Men tiltakstrøttheten handler nok vel så mye om en voksende bekymring for konsekvensene tiltakene får, og kommer til å få. Særlig blant barn og unge. 

Det er ikke mindre viktig at psykologer og folk i barnevernet begynner å si ifra. For mens én del av helsevesenet teller smitte, ser nå andre deler mer vold, flere spiseforstyrrelser, psykoser, selvmordsproblematikk, skolefravær og familieproblemer. Alt som et resultat av korona-tiltakene, ifølge en kronikk signert 245 psykologer.

Forhåpentligvis er det starten på slutten på pandemien slik vi kjenner den. For selv om helseministeren og smittevernerne advarer mot neste topp, nye utbrudd og nye mutasjoner, så må vi på ett eller annet tidspunkt innse at covid-19 er noe vi må leve med.

Det er liten sannsynlighet for at viruset blir utryddet fullstendig. Derfor må vi begynne å snakke om tilpasning, slik vi gjør med klimaendringene. Om hvordan vi skal leve med risiko. Hvordan vi skal forholde oss til et virus som ikke forsvinner helt, men som kan kontrolleres gjennom vaksiner, og regnes som en hvilken som helst sesonginfluensa. 

Anonymkode: 42931...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen krise pga de tiltakene som Regjeringen har gjennomført etter råd fra ekspertene. Nå er vi 2-4 mnd fra seieren over covid, og da vil det være meningsløst å slippe opp nå for så å risikere at vi taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror aldri vi seirer nei. Dette må vi leve med, som den vanlige influensaen.

Anonymkode: 42931...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tror aldri vi seirer nei. Dette må vi leve med, som den vanlige influensaen.

Anonymkode: 42931...7ea

Ja, jeg tror også at viruset, i utallige utgaver, vil være en del av hverdagen vår i årene framover, men da på lik linje med "vanlig" influensa. Vi blir nok aldri kvitt det, men det går an å vaksineres mot det på lik linje som de som vaksineres  mot sesonginfluensa hvert år. 

Nå er det viktig å unngå å la det spre seg for raskt. Sånn som det er nå (når ikke så mange av oss er vaksinerte), vil det bli et helvete om dette får spre seg vilt i befolkningen i for stor fart. Altfor mange vil bli alvorlig syke, trenge sykehusinnleggelse (noe det ikke er plass/kapasitet til), og altfor mange vil dø hvis vi ikke fortsetter å bremse utviklingen. Derfor trenger vi strenge tiltak en stund til. Vi må fortsatt holde oss ovenpå sånn at det er vi som har kontrollen, og ikke motsatt hvor vi ligger under å lar Korona få kontrollen. Vi vet jo alle hvordan det da vil bli, det er bare å titte over landegrensene til de som ikke har hatt/har denne kontrollen. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at det er så mange som ikke forstår hvorfor det ikke er krise. Vi kommer ikke til å klare å utrydde korona. Eneste sykdommen vi har klart å utrydde er kopper. Men når nok folk er vaksinerte, vil det ikke bli kollaps i helsevesenet og da kan man slippe opp på tiltakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (4 minutter siden):

Det er rart at det er så mange som ikke forstår hvorfor det ikke er krise. Vi kommer ikke til å klare å utrydde korona. Eneste sykdommen vi har klart å utrydde er kopper. Men når nok folk er vaksinerte, vil det ikke bli kollaps i helsevesenet og da kan man slippe opp på tiltakene. 

Så enkelt kunne det altså sies.. 😊 Og vi må ikke gi opp nå, nå som vi er så nær målet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbru skrev (1 time siden):

Så enkelt kunne det altså sies.. 😊 Og vi må ikke gi opp nå, nå som vi er så nær målet! 

Jeg liker ikke å komplisere ting (allikevel kompliserer jeg noe voldsomt for meg selv 🤔 ) 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (2 timer siden):

Så enkelt kunne det altså sies.. 😊 Og vi må ikke gi opp nå, nå som vi er så nær målet! 

Vi er langt unna målet. Pester kommer med jevne mellom som de alltid har gjort. Folk vil dø. Sånn er livet.

Anonymkode: 42931...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er langt unna målet. Pester kommer med jevne mellom som de alltid har gjort. Folk vil dø. Sånn er livet.

Anonymkode: 42931...7ea

Jeg har lest eller hørt et sted at vi fremover kan forvente oss lignende utbrudd av virus som covid-19 ca. hvert 10. år. I 2009 ble vi også rammet... Det gikk meg riktignok hus forbi, så hvor jeg var i hodet mitt og verden da, vites ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

I 2009 ble vi også rammet... Det gikk meg riktignok hus forbi, så hvor jeg var i hodet mitt og verden da, vites ikke...

Det var vel svineinfluensaen. Husker du ikke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er litt tvetydig. Det kan se ut som om forfatteren mener at det ikke er en koronakrise.

Poenget til forfatteren er at det ikke er krise at folk er litt mer skeptiske til tiltakene og at psykologer og andre roper varsku. Det er en naturlig utvikling hvis man tenker at man må finne en måte å leve med covid-19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bør nå gå over til rødt nivå i skolen. Der er det så å si null smittevern. Meteren eksisterer ikke. Ei heller smittevernutstyr utover antibac. Voksenopplæring, vgs og høyere utdanning bør kun ha digitalundervisning noen uker. Sårbare bør få egen oppfølging. 

Anonymkode: 83787...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...