Gå til innhold

Bør de som skal sette vaksine sjekke om det kommer blod i sprøyta?


His2va

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

His2va skrev (11 minutter siden):

Hva mener dere om det? Kan jeg kreve de gjør det før de setter vaksinen? 

Hva er farlig med om det skulle komme blod i sprøyta når de drar den ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Hva er farlig med om det skulle komme blod i sprøyta når de drar den ut igjen?

Det som er farlig er hvis de setter vaksinen i blodet, fordi de ikke har sjekket om det kom blod i sprøyta først. Det er visst ikke vanlig lenger å sjekke dette. Men jeg synes det virker utrygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
His2va skrev (1 minutt siden):

Det som er farlig er hvis de setter vaksinen i blodet, fordi de ikke har sjekket om det kom blod i sprøyta først. Det er visst ikke vanlig lenger å sjekke dette. Men jeg synes det virker utrygt. 

Men hva er farlig med det? 

Anonymkode: 01a03...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His2va skrev (1 minutt siden):

Det som er farlig er hvis de setter vaksinen i blodet, fordi de ikke har sjekket om det kom blod i sprøyta først. Det er visst ikke vanlig lenger å sjekke dette. Men jeg synes det virker utrygt. 

Du mener om de treffer en blodåre og ikke i muskelen? Det er jo bare å spørre når du skal få vaksinen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Du mener om de treffer en blodåre og ikke i muskelen? Det er jo bare å spørre når du skal få vaksinen. :)

Ja jeg vil spørre, men burde de ikke gjøre dette på alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva er farlig med det? 

Anonymkode: 01a03...d49

Det skal i muskelen og ikke i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His2va skrev (21 minutter siden):

Ja jeg vil spørre, men burde de ikke gjøre dette på alle?

Aner ikke, har aldri tenkt tanken engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
His2va skrev (9 minutter siden):

Det skal i muskelen og ikke i blodet.

de tynne blodårene som er der er ikke problemet, men noen setter injeksjonen subcutant, altså under huden fremfor i muskelen. 

Anonymkode: 93a45...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

I Danmark har de begynt å aspirere (sjekke at de ikke har truffet en blodåre) på ved vaksinering med alle covid-vaksinene. Dette er vanligvis ikke anbefalt ved vaksiner og de fleste land gjør det ikke. Det er lansert en teori om at grunnen til de mulige dødelige bivirkningene av AZ-vaksina skyldes at vaksina feilaktig har blitt satt i en blodåre (immunresponsen kan da bli mye kraftigere), og derfor har danskene innført denne forhåndsregelen. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

I Danmark har de begynt å aspirere (sjekke at de ikke har truffet en blodåre) på ved vaksinering med alle covid-vaksinene. Dette er vanligvis ikke anbefalt ved vaksiner og de fleste land gjør det ikke. Det er lansert en teori om at grunnen til de mulige dødelige bivirkningene av AZ-vaksina skyldes at vaksina feilaktig har blitt satt i en blodåre (immunresponsen kan da bli mye kraftigere), og derfor har danskene innført denne forhåndsregelen. 

Men gjort er gjort liksom. Hjelper vel lite å innse ETTERPÅ at de har gjort en feil... Ok, deg fant vi blod i sprøyta på ja. Sorry, nå blir du kanskje alvorlig syk og dør. Lykke til videre! Værsågod neste... 

Anonymkode: 01a03...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er ikke sånn det fungerer, sprøytestempelet trekkes litt tilbake før vaksina sprøytes inn. Er det blod i sprøyta trekkes den ut før vaksina er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (22 minutter siden):

Det er ikke sånn det fungerer, sprøytestempelet trekkes litt tilbake før vaksina sprøytes inn. Er det blod i sprøyta trekkes den ut før vaksina er satt.

Okei. 

Anonymkode: 01a03...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His2va skrev (2 timer siden):

Hva mener dere om det? Kan jeg kreve de gjør det før de setter vaksinen? 

Du kan i alle fall spørre om de kan gjøre det.  Ikke så mye heft egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil spørre, men vet ikke om jeg vil ta den hvis de ikke vil gjøre det. Tenk om den teorien til Danmark stemmer. Da er det ganske sprøtt at Norge ikke gjør det samme som de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

His2va skrev (14 timer siden):

Ja, jeg vil spørre, men vet ikke om jeg vil ta den hvis de ikke vil gjøre det. Tenk om den teorien til Danmark stemmer. Da er det ganske sprøtt at Norge ikke gjør det samme som de. 

Er vel funnet kobling mellom blodpropp og vaksine kun ved Aztra ... sin så vidt jeg vet. 

Hvis jeg ble spurt om å aspirere, så hadde jeg forklart rutinene, men gjort det likevel hvis det var et ønske. Det tar bare 10 sek ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at man alltid skal aspirere for å sjekke at ikke sprøyten blir satt i en blodåre. Jeg leste for en stund siden at mange sykepleiere setter vaksinen subkutant (under huden) når den faktisk skal settes intramuskulært. Synes det er helt merkelig at denne feilen har blitt gjort og håper den ikke blir gjort lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...