Gå til innhold

Jeg lå meg 25 minutter for sent. Mannen ble kjempesur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde vært på jobb sent i går kveld, og da jeg kom hjem var mannen ivrig på å komme seg tidlig i seng fordi han skulle tidlig opp i dag på jobben. Klokken var 22 og han ba meg legge meg innen 5 minutter siden han skulle tidlig opp. Hvis ikke får du sove i stuen på sofaen sa han. 

Jeg ble sittende å lese noen nyheter (uten lyd). Han gikk og lå seg. Plutselig var det gått 25 minutter før jeg klarte å komme meg til sengs. Da var han kjempesur på meg. 

Jeg burde vel lagt meg i stuen. Men jeg tenkte ikke over at det var et problem for han å skulle få sove om jeg gikk stille til sengs. Jeg går jo minst en gang for natten på toalettet uansett. Men sur ble han.  Jeg beklaget at jeg lå meg så sent. Gikk på jobben uten å si et ord til meg i morges. Sikkert fortsatt sur.. 

Er dette et vanlig problem hos andre? Har han god grunn til å være langsur? En annen gang får jeg bare si at da sover jeg i stuen for jeg sliter selv med å komme sent hjem fra jobb for så å skulle gå rett til sengs. 

Anonymkode: 5130d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde vært på jobb sent i går kveld, og da jeg kom hjem var mannen ivrig på å komme seg tidlig i seng fordi han skulle tidlig opp i dag på jobben. Klokken var 22 og han ba meg legge meg innen 5 minutter siden han skulle tidlig opp. Hvis ikke får du sove i stuen på sofaen sa han. 

Jeg ble sittende å lese noen nyheter (uten lyd). Han gikk og lå seg. Plutselig var det gått 25 minutter før jeg klarte å komme meg til sengs. Da var han kjempesur på meg. 

Jeg burde vel lagt meg i stuen. Men jeg tenkte ikke over at det var et problem for han å skulle få sove om jeg gikk stille til sengs. Jeg går jo minst en gang for natten på toalettet uansett. Men sur ble han.  Jeg beklaget at jeg lå meg så sent. Gikk på jobben uten å si et ord til meg i morges. Sikkert fortsatt sur.. 

Er dette et vanlig problem hos andre? Har han god grunn til å være langsur? En annen gang får jeg bare si at da sover jeg i stuen for jeg sliter selv med å komme sent hjem fra jobb for så å skulle gå rett til sengs. 

Anonymkode: 5130d...71d

Våkner han når du legger deg eller hva er problemet? Jeg må også ha en stund på å lande før jeg legger meg om jeg kommer så sent hjem så jeg skjønner deg godt. 

Om mannen min hadde begynt å bestemme når jeg skal legge meg så hadde jeg protestert kraftig, jeg er da ingen unge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg tenkte ikke over at det var et problem for han å skulle få sove om jeg gikk stille til sengs.

Jeg kan forstå at sånt er problematisk hvis den ene legger seg langt utpå natten - typen sovner på sofaen og legger seg kl.0215. Men 2240 i stedet for 2210 bør virkelig ikke være noe problem. 

Det er meningsløst å forlange at du skal gå rett fra jobben til senga uten å roe ned litt. Da får dere lage en avtale om at du kan ta med noe (bok, mobil, nettbrett...) å lese på. Når du jobber sent og han skal opp tidlig, må dere møtes på halvveien på et vis.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette et vanlig problem hos andre? 

Jeg hadde ikke orket å bo sammen med noen som forlangte at jeg skulle legge meg i 22-tiden på en fredag. Ved full kræsj med jobbtider og søvnbehov hadde vi funnet en annen løsning som begge kunne leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg ikke kan tro det jeg leser. Greit nok at man ikke braser inn på soverommet langt på natt og skrur på fullt lys hvis den andre har lagt seg og skal tidlig opp, men å kommandere deg i seng kl. 22 er uhørt. Du har ingenting å beklage og han har ingen legitim grunn til å være sur.

Er det frykten for å bli singel som holder deg i dette forholdet? Ser du ikke at jo mer du kryper og ber om unnskyldning, desto mer dominerende blir han? Kan du med hånden på hjertet si at du har det bra og føler deg respektert og sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan foreslå at dere har hver deres rom istedenfor dersom han blir så lett forstyrret? :P;) Det tviler jeg på at han vil, men da får han også ta konsekvensene positivt og negativt det er å dele rom med sin partner - også tålerere at man er to på samme rom og vise hensyn selv og tolerere lyder fra den andre.

Dette er faktisk hans ansvar og problem og ikke ditt. Han må lære seg å ta problemene sine på alvor og ikke skyve dem over på andre. Ikke beskylde deg for noe som er uhørt og urimelig. Sett krav til oppførsel tilbake. Jo mer du lar dette eskalere, jo ytterligere forskyves grensene. Jeg lover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan holder du ut med denne mannen?

Anonymkode: 461aa...63f

Jeg tror, som Babette også antyder, at når man godtar alt dette som trådstarter har skrevet om så bunner det i at man er livende redd for å være alene. Det er jo trist at man lar seg behandle på denne måten av den som skulle være en støttespiller i livet, en som backer deg opp, gir deg støtte og er der for deg. I dette forholdet er det kun en av partene sine behov som teller og det er ikke trådstarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 5.29):

Jeg hadde vært på jobb sent i går kveld, og da jeg kom hjem var mannen ivrig på å komme seg tidlig i seng fordi han skulle tidlig opp i dag på jobben. Klokken var 22 og han ba meg legge meg innen 5 minutter siden han skulle tidlig opp. Hvis ikke får du sove i stuen på sofaen sa han. 

Jeg ble sittende å lese noen nyheter (uten lyd). Han gikk og lå seg. Plutselig var det gått 25 minutter før jeg klarte å komme meg til sengs. Da var han kjempesur på meg. 

Jeg burde vel lagt meg i stuen. Men jeg tenkte ikke over at det var et problem for han å skulle få sove om jeg gikk stille til sengs. Jeg går jo minst en gang for natten på toalettet uansett. Men sur ble han.  Jeg beklaget at jeg lå meg så sent. Gikk på jobben uten å si et ord til meg i morges. Sikkert fortsatt sur.. 

Er dette et vanlig problem hos andre? Har han god grunn til å være langsur? En annen gang får jeg bare si at da sover jeg i stuen for jeg sliter selv med å komme sent hjem fra jobb for så å skulle gå rett til sengs. 

Anonymkode: 5130d...71d

Ikke et problem her lenger.

jeg og samboer har hvert vårt soverom.

beste avgjørelsen vi har tatt 👍🏻
 

kan på det sterkeste anbefale eget soverom om dere bor slik at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 10.4.2021 den 20.57):

Kanskje du kan foreslå at dere har hver deres rom istedenfor dersom han blir så lett forstyrret? :P;) Det tviler jeg på at han vil, men da får han også ta konsekvensene positivt og negativt det er å dele rom med sin partner - også tålerere at man er to på samme rom og vise hensyn selv og tolerere lyder fra den andre.

Dette er faktisk hans ansvar og problem og ikke ditt. Han må lære seg å ta problemene sine på alvor og ikke skyve dem over på andre. Ikke beskylde deg for noe som er uhørt og urimelig. Sett krav til oppførsel tilbake. Jo mer du lar dette eskalere, jo ytterligere forskyves grensene. Jeg lover deg.

Det er faktisk helt nydelig å ha eget soverom.

Beste avgjørelsen jeg og samboer har tatt, var å ta hvert vårt soverom 👍🏻👌🏼.

søvnkvalitet og livskvalitet løftet 10 hakk.

Endret av Sicario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 10.4.2021 den 20.57):

Kanskje du kan foreslå at dere har hver deres rom istedenfor dersom han blir så lett forstyrret? :P;) 

Ikke sikkert de har et ekstra soverom?

Anonymkode: 461aa...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sikkert de har et ekstra soverom?

Anonymkode: 461aa...63f

Var en «blessing» da vi solgte siste leiligheten og kjøpte hus. Plutselig mulighet til hvert vårt soverom. 
kunne faktisk ikke gått tilbake til samsoving nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sicario skrev (15 minutter siden):

Ikke et problem her lenger.

jeg og samboer har hvert vårt soverom.

beste avgjørelsen vi har tatt 👍🏻
 

kan på det sterkeste anbefale eget soverom om dere bor slik at det er mulig.

Det er vel ganske åpenbart at trådstarter og samboer ikke har mer enn ett soverom, siden hun ble henvist til sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (5 minutter siden):

Det er vel ganske åpenbart at trådstarter og samboer ikke har mer enn ett soverom, siden hun ble henvist til sofaen.

Den er kjip.

men da hadde jeg heller valgt sofaen om jeg var henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 5.29):

Er dette et vanlig problem hos andre? Har han god grunn til å være langsur?

Langsur er ustilig og ufruktbart uavhengig av årsak.

Ut over det tenker jeg at det har null betydning for deg om alle, en eller ti andre på dol møtes med sånne krav fra samboeren, det som er av betydning er hva du syns er ok, og det det høres ut som dette fungerer dårlig for deg.  

Må nesten ellers spørre om du bråker ualminnelig mye når du legger deg? Eller sover han uvanlig lett? Har dere snakket sammen om hvordan dette evt kunne vært løst?

Helt tilslutt må du ha meg unnskyldt, men jeg greier ikke la være å kommentere at det heter "la meg/seg", ikke " meg/seg" :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sicario skrev (3 timer siden):

Den er kjip.

men da hadde jeg heller valgt sofaen om jeg var henne.

Og jeg klarer ikke å sette meg inn i denne situasjonen. Eller rettere sagt: Jeg klarer ikke å se denne episoden som løsrevet. Og framfor alt ville jeg aldri ha endt opp med en mann som dominerer, hysjer, kjefter, kritiserer og ydmyker. Og attpåtil er langsur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker fullstendig urimelig å bli sur for noe sånt. I utgangspunktet høres det ut som et elendig forhold. 

Det kan jo skje at noen har veldig kort lunte hvis det ligger noe annet bak. Spørsmålet er om det er typisk oppførsel fra vedkommende eller om det er et engangstilfelle. Problemet med Internett er at man får servert én episode og så skal man bedømme en person etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sicario skrev (15 timer siden):

Det er faktisk helt nydelig å ha eget soverom.

Beste avgjørelsen jeg og samboer har tatt, var å ta hvert vårt soverom 👍🏻👌🏼.

søvnkvalitet og livskvalitet løftet 10 hakk.

Vi hadde tidligere 2 soverom og jeg savner det. Man sover jo mye bedre alene av og til. Jeg forstyrres også av at han står opp veldig tidlig. Så det er egentlig ikke bare han som forstyrres av at jeg går å legger meg litt senere enn han. 

Anonymkode: 5130d...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...