Gå til innhold

Å få barn i alderen 45/46/47 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du om det? Ville du gått gjennom prosessen så sent i livet? 

Det er jo de som gjør. Enten på naturlig måte / kunstig befruktning osv. 

Jeg mener at dersom ønske er høyt så er det ikke for sent. Men det er jo litt sent i livet. 

Anonymkode: 369bd...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skal innrømme at jeg syns det er veldig egostisk. Min far var 46 og og 49 da han fikk meg og min yngre søster. Han klarte aldri å bli en så fungerende far som de som var rundt 15-20 år yngre. I tillegg føler jeg at jeg ble snytt for veldig mange år med han. Han døde i 2019 da han var 73.

 

Anonymkode: 3e9e9...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var 41 og 46 da de fikk meg, og har vært aktive og gode foreldre hele tiden. Pappa døde for noen år siden, men mamma er fremdeles varm, tilstedeværende, sprek og god mamma og mormor. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du om det? Ville du gått gjennom prosessen så sent i livet? 

Det er jo de som gjør. Enten på naturlig måte / kunstig befruktning osv. 

Jeg mener at dersom ønske er høyt så er det ikke for sent. Men det er jo litt sent i livet. 

Anonymkode: 369bd...e06

det er ikke alderen som bestemmer noe som helst. Noen er gått ut på dato når de bikker 30. :) 

Anonymkode: aea1e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg ikke hadde barn fra før og kanskje først i den alderen hadde funnet en partner hadde jeg vurdert det. Men tror ikke kvinner forstår hvor plutselig overgangsalder og aldring kommer rundt 50 år. Og hvordan man da gjerne forandrer seg. Har en venninne som fikk barn da hun var 49 og det gikk helt fint. En annen fikk tvillinger i samme alder og fikk en alvorlig psykisk reaksjon. En annen venninne i 40 årene fikk en med Down syndrom. Dessuten tror jeg det er viktig å ha søsken hvis foreldrene blir gamle når man fortsatt er ung. Personlig har jeg barnebarn og mine foreldre er enda i 70 årene. For meg har det vært supert å ha unge foreldre. 

Anonymkode: 4917c...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville du gått gjennom prosessen så sent i livet? 

Det kommer an på hvilken prosess du mener. Jeg fikk barn nr. 2 like før jeg ble 40. Hvis han hadde vært den første, ville jeg nok forsøkt å få én til med naturmetoden. Men jeg ville ikke satt i gang med prøverør midt i 40-årene. For det første er det svært små sjanser for å lykkes, og for det andre har jeg litt dårlige følelser for å gjøre det når grunnen er at naturen egentlig (nesten) har stoppet muligheten. Andre må gjerne tenke annerledes, men det er mitt syn på saken.

Hvis du tenker på prosessen med svangerskap og fødsel, så hadde jeg absolutt kunnet takle den i 40-årene. Jeg har hatt ganske enkle svangerskap uten nevneverdige plager og vært i strålende form. Det er når permisjonstiden er over og man skal håndtere en ettåring i tillegg til jobb og alt mulig annet, at jeg synes det blir litt pes 😉 Nå skal det sies at jeg ikke har hatt f.eks,. kolikkbabyer eller noen som "aldri" sov, det medvirker nok til at jeg synes ettåringer er de mest slitsomme. Det blir bedre når det blir mulig å kommunisere med dem i 2-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

girlinyellow

Jeg synes at man skal respektere de som ønsker å få barn litt senere i livet like mye som alle andre. Det er så mange ulike grunner til at noen får barn i førtiårene at her skal man ikke bare slenge ut fordommer uten å tenke seg om. Hvis legen mener at helsen er god nok, og man ønsker å få barn, synes jeg at det er helt fint - ikke at jeg har noe med det å gjøre.

En kvinne i min omgangskrets ble gravid som 47-åring. Hun hadde en kronisk fysisk sykdom, men legen vurderte svangerskapet som trygt. I dette tilfellet ble kvinnen faktisk i bedre form under graviditeten fordi hormonene lettet symptomene hennes. - Og hun hadde MANGE bekymringer rundt dette svangerskapet. Fødselen gikk også fint, og de (hun og mannen) fikk et fantastisk barn som har vært til stor glede for så mange personer. Foreldrene har virkelig stilt opp for barnet, barnet har det bra, er frisk, og er elsket av sine foreldre. Det må være bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes det er alt for sent. Du er nesten pensjonist når barnet skal konfirmeres.

Anonymkode: 7e783...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tenker du om det? Ville du gått gjennom prosessen så sent i livet? 

Det er jo de som gjør. Enten på naturlig måte / kunstig befruktning osv. 

Jeg mener at dersom ønske er høyt så er det ikke for sent. Men det er jo litt sent i livet. 

Anonymkode: 369bd...e06

Legger meg ikke borti hva andre gjør, men hadde aldri orket å begynne igjen selv i den alderen nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få som spør om menn er for gamle til å få barn når de er midt i førtiårene, da setter jo mange av dem i gang med runde nr. to, ofte med yngre kone.

 

Om jeg ikke hadde barn fra før og endelig hadde muligheten og følte meg sprek og fertil, kunne jeg kanskje forsøkt prøverør når jeg nærmet meg midt i førtiårene. Var tross alt ikke så veldig mye yngre da jeg fikk sistemann, og det gikk strålende. Men har ikke vært der, så vanskelig å si; hadde definitivt ikke prøvd på en attpåklatt på den måten.

 

Tenker at det er veldig typisk at de som fikk barn tidlig selv bare ser ulempene med å få barn sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Selv ville jeg ikke fått barn i førtiårene når jeg har voksne barn, men vet om noen som begynte på nytt sent i førtiårene. De ble både besteforeldre og foreldre på samme tid, det må være opp til hver enkelt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal man absolutt lage egne barn når det finnes hundretusener av barn ute i den store verden som ikke har noen mamma og pappa? 

Synes det burde vært mer fokus på adopsjon i denne og lignende debatter. Synes helt ærlig ikke synd på folk som klager over at de ikke kan få egne barn og som maser seg til ivf på statens bekostning. Å få barn er ingen menneskerett! Og kan du ikke få egne barn, så adopter i stedet da. Men nei... Da er det kanskje ikke så viktig likevel? Da er visst ikke barneønsket like stort lenger? Eller? 

Det burde bli enklere å få adoptere barn, og det burde vært obligatorisk å heller adoptere enn å sette i gang med ivf. Er virkelig genene DINE så viktige å få spredd videre? Er berre spyr..  

Anonymkode: 33d51...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor skal man absolutt lage egne barn når det finnes hundretusener av barn ute i den store verden som ikke har noen mamma og pappa? 

Synes det burde vært mer fokus på adopsjon i denne og lignende debatter. Synes helt ærlig ikke synd på folk som klager over at de ikke kan få egne barn og som maser seg til ivf på statens bekostning. Å få barn er ingen menneskerett! Og kan du ikke få egne barn, så adopter i stedet da. Men nei... Da er det kanskje ikke så viktig likevel? Da er visst ikke barneønsket like stort lenger? Eller? 

Det burde bli enklere å få adoptere barn, og det burde vært obligatorisk å heller adoptere enn å sette i gang med ivf. Er virkelig genene DINE så viktige å få spredd videre? Er berre spyr..  

Anonymkode: 33d51...d83

Det er veldig vanskelig å få adoptere barn. Det er en lang prosess, og den minste ting omtrent med en av foreldrene kan føre til avslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å få adoptere barn. Det er en lang prosess, og den minste ting omtrent med en av foreldrene kan føre til avslag. 

Ja, vet det er vanskelig. Altfor vanskelig. Så vanskelig det det er en skam!

Anonymkode: 33d51...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man absolutt lage egne barn når det finnes hundretusener av barn ute i den store verden som ikke har noen mamma og pappa? 

Synes det burde vært mer fokus på adopsjon i denne og lignende debatter. Synes helt ærlig ikke synd på folk som klager over at de ikke kan få egne barn og som maser seg til ivf på statens bekostning. Å få barn er ingen menneskerett! Og kan du ikke få egne barn, så adopter i stedet da. Men nei... Da er det kanskje ikke så viktig likevel? Da er visst ikke barneønsket like stort lenger? Eller? 

Det burde bli enklere å få adoptere barn, og det burde vært obligatorisk å heller adoptere enn å sette i gang med ivf. Er virkelig genene DINE så viktige å få spredd videre? Er berre spyr..  

Anonymkode: 33d51...d83

Det skal mye til for å få adoptere når man er midt i førtiårene. Og prosessen tar flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og kan du ikke få egne barn, så adopter i stedet da. Men nei... Da er det kanskje ikke så viktig likevel? Da er visst ikke barneønsket like stort lenger? Eller?

Hvis man ikke er så "heldig" å oppdage tidlig at man ikke kan få barn, er det ofte for sent å starte adopsjonsprosessen. Den tar et uforutsigbart, men høyt, antall år.

Det er ikke sånn at det er en masse barn i utlandet som venter på å bli adoptert bort. Landenes myndigheter ønsker i større grad enn før å ta seg av "sine" barn selv. Det stemmer jo at mange barn lider nød, men de kan ikke bare eksporteres av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, vet det er vanskelig. Altfor vanskelig. Så vanskelig det det er en skam!

Anonymkode: 33d51...d83

Tross alt er det bra at man ikke kan adoptere barn på impuls. Men det tar utvilsomt for lang tid. De fleste har vurdert adopsjon i lang tid før de setter i gang prosessen, så tar det flere år etter det.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal man absolutt lage egne barn når det finnes hundretusener av barn ute i den store verden som ikke har noen mamma og pappa? 

Jeg forstår veldig godt at de aller fleste prøver å få sitt eget biologiske barn før andre alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal man absolutt lage egne barn når det finnes hundretusener av barn ute i den store verden som ikke har noen mamma og pappa? 

Synes det burde vært mer fokus på adopsjon i denne og lignende debatter. Synes helt ærlig ikke synd på folk som klager over at de ikke kan få egne barn og som maser seg til ivf på statens bekostning. Å få barn er ingen menneskerett! Og kan du ikke få egne barn, så adopter i stedet da. Men nei... Da er det kanskje ikke så viktig likevel? Da er visst ikke barneønsket like stort lenger? Eller? 

Det burde bli enklere å få adoptere barn, og det burde vært obligatorisk å heller adoptere enn å sette i gang med ivf. Er virkelig genene DINE så viktige å få spredd videre? Er berre spyr..  

Anonymkode: 33d51...d83

Å adoptere er faktisk utrolig vanskelig å få til. Det er rart fordi det fins jo mange barn som trenger et hjem. 

Anonymkode: 369bd...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (12 timer siden):

Tross alt er det bra at man ikke kan adoptere barn på impuls. Men det tar utvilsomt for lang tid. De fleste har vurdert adopsjon i lang tid før de setter i gang prosessen, så tar det flere år etter det.

Det er på en måte bra at det stilles strenge krav og. Men spørsmålet er om de kunne reddet flere barns liv med å ikke stille så strenge krav til alt. Jeg vet ikke. Men man ser jo foreks gatebarn som lever på gaten i hele sitt liv.... 

Anonymkode: 369bd...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...