Gå til innhold

Kjønnsdiskriminering og Foreldrepermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da vi fikk barn var ikke kona mi medlem i folketrygden. Dermed hadde ikke vi rett på foreldrepermisjon. Det resulterte i at kona mi ikke kunne studere eller jobbe, og vi måtte leve på en inntekt i ett år frem til barnehage alder. Til slutt møtte jeg veggen, og har ikke kommet meg igjen. Livet mitt er ødelagt. Er dette rettferdig? At far er irrelevant? Jeg har jo jobba og betalt skatt i mange år.

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da vi fikk barn var ikke kona mi medlem i folketrygden. Dermed hadde ikke vi rett på foreldrepermisjon. Det resulterte i at kona mi ikke kunne studere eller jobbe, og vi måtte leve på en inntekt i ett år frem til barnehage alder. Til slutt møtte jeg veggen, og har ikke kommet meg igjen. Livet mitt er ødelagt. Er dette rettferdig? At far er irrelevant? Jeg har jo jobba og betalt skatt i mange år.

Anonymkode: eb391...cd0

Foreldrepenger skal erstatte bortfall av arbeidsinntekt under permisjon. Har man ikke bortfall blir det ikke betaling. Kjenner flere som har havnet i den «fella» der.

 

Skjønner det har vært tøft, men må nesten tro det har vært noen flere faktorer til stede for at livet skal bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Foreldrepenger skal erstatte bortfall av arbeidsinntekt under permisjon. Har man ikke bortfall blir det ikke betaling. Kjenner flere som har havnet i den «fella» der.

 

Skjønner det har vært tøft, men må nesten tro det har vært noen flere faktorer til stede for at livet skal bli ødelagt.

Ifølge nav: «Foreldrepenger skal sikre inntekt når man får barn». Man trenger jo inntekt uansett om man er mann eller kvinne. Eller hvem som har født barnet. At en familie på tre skal leve på en inntekt er tøft ja. Hvilke andre faktorer trengs egentlig for å slite noen ut? Du kaller det en felle, men det er jo lovfestet diskriminering. Hva er problemet med likestilling for menn og kvinner også her?

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ifølge nav: «Foreldrepenger skal sikre inntekt når man får barn». Man trenger jo inntekt uansett om man er mann eller kvinne. Eller hvem som har født barnet. At en familie på tre skal leve på en inntekt er tøft ja. Hvilke andre faktorer trengs egentlig for å slite noen ut? Du kaller det en felle, men det er jo lovfestet diskriminering. Hva er problemet med likestilling for menn og kvinner også her?

Anonymkode: eb391...cd0

Som sagt skal pengene fra NAV erstatte bortfall av inntekt, dvs. den inntekten man hadde hatt dersom man ikke skulle ha permisjon for å være hjemme med barnet. Har man ikke jobb når man går ut i permisjon ville man jo heller ikke hatt noen inntekt dersom man ikke gikk ut i permisjon. Jeg ser ikke helt det diskriminerende ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (3 minutter siden):

Som sagt skal pengene fra NAV erstatte bortfall av inntekt, dvs. den inntekten man hadde hatt dersom man ikke skulle ha permisjon for å være hjemme med barnet. Har man ikke jobb når man går ut i permisjon ville man jo heller ikke hatt noen inntekt dersom man ikke gikk ut i permisjon. Jeg ser ikke helt det diskriminerende ved det.

Det diskriminerende med det er at dersom far ikke var medlem av folketrygden, hadde mor fått foreldrepenger inkludert farskvoten. Dermed kan mor være hjemme med full betaling, mens far kan studere eller ha en jobb. Med andre ord muligheten til to inntekter.

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med andre ord går min familie glipp av en årslønn siden jeg er mann. Hvis det ikke var diskriminering, ville mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode gått til meg. Så kunne jeg gått hjemme og passa barnet vårt med full betaling. Mens kona mi kunne jobbet. Eller studert. Er det rettferdig?

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (3 timer siden):

Foreldrepenger skal erstatte bortfall av arbeidsinntekt under permisjon. Har man ikke bortfall blir det ikke betaling. Kjenner flere som har havnet i den «fella» der.

 

Skjønner det har vært tøft, men må nesten tro det har vært noen flere faktorer til stede for at livet skal bli ødelagt.

Det holder ikke helt, for det går ikke begge veier. En kvinne har selvstendig rett til permisjon selv om han ikke jobber. Da får hun hans kvote også.

Amming er et argument, men det er ikke et godt nok argument for en så stor forskjellsbehandling. Når begge jobber blir man jo oppfordret til å dele permisjonen. Når hun ikke jobber er det plutselig helt umulig.

For meg ser det ut som ren kjønnsdiskriminering.

(Ellers enig i at det er litt drøyt å la hele livet gå i vasken på grunn av noen få måneder)

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (58 minutter siden):

Det holder ikke helt, for det går ikke begge veier. En kvinne har selvstendig rett til permisjon selv om han ikke jobber. Da får hun hans kvote også.

Amming er et argument, men det er ikke et godt nok argument for en så stor forskjellsbehandling. Når begge jobber blir man jo oppfordret til å dele permisjonen. Når hun ikke jobber er det plutselig helt umulig.

For meg ser det ut som ren kjønnsdiskriminering.

(Ellers enig i at det er litt drøyt å la hele livet gå i vasken på grunn av noen få måneder)

Jeg lot ikke livet mitt gå i vasken, og det gjalt ikke bare noen få måneder. Dette året kom i tillegg til skolegang mor trengte får å få jobb. En tid da vi fikk barn kombinert med mye jobbing, lite søvn og dårlig økonomi. Og så traff jeg veggen. Poenget er at reglene diskriminerer. Og hvis vi hadde hatt to inntekter hadde ting vert lettere, og min situasjon kanskje vert anderledes.

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg lot ikke livet mitt gå i vasken, og det gjalt ikke bare noen få måneder. Dette året kom i tillegg til skolegang mor trengte får å få jobb. En tid da vi fikk barn kombinert med mye jobbing, lite søvn og dårlig økonomi. Og så traff jeg veggen. Poenget er at reglene diskriminerer. Og hvis vi hadde hatt to inntekter hadde ting vert lettere, og min situasjon kanskje vert anderledes.

Anonymkode: eb391...cd0

fikk hun ikke lån/stipend?

Anonymkode: c268a...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

fikk hun ikke lån/stipend?

Anonymkode: c268a...506

Jo, når hun gikk på skole fikk hun lån. Men ikke når hun måtte være hjemme. 

Anonymkode: eb391...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...