GÃ¥ til innhold

"On the spectrum" 🤢


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"en venninne av deg" ja.. Er det ikke litt vel vanskelig å være venn med noen som er tvangsinnlagt på lukket i 10år?man får jo ikke akkurat utgang. 

Anonymkode: 8dfd6...d2f

Det går fint an å være venninner via internett. Vi snakker fremdeles sammen selv om det i perioder går endre tid nå siden jeg også sliter med psykisk sykdom som kan slå meg helt ut i perioder.

Anonymkode: 20ed0...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja mulig det, men der stod det to år, ikke ti. Det er et par-tre år siden jeg leste om det der da, men. Det har vært mye diskusjon rundt bruken av tvang på henne. Så leste jeg senere at hun har flyttet til omsorgsbolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (PÃ¥ 6.5.2021 den 17.57):

Ja mulig det, men der stod det to år, ikke ti. Det er et par-tre år siden jeg leste om det der da, men. Det har vært mye diskusjon rundt bruken av tvang på henne. Så leste jeg senere at hun har flyttet til omsorgsbolig. 

Jeg så et innlegg for noen måneder siden her på DOL der det var noen som refererte til bloggen hennes, Aspergerinformator.com, og jeg tenkte at når hun klarte å komme seg ut av Gaustads beltelegginger, er det håp for nokså mange. Men jeg husker debatten rundt tvangsbruken, der folk mente at det var en menneskerett å få velge selv, men på den andre siden har helsevesenet plikt til å avverge selvmord.

Jeg synes at denne jenta er utrolig sterk og modig og det ser ut som om hun har vokst mye som menneske. "Motgang gjør sterk" er det noe som heter, og selv om det er tungt der og da, er det noe sant i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Jeg så et innlegg for noen måneder siden her på DOL der det var noen som refererte til bloggen hennes, Aspergerinformator.com, og jeg tenkte at når hun klarte å komme seg ut av Gaustads beltelegginger, er det håp for nokså mange. Men jeg husker debatten rundt tvangsbruken, der folk mente at det var en menneskerett å få velge selv, men på den andre siden har helsevesenet plikt til å avverge selvmord.

Jeg synes at denne jenta er utrolig sterk og modig og det ser ut som om hun har vokst mye som menneske. "Motgang gjør sterk" er det noe som heter, og selv om det er tungt der og da, er det noe sant i det...

Ja, det har jo vært veldig mye omdiskutert denne saken. Husker jeg fulgte den, og også leste litt på bloggen hennes. Jeg synes også hun virker veldig sterk, og er glad hun har kommet seg ut av tvangen og inn i livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (PÃ¥ 3.5.2021 den 15.38):

Det er vel egentlig ikke en psykisk sykdom? Mer en medfødt diagnose? Jeg ser på psykisk sykdom,  som noe som man har en liten stund av livet, og så kan man bli frisk igjen. Men en medfødt diagnose,  har man hele livet ?

Jeg tenker en her har et skille. De medfødte lidelsene har en vel gjerne hele livet, f.eks. psykose, bipolar/affektive lidelser generelt, ADHD og autismespekterforstyrrelser (det står nå en gang oppført i ICD) men de lidelsene som oppstår pga. ytre faktorer (selv om genetisk disposisjon kan være mer eller mindre til stede) kan en mer bli frisk av gjennom terapi og/eller medisinering, f.eks. spiseforstyrrelser, angst, depresjon forårsaket av hendelser, rusutløst psykose, traumelidelser, OCD osv. Men hvor kommer personlighetsforstyrrelser inn? En er født med en personlighet, samtidig er den under stadig påvirkning og endring... Og jeg har jo hørt om flere (bl.a. på enkelte podcaster og TV-programmer) som f.eks. forteller om at de har blitt friske fra emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg hører vel sjelden det samme om psykose og bipolar lidelse m.fl., men at man der har lært seg å leve godt med diagnosen. Og i en del tilfeller blir jo det utfallet for de diagnosene som er påført en også - vi formes jo av livet og alt vi opplever uansett diagnose eller ikke.

Og husk at oppi det psykisk syke så er det svært mye friskt :) Det psykisk syke kan bare ta mye plass i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autisme er vel klassifisert som en psykisk lidelse, men det er jo ikke en sykdom. 

Personlighetsforstyrrelser, som jo er en skjevutvikling i personlighetsstrukturen er noe man utvikler over tid, som oftest på grunn av en kombinasjon av belastninger i livet, men også en medfødt sårbarhet for å utvikle psykiske lidelser generelt. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er jo noe man kan bli tilnærmet frisk fra i den grad at man blir et mer fungerende menneske, men jeg tror at det indre følelseslivet alltid vil være mer sterkt og usikkert enn de som ikke har utviklet seg slik. Men at man likevel kan bli så bra at man ikke oppfyller kriteriene lenger. 

I hvert fall er det slik for min del at målet er ikke at jeg skal bli helt frisk for det er egentlig ikke realistisk med den sammensetningen av psykiske lidelser som jeg har, men det er absolutt mulig å bli mye bedre og å lære å leve greit med det som blir værende. Men det er kanskje fordi jeg har flere andre diagnoser også. Ikke bare pga personlighetsforstyrrelsene. Har jo forøvrig allerede blitt veldig mye bedre, etter 4,5 år i psykiatrien, men det er nok en del år igjen før jeg eventuelt ikke vil være så belastet at det går sånn ut over livet mitt. Og de andre lidelsene som Asperger, bipolaritet med disse depresjonene vil jo fortsatt være der. 

Må forresten legge til at noen utvikler PF uten å ha gjennomgått slike belastninger som vanligvis er med på å utløse en slik skjevutvikling, men de fleste får "hjelp" av belastninger gjennom oppvekst og tidlig voksenliv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har dere jo fått med Elon Musk på lasset. Det viser vel att Asperger er levelig? Eller er han ikke sånn ekte hardcore?

Anonymkode: 1c942...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har dere jo fått med Elon Musk på lasset. Det viser vel att Asperger er levelig? Eller er han ikke sånn ekte hardcore?

Anonymkode: 1c942...7a8

Han har jo da selvsagt ikke ekte asperger. Det er jo tydeligvis kun ekte hardcore asperger som er legit ifølge visse mennesker her inne.

Anonymkode: 20ed0...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har dere jo fått med Elon Musk på lasset. Det viser vel att Asperger er levelig? Eller er han ikke sånn ekte hardcore?

Anonymkode: 1c942...7a8

Men har han offisiell diagnose?

Anonymkode: 51c8c...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har både kone (hatt flere faktisk) og barn (6), har venner og er rik på både penger og suksess, så tenker han ikke er så hardt rammet. Neppe hardcore asperger.

Anonymkode: e0a21...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjendiser og rikfolk har vel mer tilgang til psykiatrisk hjelp, og terapeuten vil vel ofte gi de en diagnosen. 

Bipolar er veldig vanlig å bli diagnostisert med blant de i underholdningsbransjen har jeg notert meg.

Anonymkode: 1c942...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Eva Sofie skrev (PÃ¥ 8.5.2021 den 7.47):

Jeg tenker en her har et skille. De medfødte lidelsene har en vel gjerne hele livet, f.eks. psykose, bipolar/affektive lidelser generelt, ADHD og autismespekterforstyrrelser (det står nå en gang oppført i ICD) men de lidelsene som oppstår pga. ytre faktorer (selv om genetisk disposisjon kan være mer eller mindre til stede) kan en mer bli frisk av gjennom terapi og/eller medisinering, f.eks. spiseforstyrrelser, angst, depresjon forårsaket av hendelser, rusutløst psykose, traumelidelser, OCD osv. Men hvor kommer personlighetsforstyrrelser inn? En er født med en personlighet, samtidig er den under stadig påvirkning og endring... Og jeg har jo hørt om flere (bl.a. på enkelte podcaster og TV-programmer) som f.eks. forteller om at de har blitt friske fra emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg hører vel sjelden det samme om psykose og bipolar lidelse m.fl., men at man der har lært seg å leve godt med diagnosen. Og i en del tilfeller blir jo det utfallet for de diagnosene som er påført en også - vi formes jo av livet og alt vi opplever uansett diagnose eller ikke.

Og husk at oppi det psykisk syke så er det svært mye friskt :) Det psykisk syke kan bare ta mye plass i blant...

Jeg fikk diagnosen paranoid psykose da jeg var over 40 år, det er ikke en lidelse man har hele livet. Jeg skal nå slutte med medisinen,  og regner meg som frisk igjen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 2 skrev (5 timer siden):

Jeg fikk diagnosen paranoid psykose da jeg var over 40 år, det er ikke en lidelse man har hele livet. Jeg skal nå slutte med medisinen,  og regner meg som frisk igjen nå. 

OK, da kan det være jeg tar feil - og da er jo det veldig bra. Jeg har en venninne som fikk en schizofrenidiagnose i midten av 20-årene (tror jeg), men nå etter 15 år gjøres den om. Hun er usikker på om hun har vært feildiagnostisert hele livet eller om hun har utviklet seg og blitt frisk av diagnosen. Det viktigste er uansett for alle at man får et bedre liv. Hjernen er jo uansett ikke ferdig utformet hos kvinner før en er 26 år og hos menn før de nærmer seg 30 år. Jeg vet ikke, men tenker kanskje at dette er årsaken til at mange med psykiske lidelser strever mer i 20-årene enn det ser ut til fra kanskje særlig 30-35 år og oppover. Det ser slik ut for meg på gruppenivå og det vil alltid være individuelle forskjeller.

Men så godt for deg at du har fått et bedre liv nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 10.5.2021 den 15.54):

Nå har dere jo fått med Elon Musk på lasset. Det viser vel att Asperger er levelig? Eller er han ikke sånn ekte hardcore?

Anonymkode: 1c942...7a8

Alle er jo ikke like smarte som han, Asperger eller ei. For min er jeg lei for at jeg ikke har fått noen av de positive sidene med Asperger, kun de negative.  

Anonymkode: 2ed22...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...