Gå til innhold

Ok å si nei takk til medisiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått diagnosen schizofreni, men ønsker ikke å ta medisiner mot det. Ønsker ikke å bli zombie og bare gå rundt i en døs. Det bør vel respekteres og forståes av psykiateren? Jeg mener, ingen kan vel tvinge meg så sant de psykotiske symptomene ikke tar helt overhånd på en farlig måte som kan skade andre eller meg selv? 

Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 7e878...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd medisiner? Det skader jo ikke å prøve. Det er en alvorlig sykdom du har og kanskje kan medisinene bidra til at du får en bedre livskvalitet. Om du føler at du blir en zombie kan du jo bare slutte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har fått diagnosen schizofreni, men ønsker ikke å ta medisiner mot det. Ønsker ikke å bli zombie og bare gå rundt i en døs. Det bør vel respekteres og forståes av psykiateren? Jeg mener, ingen kan vel tvinge meg så sant de psykotiske symptomene ikke tar helt overhånd på en farlig måte som kan skade andre eller meg selv? 

Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 7e878...995

Det er opp til deg, jeg tar ikke medisiner og de mener det er psykose. De støtter meg i mitt valg uansett om det er å ta medisiner eller ikke ta medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (1 time siden):

Det er opp til deg, jeg tar ikke medisiner og de mener det er psykose. De støtter meg i mitt valg uansett om det er å ta medisiner eller ikke ta medisiner. 

Hvordan klarer du deg uten medisiner? Har du noen symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (2 minutter siden):

Hvordan klarer du deg uten medisiner? Har du noen symptomer? 

Jeg er veldig dårlig hver dag og blir sliten av alt, har vel det som kalles symptomer ja. Men nå prøver jeg å gå ned i vekt, ap får meg til å gå opp i vekt for jeg blir så likegyldig at jeg gir faen i alt. Nå går jeg en liten tur hver dag og prøver å trene, kanskje jeg blir sterkere etter hvert. Men den siste uken har alt forverret seg, lurer på om det skyldes treningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (17 minutter siden):

Jeg er veldig dårlig hver dag og blir sliten av alt, har vel det som kalles symptomer ja. Men nå prøver jeg å gå ned i vekt, ap får meg til å gå opp i vekt for jeg blir så likegyldig at jeg gir faen i alt. Nå går jeg en liten tur hver dag og prøver å trene, kanskje jeg blir sterkere etter hvert. Men den siste uken har alt forverret seg, lurer på om det skyldes treningen. 

Har du avtale om å si i fra hvis du blir dårlig igjen? Jeg skal slutte med medisiner og bli fulgt opp videre av fastlegen. Men hvis jeg får symptomer igjen,  kan jeg bare si i fra. Orker ikke stemmer,  så hvis det kommer igjen,  så sier jeg i fra. Da begynner jeg heller på medisiner igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det slik at pasienter fikk bestemme det meste selv. Men hvis de stadig valgte veier jeg ikke anbefalte og i tillegg ikke ble bedre, avsluttet jeg samarbeidet. Pasienter bør gå hos behandlere de har tillit til kan sitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
kupton skrev (9 minutter siden):

Jeg gjorde det slik at pasienter fikk bestemme det meste selv. Men hvis de stadig valgte veier jeg ikke anbefalte og i tillegg ikke ble bedre, avsluttet jeg samarbeidet. Pasienter bør gå hos behandlere de har tillit til kan sitt fag.

Er du en privat behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (1 minutt siden):

Er du en privat behandler?

Nei, jeg var offentlig behandler. Nå pensjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg er veldig dårlig hver dag og blir sliten av alt, har vel det som kalles symptomer ja. Men nå prøver jeg å gå ned i vekt, ap får meg til å gå opp i vekt for jeg blir så likegyldig at jeg gir faen i alt. Nå går jeg en liten tur hver dag og prøver å trene, kanskje jeg blir sterkere etter hvert. Men den siste uken har alt forverret seg, lurer på om det skyldes treningen. 

Du har ikke tenkt på at det kanskje kan skyldes at du ikke har tatt medisiner på ganske lenge nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (47 minutter siden):

Har du avtale om å si i fra hvis du blir dårlig igjen? Jeg skal slutte med medisiner og bli fulgt opp videre av fastlegen. Men hvis jeg får symptomer igjen,  kan jeg bare si i fra. Orker ikke stemmer,  så hvis det kommer igjen,  så sier jeg i fra. Da begynner jeg heller på medisiner igjen. 

Ok. Ja de vet at jeg er dårlig så jeg sier i fra ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever greit uten medisiner.  Men en hver må veie opp fordeler og ulemper og finne ut hva som er best for seg. Vis du ikke har forsøkt medisiner kan du ikke ta et valg basert på erfaring så da hadde jeg gjort et forsøk vis jeg var deg. 

Jeg lever et liv der jeg kan tilpasse hverdagen til det jeg klarer og så har jeg oppfølging av psykolog en gang I uka.  Og avlastning i form av innleggelse vis ytre faktorer gjør at stresset over tid har ført til forverring.  Det fungerer ikke fantastisk, men det hadde det ikke gjort med medisiner heller. Skulle det bli verre  over tid hadde jeg prøvd medisiner igjen. 

Anonymkode: eaf27...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Du har ikke tenkt på at det kanskje kan skyldes at du ikke har tatt medisiner på ganske lenge nå? 

Jo har tenkt på det, men forstår ikke hvordan medisiner kan hjelpe på dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lever greit uten medisiner.  Men en hver må veie opp fordeler og ulemper og finne ut hva som er best for seg. Vis du ikke har forsøkt medisiner kan du ikke ta et valg basert på erfaring så da hadde jeg gjort et forsøk vis jeg var deg. 

Jeg lever et liv der jeg kan tilpasse hverdagen til det jeg klarer og så har jeg oppfølging av psykolog en gang I uka.  Og avlastning i form av innleggelse vis ytre faktorer gjør at stresset over tid har ført til forverring.  Det fungerer ikke fantastisk, men det hadde det ikke gjort med medisiner heller. Skulle det bli verre  over tid hadde jeg prøvd medisiner igjen. 

Anonymkode: eaf27...fff

Hvilken diagnose har du? Er du i jobb også?

Jeg er i jobb, og skal prøve meg uten medisiner. Syns det er spennende å høre hvordan andre klarer seg uten medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Schizofreni,  nei jobber ikke, det er ikke lov å jobbe i mitt yrke med alvorlig psykisk sykdom, så ble ufør med en gang jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: eaf27...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Schizofreni,  nei jobber ikke, det er ikke lov å jobbe i mitt yrke med alvorlig psykisk sykdom, så ble ufør med en gang jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: eaf27...fff

Hvilket yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Schizofreni,  nei jobber ikke, det er ikke lov å jobbe i mitt yrke med alvorlig psykisk sykdom, så ble ufør med en gang jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: eaf27...fff

Hvilket yrke hadde du? Jeg har paranoid psykose og jobber i helsevesenet. Ingen har sagt at det ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (1 time siden):

Jeg gjorde det slik at pasienter fikk bestemme det meste selv. Men hvis de stadig valgte veier jeg ikke anbefalte og i tillegg ikke ble bedre, avsluttet jeg samarbeidet. Pasienter bør gå hos behandlere de har tillit til kan sitt fag.

Dr,Now gir aldri opp pasienter, har stor respekt for han og gir pasientene opp selv kan de alltids komme tilbake om de går ned kiloen som trengs. Døren er alltid åpen, for en lege. Tror ikke fact avslutter samarbeidet heller, så respekt til dem. Å gi opp folk er ikke fint gjort syns jeg. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hvis du virkelig har schizofreni, så trenger du medisiner. Jeg har gått fast på det i 20 år. Det er noe dritt, men det er bedre enn å tro att folk kan høre tankene mine, og slikt. Hvis du hadde diabetes, ville du da latt være å ta insulin?

Unntaket er vel hvis du bare har trekk av schizofreni, men har du vært psykotisk så trenger du medisin. Har TS vært psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Å gi opp folk er ikke fint gjort syns jeg. 

Dette er ikke å gi opp folk. Men hvis pasientene ikke fester lit til mine faglige råd, synes jeg de skal bytte til en behandler de har tiltro til.

Selv ville jeg aldri gått hos en lege som jeg ikke stolte på ga meg gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...