Gå til innhold

Å snakke nesten kun med enkeltord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kupton hvis du har en pasient som svarer nesten kun med enkeltord, hva tyder det på? 

Hva kan det tyde på? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kupton hvis du har en pasient som svarer nesten kun med enkeltord, hva tyder det på? 

Hva kan det tyde på? 

Anonymkode: 10dbf...0df

At behandleren kan være dårlig i samtaleteknikker.

Anonymkode: d49a7...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kupton hvis du har en pasient som svarer nesten kun med enkeltord, hva tyder det på? 

Hva kan det tyde på? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Det peker ikke mot noen spesiell diagnose. Det kan ha mange årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

Det peker ikke mot noen spesiell diagnose. Det kan ha mange årsaker. 

Schizofreni? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kupton hvis du har en pasient som svarer nesten kun med enkeltord, hva tyder det på? 

Hva kan det tyde på? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Autisme?

Anonymkode: b0c88...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Schizofreni? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Som han sa så kan det ha mange årsaker. Jeg tipper depresjon, sterk angst, autisme 

Anonymkode: a972e...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Alle de diagnoser der har nevnt her og i tillegg PTSD og mutisme.

Ptsd? Hvorfor skulle de snakke med bare enkeltord? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ptsd? Hvorfor skulle de snakke med bare enkeltord? 

Anonymkode: 10dbf...0df

Fordi det er så vondt det de skal snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (50 minutter siden):

Fordi det er så vondt det de skal snakke om.

Har det noe å si vor tidlig traumet skjedde og hvor mye man har snakket med andre om hendelsen(e)? De færreste sier jo noe til andre...

Selv har jeg store vansker med å sette ord på det vanskelige, selv overfladiske ting som å si hvor gammel jeg var om jeg blir spurt direkte eller får alternativer (psykologen har jo hørt det før og vet det, men antar han vil trene meg på å si det selv...), og senest i forrige time strevde jeg sånn med å få satt ord på noe at jeg til sist måtte si "jeg gir opp for denne gang", og vi fant andre emner å snakke om. Det gjør det heller ikke bedre at jeg har laget en haug med ord som er forbudte for meg selv å si og dels også å skrive, og svært vanskelig å høre, og som jeg gjennom terapi har forstått har laget meg for å unngå å konfronteres med traumer. Om psykologen min bruker noen av ordene, kan jeg de første gangene rykke litt til, men jeg vendes gradvis til det og vi er begge enige om at den eneste riktige veien er å ta ordene tilbake og få makten over dem igjen slik at de ikke har makten over meg.

Men dette er jo en veldig situasjonsbetinget vanskelighet med å finne ord. Jeg er ikke sikker på om det var dette TS mente? Jeg kan lite om det annet enn hva jeg kjenner til selv. Jeg husker også at jeg var innlagt med en pasient som gikk frem og tilbake i korridorene og kun sa "mm" i de ukene h*n var innlagt. Håper det går bedre med den pasienten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv snakket jeg med enkelt ord for en del år siden. Greide ikke å få fram det jeg ville si, selv om jeg gjerne ville. I dag er det anerledes. Jeg tørr å snakke mer og har et annet ordforråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...