Gå til innhold

Nå har schizofreni endelig fått plass på prioritererings listen for korona vaksine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men bare for de med schizofreni som ikke jobber og en må bo alene.  Så jeg som ikke bor alene får ikke vaksine, litt rart da det å bo sammen med andre gjør en vel mer utsatt for smitte.  Ingen andre sykdommer på prioriteringslisten har kriterier som sosial status som eliminasjon grunn.  Så da får jeg isolere meg fra andre nå som samfunnet åpner opp ,for med høyt blodtrykk, lunger som er slitne etter å ha røykt i mange år ( har sluttet nå ) ,forkalkninger i blodårer og er under utredning for kreft, så tørr jeg ikke ta sjansen på å få korona nå. Men godt unge friske mennesker i enkelte kommuner på Østlandet får vaksine da ,vi med psykisk sykdom er jo allikevel vant til å vente nederst ved bordet. 

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men bare for de med schizofreni som ikke jobber og en må bo alene.  Så jeg som ikke bor alene får ikke vaksine, litt rart da det å bo sammen med andre gjør en vel mer utsatt for smitte.  Ingen andre sykdommer på prioriteringslisten har kriterier som sosial status som eliminasjon grunn.  Så da får jeg isolere meg fra andre nå som samfunnet åpner opp ,for med høyt blodtrykk, lunger som er slitne etter å ha røykt i mange år ( har sluttet nå ) ,forkalkninger i blodårer og er under utredning for kreft, så tørr jeg ikke ta sjansen på å få korona nå. Men godt unge friske mennesker i enkelte kommuner på Østlandet får vaksine da ,vi med psykisk sykdom er jo allikevel vant til å vente nederst ved bordet. 

Anonymkode: 0e816...cda

Fastlegen din har anledning til å utøve skjønn. I tillegg til alle de tydelig definerte tilstandene som er listet opp, så finnes det også en punkt som gir fastlegen anledning til å gjøre en vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker... Spiller det så stor rolle å rykke fremover i køen når det uansett er bare få uker igjen til alle har fått tilbud om vaksine? Jeg kan fint klare å vente en måned eller to til. Spiller ingen rolle for meg for jeg vet jo at min tur kommer. 

Anonymkode: 7e7fc...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker... Spiller det så stor rolle å rykke fremover i køen når det uansett er bare få uker igjen til alle har fått tilbud om vaksine? Jeg kan fint klare å vente en måned eller to til. Spiller ingen rolle for meg for jeg vet jo at min tur kommer. 

Anonymkode: 7e7fc...292

Det er ikke bare uker her jeg bor og det som irriterer meg mest er at det åpnes opp med begrunnelse i at risikogruppene er vaksinerte, nei ikke alle er det . Og så er det vist så mange i samfunnet ellers også som er vaksinerte, ja under 1.7 millioner av 5.5 millioner, det er ikke en gang halvparten av befolkningen.  Men vi får se nå i de neste ukene, jeg tror dessverre at korona tilfellene kommer til å øke kraftig. Men fint for deg at du har helse til å vente, det hadde jeg også vis landet ikke hadde åpnet opp nå.

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Fastlegen din har anledning til å utøve skjønn. I tillegg til alle de tydelig definerte tilstandene som er listet opp, så finnes det også en punkt som gir fastlegen anledning til å gjøre en vurdering. 

Snakket med fastlegen om vaksine da det ble klart at schizofreni var en risiko, men før schizofreni kom med på prioriteringslisten, fikk ikke da. Gidder ikke spørre en gang til ,bare irriterer meg over at psykisk sykdom som eneste sykdom har egne kriterier som jobb og om en bor alene. Akkurat som om mine T-celler fungerer bedre eller dårligere om jeg har jobb eller ikke. Det virker som om FHI ikke egentlig vil gi de med schizofreni vaksine ved å lage kriterier som jobb og aleneboende.  

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men bare for de med schizofreni som ikke jobber og en må bo alene.  Så jeg som ikke bor alene får ikke vaksine, litt rart da det å bo sammen med andre gjør en vel mer utsatt for smitte.  Ingen andre sykdommer på prioriteringslisten har kriterier som sosial status som eliminasjon grunn.  Så da får jeg isolere meg fra andre nå som samfunnet åpner opp ,for med høyt blodtrykk, lunger som er slitne etter å ha røykt i mange år ( har sluttet nå ) ,forkalkninger i blodårer og er under utredning for kreft, så tørr jeg ikke ta sjansen på å få korona nå. Men godt unge friske mennesker i enkelte kommuner på Østlandet får vaksine da ,vi med psykisk sykdom er jo allikevel vant til å vente nederst ved bordet. 

Anonymkode: 0e816...cda

Hva er logikken bak "ikke i arbeid" og "bor alene"?

Anonymkode: f9bb6...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er logikken bak "ikke i arbeid" og "bor alene"?

Anonymkode: f9bb6...ffe

Det må du nesten spørre FHI  om det er deres logikk. 

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men bare for de med schizofreni som ikke jobber og en må bo alene.  Så jeg som ikke bor alene får ikke vaksine, litt rart da det å bo sammen med andre gjør en vel mer utsatt for smitte.  Ingen andre sykdommer på prioriteringslisten har kriterier som sosial status som eliminasjon grunn.  Så da får jeg isolere meg fra andre nå som samfunnet åpner opp ,for med høyt blodtrykk, lunger som er slitne etter å ha røykt i mange år ( har sluttet nå ) ,forkalkninger i blodårer og er under utredning for kreft, så tørr jeg ikke ta sjansen på å få korona nå. Men godt unge friske mennesker i enkelte kommuner på Østlandet får vaksine da ,vi med psykisk sykdom er jo allikevel vant til å vente nederst ved bordet. 

Anonymkode: 0e816...cda

Jeg trodde at de med schizofreni hadde tilbaketrekning som et stort problem? Hvorfor bor du sammen med noen? 

Anonymkode: 96852...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde at de med schizofreni hadde tilbaketrekning som et stort problem? Hvorfor bor du sammen med noen? 

Anonymkode: 96852...26d

Søker du å kaste tvil over AB sin schizofreni fordi hen har samboer? Jeg kan ikke se noe annet mål for ett slikt spørsmål. Synes du det er noe du har noe med? skal du som Anonym på ett forum kaste tvil over en diagnose som er satt av fagfolk, fordi vedkommende har samboer?

 

Er du en slags dommer som får bestemme hvem som har schizofreni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men bare for de med schizofreni som ikke jobber og en må bo alene.  Så jeg som ikke bor alene får ikke vaksine, litt rart da det å bo sammen med andre gjør en vel mer utsatt for smitte.  Ingen andre sykdommer på prioriteringslisten har kriterier som sosial status som eliminasjon grunn.  Så da får jeg isolere meg fra andre nå som samfunnet åpner opp ,for med høyt blodtrykk, lunger som er slitne etter å ha røykt i mange år ( har sluttet nå ) ,forkalkninger i blodårer og er under utredning for kreft, så tørr jeg ikke ta sjansen på å få korona nå. Men godt unge friske mennesker i enkelte kommuner på Østlandet får vaksine da ,vi med psykisk sykdom er jo allikevel vant til å vente nederst ved bordet. 

Anonymkode: 0e816...cda

Det sto ikke på FHI sine sider? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde at de med schizofreni hadde tilbaketrekning som et stort problem? Hvorfor bor du sammen med noen? 

Anonymkode: 96852...26d

Stemmer det ,men noen har forpliktelser fra får de ble syke og . Og derfor gjør sitt beste med å kombinere de menneskene de er glad i med en sykdom de ikke har bedt om å få. 

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (30 minutter siden):

Det sto ikke på FHI sine sider? 

Jo ,det gjør det ,før var det lettere å finne ,eller om jeg leste en link ,husker ikke.  Men det står vis du åpner et dokument i veilederen, tror det var der.  Ikke alt jeg legger like godt på minnet :)

Anonymkode: 0e816...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo ,det gjør det ,før var det lettere å finne ,eller om jeg leste en link ,husker ikke.  Men det står vis du åpner et dokument i veilederen, tror det var der.  Ikke alt jeg legger like godt på minnet :)

Anonymkode: 0e816...cda

Ok :) Har skrevet en melding til sykepleieren om han vet noe om det, tror ikke jeg hadde taklet å få corona men det er jo schizoaffektiv. Men det har vært schizofreni og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jo ,det gjør det ,før var det lettere å finne ,eller om jeg leste en link ,husker ikke.  Men det står vis du åpner et dokument i veilederen, tror det var der.  Ikke alt jeg legger like godt på minnet :)

Anonymkode: 0e816...cda

Sykepleieren hadde ikke hørt noe om det, syns det er for dårlig for psykiatrien burde jo holde seg oppdatert på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo ,det gjør det ,før var det lettere å finne ,eller om jeg leste en link ,husker ikke.  Men det står vis du åpner et dokument i veilederen, tror det var der.  Ikke alt jeg legger like godt på minnet :)

Anonymkode: 0e816...cda

Men er det ikke for dem med somatisk sykdom i tillegg?

Psykiatri og prioritering av Covid-19 vaksine (legeforeningen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (4 timer siden):

Søker du å kaste tvil over AB sin schizofreni fordi hen har samboer? Jeg kan ikke se noe annet mål for ett slikt spørsmål. Synes du det er noe du har noe med? skal du som Anonym på ett forum kaste tvil over en diagnose som er satt av fagfolk, fordi vedkommende har samboer?

 

Er du en slags dommer som får bestemme hvem som har schizofreni?

Dette er vel den samme som tydeligvis ser det som sin livsoppgave å fortelle alle her inne som har en diagnose at den er feil. Ifølge vedkommende er det nemlig ikke mulig å ha venner / hobbyer / kjæreste / partner / barn / jobb om man har en psykisk lidelse. Jeg fatter ikke at vedkommende ikke er utestengt for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Ifølge vedkommende er det nemlig ikke mulig å ha venner / hobbyer / kjæreste / partner / barn / jobb om man har en psykisk lidelse.

Nei, for da er det ikke "ekte, hardcore" diagnose, skjønner du vel .. 🙄😉

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er logikken bak "ikke i arbeid" og "bor alene"?

Anonymkode: f9bb6...ffe

Jeg vet ikke, men det kan ha med "behov for å komme ut av total isolasjon" å gjøre? Hvis man ikke har jobbkolleger og ingen man deler husstand med, er man isolert fra verden i større grad enn en som har minst én av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (15 minutter siden):

Nei, for da er det ikke "ekte, hardcore" diagnose, skjønner du vel .. 🙄😉

Det er nok kun vedkommende som er verdig nok til å kunne ha sin diagnose, tenker jeg. 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...