Gå til innhold

Forståelse for at noen er redd hunder selv om det sies at den / de er snille??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble angrepet og bitt av en hund da jeg var 7-8 år. Den var løs i en hage og kom springende etter meg da jeg gikk forbi. Eieren synes ikke det var hundens feil siden noen andre barn pleide å erte den.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Ja, barn har ikke forutsetninger for å forstå hundens kroppsspråk. Dette må voksne hjelpe barnet med - slik voksne må bistå barnet med en hel del andre ting. En hund er ingen død bamse eller dukke. Den er, som en påpeker overfor, et rovdyr som heldigvis i de fleste tilfeller er dressert, og da bør det si seg selv at barn ikke burde oppholde seg alene med en hund (jeg uttaler meg nå generelt). Den hunden som er (var for en del år siden i hvert fall) registrert som den hunden som bet flest barn i Norge, var Golden Retriever. Hvorfor? Den er jo så snill, så barna kan jo gjøre hva de vil med den.

Jeg husker at vi hadde en jente hjemme hos mine foreldre på ca. 6 år som leiet min første hund litt rundt i huset (blanding av Golden og Labrador), men på et tidspunkt så vi at hunden begynte å se litt lei og uengasjert ut. Da sa vi at hunden nå måtte hvile og lot den ligge under bordet med oss voksne, beskyttet fra barnet. Hadde ikke vi som voksne grepet inn når vi leste hundens kroppsspråk i tide, kunne det etter en del tid også ha utiklet seg til en tragisk situasjon jeg tør tenke på fordi det er et faktum når en har med hunder å gjøre. Og det er på den andre siden bra at barn får vite at hunder er trygge - men har respekt for de.

Har du en link til hvor jeg kan finne informasjon om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Flåtten er vel det dyret i Norge som tar flest liv? 

https://xn--flttsenteret-ucb.no/ofte-stilte-sporsmal/

"Borreliose anses generelt ikke for å være en dødelig eller livstruende sykdom. De aller fleste som får borreliose får milde symptomer. Men det er kjent at borrelia-bakterien i sjeldne tilfeller kan angripe hjertet (Borrelia karditt), noe som i værste fall kan føre til hjertestans. Forekomsten av Borrelia karditt er lavere i Europa sammenlignet med USA. Det har per dags dato ikke vært registrert noen dødsfall i Norge som følge av borreliose."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg ble angrepet og bitt av en hund da jeg var 7-8 år. Den var løs i en hage og kom springende etter meg da jeg gikk forbi. Eieren synes ikke det var hundens feil siden noen andre barn pleide å erte den.

En av mine søsken var på løpetur engang. En eier gikk tur med hunden/ en stor hund.  Idet hun kom løpende angrep hunden min søster. Beit henne ganske så hardt i armen. Hun fikk et kraftig bitt i armen og deretter måtte hun på legevakten. Det gikk bra, men var et kraftig bitt. Hun hadde blitt rasende og kjeftet på hundens eier. For hun mente at eier var ansvarlig for dette. Eier tok tak i hunden og beklaget før hun gikk videre avgårde videre med hunden.  

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg ble angrepet og bitt av en hund da jeg var 7-8 år. Den var løs i en hage og kom springende etter meg da jeg gikk forbi. Eieren synes ikke det var hundens feil siden noen andre barn pleide å erte den.

Jeg mener at i din situasjon så var det eiers ansvar å passe på. Hagen skulle vært skikkelig inngjerdet. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

https://xn--flttsenteret-ucb.no/ofte-stilte-sporsmal/

"Borreliose anses generelt ikke for å være en dødelig eller livstruende sykdom. De aller fleste som får borreliose får milde symptomer. Men det er kjent at borrelia-bakterien i sjeldne tilfeller kan angripe hjertet (Borrelia karditt), noe som i værste fall kan føre til hjertestans. Forekomsten av Borrelia karditt er lavere i Europa sammenlignet med USA. Det har per dags dato ikke vært registrert noen dødsfall i Norge som følge av borreliose."

Jeg tenkte vel heller på TBE som dødsårsak? Det finnes vaksine mot det men ikke så mange som har tatt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde et par stygge episoder med hunder da jeg gikk morgenrute for Aftenposten. Folk som har hundene sine løse der de bor, burde fått bot. Hunder har vaktinstinkt. Og de skjønner ikke forskjellen på en innbruddstyv, søppeltømmer, postbud el.

 

Jeg er ikke redd hunder nå lengre men jeg var det før, spesielt i forbindelse med att jeg leverte aviser. Til slutt ble angsten så intens at jeg måtte slutte med det.

 

Etter det har jeg bodd sammen med hund og maken til pysete dyr når du kjenner de litt. De er super enkle å ha med å gjøre, når de ser på deg som sjefen.

Anonymkode: c0806...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Flåtten er vel det dyret i Norge som tar flest liv? 

Nei. Ikke menneskeliv. Det er slik jeg har skrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 minutt siden):

Nei. Ikke menneskeliv. Det er slik jeg har skrevet over.

Ok, jeg var muligens litt lite kildekritisk. Ser at du og Grendel har rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i vurderingen av et dyrs farlighet opplever jeg at et aspekt mangler. 

Det er eksempelvis 20 millioner interaksjoner årlig (et tall helt ut av lufta men det er høyt) mellom hund og menneske, av disse blir kanskje 20 skadet? Jeg vil sterkt anta at noen blir skadet ved 1 million interaksjoner mellom bjørn eller ulv, og menneske. Sånn sett kan man sterkt argumentere for at bjørn og ulv er farligere enn en hund. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde et par stygge episoder med hunder da jeg gikk morgenrute for Aftenposten. Folk som har hundene sine løse der de bor, burde fått bot. Hunder har vaktinstinkt. Og de skjønner ikke forskjellen på en innbruddstyv, søppeltømmer, postbud el.

 

Jeg er ikke redd hunder nå lengre men jeg var det før, spesielt i forbindelse med att jeg leverte aviser. Til slutt ble angsten så intens at jeg måtte slutte med det.

 

Etter det har jeg bodd sammen med hund og maken til pysete dyr når du kjenner de litt. De er super enkle å ha med å gjøre, når de ser på deg som sjefen.

Anonymkode: c0806...f4f

Jeg gikk også med avisen. Ble hos enkelte av mine kunder møtt av en bjeffende stor hund ved porten.  Jeg valgte å stå utenfor og vente på at kunden skulle komme ut å ta imot avisen istedet for å våge meg inn porten til en bjeffende sint hund. Kunden kom ut og smilte og ba hunden slutte å bjeffe sånn hver gang. Kunden virket til å ha full forståelse for at jeg var redd. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 timer siden):

En bør være redd hunder. De dreper noen i Norge nesten hvert eneste år. Det er tre/fire dyr i Norge som er farlige for mennesker: Hunder, storfe/naut, bier og veps.

Du glemte mennesker. Mennesker dreper mennesker. En bør absolutt være redd mennesker også.

Anonymkode: 14b36...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk også med avisen. Ble hos enkelte av mine kunder møtt av en bjeffende stor hund ved porten.  Jeg valgte å stå utenfor og vente på at kunden skulle komme ut å ta imot avisen istedet for å våge meg inn porten til en bjeffende sint hund. Kunden kom ut og smilte og ba hunden slutte å bjeffe sånn hver gang. Kunden virket til å ha full forståelse for at jeg var redd. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Ja, det er mange som ikke burde få lov å ha hund.

Anonymkode: c0806...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (11 timer siden):

En bør være redd hunder. De dreper noen i Norge nesten hvert eneste år. Det er tre/fire dyr i Norge som er farlige for mennesker: Hunder, storfe/naut, bier og veps.

Vel, nesten annet hvert år. Ihvertfall fram til 2017. Og jeg finner ingen tilfeller etter 2002. 

 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2017/01/07/atte-drept-av-hunder-i-norge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det verste med hunder er att de lukter når du er redd. Så tøffer de seg for å hevde rangen sin. Utenom dette er de pysete, rævdiltende dyr. Men noen er veldig fine da.

Anonymkode: c0806...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du glemte mennesker. Mennesker dreper mennesker. En bør absolutt være redd mennesker også.

Anonymkode: 14b36...b1f

Såklart, men hunder er anderledes. For de er på en måte en ulv i fangenskap etter mitt syn. Samtidig så tror jeg at hunden har det godt sammen med mennesker også. Mener at selv om det skjer drap blant mennesker også, så må vi skille mellom mennesker og dyr. Det er ikke særlig kjekt når ukjente hunder kommer hoppende på oss på gaten. Dette pleier ikke mennesker å gjøre. Men noen hunder oppsøker oss på en annen måte. 

Nå skal jeg også ta med at jeg gikk forbi noen små hunder i går. De gikk fint forbi meg. Det pleier de å gjøre. Opplever mest at det er store hunder som tar kontakt. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det verste med hunder er att de lukter når du er redd. Så tøffer de seg for å hevde rangen sin. Utenom dette er de pysete, rævdiltende dyr. Men noen er veldig fine da.

Anonymkode: c0806...f4f

Ja det er nok derfor de store hundene bjeffer og er etter meg. De små hundene gjør sjelden det samme. De pleier å la meg være i fred. Så jeg tror nok at store hunder ikke er "snillere" enn de små hundene. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (19 timer siden):

Har du en link til hvor jeg kan finne informasjon om dette? 

Ja, det har jeg - den er 7 år gammel. Nå i det siste ser det ut som om vinden (beskyldningene) blåser i andre retninger - og det var jeg ikke klar over, men det ante meg siden det var så lenge siden jeg hadde sjekket kilden (og jeg burde ha sjekket den før jeg uttalte meg og ikke nå, så beklager det). "Retrivere biter mye oftere enn Rotweilere" fra F-B.no - men det må sies at jeg får ingen følelse av seriøsitet av å lese innlegget, av en eller annen grunn. Til det favoriserer hun for mye en rase og legger en annen for hat pga. egne personlige preferanser og personlige opplevelser. Så det var en dårlig kilde, men jeg har sett andre og jeg mener det en gang ble henvist til statistikk.

Men i de 5-7 minuttene jeg har lett nå, har jeg fått sittet og reflektert n del over en sak: Enhver eier ser ut til å forgude sin egen hund(erase) - noe som står svart på hvit her, hva du bør tenke på når du ønsker å anskaffe deg hund? "Spør du en hundeeier om de er fornøyde med rasen/hunden sin, vil du mest sannsynlig få et ja. Eiere flest forguder sin egen hund, og hvis du ikke følger opp med andre spørsmål kan man lett ende opp med et ensidig positivt svar." De som har schæfer, anklager f.eks. Rotweilere nå i dag for å være de verste til å bite - og det samme motsatte vei. Selv tenker jeg at alle hunder er i stand til å bite, noen hunder gjør mer skade enn andre når de først biter, noen kan lettere ty til biting, men loven er lik uansett hvilken hunderase det er snakk om. Det er synd at hundeeiere ikke har et annet fokus, nemlig hvordan unngå at hunder biter generelt, enn å si at "min hund er slemmere enn din".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 22.43):

Hvordan er du om dette med hunder? Ville du blitt skuffet om noen var redd hunden din?

Nei, folk må da få være redd for hva de vil og jeg respekterer at folk er redde for hunder. Jeg blir litt oppgitt over hysteriske mennesker på tur, som begynner å hyle og veive med armene bare hundene mine snur hodet mot dem. Altså, det er jo tidenes invitasjon til lek. Hvis man er redd, kan man med fordel samarbeide litt, slik at ikke hundeeieren plutselig står der med en enorm forstyrrelse å jobbe med. Man er liksom ikke forberedt på at noen vil bli hysteriske av to hunder som snuser i grøfta på andre siden av veien. Gå helt normalt forbi, så går det som regel bra. Mest oppgitt ble jeg da hunden min sto stille og snuste på en busk, så kom det ei dame i mot som bestemt ba meg holde hunden i ro. Ok, men han står jo dønn stille. Man får ikke et levende vesen mer stille enn det der. Jeg skal innrømme at jeg lo høyt inni meg da hunden min begynte å knurre og sparke i bakken, slik hannhunder gjør for å markere 😅 Jeg tenker at folk får passe på sitt, så skal jeg passe på mitt. Hundene mine skal ikke bort til folk med mindre folka legger opp til det, og da mener jeg ikke at hysteriske armveivere legger opp til det. Men viser du alle tegn på å ville hilse på hunden, eller du kommer mot meg så fort at jeg ikke rekker samle hundene, samtidig som du spør om noe og på den måten "tvinger" meg til å stoppe, da får du tåle å bli støtteapparat for kanonkula, når han slenger kroppen inn mot leggene dine for å få kos. Du får også tåle at sier du "hei", sier han "hei", og skal helst fortelle om alt han har gjort det siste året. Og velger du å komme på besøk, da får du enten tåle å være figurant for å trene på å hilse ordentlig, men allikevel kanskje bli hoppet på, eller så må du tåle å bli hoppet på. Jeg gjør det ganske enkelt. Liker du ikke hunder, bør du vurdere om du burde komme hit (med mindre du skal gjøre en jobb her). Jeg prøver så klart å unngå at de hopper, men jeg har ikke nok besøk til å bry med å trene på at folk kommer hit. Og hva jeg velger å lære mine hunder, har faktisk ingen andre noe med. De hundene du tror ikke eier oppdragelse, kan være de samme som trenes til å redde mennesker. 

Det er heldigvis ikke så mange som føler de har rett til å kjefte på folk, sånn just in case... Det var ei som ble hysterisk da den ene hunden min begynte å skrå mot henne. Jeg vet jo at han ikke skrår bort til folk, men like bak dem etter at de har passert. Jeg holder han allikevel igjen slik at han ikke kommer for nære de som passerer. Men hun her begynte altså å veive med armene og hyle "jeg vil ikke hilse". "Den skal ikke hilse heller", svarte jeg, mens jeg forsøkte holde igjen det isete, glatte båndet med vanter på, mens hun sto og "inviterte" hunden til å komme bort. Han er i tillegg sterk, så jeg måtte bare "låse" båndet så han ikke kom nærmere, men kunne bare glemme å slepe det inn. Det er heller ikke så lett å kalle inn en hund som har bestemt seg for å undersøke noe, og hadde hun bare gått, hadde det ikke oppstått noe problem, så litt oppgitt ble jeg, men det viste jeg ikke til henne. Det er mine hunder og mitt ansvar. Jeg beklaget og forklarte at de ikke får gå bort til fremmede mennesker. De skal ikke hilse på folk som ikke vil hilse. Da myknet hun opp litt 😊 På trygg avstand måtte hun innrømme at de var jo ganske pene, disse hundene mine. Etter det, tenkte jeg at kanskje det er der problemet ligger. Folk skal jo for alt i verden ikke ta på seg skylden for noe som helst. Men jeg burde ha kalt inn mine og fått de til å gå ved siden av meg, istedenfor å la de gå 1,5 m foran meg og satse på at de holdt seg på den siden av veien, når jeg ikke gadd stramme inn båndene. Folk må kunne passere på den måten de vil, selv om jeg forventer at de faktisk holder litt avstand. Det er tross alt ikke roboter vi går med i bånd. Er det en funksjonshemmet som går litt "rart" og lager merkelige lyder, så er man forberedt. Da kan man vurdere om man må gå en annen vei, eller om hunden klarer passere. Så kan man begynne å jobbe med hunden lenge før passeringen. Mine klarer helt fint å passere slike mennesker. Barn er også utilregnelige, det forbereder man seg på. God voksne, normale mennesker forventer man at bare går forbi og man legger ikke inn noen ekstra tiltak. 

Det er riktig at hunder kan lukte om et menneske er redd, men det er feil at de prøver hevde rangen sin. Hunder har ikke noen rangordning med mennesker. Jeg hadde en veldig snill hund som ville vise at han ikke var en trussel ovenfor folk som var redde. Dette var folk jeg kjenner, fremmede mennesker fikk han ikke gå bort til. Han satte seg inntil dem og bare var der, uten å gjøre noe. Og begge gangene endte det med at han fikk en hel masse kos 😅 Noen hunder tror løsningen er å begynne å tøyse og tulle litt for å løsne opp stemningen. Det kan jo lett bli litt skummelt for en som er redd, selv om hunden ikke mener å skremme. Så er det noen hunder som blir usikre på mennesker som er redde, og det er nok de som blir tolket til å skulle hevde rang, mens det de egentlig prøver å si er at de trenger avstand.

Jeg skal ikke spekulere i hendelsen på lørdag, men generelt angriper ikke normale, friske hunder mennesker. En hund som er syk eller har smerter og derfor føler seg svak, kan bli mer aggressiv. Da jeg hadde en hund som var alvorlig syk, la jeg merke til at den andre hunden ikke lot hunder leke med han som var syk. Dette var før jeg visste at han faktisk var syk. Så at en frisk hund støtter en syk hund, kan skje. Jeg vet ikke om noen av disse hundene var syke, men jeg mener de burde obduseres. En hund har som regel gitt en haug med signaler før den går til det punktet at den angriper, det ligger ikke i hundens natur å angripe mennesker. En unge på 1,5 år kan man ikke forvente at forstår disse signalene, men eieren burde klare å lese sin egen hund. Om det er rovdyr eller ikke, alle dyr forsvarer seg hvis de må. Men de fleste velger å trekke seg unna dersom det er mulig. Noen hunder har også sterkt ressursforsvar, som dessverre ofte blir "trent bort" på helt feil måte. Når vi fratar hunden muligheten til å si ifra og ikke respekterer dens behov, kan farlige situasjoner lett oppstå. Man tar f.eks ikke bort maten til en hund med sterkt matforsvar, man lærer den at den ikke trenger ha matforsvar. Men det er fortsatt mange som mener at man skal ta maten, for å vise hvem som er "sjefen". Da lærer hunden at den må forsvare maten. Mange blir også korrigert for å knurre eller vise tenner. Da min niese ålet seg innpå den ene hunden min og han til slutt kom med et lite knurr, sa jeg rolig, men tydelig til henne at nå hadde han sagt ifra tydelig nok. Han hadde allerede gitt flere, mindre tydelige tegn, på at han ville være i fred. Jeg tror ikke han hadde angrepet dersom jeg ikke hadde stoppet ungen, men føler de seg presset, kan de gjøre det. Altfor mange ville korrigert hunden for å knurre, noe som i verste fall kunne ført til at den neste gang ikke hadde gitt noen forvarsel. Vi kan ikke forvente at hunder skal finne seg i alt. Skal vi bo med dyr, må vi respektere dem. Og vi må sette oss inn i artstypisk, rasetypisk og individtypisk atferd. Gjør vi det, bør det være mulig å unngå situasjoner som dette. Men når alle har "verdens snilleste" hund, er det ganske tydelig at mange ikke kjenner hunden sin ordentlig. Min hittil "snilleste" hund, var den jeg var minst trygg på sammen med barn, ganske enkelt fordi han var redd dem. Min mest rampete hund, er den jeg er mest trygg på sammen med barn, fordi han ikke er redd dem, ikke så lett blir skremt og generelt er veldig happy go lucky. Det er ikke alle sitt ansvar å sette seg inn i hundeatferd. Det er vi som eier hundene, som må sette oss inn i hvordan våre hunder fungerer. Så får andre respektere det vi forteller dem, og akseptere at hunder er hunder og ikke alle hunder er komfortable med "bamseklem" fra en unge. Hvis vi mener at hunder skal finne seg i alt, legger vi opp til at ulykker vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, det har jeg - den er 7 år gammel. Nå i det siste ser det ut som om vinden (beskyldningene) blåser i andre retninger - og det var jeg ikke klar over, men det ante meg siden det var så lenge siden jeg hadde sjekket kilden (og jeg burde ha sjekket den før jeg uttalte meg og ikke nå, så beklager det). "Retrivere biter mye oftere enn Rotweilere" fra F-B.no - men det må sies at jeg får ingen følelse av seriøsitet av å lese innlegget, av en eller annen grunn. Til det favoriserer hun for mye en rase og legger en annen for hat pga. egne personlige preferanser og personlige opplevelser. Så det var en dårlig kilde, men jeg har sett andre og jeg mener det en gang ble henvist til statistikk.

Men i de 5-7 minuttene jeg har lett nå, har jeg fått sittet og reflektert n del over en sak: Enhver eier ser ut til å forgude sin egen hund(erase) - noe som står svart på hvit her, hva du bør tenke på når du ønsker å anskaffe deg hund? "Spør du en hundeeier om de er fornøyde med rasen/hunden sin, vil du mest sannsynlig få et ja. Eiere flest forguder sin egen hund, og hvis du ikke følger opp med andre spørsmål kan man lett ende opp med et ensidig positivt svar." De som har schæfer, anklager f.eks. Rotweilere nå i dag for å være de verste til å bite - og det samme motsatte vei. Selv tenker jeg at alle hunder er i stand til å bite, noen hunder gjør mer skade enn andre når de først biter, noen kan lettere ty til biting, men loven er lik uansett hvilken hunderase det er snakk om. Det er synd at hundeeiere ikke har et annet fokus, nemlig hvordan unngå at hunder biter generelt, enn å si at "min hund er slemmere enn din".

Jeg har ikke sett statistikken, men er det tatt forbehold om antall individer av rasen? Hvor mange som bor i familier med barn vil også kunne påvirke statistikken. Jeg må innrømme at jeg ikke fikk et inntrykk av at denne oppdretteren var spesielt oppegående. "Når en rottweiler biter, knuser den ben", altså, hunder har kontroll på kraften i bittet og biter ikke nødvendigvis med full kraft. Jeg mener ikke at rottweileren er noe verre enn andre hunder altså. De jeg kjenner er svært så trivelige. Men hun virker ikke helt oppdatert på atferdsbiologi. F.eks at det alltid er eieren sin skyld at hunden biter fordi vi eiere former hundene våre. Jeg er enig i at det er vår skyld fordi vi burde klare å forutse hva som vil komme til å skje og avverge situasjonen. Men både gener og alt i miljøet som vi eiere ikke kan kontrollere, er veldig viktige faktorer i en hunds utvikling. Det er f.eks andre hundeeiere sin manglende kontroll på hundene sine, som gjør at jeg ikke får lært min hund at den ikke trenger være redd for andre hunder. Jeg kan legge til rette etter beste evne, men jeg kan ikke forhindre at en løs hund plutselig kommer bort til oss.

Spør du meg om jeg er fornøyd med rasen jeg har, sier jeg selvfølgelig ja. Hadde jeg ikke vært fornøyd, hadde jeg funnet en annen rase. Men det er alltid et men. Tåler du ikke hunder som bjeffer, ikke kjøp denne rasen. Tåler du ikke hunder som ikke har fått avlet bort alle naturlige egenskaper, styr unna denne rasen. Skal du ha en selskapshund, ikke kjøp en brukshund. Liker du ikke utfordringer, hold deg unna spisshunder generelt 😂 Jeg føler ofte at jeg blir litt i overkant ivrig på å få fram det negative med rasen, bare for å veie opp for alle som maler et veldig rosa bilde. Ingen er tjent med at folk kjøper en rase som ikke er riktig for dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...