Gå til innhold

Husker du matten du lærte på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde meget i matte på ungdomskolen, men jeg har ikke hatt bruk for matte annet en enkel regning. Så nå har jeg glemt alt om  ligninger og slik. Husker du det du lærte?

Anonymkode: 6fd50...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja tror jeg fortsatt kan alt ungdomsskole pensum, og omtrent alt videregående matematikk også.. Selv om jeg ikke bruker det. Men har alltid vært veldig god i matematikk.

Andre fag har jeg nok glemt det meste av.

Anonymkode: 0509a...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forsvinner sakte år for år selv om jeg fikk 6 i matte på vgs. Sånn er det å være trygde-lassis.

Anonymkode: d951b...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mesteparten. I hvert fall kan jeg friske opp de fleste emnene på et øyeblikk vha. lærebok eller formler på nett.

Men ikke den jeg lærte på universitetet. Derfra er det meste borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en eneste ting i fra vgs jeg ikke har brukt en eller annen gang i jobben.

Min jobb innebærer en del mer avansert matte også, men jeg husker langt fra alt jeg lærte i studiene. Jeg tror knapt halvparten virkelig sitter igjen, men så lenge jeg har kunnet det før vet jeg hvor jeg skal slå opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde meget i matte på ungdomskolen, men jeg har ikke hatt bruk for matte annet en enkel regning. Så nå har jeg glemt alt om  ligninger og slik. Husker du det du lærte?

Anonymkode: 6fd50...1e6

Ja, jeg husker nok ungdomsskole-matten. :) Vgs-matten derimot... Enkle ligninger kan jeg i alle fall fremdeles og en del areal-utregning og slikt. Fra vgs må jeg si at jeg husker fint lite, det var noe som het "x-derivert av y", men hva det gikk ut på aner jeg ikke. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (24 minutter siden):

det var noe som het "x-derivert av y", men hva det gikk ut på aner jeg ikke. :D 

Derivasjon har med funksjoner å gjøre.

Hvis en funksjon uttrykkes som y = "noe med x", f.eks. y = x*x + 4, er den deriverte av y (som skrives y' ) et annet uttrykk med x som gjør det enkelt å finne topp-og bunnpunktet i grafen til y. 

Det er faste metoder for derivasjon, slik at "overgangen" fra y = ..... til y' = .... skjer etter bestemte regler.

Så med en innviklet funksjon (y) kan man finne topp- og bunnverdiene (hvilke x som gir maksimum og minimum for y) uten å regne ut mange verdier.

En helt annen ting er at man i dag kan taste inn y-funksjonen i en programmerbar kalkulator og prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (8 timer siden):

Derivasjon har med funksjoner å gjøre.

Hvis en funksjon uttrykkes som y = "noe med x", f.eks. y = x*x + 4, er den deriverte av y (som skrives y' ) et annet uttrykk med x som gjør det enkelt å finne topp-og bunnpunktet i grafen til y. 

Det er faste metoder for derivasjon, slik at "overgangen" fra y = ..... til y' = .... skjer etter bestemte regler.

Så med en innviklet funksjon (y) kan man finne topp- og bunnverdiene (hvilke x som gir maksimum og minimum for y) uten å regne ut mange verdier.

En helt annen ting er at man i dag kan taste inn y-funksjonen i en programmerbar kalkulator og prøve seg fram.

Det er heldigvis noe jeg overhodet ikke har hatt bruk for i ettertid. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Det er heldigvis noe jeg overhodet ikke har hatt bruk for i ettertid. 😁

Jeg husker jeg hjalp den eldste med matteleksene på ungdomsskolen og undret meg over hvor stor del av pensum som var geometri. Hvor mange problemer folk møter på 2000-tallet, kan egentlig løses ved å konstruere et trapes? 

Jeg vet de må lære en god del sånt i tilfelle de skal ta mer matte senere, men det får være måte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Jeg husker jeg hjalp den eldste med matteleksene på ungdomsskolen og undret meg over hvor stor del av pensum som var geometri. Hvor mange problemer folk møter på 2000-tallet, kan egentlig løses ved å konstruere et trapes? 

Jeg vet de må lære en god del sånt i tilfelle de skal ta mer matte senere, men det får være måte på...

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det brukes tid på å konstruere ting med passer og linjal. Det var noe de gamle grekerne var veldig opptatt av, så det er kanskje en tradisjon som henger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...