Gå til innhold

Får (trolig) sparken fra NTNU, for å ha hatt adgang til en konto, hvor en annen person skrev noe stygt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En ansatt ved NTNU er på vei mot å få sparken, etter at noen rasistiske utsagn ble funnet på en facebook konto, som den ansatte angivelig har hatt adgang til.

https://www.universitetsavisa.no/oyvind-eikrem/jeg-skal-slass-hele-veien/196083

Den ansatte nekter for å ha skrevet innleggene, og det er ingen bevis for at han har skrevet dem, og en annen person har innrømmet å stå bak innleggene, og basert på den andre mannens historikk virker det troverdig at dette stemmer.

https://khrono.no/bekjent-av-eikrem-sier-han-star-bak-rasistisk-nettaktivitet/502786

Eikrem selv hevder at det er en politisk heksejakt etter å ha blitt intervjuet i resett, hvor han sa at migrant barn fra land med dårlige oppvekstsvilkår og vold og krig, kan ha økt risiko for å ende opp med å selv utføre uønskede hendelser når de kommer hit. Og at det er en tabubelagt problemstilling. Dette fremstår forøvrig som helt overens med forskningen på dette fagfeltet. Men noe medansatte ble rasende over, av "uviss" årsak.

https://www.universitetsavisa.no/politikk/kalt-inn-pa-instituttlederens-kontor-etter-intervju-med-resett/138939

 

Synes dere det er greit, at om du deler adgang til en konto, så blir du personlig holdt ansvarlig for noe en annen person skriver på kontoen? Eller tror dere det mer er en politisk heksejakt? Sosial- vitenskapelige fag er jo dominert av venstreradikale, og det fremstår som at diverse medansatte har vært ute etter han og forsøkt å "ta han".

Kjør debatt !

Anonymkode: 1f468...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker

"

Aasback og Fævelen har snakket med advokatfirmaet som er med å granske profilen. Fram til nå har de ikke ønsket å gjøre seg kjent overfor Eikrem, men ettersom granskningen fortsatt ikke er over, ønsker de å få alle fakta på bordet, ifølge Nidaros.

Verken Aasback eller Fævelen skal ha noen relasjon med Eikrem.

Tidlig på høsten 2019 skal Aasback ha sittet bak Eikrem i et møte, og la merke til at han var på Facebook under navnet «Einar Tambarskjelve».

— Først var det jo artig at noen kaller seg Einar Tambarskjelve på internett. Jeg er jo nysgjerrig, så jeg søkte opp profilen. Jeg så at vi hadde noen felles venner, og så kom det opp en hel masse innlegg han hadde skrevet på en åpen Facebook-gruppe, sier hun til Nidaros.

Hun sier at hun reagerte på det hun oppfattet som nettrolling, men at hun ikke tenkte på det som veldig alvorlig.

Noen uker senere, samme høst, skal Eikrem ha satt seg foran Malin Fævelen i et møte på instituttet.

— Jeg så at han var inne på profilen, og at han kommuniserte med noen med samme etternavn som ham. Det var ikke bare sånn at han var inne og leste profilen. Jeg så at han satt på den profilen gjennom hele møtet, sier hun."

https://khrono.no/kolleger-av-eikrem-sier-de-var-vitne-til-at-han-brukte-den-rasistiske-profilen/529306

Rar sak

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En ansatt ved NTNU er på vei mot å få sparken, etter at noen rasistiske utsagn ble funnet på en facebook konto, som den ansatte angivelig har hatt adgang til.

https://www.universitetsavisa.no/oyvind-eikrem/jeg-skal-slass-hele-veien/196083

Den ansatte nekter for å ha skrevet innleggene, og det er ingen bevis for at han har skrevet dem, og en annen person har innrømmet å stå bak innleggene, og basert på den andre mannens historikk virker det troverdig at dette stemmer.

https://khrono.no/bekjent-av-eikrem-sier-han-star-bak-rasistisk-nettaktivitet/502786

Eikrem selv hevder at det er en politisk heksejakt etter å ha blitt intervjuet i resett, hvor han sa at migrant barn fra land med dårlige oppvekstsvilkår og vold og krig, kan ha økt risiko for å ende opp med å selv utføre uønskede hendelser når de kommer hit. Og at det er en tabubelagt problemstilling. Dette fremstår forøvrig som helt overens med forskningen på dette fagfeltet. Men noe medansatte ble rasende over, av "uviss" årsak.

https://www.universitetsavisa.no/politikk/kalt-inn-pa-instituttlederens-kontor-etter-intervju-med-resett/138939

 

Synes dere det er greit, at om du deler adgang til en konto, så blir du personlig holdt ansvarlig for noe en annen person skriver på kontoen? Eller tror dere det mer er en politisk heksejakt? Sosial- vitenskapelige fag er jo dominert av venstreradikale, og det fremstår som at diverse medansatte har vært ute etter han og forsøkt å "ta han".

Kjør debatt !

Anonymkode: 1f468...a86

Nå tror jeg nok han har skrevet dette selv, men at disse skriveriene som privatperson skal være nok til å få sparken for er jeg ikke enig i.

Anonymkode: fa3f4...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Virker som om kolleger har sett og dokumentert at han har skrevet det han nekter for

Anonymkode: f4121...457

Ok litt vanskelig å tolke det der, altså noen har de sett at han har skrevet NOE, men hva var det da, var det de ille tingene eller de som var innafor. Kom ikke frem av det du siterte i vertfall. Dersom de har bevis på at han skrev ting som var veldig ille endrer det saken, men basert på senere fremstillinger virker det ikke være slik, men vi får se hva som skjer det meste av dokumenter er ikke offentlige så vanskelig å vite sikkert.

Drømmeautomat skrev (36 minutter siden):

Om Eikrem burde fått sparken eller har jeg ikke noen sterk mening om, men denne saken er ikke så enkel som åpningsinnlegget gir uttrykk for. Halve Universitetsavisa handler om Eikem, så interesserte kan fordype seg der: https://www.universitetsavisa.no/tag/øyvind eikrem

Ok beklager om jeg feilfremstilte noe (følte jeg tok med det viktigste), men om du har utdypende vesentlig informasjon må du gjerne dele det. Ja det virker som at han har "kommet i konflikt" med ledelse og diverse ansatte og at NTNU vil bruke det som grunn til å kvitte seg med han, men hvem som er "skyld" i konflikten vet jeg ikke, virker å ha haglet anklager og merkelig aktivitet rettet mot han så å legge all skyld på han for konflikten tror jeg blir litt feil.

 

Antar du mener at han bør holdes unna studenter i vertfall, det gjorde i vertfall dine venner i Rødt

https://www.universitetsavisa.no/antirasisme-frida-aune-borstad-sigurd-skogum-riise/rasisme-og-makt-pa-universitetet/189513

Anonymkode: 1f468...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eikrem virker jo helt rabiat?

 

Hvorfor valgte du å fotografere Eikrem bakfra?

«Dette skjedde da han igjen satte seg foran oss og var innlogget på profilen sin gjennom hele instituttmøtet. Jeg opplevde at det han skrev og publiserte var for absurd til at noen ville tro oss ved en varsling, og med så alvorlige anklager som vi kom med, var det viktig at det ikke bare ble ord mot ord. Vi mente at det han skrev er svært langt forbi faglig uenighet og at det dreier seg om brudd på etiske retningslinjer i NTNU, noe som etter vår forståelse danner grunnlag for plikt til varsling (etter aml. § 2 A-1, punkt 2). Å varsle uten å ha bevis er vanskelig, og det har vist seg å være helt nødvendig når man i ettertid ser hvordan han på stadig nye måter har forsøkt å bortforklare handlingene sine. Varslingen i seg selv setter også oss som midlertidige ansatte i en ekstremt vanskelig situasjon og det å ha tydelig bevis ble derfor viktig for oss.»"

https://www.universitetsavisa.no/anne-aasback-malin-faevelen-snikfotografering/snikfotograferte-oyvind-eikrem-for-a-fa-noe-pa-ham/187608

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Granskere konkluderer med at førsteamanuensis Øyvind Eikrem har hatt tilgang til den hemmelige Facebook-kontoen som hisset opp rasistiske nettdebatter. Men de utelukker ikke at flere personer kan være involvert."

https://www.forskerforum.no/derfor-mener-granskerne-at-oyvind-eikrem-er-ansvarlig-for-den-anonyme-facebook-kontoen/

 

 

hele saken virker veldig merkelig

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Granskere konkluderer med at førsteamanuensis Øyvind Eikrem har hatt tilgang til den hemmelige Facebook-kontoen som hisset opp rasistiske nettdebatter. Men de utelukker ikke at flere personer kan være involvert."

https://www.forskerforum.no/derfor-mener-granskerne-at-oyvind-eikrem-er-ansvarlig-for-den-anonyme-facebook-kontoen/

 

 

hele saken virker veldig merkelig

Anonymkode: f4121...457

Hvorfor skrev du setningene nedover i kolonne med en bokstav på hver linje? 

Anonymkode: 30907...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skrev du setningene nedover i kolonne med en bokstav på hver linje? 

Anonymkode: 30907...0bf

hæ?

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hæ?

Anonymkode: f4121...457

Er nok en PC bruker, mens Du bruker Mobil.

Du har nok kopiert en tekst fra en mobil-nettside med linjeskift hyppig siden mobiler ofte har små skjermer i bredden

For PC brukere blir det da seende litt smalt ut i bredden. Men det går bra vi tåler det.

Anonymkode: 1f468...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ok beklager om jeg feilfremstilte noe (følte jeg tok med det viktigste)

Innlegget ditt, med den Resett-tabloide overskriften, framstiller dette som om saken nå er belyst og opp og avgjort. Det er den langt fra. Du får følge den kommende rettssaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er nok en PC bruker, mens Du bruker Mobil.

Du har nok kopiert en tekst fra en mobil-nettside med linjeskift hyppig siden mobiler ofte har små skjermer i bredden

For PC brukere blir det da seende litt smalt ut i bredden. Men det går bra vi tåler det.

Anonymkode: 1f468...a86

Å sånn ja, jeg er pc bruker og copy/paste fra nettside på pc :) 

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

den Resett-tabloide overskriften

Ok.. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å sånn ja, jeg er pc bruker og copy/paste fra nettside på pc :) 

Anonymkode: f4121...457

Det var rart, mulig du har lav skjermoppløsning da, men det gjør ikke noe.

Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

 Du får følge den kommende rettssaken. 

Skal gjøre det. Vi får se hva som skjer

Anonymkode: 1f468...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Det var rart, mulig du har lav skjermoppløsning da, men det gjør ikke noe.

 

Anonymkode: 1f468...a86

det kan godt være. Teksten ser het grei ut her, ekstra mellomrom mellom setningene men det blir gjerne slik om man ikke hukker av for fjern formatering på dol (glemte det)

Anonymkode: f4121...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av en suppe.

Jeg synes det er komplisert rent prinsipielt. Bør man gi folk sparken for meninger de har uttrykt anonymt? Bør man ikke gi folk en advarsel først, og behandle det fortrolig som en annen personalsak.

Kriteriet for å sparke noen i Norge er at det man har saklig grunn. Det må ha noe med jobben å gjøre. Det holder ikke at vedkommende er en kødd på Facebook. I alle fall trodde ikke jeg at det var nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...