Gå til innhold

Ekstern fiksasjon og åpne sår


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg har en knust ankel med ekstern fiksasjon/metallpinner og skruer rundt ankelen. 

Når sykepleierene har gjort sårskift så har de brukt munnbind, sterile hansker osv. Og de har bandasjert slik at man kun ser bandasjen og ikke der pinnene går inn i foten. 

Nå var det en helsefagarbeider som byttet bandasje da det har blødd igjennom igjen. Hun brukte ikke stellefrakk, ikke munnbind, ikke sterile hansker og hun bandasjerte ikke helt over de "lappene" som ligger rundt pinnene oppå huden, for hun sa det var bra med luft. Klisteret til lappene er litt dårlig så nå kan jeg se rett inn på to av sårene hvor pinnene går inn i foten. 

Mens jeg skrev dette kom hun inn og så at det hadde blødd mer, men hun tok bare en tape for å feste den til en del av bandasjen. 

Dette var en prosedyre nevrokirurgisk avdeling fikk fra ortopedisk avdeling med "oppskrift" på hvordan gjøre det, og det skal være sterilt. 

Hun er grei ellers og jeg turte ikke/tørr ikke si noe, men dette øker vel faren for infeksjon rett inn i foten? Kanskje jeg burde tørre å si noe til nattevaktene, men synes det er ubehagelig. Ble akkurat flyttet fra overvåkning til sengepost så det er skummelt. Men etter tre sårstell hittil vet jeg jo at det er en steril prosedyre og at det er ikke sydd i sårene. Pinnene bare går rett inn i foten. 

Hun brukte ikke sterile kompresser da hun tørket rundt såret heller. Bare tok sånne løse fra en pappboks.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våknet i 06-tiden og da hadde ene lappen rundt sår og pinne løsnet helt. Så har ligger et uvisst antall timer uten noen beskyttelse mot bakterier. Er redd for infeksjon nå. 

Men nattevakten hjalp meg. Hun gjorde slik det skal gjøres, minus munnbind og stellefrakk. Kanskje de er ennå mindre vant til den type sårskift på sengeposten enn overvåkingen. 

Ser bare for meg at en infeksjon inni foten vil være katastrofal. Men vil jo ikke klage heller for de gjør en så god jobb og de jobber hardt. Har aldri blitt ivaretatt så godt på en somatisk sykehusavdeling før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Jeg synes du skal spørre dem om det er riktig at de gjør det på den måten så du slipper å ligge å gruble på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (43 minutter siden):

Jeg synes du skal spørre dem om det er riktig at de gjør det på den måten så du slipper å ligge å gruble på det :)

Vet at det ikke var riktig, er ingen tvil om det. Men på grunn av slik det ble gjort og at alt datt av på ene siden slik at såret der pinnen går inn i foten lå rett mot dynen/puten. Så er litt bekymret for infeksjon. Men gjort er jo gjort. Nattevakten ordnet nye lapper og ny bandasje så får jeg bare håpe det går bra. 

Jeg tørr ikke si så mye om slike ting for jeg vil ikke at de skal bli lei seg av å ha gjort feil. Får så dårlig samvittighet. Og tenk om jeg skulle få infeksjon da? Orker ikke tenke på at vedkommende kunne fått skyldfølelse hvis jeg feks fikk sepsis og døde eller mistet foten. 

Er kanskje ikke normalt å være så redd for hva fremmede kan tenke og føle. Men når de er så snille her og hjelper meg så vil jeg kun gi de positive tilbakemeldinger slik jeg har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...