Gå til innhold

Påstand: Uføretrygdede er mer diskriminert enn regnbuefolket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes mer mistro, hets og diskriminering mot uføretrygdede enn mot lhbt og transpersoner her til lands. Folk flest har mer imot trygdede enn imot regnbuefolket. 

Drøft påstanden og begrunn konklusjonen din. 

Anonymkode: 3fbee...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På tide å demonstrere og gjøre opprør vi trygdede også? Skape oss en svær organisasjon som går på harde møkka og ikke gir oss før vi er likestilte med godtlønnede arbeidstakere? For hvorfor skal vi finne oss i å bli behandlet som annenrangs borgere bare fordi vi ikke klarer å jobbe? Vi bør ha like rettigheter som de som er i arbeid har. Rettigheter til å eie det vanlige arbeidstakere eier (bolig, bil, mm) reise på ferier dit vanlige arbeidstakere reiser, osv. Hvorfor skal uføretrygdede bli samfunnets tapere bare fordi de er syke? 

Er det en gruppe i samfunnet som lider under diskriminering så er det syke mennesker som ikke kan være i arbeid. Nemlig. 

Noen forslag til hva organisasjonen skal hete og til hva slags fane vi skal kjempe under? Flagg?

Anonymkode: 3fbee...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i at utfallene for uføre er mye verre enn for kvinner, eller homofile, eller mørkhudede eller de fleste andre "utsatte" grupper.

Så, dersom vi baserer samfunnet på like utfall, så er det her vi bør sette inn støtet.

Og vi ser at slik er det ikke, så gruppene som kjemper for like utfall, bør skjerpe seg. Tror de har vikarierende motiver og egentlig ikke er prinsippfaste. Stort sett ønsker de bare mer for "sin" gruppe, mens de driter i andre grupper. Det høres ikke like nobelt ut så de forsøker å late som det ikke er tilfelle, men er lett å gjennomskue dem.

 

Personlig, synes jeg å forvente like utfall er ren idioti. Jeg tenker at vi må tåle litt ulikhet og urettferdighet, dersom alternativet er verre. Jeg tror at alternativet som kreves for å få like utfall, vil være et dårligere samfunn, derfor vil jeg ikke kjempe for det.

Men, ønsker deg lykke til med prosjektet.

Anonymkode: bbd7d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På tide å demonstrere og gjøre opprør vi trygdede også? Skape oss en svær organisasjon som går på harde møkka og ikke gir oss før vi er likestilte med godtlønnede arbeidstakere? For hvorfor skal vi finne oss i å bli behandlet som annenrangs borgere bare fordi vi ikke klarer å jobbe? Vi bør ha like rettigheter som de som er i arbeid har. Rettigheter til å eie det vanlige arbeidstakere eier (bolig, bil, mm) reise på ferier dit vanlige arbeidstakere reiser, osv.

Anonymkode: 3fbee...dbe

Da er da ikke alle som arbeider som har råd til egen bolig, bil og dyre ferieturer. Uføre får godt betalt i Norge i forhold til de fleste (muligens alle?) land. Vi får være fornøyd med det.

Anonymkode: 2f605...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør og LGBT og jeg merker helt klart at folk har mer fordommer mot at jeg er ufør en lesbisk.

Anonymkode: 72bcf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes mer mistro, hets og diskriminering mot uføretrygdede enn mot lhbt og transpersoner her til lands. Folk flest har mer imot trygdede enn imot regnbuefolket. 

Drøft påstanden og begrunn konklusjonen din. 

Anonymkode: 3fbee...dbe

er det den årlige pissekonkurransen i gang igjen på dol? Lite som byr meg mer i mot enn å sette to svake grupper opp mot hverandre og liksom skulle tråkke på den andre for å gå av med seieren over hvem som har det "verst". 

Anonymkode: 742f2...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke man skal bli hetset for å være ufør eller homofil eller fremmedkulturell.

Men det er dessverre mange uføre som med stor fordel kunne jobbet litt. Det er mange homofile som oppfører seg som useriøse fjoller og det er mange fremmedkulturelle som er kriminelle. 

Man skal ikke skjære alle over en kam, men såkalte «diskriminerte» grupper kan med fordel rydde litt i egne rekker. En reelt ufør person, en homofil som oppfører seg normalt og en fremmedkulturell som følger loven og er villig til å integrere seg blir sjelden hetset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lite som byr meg mer i mot enn å sette to svake grupper opp mot hverandre 

Anonymkode: 742f2...d99

Du forstår at det er begrenset med resurser så ting må prioriteres sant. Da du sette grupper opp mot hverandre for å avgjøre hvordan goder skal fordeles. At de er svake endrer ingenting.

Slik ting er nå er det de optisk mest favoriserbare som prioriteres, særlig kvinner og homofile og innvandrere.

Mens f.eks feite gamle "stygge" hvite menn, har null verdi virker det som.

Men å avgjøre menneskers verdi basert på optikk, er jo det venstresiden hevder de er imot. Men så gjør de bare det samme tilbake. De er ikke imot å dømme folk basert på rase/kjønn/legning, de vil bare at bedømmingen skal favorisere de gruppene "de" mener fortjener det basert på "deres" optikk som de avgjør. 

Venstresiden/SJWer bedriver sofistikk og ord-triks. Det er nåtidens religion. Men ser en på substansen kritisk utenfra er det bare flyvende ord uten mening. De vil bare ha makten og styre ting i sin favør. Også får du noe Venezuela greier eller noe til slutt. Blir artig.

Anonymkode: bbd7d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.
ISW skrev (39 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal bli hetset for å være ufør eller homofil eller fremmedkulturell.

Men det er dessverre mange uføre som med stor fordel kunne jobbet litt. 

Hvilken arbeidsgiver gidder ansette en ufør med dårlig helse og digre hull i CVN'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aspergers Inc. skrev (21 minutter siden):

Hvilken arbeidsgiver gidder ansette en ufør med dårlig helse og digre hull i CVN'en?

De aller færreste. Jeg kan jobbe litt ( jobber frivillig noen få timer i uken ) men med store huller i CVen, ingen utdannelse utover videregående og at jeg trenger tilrettelegging gjør at jeg ikke får jobb noen steder. Sender fortsatt ut søknader for lagerjobber, butikkarbeid osv, men får ikke napp. Har vært utplassert gjennom nav noen ganger, men da vil arbeidsgiver kun ha meg der i fremtiden hvis han får ha meg gratis.

Anonymkode: 72bcf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av mine homofile venner har noensinne blitt diskriminert fra å få en jobb. Så og si alle har gode stillinger som er godt betalt. Flotte leiligheter og egen familie for de som var valgt det. Eneste som ikke har alt på stell er en som har psykiske problemer. Så da er det pga det psykiske og ikke legning. Jeg som var syk i mange år, ligger derimot laaaangt bak på alle områder i livet. Og jeg kan ikke klare å ta den igjen på alle områder heller. Det toget har gått. Og jeg har slitt som et helvete med å få jobb til tross for at jeg nå er frisk og har fullført, god utdannelse, fordi jeg har et krater i CV-en. 

Anonymkode: d93cd...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det nødvendig å stille grupper opp mot hverandre?  Hvis du er lesbisk, overvektig, uføretrygdet kvinne fra Somalia så tilhører du mange grupper, og er i fare for å bli diskriminert på mange områder.

Anonymkode: b2638...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har ikke møtt så mye hets pga min uførhet. Det kan skyldes jeg ikke skilter med den. Jeg ble uføretrygdet veldig ung, jeg var bare 22 år gammel. Det ble "redningen" for meg. Hets merker jeg ikke som sagt. Jeg er med i aap aksjonen på facebook. Der er det mange som hevder å bli hetset av NAV fordi de ikke får beholde AAP ordning, eller får avslag på ufør når AAP går ut. Felles for mange av disse er att de har usynlige sykdommer som ME og Fibromyalgi og den slags. DVS sykdommer som mange tror er bare å "ta seg sammen" for å bli kvitt.

 

Selv var jeg mentalt forstyrret, og fikk en uføresøknad i postkassen allerde fylt ut og bedt om å underskrive den og ta den med til legen. Så for meg var det en veldig lett prosess.

 

Jeg føler diagnosen min Schizofreni gir langt større stigma enn det at jeg er ufør. Det er jo bare å se hvordan media mesker seg i hvordan psykotiske mennesker "dreper i psykose" og den slags. Selv gamla NRK kjørte ganske ufint og hardt på dette i 2014 da det var debatter om hvor voldelige mange psykose pasienter var. Nyhetssjefen som førte denne drittpakka mot folk med psykoselidelser, ble senere etikk redaktør i NRK og er det enda. Så jeg vil påstå enkelte diagnoser er uglesett, og I dag er det ting som ME, Fibromyalgi samt asperger og schizofreni som er uglesett av folk. Sikkert mye mer også. Altså jeg tviler på att en som har rygmarksbrokk, eller ALS blir hetset fordi hen er ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...