Gå til innhold

Advarer mot å kaste munnbindet: − Et kjempeviktig tiltak mot smitte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ikke lenger noe nasjonalt råd om å bruke munnbind i Norge, men eksperter råder nordmenn til å beholde munnbindet på. Unødvendig mange har blitt smittet i Norge fordi det har vært munnbind-motstand, mener professor.

https://www.vg.no/nyheter/i/jBor0n/advarer-mot-aa-kaste-munnbindet-et-kjempeviktig-tiltak-mot-smitte

Anonymkode: 4e42d...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lenger noe nasjonalt råd om å bruke munnbind i Norge, men eksperter råder nordmenn til å beholde munnbindet på. Unødvendig mange har blitt smittet i Norge fordi det har vært munnbind-motstand, mener professor.

https://www.vg.no/nyheter/i/jBor0n/advarer-mot-aa-kaste-munnbindet-et-kjempeviktig-tiltak-mot-smitte

Anonymkode: 4e42d...56d

Jeg bruker munnbindet fortsatt. Gjør ikke meg noe å bruke det. Får en bedre følelse av trygghet av det. Både ovenfor koronavirus og andre forkjølelsesvirus osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Jeg kommer også til å fortsette å bruke munnbind. Er generelt veldig lite ute av huset, så de få gangene i uka jeg må ut koster meg lite i å ta på munnbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært smitte her på sånn 26 dager. Jeg har ikke vært ute på en stund, men mamma sa at de aller fleste har sluttet å bruke det her nå. Vi har hatt lite smitte hele veien bortsett fra noen mnd i vinter da vi fikk den sørafrikanske varianten. Er kun disse månedene at flesteparten/alle har brukt munnbind. Så her er det slik at tiltakene har fulgt smittetallene. Er jo ikke nødvendig å gå rundt med munnbind slik det er her nå. Men om det var slik som i Oslo ville det jo vært naturlig å fortsette en stund til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er færre som bruker det her også nå (småby utenfor Trondheim), mange gjør det altså, men ikke så mange som for noen uker siden. Jeg bruker det fremdeles inne på butikker og på bussen, men håper jo det blir unødvendig fra høsten av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste overskriften på VG og lurte et øyeblikk på hva jeg skulle gjøre med engsngsmunnbindet etter bruk om ikke kaste det i søpla 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg kommer ikke til å bruke munnbind neste gang jeg skal i butikken. Bare noen dager igjen til jeg får andre dose med vaksine nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har de butikkansatte sluttet med munnbind, mens kundene stort sett fortsatt bruker det.

Anonymkode: efd6c...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Jeg har feiret og vært i både butikk og på kaffebar uten munnbind i dag. Hurra:-)

Så hyggelig å lese! Gleder meg virkelig til det blir sånn her jeg bor også, som er i løpet av neste uke! Skal bli så deilig å begynne å leve litt mer normalt igjen! 😊

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mye uenighet blant fagfolk.

Kommuneoverlegen i Nordre Follo:

Både som innbygger i Oslo og som fagperson føler jeg meg krenket når jeg blir bedt om å ta på munnbind i situasjoner som ikke er hjemlet i forskrift, eller på annen måte er smittevernfaglig begrunnet. Som om jeg utøver dårlig smittevern hvis jeg ikke bruker munnbind. Det gjør jeg ikke.
 

Det er svært vanskelig å se den medisinske begrunnelsen for at et forskriftsfestet påbud om munnbind skal oppheves i byrådets siste trinn i gjenåpningsplanen.

Folkehelseinstituttet publiserte i april oppsummert kunnskap om hvorvidt det å bruke munnbind stopper eller bremser spredningen av luftveisvirus. 

Vel å merke var det ikke gjort studier spesifikt på covid-19, men det er ikke grunn til å tro at det skulle være annerledes for dette luftveisviruset. 

Konklusjonen er at:

  • Bruk av munnbind utgjør liten eller ingen forskjell på hvor mange personer som pådrar seg en influensalignende sykdom. 
  • Munnbindbruk utgjør ikke noen forskjell på hvor mange personer som får påvist en luftveissykdom ved en prøve analysert ved et laboratorium. 
  • Ved kunnskapsoppsummeringen fant man ingen studier som så på effektiviteten av munnbind når det gjelder negative effekter, død, alvorlig virussykdom, sykefravær, sykehusinnleggelser eller sykdomskomplikasjoner. 

Det finnes altså ingen vitenskapelig dokumentasjon på at slik bruk vi ser i Oslos befolkning, har god effekt på noen av punktene.


https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dl6GoA/ingen-er-hevet-over-smittevernloven-selv-ikke-raymond-johansen
 

Anonymkode: efd6c...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra å bruke munnbind hvis det er en del smitte.

I hele perioden siden vi fikk corona til Norge har jeg brukt munnbind 2 ganger. I dag skal jeg bruke munnbind for tredje gang fordi det er en del smitte her i området.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Jeg kommer ikke til å bruke munnbind neste gang jeg skal i butikken. Bare noen dager igjen til jeg får andre dose med vaksine nå. 

Tror jeg trekker tilbake det jeg sa der og beholder munnbind de siste dagene før andre dose er satt. 

Leser I dag at Deltavarianten har doblet seg og jeg har lite lyst til å drite på draget i innspurten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Nå har mannen og jeg endelig fått innkalling til første vaksinering, om to uker! Deilig å få det gjort før ferien 😊 Nå er det bare å holde ut i alle fall noen uker til, sånn at vi er beskyttet av den dosen i allfall!

Munnbind kommer jeg til å bruke på butikken gjennom hele sommeren tror jeg. Når vi har klart å unngå svineriet i halvannet år, vil jeg at vi skal klare den siste tiden og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (7 minutter siden):

Nå har mannen og jeg endelig fått innkalling til første vaksinering, om to uker! Deilig å få det gjort før ferien 😊 Nå er det bare å holde ut i alle fall noen uker til, sånn at vi er beskyttet av den dosen i allfall!

Munnbind kommer jeg til å bruke på butikken gjennom hele sommeren tror jeg. Når vi har klart å unngå svineriet i halvannet år, vil jeg at vi skal klare den siste tiden og.

Bare så synd at munnbind ikke er så veldig effektivt da.

https://www.fhi.no/publ/2020/-bor-personer-i-samfunnet-bruke-munnbind-for-a-redusere-spredningen-av-covi/

Det finnes dokumentasjon for at medisinske munnbind kan beskytte mot spredning av luftveisinfeksjoner i samfunnet. Randomiserte studier gjennomført utenfor helseinstitusjoner tyder på at medisinske munnbind har en liten beskyttende effekt. Det finnes ingen pålitelig dokumentasjon for effekten av ikke-medisinske munnbind brukt i samfunnet, og det er sannsynligvis betydelig variasjon i effekt mellom ulike produkter.

Ulemper ved bruk av munnbind omfatter risiko for feil bruk, falsk trygghetsfølelse (som kan føre til lemping av andre tiltak) og tilskitning av maskene. Noen opplever også pustebesvær, andre ubehag og kommunikasjonsvansker.

Anonymkode: efd6c...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her er det mye uenighet blant fagfolk.

Kommuneoverlegen i Nordre Follo:

Både som innbygger i Oslo og som fagperson føler jeg meg krenket når jeg blir bedt om å ta på munnbind i situasjoner som ikke er hjemlet i forskrift, eller på annen måte er smittevernfaglig begrunnet. Som om jeg utøver dårlig smittevern hvis jeg ikke bruker munnbind. Det gjør jeg ikke.
 

Det er svært vanskelig å se den medisinske begrunnelsen for at et forskriftsfestet påbud om munnbind skal oppheves i byrådets siste trinn i gjenåpningsplanen.

Folkehelseinstituttet publiserte i april oppsummert kunnskap om hvorvidt det å bruke munnbind stopper eller bremser spredningen av luftveisvirus. 

Vel å merke var det ikke gjort studier spesifikt på covid-19, men det er ikke grunn til å tro at det skulle være annerledes for dette luftveisviruset. 

Konklusjonen er at:

  • Bruk av munnbind utgjør liten eller ingen forskjell på hvor mange personer som pådrar seg en influensalignende sykdom. 
  • Munnbindbruk utgjør ikke noen forskjell på hvor mange personer som får påvist en luftveissykdom ved en prøve analysert ved et laboratorium. 
  • Ved kunnskapsoppsummeringen fant man ingen studier som så på effektiviteten av munnbind når det gjelder negative effekter, død, alvorlig virussykdom, sykefravær, sykehusinnleggelser eller sykdomskomplikasjoner. 

Det finnes altså ingen vitenskapelig dokumentasjon på at slik bruk vi ser i Oslos befolkning, har god effekt på noen av punktene.


https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dl6GoA/ingen-er-hevet-over-smittevernloven-selv-ikke-raymond-johansen
 

Anonymkode: efd6c...166

Det blåser jeg i nå, når jeg har blitt vant med å bruke det. Er så sjelden ute blant folk - det er stort sett bare når jeg handler mat, så da bruker jeg munnbind de minuttene jeg er inne på butikken. Har ingen pustevansker ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er ganske ok å bruke det. Det ser jo ut til at det kan ha en beskyttelse mot corona. Uansett har jeg ALDRI vært så frisk som det jeg har vært dette året. Dessuten er det ganske deilig å være litt "usynlig" i blant. Trekke en caps over hodet og ha på munnbindet gjør en litt mer utilgjengelig så en slipper å hilse på alt og alle, det er i blant veldig deilig.

Anonymkode: 4e42d...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er ganske ok å bruke det. Det ser jo ut til at det kan ha en beskyttelse mot corona. Uansett har jeg ALDRI vært så frisk som det jeg har vært dette året. Dessuten er det ganske deilig å være litt "usynlig" i blant. Trekke en caps over hodet og ha på munnbindet gjør en litt mer utilgjengelig så en slipper å hilse på alt og alle, det er i blant veldig deilig.

Anonymkode: 4e42d...56d

Jeg har heller aldri vært så frisk i luftveier etc. som siste året :) . Antar det har med en kombinasjon av årsaker å gjøre; lite omgang med andre/tilnærmet isolasjon, både på jobb og privat, samt bruk av antibac og munnbind. Munnbind har sikkert også noe betydning, men tror isolasjonen har mest å si her.

 

Tar gjerne den årlige forkjølelsen når det betyr at jeg kan være sosial igjen :) . Antar jeg bygger opp litt antistoffer på den måten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her har de butikkansatte sluttet med munnbind, mens kundene stort sett fortsatt bruker det.

Anonymkode: efd6c...166

Jeg jobber i matbutikk. Vi bruker fortsatt munnbind. 

Anonymkode: 401b2...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...